eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
482 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨اخبار موسسه 📢تازه‌های کتابخانه 🔻درآمدی بر مسئله کارآمدی در جمهوری اسلامی 🔻انقلاب اسلامی و انتخابات 🔻بررسی تحلیلی روایات نشانه‌های ظهور 🔻بررسی و تحلیل انتظار در اهل سنت 🔻نظریه اخلاق هنجاری اسلام 🔻درآمدی بر مولفه‌های نظام اخلاقی قرآن 🔻آفرینش‌های هنری در نهج‌البلاغه 🔻مبانی تفسیر قرآن به قرآن 🔻طرح‌نامه از نگرش تا نگارش 🌺🌺 🌴 @masoumiyeh
🌴🌴🌴🌴🌴🌴 استاد هادی سلام علیکم من در مورد ایشون قضاوت ندارم اما خودم نگرانی های جدی دارم: ۱. وقتی مبانی هستی شناختی و انسان شناختی روان شناسان از جمله فروید، تا این حد با مبانی اسلام فاصله و تضاد داره، چطور ما به راحتی باور می کنیم این رویکردها و تکنیکها قابل استفاده اند. ۲. با واسطه نسبتا موثق شنیده ام که علامه مصباح فرموده اند: اینها که شما مشاورین انجام می دهید عندالپیاژه و عندالفروید درست است، آیا عندالله هم مقبول و صحیح هست؟ * لطفا با تخطئه افراد از جمله ایشون، خیال خودمون رو راحت نکنیم‌. پاسخ استاد هادی به استاد عبدی: جناب آقای عبدی بزرگوار سلام علیکم همین قدر که عرض بنده را لایق بررسی دانستید ممنون و خوشحالم. در آنچه فرمودید کاملا با شما موافقم بنده هم شبیه به شما، از تکنیکها بهره میبرم و مخاطبان عمدتا مذهبی هم راضی و خشنود از نتایج بهره میبرند.‌ آنچه بنده به عنوان نگرانی مطرح کرده ام ۱. بی توجهی به اختلاف شدید و تضاد در مبانی هستی شناسی و انسان شناسی میان اسلام و روان شناسی، عوارض جبران ناپذیر دارد. ۲. در به کارگیری برخی از این تکنیکها و شیوه ها گاهی بی دقتی هایی میشود که مسلماً و یا به احتمال زیاد قابل انطباق با مبانی اسلام نیستند و متاسفانه انگار حساسیت زدایی شده و متدینین و طلاب هم بی توجهی می کنند. * باز هم تاکید میکنم که بنده هرگز زحمات اندیشمندان و پیشگامان روانشناسی حتی معاندین با دین را، نادیده نخواهم گرفت و اگر تکنیک قابل استفاده و قابل اعتمادی داشته باشند حتما استفاده خواهم کرد. با احترام مهدی هادی
استاد عبدی سلام بر استاد هادی عزیز در پاسخ نگرانی این عزیزان به نظر می رسه ما خیلی هم چشم و گوش بسته نیستیم. بررسی میکنیم اگر احساس کردیم درست میگن خوب میپذیرم و اگر نتوانستیم دفاع کنیم کنار می گذاریم. مثلا تکنیکی را که جونز برای خاموشی استفاده کرد استفاده کردیم نتیجه هم گرفتیم . چرا باید شک کنیم که روز قیامت نمی تونیم پاسخ بدهیم. من توی درمان وسواس از شیوه ERP استفاده میکنم. بارها شاهد اشک شوق مراجعانمان و خانواده آنها بوده ایم. خوب روز قیامت با ما چه میکنند؟ میگند چرا با یک تکنیک کمک کردید زندگی ایشان خوب شود؟ در مراجعین افسرده نوعا از تکنیک های فعال سازی رفتاری استفاده میکنم. بارها با این تکنیک افسردگی فرد خوب شده یا لااقل از حالت حاد به سطحی رسیده که فرد زندگی رضایت بخشی دارد. چرا من روز قیامت در پیشگاه الهی سربلند نباشم. حالا اولین جرقه های اینها را ممکن است کسانی زده باشند که ایمان مناسبی ندارند. مراجعین ما معمولا مذهبی هستند هیچ کدام نه دینشان را از دست دادند و هیچ وقت در این چند سال هیچ کدام از مراجعین ما را متهم به روان شناسی غربی هم نکردند. به همین خاطر استفاده از راهبردها و تکنیک هایی که تعارضی با دین ندارند مشکل دینی ندارند. مضافا بسیاری از این راهبردها و تکنیک ها پیش تر از این هم در فرهنگ های مختلف وجود داشته و روانشناسان از آنها الهام گرفته اند. به فضایل ۲۴ گانه پیترسون و سلیگمن توجه بفرمائید. پایه نظری ذهن آگاهی را ملاحظه بفرمائید. و .... در عین حال جای نقد و بررسی هم باز است. اما متاسفانه گاهی برخی نظراتی میدهند که زحمت ما را افزون میکنند.
استاد آرمده سلام علیکم درباره نظر آقای حسن عباسی درباره روانشناسی غربی به چند نکته اشاره میکنم. مقام معظم رهبری نظرات جامعی درباره علوم غربی دارند که این نظرات در مجموعه‌هایی جمع‌آوری شده و در دسترس است. ماحصل این نظرات اینه که با دقت در علوم غربی تحقیق و پژوهش صورت بگیرد. در پایان آنچه مطابق با مبانی دینی‌ست، از اونها استفاده بشه و آنچه که با مبانی دینی ما در تضاد هست رو دور بریزید. درباره روانشناسی غربی باید عرض کنم که منصفانه حدود ۶۰ درصد (تقریبی) این علوم منبعث از فطرت انسانی با مبانی دینی ما سازگارست. (فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله) یعنی شاید این روانشناسان به دین توجهی نداشتند اما براساس فطرت انسانی محصولات علمی آنها با مبانی دینی ما سازگار است. و شما می‌توانید بر اساس آیات و روایات مسلم دین اسلام مویداتی برای آنها پیدا کنید. اما بخشی از محصولات علمی آنها مبتنی بر عقل جزئی نگر بشری به خطا رفته و با مبانی دینی ما سازگار نیست. ما هم از آنها استفاده نمی‌کنیم. هیچ فردى یکسره بر حق یا بر خطا نیست، بلکه هر انسانى از جهتى بر حق و از جهتى بر خطاست. (غیر معصوم) اگر صرف بیگانگی محصولات علمی دلیل بر انکار آنها بود، پیامبر اکرم ص توصیه بر استفاده از آنها نمی‌فرمودند. در ضمن به نظر میرسه اگر بدون سوءگیری و ... به مطلب توجه کنیم، میبینیم عرصه‌های ارزشمندی برای پژوهش و کار علمی در علوم غربی وجود دارد که زمینه آن توسط همین روانشناسان فراهم شده. پس ولو ما با نظریه‌ها و تکنیک‌های آنها موافق نباشیم، می‌توانیم از این زمینه‌ها بهره ببریم و مبتنی بر مبانی دینی کارهای ارزنده‌ای انجام دهیم. در پایان توصیه‌ای به امسال آقای عباسی دارم: بهتره به حدیث شریف امام حسین علیه السلام توجه داشته باشند که فرمودند: (لا تتکلم فی ما لایعنیک؛ در اموری که به شما مربوط نمیشه و در آن تخصصی ندارید اظهار نظر نکنید). همچنین در احادیث شریفه قدری اندیشه داشته باشند: صادق آل محمّد ـ ع ـ فرموده است: کسى که به هر پرسشى پاسخ دهد، قطعاً دیوانه است. امیرالمؤمنین على ـ ع ـ مى فرماید: اگر کسى که نمى داند سکوت کند، اختلاف از میان مى رود.
استاد طحانی بر اساتید محترم اولا که ممنونم از جناب آقای شورورزی گرامی به خاطر گپ‌های چالش برانگیزشون ثانیا انکار نبود بیماری روانی خود نشان دهنده مشکل است ثالثا بی‌شک فروید اعتقادی به اعتراف گیری نداشت بلکه تداعی آزاد را مطرح کرد رابعا تداعی آزاد باعث تخلیه هیجانی میشه ودر روانکاوی اگر با دید تحقیقی نگاه کنیم می‌بینیم که بحث گناه کار بودن مطرح نیست بلکه نقش والدین در شکل گیری شخصیت است اما اینکه جناب عباسی می‌گه کار نکردیم در این زمینه هم اشتباه است شما در چند سال اخیر رو اگر بررسی کنید می تونید کتابهایی با عنوان درمان یکپارچه توحیدی رو ببینید از جمله کتابی که بنده حقیر در این زمینه نوشتیم و حتی در آخر کتاب چند مراجعی را که با رویکرد درمان یکپارچه توحیدی درمان شدن رو آوردیم. کتاب ساختمان زندگی خود را ایمن بسازید
زوج درمانی اسلامی بر اساس رویکردMIT
3️⃣ 🌸خدمات اخلاق به روان‌شناسي علوم تربيتي، روان‌شناسي و اخلاق و عرفان از جهات زيادي با هم تعامل و همپوشي دارند ولي موضوع، مباني، روش، اهداف و غايت هر علم جداست. نبايد تصور كنيم كه با وجود اساتيد اخلاق از روان‌شناس بي‌نيازيم. حوزه محوري در علم روان‌شناسي ذهن (روان‌) است و حوزه متمركز علم اخلاق، روح است. البته اصالت انسان به روح است. تعريف انسان حيوان ناطق نيست، بلكه زنده خداجو و حق‌پرست (حي متأله) است. اخلاق و روان‌شناسي هم خدمات دوسويه دارند. نقش اخلاق هم در ارتقا بهداشت روان و كاهش تنش هاي زناشويي و طلاق ها و خيانت ها، و تقويت مانند ايثار و هم نوع دوستي، گشاده روي، سخاوت و همياري و همدلي و هم انديشي و مشورت..قابل انكار نيست. پس جاي در خانواده در مساجد، دانشگاه ها و رسانه و كتب آموزشي خالي است. 1.رك: «مشاوره با رویکرد اسلامی» اثر در سه فصل؛ دیدگاه بیولوژیک و زیستی، مبانی وجودشناسی و معرفت شناسی و روان‌شناسی بار رویکرد اسلامی و مشاوره با رویکرد اسلامی خلاصه شده است
پاسخ به شبهات دکتر عباسی در مورد روان شناسی.docx
925.7K
با سلام و احترام جهت نظم بهتر مطالب، جواب اساتید روانشناس به کلیپ دکتر حسن عباسی پیرامون روان شناسی در یک فایل ورد بدون دخل و تصرف تنظیم شد تقدیم به اساتید محترم. البته انتظار این بود که بعضی از اساتید محترم پاسخ های متقن تری و نقاط قوت و ضعف دیدگاه فروید را در این پاسخ ها ارائه می کردند.
29 و 30 اردیبهشت ماه؛ همراه با اساتید مطرح ملی و بین المللی در سه پنل ، و در کنفرانس بین المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا»؛ لینک جلسات : vc.rihu.ac.ir/ch/gos برنامه کنفرانس : rihu.ac.ir/fa/news/37432 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پذیرش دانشجوی دکتری برای سال تحصیلی 1400- 1401 قطعیت یافته است. بنا به اعلام مدیریت آموزش و تحصیلات تکمیلی، پژوهشگاه در چهار رشته روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت) و مدیریت به تعداد 4 نفر در هر رشته به صورت نوبت دوم پذیرش خواهد داشت. آزمون به صورت اختصاصی ویژه خواهران و در شهریورماه 1400 برگزار خواهد شد. جزئیات پذیرش متعاقبا از طریق پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس https://rihu.ac.ir/fa و پیام رسان ایتا به آدرس https://eitaa.com/rihu_ac_ir منتشر خواهد شد.
💠 نشست علمی «بایسته های پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی» 👈 لینک ورود به نشست: live.whc.ir/qom 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 نشست علمی «رویکردی تمدنی به آینده مسئله فلسطین» 👈 لینک ورود به جلسه در: 🌐 Dte.bz/palestineconf 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔳 «سوزنچی» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تألیف کتاب‌های درسی شد معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ابلاغی، حجت الاسلام والمسلمين سوزنچي عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم(ع) را به عنوان مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری منصوب کرد. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
خانواده یکی از مهم ترین و پرسابقه ترین نهادهای اجتماعی است. نهادی پویا، پایدار و کارآمد که به صورت سیستمی عمل میکند. اختلالاتی که در یک خانواده ایجاد می شود بیشتر مربوط به جایگاه افراد است که زن و شوهر جایگاه خود را در خانواده نمی دانند. دو پروتکل (مهر و قدرت) و (رها آشکارسازی)مربوط به مدیریت داخلی خانواده اند و پروتکل نفوذناپذیری-انعطاف پذیری ناظر بر تاثیرات بیرون خانواده اند. حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی در سه جلسه با استفاده از منابع اسلامی و متون روان شناسی خانواده درمانی با رویکرد اسلامی را تبیین کرده اند. شنیدن این صوت برای متخصصین و علاقه مندان به روان شناسی مفید خواهد بود.