eitaa logo
‏🇮🇷‎ مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷
6.8هزار دنبال‌کننده
29.5هزار عکس
20.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
‏🇮🇷 جوانان ایرانِ اسلامی، تاریخ‌سازند. در این کانال با همراهی شما، آرمانهای انقلابِ اسلامی را پی‌ می‌گیریم. با ما همراه باشید. ‏‏🌸🇮🇷🌸‏ https://eitaa.com/joinchat/1807089723C10ec9361fa 🌺 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر
مشاهده در ایتا
دانلود
امامت و ولایت.pdf
1.69M
📚 امامت و ولایت در کلام امام خامنه ای 📄 🔻برخی از عناوین: 💎ضرورت توجه به عنصر مبارزه حاد سیاسی در زندگی اهل بیت(علیهم‌السلام) / برکات ولایت عهدی امام رضا(علیه‌السلام) برای شیعیان 💎ولایت، یعنی حاکمیت و سرپرستی در جامعه اسلامی 💎معنای ولایت اسلامی یعنی حاکمیت انسانهای پارسا و مخالف با شهوات 💎وظیفه داریم خود را شایسته انتساب به اهل بیت(علیهم‌السلام) کنیم 💎معنای نصب امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)، اهمیت دادن به معیارهای ارزشی اسلام 💎توجه به بعد سیاسی ولایت، باطل کننده شبهه جدایی دین از سیاست 💎ولایت لازمه حکومت و تسلّط الهی 💎مسئله ولایت، نمایش دهنده توجه اسلام به حکومت 💎حادثه غدیر معین کننده تکلیف مسیر عمومی امت اسلامی 💎جامعه با سرپرستی امام عادل، هادی به حق است 💎ولایت مطلقه فقیه و انعطاف‌پذیری دستگاه ولایت 📌دسترسی به متن بیانات 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل اجتماعى و از مسائل سیاسى برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصى و مسائل خصوصى زندگى افراد و در واقع نگاه «سکولار» به اسلام داشته باشند؛ جوابشان مسئلۀ «» است. ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ ☀️(مدظله‌العالی) 💠‏🌸🍃🌺🍃🌸💠 ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏💠 غدیر روزی است که دشمنان از دین شما مایوس شدند. 🔸چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مایوس کرد؟ 🔹 قضیه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ ☀️(مدظله‌العالی) ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معنای نرمش قهرمانانه ۱۳۹۳/۰۵/۲۲ 🔺گزیده بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان وزارت خارجه و سفرا و نمایند‌گی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠مصلحت یعنی شناختن موارد انعطاف. یک جاهایی باید انعطاف داشت. انعطاف منافات با اصول ندارد. حفظ اصول با امکان انعطاف با هم می‌سازند، میتوان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. 🔸 بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضی‌ها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبه‌ی دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. 🔹انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم ــ در بحث امامت، 👈بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت میکنید، به یک صخره‌ای میرسید که از آن عبور نمی‌توانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. ♦️انعطاف یعنی این. 🔸معنایش این نیست که ما از ادامه‌ی راه پرهیز کردیم و عقب‌نشینی کردیم، نه. 🔹به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم. ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠‏🌸🍃🌺🍃🌸💠 ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏💠 از حادثه و واقعه‌ی غدیر - که نشانه‌ی عظمت اسلام و جامعیت اسلام است - به عنوان وسیله‌ای برای تضعیف اسلام استفاده نکنیم. ۱۳۸۵/۱۰/۱۸‏ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 امیرالمؤمنین در راهِ خدا یک لحظه پا عقب نکشید. 🔸به موقع تبلیغ کرد؛ 🔺 به موقع در رکاب پیغمبر شمشیر زد؛ 🔺وقتی لازم بود صبر کرد؛ وقتی لازم بود وارد میدان سیاست شد. 🔸در همه‌ی این‌ها فداکاری از این بزرگوار بروز پیدا کرد. 🔹پیغمبر اکرم چنین کسی را در رأس جامعه‌ی اسلامی قرار می دهد. 👈 این درس بزرگ غدیر است. ۱۳۸۷/۰۹/۲۷ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل اجتماعى و از مسائل سیاسى برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصى و مسائل خصوصى زندگى افراد و در واقع نگاه «سکولار» به اسلام داشته باشند؛ جوابشان مسئلۀ «» است. ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ 💠امیرالمؤمنین طول حیات مبارکش را با امتحان - امتحانهائی که از آن سرافراز بیرون آمده است - گذرانده...این منصب والا، دنباله‌ی این امتحانهاست؛ لذا دلها متوجه شده است به اینکه بین عید قربان و عید غدیر یک ارتباط است. ۱۳۸۸/۰۹/۰۴ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠امیدواریم که خداى متعال ما را به معناى واقعى کلمه از منتظران قرار بدهد و چشم ما را به تحقّق این وعده‌ى الهى روشن کند. ۱۳۹۳/۰۳/۳۱ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏‏ ‏💠 و زبدگان ملت بزرگ ما...، حامل ویژه‌اند. جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرایی‌ها و انتخاب درست، کوته‌مدت، و برای در به سود جبهه‌ حق، میان‌مدت آنان است. ۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ☀️(مدظله‌العالی) ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ 💠دو حقیقت، یعنى حقیقت نصب به‌عنوان امامت بعد از پیغمبر، و مسئله‌ى پرداختن به حکومت و سیاست و امامت و اداره‌ى امت بعد از پیغمبر، در مسئله‌ى غدیر وجود دارد. ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ 💠 ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه و قاعده است. یک قاعده‌ای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماه‌های آخر عمر، قاعده‌ی امامت و ولایت را وضع کرد. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ 💠حقیقتاً مسلمین عالم می‌توانند از همین حادثه غدیر، وسیله‌ای برای رشد و هدایت وافی و کامل همه‌ی جهان اسلام پیدا کنند. هیچ کس هم وقوع این حادثه و صدور آن کلمات را از نبی مکرم اسلام منکر نشده است. ۱۳۷۵/۰۲/۱۸ ☀️(مدظله‌العالی) 💠‏🌸🍃🌺🍃🌸💠 ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏💠 غدیر روزی است که دشمنان از دین شما مایوس شدند. 🔸چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مایوس کرد؟ 🔹 قضیه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ ☀️(مدظله‌العالی) 💠‏🌸🍃🌺🍃🌸💠 ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏💠 حادثه و واقعه‌ی غدیر نشانه‌ی عظمت و جامعیت اسلام است. ۱۳۸۵/۱۰/۱۸ ☀️(مدظله‌العالی) ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
💠‏🌸🍃🌺🍃🌸💠 ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏💠 بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها، قدرتمندی‌ها و قدرت‌مداری‌ها را قبول ندارد؛ امامت را قبول دارد. این قاعده‌ی اسلام است؛ غدیر این را بیان میکند. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ ☀️(مدظله‌العالی) ‏‏💠🌸🍃🌺🍃🌸💠 💠در موضوع غدیر این نکته هم وجود دارد که در باب ولایت، دو قلمرو اساسی هست: 🔸یکی قلمرو نفس انسانی است که انسان بتواند اراده‌ی الهی را بر نفس خودش ولایت بدهد و نفس خود را داخل ولایت‌الله کند... 🔹جانب و مرحله‌ی دوم این است که محیط زندگی را در ولایت‌الله داخل کند؛ یعنی جامعه با ولایت الهی حرکت کند. ۱۳۷۲/۰۳/۱۹ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ 💠مسئله‌ی غدیر، مسئله‌ی ایجاد یک شاخص و معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص و معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند. ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ 💠شیعه باید به ولایت افتخار کند و غیر شیعه هم سعی کند آن را بشناسد. ۱۳۷۴/۰۲/۲۸ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ 💠 اگر ما میگوییم «اتّحاد اسلامی» و پایش هم می‌ایستیم نباید تصوّر شود که این مفهومِ مهم، مترقّی، اصلی و نجاتبخش اسلامی، یعنی مفهوم ولایت و غدیر را فراموش خواهیم کرد. موضوع غدیر نباید فراموش شود. ۱۳۷۴/۰۲/۲۸ ☀️(مدظله‌العالی) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ 💠 در نگاه تاریخی به اسلام و در تحلیل تاریخی حوادث صدر اسلام، موضوع غدیر یک ضرورتی بود که اگر آن‌چنان که تدبیر شده بود؛ عمل می‌شد، بدون تردید مسیر تاریخ بشر عوض می‌شد. ۱۳۸۴/۱۰/۲۹ ☀️(مدظله‌العالی) ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود است؛ 🔸به معنای این است که سالک راه خدا - در هر نوع سلوکی - به سمت آرمانهای گوناگون و متنوّع اسلامی که حرکت میکند، به هر شکلی و به هر نحوی هست، باید از شیوه‌های متنوّع استفاده کند برای رسیدن به مقصود. 🔹وِ مَن یُوَلِّهِم یَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَیِّزاً اِلی‌ فِئَةٍ فَقَد بآءَ بِغَضَبٍ مِنَ الله؛ هرگونه حرکتی -چه حرکت به جلو، چه حرکت به عقب- مثل میدان رزم نظامی، باید به دنبال رسیدن به اهدافِ ازپیش‌تعیین‌شده باشد. ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ☀️(مدظله‌العالی) ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠مصلحت یعنی شناختن موارد انعطاف. یک جاهایی باید انعطاف داشت. انعطاف منافات با اصول ندارد. حفظ اصول با امکان انعطاف با هم می‌سازند، میتوان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. 🔸 بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضی‌ها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبه‌ی دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. 🔹انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم ــ در بحث امامت، 👈بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت میکنید، به یک صخره‌ای میرسید که از آن عبور نمی‌توانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. ♦️انعطاف یعنی این. 🔸معنایش این نیست که ما از ادامه‌ی راه پرهیز کردیم و عقب‌نشینی کردیم، نه. 🔹به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم. ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ☀️(مدظله‌العالی) ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
♦️حساسیت های بیجا و کاذب (خاطره ای آموزنده به نقل از شهید مطهری) 🔻يكى از آقايان نقل مى‏ كردند كه در يكى از شهرستانها مردى از كسبه كه خيلى مقدس بود، خدا به او فرزندى نداده بود جز يك پسر، آن پسر برايش خيلى عزيز بود، طبعاً لوس و ننر و حاكم بر پدر و مادر بار آمده بود. 🔻اين پسر كم‏ كم جوانى برومند شد. جوانى، فراغت، پولدارى، لوسى و ننرى دست به دست هم داده بود و او را جوانى هرزه بار آورده بود. پدر بيچاره خيلى ناراحت بود و بچه به سخنانش گوش نمى‏داد، و از طرفى چون يگانه فرزند پدر بود پدر حاضر نمى‏ شد طردش كند، مى‏ سوخت و مى‏ ساخت. 🔻كار هرزگى فرزند به جايى رسيد كه كم‏ كم در خانه پدر كه هيچ وقت جز مجالس مذهبى مجلسى تشكيل نمى‏شد بساط مشروب پهن مى‏ كرد. تدريجاً زنان هرجايى را مى‏آورد. پدر بيچاره دندان به جگر مى‏ گذاشت و چيزى نمى‏ گفت. 🔻در آن اوقات، تازه «گوجه فرنگى» به ايران آمده بود. عده اى عليه اين گوجه ملعون فرنگى! تبليغ مى‏كردند به عنوان اينكه فرنگى است و از فرنگ آمده حرام است، و مردم هم نمى‏خوردند و تدريجاً مردم آن شهر حساسيت شديدى درباره گوجه فرنگى پيدا كرده بودند و از هر حرامى در نظرشان حرام‏تر بود. 🔻در آن شهر به اين گوجه «ارمنى بادمجان» مى‏ گفتند. اين لقب از لقب «گوجه فرنگى» حادتر و تندتر بود، زيرا كلمه «گوجه فرنگى» فقط وطن اين گوجه را مشخص مى‏كرد، ولى كلمه «ارمنى بادمجان» ، مذهب و دين آن را معين كرد! قهراً در آن شهر تعصب و حساسيت مردم عليه اين تازه وارد بيشتر بود. 🔻روزى به آن حاجى كه پسرش هرزه و لاابالى شده بود و خودش خون مى‏خورد و خاموش بود، اهل خانه خبر دادند كه امروز آقا پسر كار تازه‏ اى كرده است، يك دستمال «ارمنى بادمجان» با خود به خانه آورده است. 🔻پدر وقتى كه اين خبر را شنيد ديگر تاب و توان را از دست داد، آمد پسر را صدا زد و گفت: پسر! شراب خوردى صبر كردم، دنبال فحشاء رفتى صبر كردم، قمار كردى صبر كردم، خانه ام را مركز شراب و فحشاء كردى صبر كردم، حالا كار را به جايى رسانده اى كه «ارمنى بادمجان» به خانه من آورده اى، اين ديگر براى من قابل تحمل نيست، ديگر من از تو پسر گذشتم، بايد از خانه من به هر گورى كه مى‏خواهى بروى. 🔻اين نمونه‌ از حساسيتهايى كه در مورد هيچ و پوچ و يا در مورد امور جزئى پيدا مى‏شود؛ صد برابرِ حساسيتى است كه در مورد امور اساسى پيدا مى‏شود؛ كار حساسيت به جايى مى‏رسد كه تحمل «ارمنى بادمجان» از تحمل شراب و قمار و فحشاء دشوارتر مى‏گردد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏30، ص: 47-46- با تلخیص و ویرایش - ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود است؛ 🔸به معنای این است که سالک راه خدا - در هر نوع سلوکی - به سمت آرمانهای گوناگون و متنوّع اسلامی که حرکت میکند، به هر شکلی و به هر نحوی هست، باید از شیوه‌های متنوّع استفاده کند برای رسیدن به مقصود. 🔹و مَن یُوَلِّهِم یَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَیِّزاً اِلی‌ فِئَةٍ فَقَد بآءَ بِغَضَبٍ مِنَ الله؛ هرگونه حرکتی -چه حرکت به جلو، چه حرکت به عقب- مثل میدان رزم نظامی، باید به دنبال رسیدن به اهدافِ ازپیش‌تعیین‌شده باشد. ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ☀️(مدظله‌العالی) ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
تبادل۴.mp3
1.35M
🔹«تهاجم‌فرهنگی»، با«تبادل‌فرهنگی» متفاوت است. تبادل فرهنگی لازم است... در تبادل فرهنگی، هدف، بارور کردن فرهنگ ملی و کامل کردن آن است. ▪️بیانات در دیدار جمعی از کارگزاران فرهنگی ۱۳۷۱/۰۵/۲۱ 💠نبرد فرهنگی را با مقابله‌ی به‌مثل می‌شود پاسخ داد. 🔸کار فرهنگی و هجوم فرهنگی را با تفنگ نمی‌شود جواب داد. 🔹تفنگ او، قلم است. ♦️ این را می‌گوییم، تا مسؤولان فرهنگ کشور و کارگزاران امور فرهنگی در هر سطحی و شما فرهنگیان عزیز اعم از معلم و دانشجو و روحانی و طلبه و مدرّستان، تا دانش‌آموزتان و تا کسانی که در بیرونِ این نظام آموزشی کشور مشغول کارند احساس کنید که امروز، سربازِ این قضیه شمایید و بدانید که چگونه دفاع خواهید کرد و چه کاری انجام خواهید داد. ۱۳۶۹/۰۲/۱۲ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم... 🔸سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیستِ انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همه‌ی مسائل گوناگون را شامل میشود. 🔹 تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطه‌ی مقابل استقلال فرهنگی است. 🔸امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار میکند؛ 🔹همین مسئله‌ی مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. 🔸 بنده با این حرف نمیخواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ 🔹نه، اینها ابزارهایی هستند که میتوانند مفید واقع بشوند امّا سلطه‌ی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. 🔸نمیتوانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ 🔹اینترنت هم همین‌جور است، فضای مجازی هم همین‌جور است، دستگاه‌های اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همین‌جور است، اینها را نمیشود در اختیار دشمن قرار داد؛ ♦️ امروز در اختیار دشمن است؛ 🔺 وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ 🔺 ابزار سلطه‌ی فرهنگی دشمن است. ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ ☀️(مدظله‌العالی) ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 این‌یک نکته است که ما زندگی شهیدان را، سبک زندگی شهیدان را، برای جوان‌هایمان، برای نسل‌های رو به آینده‌مان تصویر کنیم، ترسیم کنیم، 🔸 به آن‌ها نشان بدهیم که ببینند چه بود و چه شد. 🔹چون جنگ تحمیلی که درواقع دفاع مقدّس بود، این یک‌چیز کوچکی نبود؛ 🔺ما هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، ابعاد مهم این جنگ را درست نتوانستیم برای مخاطبین خودمان تشریح کنیم. ۱۳۹۵/۰۷/۰۵ ☀️(مدظله‌العالی) ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷