هدایت شده از KHAMENEI.IR
-641655037_-217661.mp3
4.84M
🎙 بشنوید | رهبر انقلاب: درس بزرگ امام جواد علیهالسلام این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلهی با این قدرتها برانگیزیم.
هدایت شده از هادیانه
هوش مصنوعی و علوم اسلامی.pdf
8.47M
📥هوش مصنوعی و علوم اسلامی
#کتابخانه_همراه
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🌐 www.serajnet.org
🆔 @serajnet
🆔 #هادیانه | @hadianeh
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📖 مروری بر کارکردهای فقه تربیت در رادیو معارف
✅ رادیو معارف در برنامه «فقه پویا» به تبیین جایگاه فقه تربیت در نظام تربیت اسلامی میپردازد.
🎙 کارشناسان: حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی و دکتر مجید طرقی.
📆 زمان: دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فقه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسلهنشستهای صدای مبنا
نشست نخست: دینداری ایرانیان، وضعیت، چالشها و راهکارها
(گزارشی از پژوهش سالنمای وضعیت دین و دینداری در ایران)
ارائهدهنده: دکترحامد عبداللهی سفیدان، مدیر طرح سالنمای وضعیت دین و دینداری
دبیر علمی: دکتر محمدباقر صدقی، معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا
زمان:23تیرماه 1400 ساعت10صبح
لینک وبینار:http://vclass.onlineamoozan.ir/mabna/
پخش زنده از صفحهٔ مرکز پژوهشی مبنا در اینستاگرام: mabna_center
https://b2n.ir/g91827
برای ثبتنام و شرکت حضوری در جلسه با ظرفیت محدود، نام و نامخانوادگی و شمارهٔ تماس خود را به ایدی
@mabna_c
در پیام رسان ایتا ارسال کنید.
(شرکت غیرحضوری نیازی به ثبتنام ندارد.)
#سنجش دینداری
@mabna_center
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴 فایل pdf کتاب سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيتالله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه)
⏹ واکاوی انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان:
🔸 رسول جعفريان
🔸 عبدالکريم سروش
🔸 عباس عبدي
🔸 محسن کديور
🔸 مهدي نصيری
🔵 با آثاری از:
🔸 محمد جعفری هرندی
🔸 عليرضا جوادزاده
🔸 قاسم شباننيا
🔸 احمد فربهی
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔴 گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) منتشر کرد:
🔴 سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيتالله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه)
⏹ واکاوي انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان:
🔸 رسول جعفريان
🔸 عبدالکريم سروش
🔸 عباس عبدي
🔸 محسن کديور
🔸 مهدي نصيری
🔵 با آثاری از:
🔸 محمد جعفری هرندی
🔸 عليرضا جوادزاده
🔸 قاسم شباننيا
🔸 احمد فربهی
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
سير مطالعاتي تاريخ معاصر و جریان شناسی .doc
84K
سیر مطالعاتی تاریخ معاصر و جریان شناسی
کانال سیاست ودیانت/حجت الاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
سیر مطالعات سیاسی.doc
51.2K
سیر مطالعات سیاسی برای دانشجویان و طلاب
کانال سیاست و دیانت/حجت الاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📚 #معرفی_کتاب
🔻صاعقهی گناه
👈🏻 جدیدترین کتاب انتشارات انقلاب اسلامی
📥 از آدرس زیر تهیه کنید👇🏻
https://farsi.khamenei.ir/book-content?id=48274
❌اعتقاد به آموزه های غربی در عرصه تربیت❌😢😔🙇♂🙇♀
برخی از والدین برای یافتن راه تربیت فرزندان خویش بهدنبال منابعی میروند که بر اساس مبانی فکری غرب و روانشناسی مادیگرا تألیف شدهاست بههیچوجه نمیتوان با روشی که بر اساس مبانی مادی تعریفشده فرزندی را پرورش داد که به اهداف دینی برسد.
این روانشناسی و علوم تربیتی برای دینی تربیت کردن فرزند ما به وجود نیامدهاست کسانی هم که این علوم را تولید کرده و آن را تبلیغ میکنند ادعا ندارند با عمل کردن به روشهای موجود در این علوم میتوان تربیت دینی را در پیش گرفت.
بسیاری از مفاهیم و اهداف تربیت دینی در این روانشناسی تعریف نشدهاست مگر کسی که روانشناسی غربی را تولید کرده میفهمد که چرا باید دختر و پسر را به گونهای تربیت کرد که هنگام روبهرو شدن با یکدیگر حیای نگاه و حیای پوشش و حیای ارتباط را مراعات کنند؟اصلا از نگاه او حیا چه معنایی دارد شما با روشهای موجود در این روانشناسی چگونه میتوانید دختر یا پسری با حیا تربیت کنید حتی گاه در این روانشناسی کنار گذاشتن حیای دینی راهی برای بدست آوردن آرامش معرفی میشود...
در روانشناسی مادیگرا بعد معنوی انسان و جهان نادیده گرفتهشده است بههمین دلیل نمیتواند راهکار درستی برای حل مشکلات روانی ارائه دهد از سوی دیگر این روانشناسی نمیتواند راهکارهای دینی را در حل مشکلات تربیتی بفهمد.
اینها معتقدند احساس گناه موجب افسردگی است نه خود گناه اگر شما گناه کنید و احساس گناه نکنید افسرده نخواهید شد اما اگر احساس گناه کنید حتی اگر واقعا گناه نکرده باشید افسرده خواهید شد.
📚منبع:کتاب من دیگر ما جلد اول
نویسنده:آقای محسن عباسی ولدی
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 🌀 یک سوزن به خود
هر طلبهای قرار است با همت قوی در تهذیب و علمآموزی، به کارآمدی برای اسلام و نظام اسلامی برسد تا بتواند گرهی از مشکلات دینی، علمی و فرهنگی جامعه باز کند؛ اما اگر قرار باشد ما بیانگیزه و بیخیال، گرفتار روزمرگیهای مجازی و ... شویم، بیآنکه پس از ماهها کوچکترین رشدی در خود ببینیم واقعا مقصد و هدف غایی ما کجاست؟! طلبهای مسن و عیالوار و در عین حال بیسواد و بیمهارت؟!!
🔻 در این مدت کرونا برخی دنبال کارهای غیر آخوندی رفتند از فروشندگی و کارهای ساختمانی گرفته تا اسنپ و فلافلفروشی و...؛ در مقام قضاوت زندگی آنها نیستیم؛
اما بسیاری را هم سراغ داریم که نه دنبال کار رفتند (چه کار آخوندی چه کار غیر آخوندی) نه درس خواندند!! صرفا عمر گران خویش را با پرسههای بیهدف در کوچهپسکوچههای مجازی به بطالت گذراندند. در صورتی که طی همین مدت چندین جلد کتاب میتوانستند مطالعه کنند؛ لااقل با یکی دو مهارت ولو در حد متوسط آشنا میشدند.
🔻 مبادا برخی خانواده طلاب بجای همسرانشان، از بیبرنامگی و عدم مطالعه آنها عذاب وجدان داشته باشند و گله کنند که کتاب و درسخواندن با زندگی همسر ما بیگانه است!!
طلبهای که اهل درس و مطالعه نیست؛ فقط عنوان سنگین «طلبگی» را به دوش میکشد؛ چون مرداری بیروح.
♨️ زبان ما در برابر همه کوتاهیهای مسؤولین رسا و گویاست؛ اما یادمان نرود قبل از اینکه با جوالدوزِ مطالبهگری سراغ مسؤولین برویم، یک سوزن به خودمان بزنیم!
#رسالت_طلبگی
#هویت_طلبگی
@Manahejj
@HozeTwit
هدایت شده از خانه اخلاقپژوهان جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📄 #مقاله
ده فیلمی که چالشهای اخلاق کانتی را نشان میدهد.
📝 نویسنده: کیسی کُیت| مترجم: کژوان آبهشت
🔖 کیسی کُیت، روزنامهنگار آمریکایی، در این مطلب به معرفی ده فیلم برتری میپردازد که موضوع آنها اخلاق کانتی است. فیلمها از گونههای مختلف و اغلب از دهههای متأخر انتخاب شدهاند ...
🔸 ترجمه اختصاصی در خانه اخلاق پژوهان جوان
در سایت خانه اخلاقپژوهان جوان متن کامل این مقاله را بخوانید.
اینجا چراغی روشن است...!
به کانال خانۀ اخلاقپژوهان جوان بپیوندید:
@EthicsHouse
🔆مدرسه تابستانی حدیث🔆
دانشگاه قرآن و حدیث و انجمن حدیث حوزه علمیه برگزار میکنند.
🔹شرایط و مهلت ثبت نام
- فراغت یا اشتغال به تحصیل در مقطع سطح ٢ و بالاتر
- تکمیل اینترنتی فرم ثبت نام و واریز مبلغ پنجاه هزار تومان
- مهلت ثبت نام تا ٢٨ مرداد
📜 همراه با اعطای گواهینامه معتبر به دانشآموختگان موفق در آزمون پایانی
🔹 جلسات آموزشی ٢ الی ٢۶ مرداد ساعت ١٧ الی ٢٠ به صورت برون خط
🔹 آزمون پایانی ٧ الی ١۴ شهریور ساعت ١٧ الی ١٨ به صورت برخط
🌐 ثبت نام از سایت دانشگاه قرآن و حدیث qhu.ac.ir
☎️ اطلاعات بیشتر: 02151292610
مورد ۲ و ۷ مورد تاکید گروه است. 👌. 🇮🇷
هدایت شده از موسسه اندیشه شهید آوینی
🔰به لغزشگاهها نزدیک نشوید
رهبر معظم انقلاب:
🔹 جاهایى هست که انسان پایش مىلغزد: «چوگل بسیار شد، پیلان بلغزند»؛ آدمها که جاى خود دارند.
🔹جاهایى لغزشگاه است. به آنجاها نزدیک نشوید. لغزشگاهها انواعى دارد. هر کس نقطه ضعفى دارد. یکى نقطه ضعفش پول است؛ یکى نقطه ضعفش رودربایستى و رفاقت است؛ یکى نقطه ضعفش احترام کردن است؛ یکى نقطهى ضعفش زن است؛ یکى نقطه ضعفش سورچرانى و شکمچرانى است.
🔹هر کس نقطه ضعفى دارد. آدم خودش نقطه ضعف خودش را خوب مىفهمد. به آن نزدیک نشوید. اگر نزدیک شدید، براى خودتان خطر درست کردهاید.
🔹علاوهبر نزدیک نشدن به نقطه ضعفها، باید در تقویت معنوى خودتان کوشا باشید.
🔹اول قدمش این است که همین نمازى را که در شبانه روز پنج نوبت مىخوانید، با توجه بخوانید. 71/5/19
🇮🇷 @Sh_Aviny
هدایت شده از حبیباله بابائی
مجلة المعارف العدد 3.pdf
2.91M
ویژهنامه مجله معارف (بیروت) در موضوع "غربشناسی"
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
" تحلیل تمدنی از گذشته تاریخی و سیره اجتماعی ائمه معصومین ع" با ارائه جناب استاد امیر غنوی و در گفتگو با اساتید تمدن، کلام، و تاریخ
لینک حضور در جلسه
https://bbb01.dte.ir/b/gkc-xkh-uoh-6i6
هدایت شده از حبیباله بابائی
نکتههای قرآنی ـ تمدنی، قسمت ۲۶ (خودسیری کاذب مانع مبادرت در عمل)
آنچه موجب «سعی»، «سرعت»، «حرکت» و «مبادرت» در عمل میشود، حس نیاز، حس کمبود، و حس ضرورت حرکت است. کسانی که خودشیفتهاند و از کردههای خود راضی هستند، انگیزهای برای سعی و سرعت و مبادرت در عمل پیدا نمیکنند. در این باره آنچه که در وصف متقین در روایات آمده به چنین نکتهای اشاره میکند که «بَادَرُوا إِلَى اللَّهِ بِالْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ لَا يَرْضَوْنَ بِالْيَسِيرِ وَ لَا يَسْتَكْثِرُونَ لَهُ الْكَثِيرَ هُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُون»، متقیان کسانی هستند که با اعمال پاک و طیب به سمت خدا میشتابند، به کار کم راضی نمیشوند و کار زیادشان را هم زیاد نمیشمارند، آنها همواره خود را متهم میدانند و از اعمال و کردههای خود نگرانند.
نکته اجتماعی و شاید تمدنی موضوع این است که هرچند خودشیفتگی علل روانی و فردی هم دارد، لیکن بخشی از علت اصلی کِرِختی و خمودگی در زندگی فردی و اجتماعی، در وضعیت مقایسهای رخ میدهد. آنجا که جوّ اجتماعی جوّی بی تحرّک است و فرهنگ سبقت و سرعت در آن جامعه وجود ندارد، افراد در سیر و سلوک خود به طور طبیعی حس رضایت و شیفتگی از خود پیدا میکنند (چون طرفی برای مقایسه و رقابت ندارند)، و آنجا که حس شیفتگی و خودسیری کاذب پیدا شود، انحطاط اجتماعی شروع میشود.
@Habibollah_Babai
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
هدایت شده از حبیباله بابائی
یادداشتهای آمریکا، قسمت ۲۳ (غُربت معنوی)
روزی با پدرم تلفنی صحبت میکردم، از وضعیت معنویت در محیط زندگیام در آمریکا سئوال کرد. بعد از توضیح من در مورد شرایط محیطیِ متفاوت، ایشان به من تأکید کردند که مراقبت کنم که دچار فرسایش روحی نشوم. مراقبت از معنویت در محیطی که شما هیچ وقت صدای اذان نمیشنوی کار آسانی نیست. ایام معنویت مثل شبهای قدر و روز عاشورا نوعا در روزهای تعطیل (شنبه و یکشنبه) برگزار میشد. ایام کاری هفته خبری از معنا و معنویت نبود. مراسمات هفتگی ما هم در شارلوتسویل و همینطور آنچه که بعدا در سانفرانسیسکو دیدم، جلسات فرهنگی و گاه قرآنی بود و نه جلسات دعا و معنویت. تنها جلسۀ دعای کمیلی که در این دو سال شرکت کردم، جمع دو سه نفره از جوانان مسلمان (که واقعا مصداق یخرج الحی من المیت بودند) بود که در یک غربت معنوی در یکی از اتاقهای دانشگاه ویرجینیا دعای کمیل میخواندند. نوعا دعای کمیل ما شبهای جمعه، در خانه و با خانواده با نوایی ضبط شده از حاج مهدی سماواتی بود که گاها شبهای جمعه آن را زمرمه میکردیم.
در این برهوت معنوی، من در پی فهم وضعیت معنوی دوستان مسیحی نیز بودم. در این باره از برخی از دوستان مسیحی مانند بل وایدر، رئیس مرکز مطالعات مسیحی در شارلوتسویل پرسیدم که آیا شما متنی برای مناجات و دعا دارید یا نه؟ ایشان در پاسخ گفتند متن مشخصِ دعا نداریم، ولی من گاهی برخی جملات دعا از متون دینی را با خود زمرمه میکنم. نبود متن دعا و نبود مراسم خاص دعا، یکی از نقطههای شوک من در فهم حس دینی دوستان مسیحیام بود. من تازه جای فرهنگی کتاب مفاتیحالجنان را در میان شیعیان میفهمیدم و فرهنگی بودن دعا و کتاب دعا را نه یک امر معنوی صِرف بلکه یک سرمایۀ اجتماعیِ مهم تلقی میکردم.
هرچند فقدان مراسمات و فضای معنوی، واقعا نوعی از فشار و تنگنایی معنوی را باعث میشد، لیکن همین تنگنایی آنهم در وضعیت اضطرار و اضطرابی که داشتیم، نوعی از التجاء و حس نیاز را در ما بیشتر میکرد. چنین حس اضطراب در سفرهای خارجی یکی از نقطههای تلخ و شیرین در تجربه ما بود.
یادم هست قبل از عزیمت به کنفرانس تمدنی ریو در برزیل در سال 2015 که اوج خشونتهای داعش در منطقه بود، برنامه ارائههای اساتید را در کنفرانس ریو دریافت کردم. با دیدن برنامه و فهرست اسامی ارائه کنندهها وحشتی در درونم ایجاد شد. غیر از اساتید آمریکایی، اروپایی و برزیلی، قرار بود پانزده نفر از دانشگاههای عربستان و یک نفر هم از اسرائیل (از دانشگاه حیفا و با تخصص «سلفیت و تمدن») سخنرانی بکنند. نمیدانستم چه اتفاقی خواهد افتاد. مدام نگران بودم، البته این نگرانی باعث نشد خودم را مخفی کنم و با لباس رسمی روحانیت در صحن کنفرانس حضور نیابم. این نگرانی در پرواز امارات از دوبی به سمت ریو همچنان در وجودم موج میزد. مسیر هواپیما از عربستان و بالای شهر مدینه بود. حسم نسبت به مدینه و توسلی که از بالای شهر به حضرت زهراء سلاماللهعلیها داشتم خیلی آرامم کرد و نتیجه سفر را هم به رغم حضور انبوهی از اساتید مخالف سلفی، که برخی حتی جواب سلامم را هم نمیدادند، عوض کرد. سخنرانی من در مورد «اسلام، ایمان و تمدن» بود که بحمدالله خیلی خوب از آب درآمد و با استقبال اساتید در هیئت رئیسه پنل تخصصی مواجه شد. البته آنجا که به موضوع «اخوت انسانی» و نسبت آن با «ایمان» پرداختم، اعتراض اساتید عربستانی بلند شد. سخنران یهودی هم که از دانشگاه حیفا آمده بود در سخنرانی خود در باب «ظرفیتهای تمدنی تفکر سلفی» صریحا به سلفیها تاخت و گفت که «ربطی بین سلفیت و تمدن وجود ندارد و من در تعجب هستم که این همه عربستانی اینجا چه میکنند؟». ضعف عربستانیها هم در محتوای مقالات و شکل ارائه، عامل مضاعفی شد که جریان سلفی در این کنفرانس به کلی به حاشیه برود و ازهیچیک از آنها برای کنفرانس سال 2016 دعوتی بعمل نیاید.
@Habibollah_Babai
#یادداشت_های_سفر_آمریکا
هدایت شده از نوجهان
#حکمت_های_تربیتی
🔰 شهید بهشتی ره :
در نظام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اسلام، مساله بزرگ و اساسی، مساله ای که نقش تعیین کننده و شکل دهنده دارد، این است که انسان های پویای آزادی بسازد که با انتخاب خویشتن، به راه حق، به راه خدا، به راه پاکی و فضیلت و تقوا در آیند .
(نقش آزادی در تربیت کودکان ص۱۶)
#تربیت_اسلامی
#جامعه_فعالان_تربیتی_فتح_الفتوح
🌹🔆ما را به دوستان خود معرفی کنید🔆🌹
🆔 @fatholfotooh_net
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
بسم الله الرحمن الرحیم
💠کوتاه از زندگی #فیض_کاشانی
🔹محمد بن مرتضی بن محمود ، مشهور به ملا محمدمحسن فیض کاشانی در سنه هزار و هفت هجری(۱۰۰۷ه) در بلده کاشان متولد شد.
🔹تحصیلات ابتدایی را در کاشان گذراند و در ۲۰ سالگی عازم اصفهان و شیراز و سپس قم شد و در این بلاد از محضر بزرگانی همچون میرداماد، میرفندرسکی، شیخ بهایی و صدرالمتألهین شیرازی وشیخ ماجد بحرانی کسب فیض کرد.
🔹او داماد حکیم بزرگ اسلام، صدرالمتالهین شیرازی معروف به ملاصدرا است و مشهور است که لقب «فیض» را ابوالزوجهاش به او داده است.
🔹باجناقش نیز ، عبدالرزاق لاهیجی صاحب شوارق الالهام است که از طرف ابوالزوجه به لقب «فیاض» مفتخر شده است.
🔹مشهور است که دختران ملاصدرا (که همسران فیض وفیاض بودهاند) نیز از مقامات عالی علمی برخوردار بودهاند.
🔹گویند که فیض مدت زیادی در قم از محضر ملاصدرا کسب فیض مینموده و در مدرسه فیضیه محفل تدریس و درس و بحث داشته و گفتهاند که به همین جهت، این مدرسه به نام «فیضیه» مشهور شده است.
🔹سرانجام فیض به بلده کاشان رجوع کرده و تا آخر عمر، در آنجا به امر تدریس وتحقیق وتالیف و زعامت دینی اشتغال داشته و دعوت شاه عباس صفوی برای تصدی سمت شیخ الاسلامی در اصفهان را قبول نکرده است.
🔹فیض در سنه هزار ونود ویک هجری (۱۰۹۱ه) در کاشان رحلت کرده و در منزل خویش دفن شده است. مقبره او هماکنون در شهر کاشان معروف ومشهور و مورد احترام عام وخاص است.
🔹از مهمترین شاگردان وی میتوان علامه مجلسی و سید نعمت الله جزائری و قاضی سعید قمی را نام برد.
🔹آثار علمی فیض در علوم گوناگون اسلامی، از نبوغ و حسن سلیقه و تلاش جهادگونه او در خدمت به قرآن و عترت حکایت میکند. زهد و پارسائی و اعراض از حطام دنیا و انغمار در تهذیب وتزکیه نفس و سلوک الی الله از بارزترین خصائص و ویژگیهای اوست.
🔹مشهور است که روزی زوجهی او به پدر گلایه کرد که چرا شوهر خواهرم را «فیاض» لقب دادهاید که صیغه مبالغه است اما شوهر من را «فیض» نامیدهاید که مصدر است!
🔹ملاصدرا در جواب فرموده: این مصدر از آن صیغه مبالغه، مبالغهآمیزتر است، این از باب «زیدٌ عدلٌ» است، یعنی ملامحسن سرتاپا عین فیض و برکت است.
💠رحمةالله علیهم اجمعین💠
📌در ادامه به معرفی برخی از مهمترین تالیفات فیض کاشانی خواهیمپرداخت ان شاء الله.
@ejtehad_jahadi
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
بسم الله الرحمن الرحیم
📚مؤلفات #فیض_کاشانی(۱)
📖 #تفسیر الصافي ؛ ۷ مجلد.
💠از جمله مهمترین آثار فیض کاشانی ، تفسیر ارزشمند «الصافي» است. وی تالیف این تفسیر گرانسنگ را در سال ۱۰۷۵ه یعنی در ۶۸ سالگی به پایان رسانده است.
🔹این تفسیر را میتوان روایی-اجتهادی قلمداد کرد. فیض کاشانی در ابتدای این تفسیر، ۱۲ مبحث مقدماتی را شرح وتوضیح داده که پیرامون اهمیت تمسک به قرآن و آداب تلاوت آن و لزوم رجوع به اهل بیت علیهم السلام در فهم قرآن و معنای تفسیر وتاویل ومحکم ومتشابه وناسخ ومنسوخ و مساله تحریف قرآن و اختلاف قرائات و ظاهر و باطن قرآن وبرخی اصطلاحات فیض در تفسیر است.
🔹بی شک، تفسیر صافی از جمله مهمترین وارزشمندترین تفاسیر روائی شیعه است که آثار جامعیت مؤلف و احاطه او به علوم و فنون گوناگون اسلامی، در جای جای این تفسیر ارزشمند تبلور یافته است.
🔹آنچه برای ما طلبهها باید بسیار درسآموز باشد، این است که:
✅این بزرگان و علماء و سلف صالح ما، تا چه اندازه در کسب علم و درس وتحقیق ورشد و تعالی، اهتمام و جدیت داشته اند که این همه تألیفات فاخر و ارزشمند را به وجود آوردهاند!! در حالیکه ما حتی توفیق خواندن ومطالعه بعضی از کتابهای آنها را هم نداریم!!
🔹ما چه کردهایم که تا این حد، عمرمان بی برکت است؟؟؟ شب وروز بیهوده میگذرد و فرصتهای ما از دست میرود..
🔹و آنچه برای ما میماند، فقط «حسرت» است!
🔹ذیلا مجلدات ۷گانه تفسیر ارزشمند صافی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار میدهیم👇
@ejtehad_jahadi