eitaa logo
روضة الحسين عليه السّلام
111 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
49 فایل
《اَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ، لا يَذْكُرُنِى مُؤْمِنٌ إِلا بَكَى》 امام حسين (ع) فرمود: «من كشته اشكهايم، مؤمنى مرا ياد نكند، مگر آن‏كه به گريه می افتد». (بحارالأنوار، ج ٤٤، ص ٢٨٤) 🔰مجوز نشر با هدیه ۳سوره اخلاص به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹فصل پنجم : « شمه‏‌اى از آداب وضو به حسب باطن و قلب‏» ✨امام رضا علیه السلام مى‏‌فرمايد: 🔸همانا امر شده است به وضوء 🔻تا آن كه بنده پاك باشد هنگامى كه مى‏‌ايستد مقابل خداى جبّار. 🔻و وقت مناجات نمودن با حق و براى آن كه مطيع باشد در آنچه او را امر فرموده. 🔻و پاكيزه باشد از كثافات و نجاست. 🔸با آن كه در آن است فوائد ديگر از قبيل: 🔻 بر طرف شدن كسالت 🔻 رفع شدن چرت 🔻 پاكيزه شدن دل ❇️ براى ايستادن در مقابل خداى جبّار. @rouzatolhoseinn
روضة الحسين عليه السّلام
#اسرار_عبادات #اسرار_نماز 🔹فصل پنجم : « شمه‏‌اى از آداب وضو به حسب باطن و قلب‏» ✨امام رضا علیه
🌴 نكته اصل وضو که بيان شد: 🍀 اهل معرفت و اصحاب سلوك را متنبّه نمود 🔹 به اين كه در محضر مقدّس حقّ جلّ و علا ايستادن 🔹و مناجات با قاضى الحاجات نمودن را آدابى است كه بايد منظور شود. 🔻حتّى با قذارات صوريّه و كثافات ظاهريّه 🔻و كسالت چشم ظاهر نيز نبايد در آن محضر رفت. 🔻چه جاى آن كه دل معدن كثافات باشد. ⚫️ و قلب مبتلاى به قاذورات معنويّه كه اصل همه قذارات است باشد. ✨با آن كه در روايت است كه: «خداى تعالى نظر نمى‏‌كند به صورت‌هاى شما بلكه نظر مى‏‌فرمايد به قلب‏‌هاى شما.» قاذورات: پلیدی ها و ناپاکی ها @rouzatolhoseinn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹دی بسم الله الرحمن الرحيم حماسه ی ۹ دی ماه شاید علت اصلی شکل گیری حماسه ۹ دی در ظاهر انتخابات ۸۸ و اعلام تقلب در انتخابات توسط کسانی بود که پیروز انتخابات نبودند به واقع این صورت مسئله بود و واقعیت چیز دیگری بود. کسانی که در انتخابات شرکت نکرده بودند و یا اگر هم رای دادند، مقصود دیگری داشتند، قصدشان انتخاب رئیس جمهور نبود. مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده اند که فضای سیاسی ایران در همه زمینه ها برای بهره برداری و عملیاتی کردن الگوهایی چون انقلاب رنگی آماده است. بر این اساس، جمهوری اسلامی چون نظامی است که یکی از لایه ها و رویه های آن را به هر ترتیب، انتخابات شکل می دهد و نظام انتخاباتی بالنسبه فرصت خیزی دارد و از این رو، مستعد الگوهای مسالمت آمیز تغییر همچون انقلاب رنگی است» این جریان از آغاز پیروزی انقلاب با این انقلاب الهی همراه شده بود. در فتنه سال ۸۸ تعدادی از خواص مردود، که در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده بودند، طغیان کردند؛ همه چیز و همه کس را متهم نمودند و حتی حاضر شدند با دشمنان قسم خورده نظام همسو و همراه شوند و به طور مستقيم از بیگانگان خط بگیرند و به نسخه های آن عمل کنند و تا حد براندازی نظام پیش روند و کشور را به اغتشاش بکشانند و به قتل و غارت دست بزند، یا از فتنه انگیزان و غارتگران حمایت کنند و با سخنان دو پهلو و غیر شفاف، فتنه گران را حق و خواسته هایشان را مشروع و قانونی جلوه دهند تا زمینه را برای فتنه گران مساعد سازند. اما رهبر معظم انقلاب هوشیارانه و با صلابت و با اقتدار درست یک هفته بعد از برگزاری انتخابات در خطبه های نماز جمعه، آب پاکی را روی دست ناپاک امریکا و صهیونیست ها و بدخواهان داخلی ریختند و در بیاناتی نقشه دشمن را نقش بر آب کردند. همان طور که گفتیم روز ۹ دی با توجه به پیش زمینه هایی که حوادث پس از انتخابات به وجود آورده بود شکل گرفت؛ از جمله این پیش زمینه ها می توان به عواملی همچون زیر سؤال بردن اصل دین، نظام مقدس اسلامی و هم چنین اصل ولایت فقیه اشاره کرد که باعث شد مردم ایران با خلق حماسه ماندگار خود، دشمنان قسم خورده نظام اسلامی را مایوس کنند. از دیگر زمینه های اصلی شکل گیری حماسه ۹ دی می توان به هتک حرمت ماه محرم و روز عاشورا اشاره کرد که باعث جریحه دار شدن احساسات مذهبی مردم ایران شد. اوج حرکت این افراد در روز عاشورا گویای این بود که آنها معتقد به ارزشها و مظاهر اسلامی از جمله امام حسین (ع) و عاشورا نبودند و به همین دلیل روز عزای حسین (ع) را به جشن تبدیل کردند و به صفوف نماز عزاداران و افرادی که بر حسب ظاهر چهره حزب اللهی داشتند، حمله کردند و شعار هایی دادند که نشانگر مبارزه اساسی با نظام اسلامی و اصل ولایت بود و همین مردم را به صحنه کشاند. این هتک حرمت به عاشورا و عزاداران حسینی، ملت ایران را نگران و چشمان آنان را گریان کرد و 9 دی ماه واکنش به این حرکت و اعلام حمایت از ولایت و شخص مقام معظم رهبری بود. @rouzatolhoseinn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱وقتی حمله می‌کند، با صدای بلند حمله می‌کند و فرصتی برای واکنش دارید. 🍂اما وقتی هجوم می‌آورد، بی سرو صدا به جان دارایی‌تان می‌افتد. زمان می‌برد تا به هدف برسد. ✅ ایستادن در برابر گرگ، می‌خواهد و دفع خطر موریانه !... 🌱، یعنی اینکه نگاهت به "شخصیت"ها نباشد، بلکه به "شاخص"ها چشم بدوزی و اینکه معیار شناخت تو از حق و باطل، اشخاص نباشند بلکه دیگران را با شناخت از حق و باطل بسنجی @rouzatolhoseinn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حال و احوال حداث الحسین سلام الله علیه در روز محشر @rouzatolhoseinn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨وَ إِذَا الْجِبالُ سُيِّرَتْ ☑️«جبال» همان حاملان علم آل الله (علیهم السلام) بودند که پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) از شدت مصیبت آن حضرت، به اضطراب افتادند. چنانکه آیه ۷ سوره مبارکه نبأ ،‌ جبال را سبب استواری زمین معرفی می نماید و بطن آن طبق احادیث، اشاره دارد به مؤمنانی که در حمل امر موالیان خویش (اهل بیت علیهم اسلام) ثابت قدم و استوارند و به سبب آنها عذاب از مردم برداشته می شود: ▪️«وَ الْجِبالَ أَوْتادا» (سوره نبأ،‌آيه ۷) ➖قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) : .. الْجِبَالُ أَمَنَةٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ جبال سبب امان اهل زمین هستند (به سبب آنان عذاب از مردم برداشته می شود) ➖إنَّ الْمُؤْمِنَ أَعَزُّ مِنَ الْجَبَلِ يُسْتَقَلُّ مِنْهُ بِالْمَعَاوِلِ وَ الْمُؤْمِنُ لَا يُسْتَقَلُّ مِنْ دِينِهِ: همان مؤمن در دینش از کوه ها نیز راسخ تر است 📓بحار الأنوار ؛ج‏٧ ص: ١٠٠ و ج‏۶۴ ؛ ص٧٢ 📓وسائل‌الشيعة، ج١۶، ص١۵۶ ✔️جبال یعنی سلمان محمدی و ابوذر و مقداد، که به امر مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) سکوت اختیار کرده و صبر پیشه نمودند و تسلیم امر مولای خویش بودند. برخی نیز همچون بلال حبشی از شدت غصه، سر به بیان نهاده تا مدینه را بدون وجود پیامبر نبیند! عن ابی جعفر (علیه السلام) : ➖ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِيِّ إِلَّا ثَلَاثَةَ نَفَرٍ: الْمِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ وَ أَبُو ذَرٍّ الْغِفَارِيُّ وَ سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ، ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ عَرَفُوا وَ لَحِقُوا بَعْدُ ▪️مردم همگی پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) مرتد شدند، جز سه نفر (مقداد و ابوذر و سلمان) و بقیه مردم (شیعیان) در مرتبه ای بعد، متوجه حقیقت شده و به آنها ملحق شدند. 📓بحار الأنوار ؛ ج۳۴ ؛ ص۲۷۴ 🖋حضرت خاتون صدیقه کبری (سلام الله علیها) در خطبه فدکیه «إنکدار نجوم و سیر جبال» را که پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) رخ داد، اینگونه توصیف نمودند: 🔹اَتَقُولُونَ ماتَ مُحَمَّدٌ؟ فَخَطْبٌ جَلیلٌ... وَ اُظْلِمَتِ الْاَرْضُ لِغَیْبَتِهِ، وَ کُسِفَتِ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ انْتَثَرَتِ النُّجُومُ لِمُصیبَتِهِ، وَ اَکْدَتِ الْامالُ، وَ خَشَعَتِ الْجِبالُ، وَ اُضیعَ الْحَریمُ، وَ اُزیلَتِ الْحُرْمَةُ عِنْدَ مَماتِهِ 🔹آیا می‌گوئید محمد (صلى اللَّه علیه و آله) از دنیا رفته است!؟ این مصیبتى است بزرگ که زمین در غیاب او سراسر تاریک گردید، و ستارگان بی‌فروغ، و آرزوها به ناامیدى گرائید، کوه‌ها از جاى فروریخت، حرمت‌ها پایمال شد، و احترامى براى کسى پس از وفات او باقى نماند. 📓بحار الأنوار ج۲۹ ص:۲۲۰ 📓الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج۱ ص: ۹۷ ✨وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ ☑️به جز حاملان امر و ثابت قدمان، بقیه مردم دچار سرگردانی و حیرت شده و همچون کسی که صاحب اختیار و مولای خود را از دست می دهد، رها شدند. (عشار ،‌از نظر لغوی، به شتر ماده ای اطلاق می شود که در آخرین ماه حمل خود قرار دارد و به عبارت دیگر در آستانه به ثمر نشستن است). مردمی که سالها با انذار حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) هدایت شده و به ولایت ولّی الله الاعظم (علیه السلام) اقرار و بیعت نموده بودند، با رحلت پیامبر، سرگردان شدند. لذا طواغیت امّت و شیطان مطلق از مخفیگاه خود بیرون آمد و خود را صاحب اختیار بر آنان معرفی نمود: و إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ: آن زمان که وحوش برخاسته و گرد هم جمع شدند. @rouzatolhoseinn
🔰 گذشتن از گناه دیگران 💎 یکی از خلقیات عارفان، گذشتن از گناه دیگران است و چگونه نگذرد در حالی که بزرگتر از آن است که لغزش بشری روحش را جریحه دار کند. @rouzatolhoseinn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نفس ها ناله های زار شد، آقا نمی آیی؟ جگرها شعله های نار شد، آقا نمی آیی؟ شُریحانی دگر، فتوای قتل شیعه را دادند قلم ها، چوبه های دار شد، آقا نمی آیی؟ پناه مؤمنین از مومنین حالی نمی پرسی به شیعه زندگی دشوار شد... آقا نمی آیی؟ به شیعه چارده قرن آنچه شد تا دامن محشر میان آن در و دیوار شد... آقا نمی آیی؟ فزون از برگ های نخل ها و ریگ صحراها ستم با حیدر کرّار شد....آقا نمی آیی؟ تو می دانی چرا در روز روشن بین آن کوچه جهان در چشم زهرا تار شد.. آقا نمی آیی؟ تعجیل در امر فرج ذکر 14صلوات 🍂 @rouzatolhoseinn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨و إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ☑️حقیقت وحوش (حیوانات تندخود و وحشی) همان ملعونین و طواغیت امّت اند که در آیات حضرت قرآن به «اضلّ انعام» معرفی شده اند: ✨وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏ (سوره اعراف، آيه ۱۷۹) ✔️چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) با استناد به این شریفه فرمودند: مَا رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ يُشَبِّهَهُمْ بِالْحَمِيرِ وَ الْبَقَرِ وَ الْكِلَابِ وَ الدَّوَابِّ حَتَّى زَادَهُمْ فَقَالَ‏ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا. ▪️خداوند عزوجل راضی نیست که الاغ و گاو و سگ و چارپایان با اعداء ما مقایسه و تشبیه شوند،‌ زیرا نواصب از حیوانات بدتر و پست تر هستند و لذا خداوند می فرماید : اضلّ سبیلا (به عبارت دیگر نواصب، بطن معنای خباثت در عالَم اند). 📓بحار الأنوار ؛ ج۶۴ ؛ ص۱۰۷ 📓الوافي ؛ ج۴ ؛ ص۴۵ 🖋حضرت صدیقة الکبری فاطمة الزهراء (علیها السلام) در خطبه فدکیه، حشر وحوش و بیرون آمدن شیطان از مخفی گاه و جمع نمودن اعوان و انصار برای خود را ، اینگونه توصیف نمودند: 🔹فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوى اَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ، وَ نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ، وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ، وَ هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ، فَخَطَرَ فی عَرَصاتِکُمْ، وَ اَطْلَعَ الشَّیْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ، هاتِفاً بِکُمْ، فَأَلْفاکُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ، وَ لِلْغِرَّةِ فیهِ مُلاحِظینَ ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفافاً، وَ اَحْمَشَکُمْ فَاَلْفاکُمْ غِضاباً، فَوَسَمْتُمْ غَیْرَ اِبِلِکُمْ، وَ وَرَدْتُمْ غَیْرَ مَشْرَبِکُمْ 🔹آنگاه که خداوند براى پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر گشت، و جامه دین کهنه، و سکوت گمراهان شکسته، و پست رتبه‏‌گان با قدر و منزلت گردیده، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد، و در خانه‏‌هایتان بیامد، و شیطان سر خویش را از مخفى‌‏گاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوى دعوت او هستید، و براى فریب خوردن آماده‌اید؛ آنگاه از شما خواست که قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانى این کار را انجام مى‌‏دهید، شما را به غضب واداشت، و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و بر آبى که سهم شما نبود وارد شدید. 📓بحار الأنوار ج۲۹ ص:۲۲۰ 📓الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج۱ ص: ۹۷ ⏪لذا «حشر وحوش» اشاره به جریان سقیفه ملعونه دارد. وحوشی که از مخفی گاه های خود بیرون آمده و هر آنچه که از حسد و کفر و نفاق را در سینه ها حبس نموده بودند، ظاهر و آشکار ساخته و اختیار مردم را در دست گرفته و با اعوان و انصار خود بر خانه وحی حمله نموده و جسارت هایی را که اعظم بلیة و داهیه در عالَم بود، مرتکب شدند. چنانکه حضرت امیر عالم علی (علیه السلام) ملعون ثانی و شیطان مطلق را با صفات «رجس، نجس، خبیث و مُخبِث» یعنی یعنی اصل خباثت و مسبب تمام خباثات در عالَم، ‌معرفی فرمودند: ➖فقَالَ عليه السلام لَا رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَا غَفَرَ لَكَ أَيُّهَا الرِّجْسُ النِّجْسُ الْخَبِيثُ الْمُخْبِثُ‏ الشَّيْطَانُ ▪️خداوند تو را نیامرزد و مورد رحمت خویش قرار ندهد ای رجس،‌ ای نجس،‌ ای خبیث ،‌ ای مُخبث و ای شیطان ➖و آن ملعون نیز بر طغیان خود بر حضرت امیر عوالِم معترف گردیده و در جواب گفت: أَنَا إِبْلِيسُ الْأَبَالِسَةِ وَ فِرْعَوْنُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَنَا الَّذِي جَحَدْتُ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ خَلِيفَةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ أَنْكَرْتُ آيَاتِهِ وَ مُعْجِزَاتِهِ.. ▪️من ابلیس ابلیس ها و فرعون این امّت هستم که بر مولا و سید خویش امیرالمومنین و خلیفه ربّ العالمین طغیان کرده و معجزات و آیات او را انکار کردم.. 📓بحار الأنوار ؛ ج۴۲ ؛ ص۵۵ 🔘بنابراین شریفه «و إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» اشاره به جریان سقیفه ملعون دارد که در نتیجه آن ، حمله به خانه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و قتل حضرت محسن (علیه السلام) اتفاق افتاد. چنانکه خداوند عزوجل در آیات بعدی به «قتل مؤوده» اشاره می نماید و حضرت صادق الائمه (علیه السلام) حقیقت معنای قتل مؤودة را قتل حضرت محسن (علیه السلام) معنا نمودند: وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ (سوره تکویر، آیه ۸) 🖋بررسی ادامه آیات سوره مبارکه تکویر در قسمت بعد ادامه دارد... @rouzatolhoseinn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چشم‌های خسته‌ات... گواهی می‌داد... چشم‌انتظاری! نگاه آرام و سکوتِ بیش‌تَرت... حکایتِ بغضی عجیب داشت! تسبیح را آرام چرخاندن‌ت... آشوبِ دلَ‌ت را گواهی می‌داد! دارم باخودم فکر می‌کنم: حالا... آرام گرفته‌ای؛ وقتی چشمت... روشن شده به جمال عقیله خاتون! حالا... از تَهِ دل می‌خندی؛ وقتی رفیقانِ قدیمی‌ات را دیده‌ای! حالا... و مثل همیشه... سَرَت را بالا گرفته‌ای؛ که در دفاع از حرم عمه سادات... سنگِ تمام گذاشتی! راحت بخواب سردار! ما... فرزندان این مرز و بوم... دست از دفاع بر نمی‌داریم! ما... راه‌ت را... ایمان و اعتقادت را... و عشق و آرمان‌ت را... ادامه خواهیم داد! راحت بخواب سردار... حرم، بی‌مدافع نمی‌ماند! تنها... دل‌مان برای‌ت... تنگ خواهد شد! ...♥️" @rouzatolhoseinn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏🎥 اشک‌های رهبر انقلاب هنگام تعریف خاطره‌ای از حاج‌قاسم 🔺رهبر معظم انقلاب از انتظار حاج قاسم سلیمانی پشت درب اتاق عمل جراحی و همراهی با خانواده دوست شهیدش خاطره‌ جالبی تعریف کردند @rouzatolhoseinn
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹... و چه از ما ریختید ... و چه جگری از ما شکافتید! ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 @bdon_sansor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ* وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ* وَ إِذَا الْجِبالُ سُيِّرَتْ * وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ * وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ* وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ* وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ* وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ‏ * بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت‏ چون خورشید بی فروغ شود و ستارگان فرو ریزند و کوه ها از جای خود حرکت کرده و شتران به حال خود رها شوند؛ و وحوش گرد آورده شوند ؛ و دریاها برافروخته گردیده و نفوس با هم قرین گردند؛ و از مؤودة (جنین بی گناه کشته شده) سوال شود که به چه جرمی کشته شده است (سوره تکویر، آيات ۱ تا ۹) ▫️▫️▫️ ✔️در قسمت قبل بیان شد که آیات ابتدایی سوره مبارکه تکویر، در بطن خود به مصیبة الزهراء (علیها السلام) اشاره می نماید . بیان شد که تکویر شمس،‌ در بطن اشاره به رحلت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) دارد که پس از آن مصائب ال الله آغاز گردید و به غیر از جبال (حاملان امر)، بقیه مردم دچار سرگردانی و حیرت شده و با از دست دادن صاحب اختیار خود ، همچون رها شدگان (عشار عطّلت) در دام شیاطین گرفتار شدند. شیطان مطلق (دومی ملعون) سر خود را از مخفی گاه بیرون آورده و اعوان و انصارش را فراخوانده و گرد هم جمع نمود. لذا «حشر وحوش» اشاره به جریان سقیفه ملعونه دارد. ▪️إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ‏ جمعت من كلّ جانب او بعثت 📓تفسير الصافي ؛ ج۵ ؛ ص۲۹۰ در اینجا ادامه آیات این سوره مبارکه را تفسیر می نماییم. ⬅️قسمت دوم ✨وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ ☑️ریشه «سجر» از نظر لغوی به معنای «غیض» است : وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ‏ أي غيضت؛ برافروخته شدن دریاها که از آن به آتش شدن دریاها تعبیر می شود: وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ‏ قَالَ تَتَحَوَّلُ نِيرَاناً 📓بحار الأنوار ؛ ج۷ ؛ ص۱۰۸ 🖋حقیقت بحر در بطن اشاره به وجود «امام» دارد: تأويل البحر والبحار بالإمام 📓مستدرک سفینة البحار، ج۱ ص۲۸۰ 🔹چنانکه حضرت جوادالائمه (علیه السلام) در اشاره به شریفه ۲۷ سوره مبارکه لقمان بیان نمودند که امام همچون بحر است که علم او پایانی ندارد و عجائب او بی منتهاست: ➖وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيم‏ (سوره لقمان، آيه ۲۷) ▫️فَإِنَّ الْإِمَامَ بِمَنْزِلَةِ الْبَحْرِ لَا يَنْفَدُ مَا عِنْدَهُ وَ عَجَائِبُهُ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ 📓بحار الأنوار ؛ ج۴۸ ؛ ص۱۰۱ ⏪برافروخته شدن دریاها یعنی به بروز و ظهور رسیدن آتش غضب ذوات مقدسه أئمه (علیهم السلام). تنها امری در عالَم که آتش سخط و غضب آل الله (علیهم السلام) را در اتم وجه بر می انگیخت ، ذکر مصائب حضرت مادر و هتک حرمت و جسارت به حریم حضرت ناموس الهی، عصمت الله کبری فاطمة الزهراء (علیها السلام) بود. 🔹آن زمان که ملعونين و شیاطین أمّت، بی اذن وارد حریم حضرت ناموس الهی شدند، حضرت غيرة الله أميرالمؤمنين علي (علیه السلام) از جا برخاسته و گريبان ملعون ثانی (لعنة الله علیه) را گرفته و او را به شدت كشيدند و بر زمين زدند و بر بينى و گردنش كوبيدند و اراده قتل او را نمودند: فَوَثَبَ عَلِيٌّ علیه السلام فَأَخَذَ بِتَلَابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ‏ فَصَرَعَهُ وَ وَجَأَ أَنْفَهُ وَ رَقَبَتَهُ وَ هَمَّ بِقَتْلِهِ؛ اما به دلیل وصیت و سفارش حضرت رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) به صبر، از این کار امتناع نموده و سپس فرمودند: ➖و الَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ‏ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ‏ وَ عَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ‏ص لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لَا تَدْخُلُ بَيْتِي‏ ➖اى پسر صُهاك‏، قسم به آنكه حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر نبود مقدّرى كه از طرف خداوند گذشته و عهدى كه حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) با من نموده است؛ مى دانستى كه، تو نمى توانى به خانه من داخل شوى! 📓كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج ‏۲، ص۵۸۶ @rouzatolhoseinn
✅ سخنرانی پروفسور لگنهاوزن، در کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ 🔶 او واقعا یک ذهن سیستماتیک داشت. همه دانش‌های مختلف او از یک سیستم شکل و صورت گرفته بود و با هم سازگار بود. 🔶 بیش از سی سال است که ایشان را می‌شناسم و افتخار بزرگ من این است که توانستم پای صحبت ایشان بنشینم و یاد بگیرم. در این ده پانزده سال آخر هر هفته جلسه داشتیم و من مدام عذاب وجدان داشتم که چرا باید وقت این پیر مرد را با فلسفه غرب بگیرم و او را اذیت کنم اما دیدم وقتی جلسات شروع می‌شود ایشان زنده می‌شود و نشاط دارد و در مقام دفاع از دین بر می‌آید. 🔶 ارتباط با مسیحیان برای ایشان بسیار مهم بود. ایشان چندین بار تأکید کرد که باید با مسیحیان همکاری کنیم. همیشه در مورد مقالات و سفرها و صحبت‌ها مشورت می‌کردم. یک دفعه که قرار بود بروم آمریکا خدمت ایشان رفتم و گفتم که الان که قرار است بروم آمریکا و کلیساها و مراسم‌ها صحبت کنم چه بگویم؟ ایشان به من گفت فکر نکنید که می‌توانید آن‌ها را مسلمان کنید. این کار شما نیست بلکه کار شما این است که سوء تفاهم را برطرف کنید، این مهم است. اگر شما می‌توانید باید نگاهشان را اصلاح کنید. 🔷 مطالب بیشتر👇 🌐 https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/1990 💻 @mesbahyazdi_ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا