»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
وَآتِ ذَا الْقُرْبَىَ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا
اسراء - ٢٦
و حقّ نزدیکان را بپرداز، و (همچنین حق) مستمند و وامانده در راه را! و هرگز اسراف و تبذیر مکن،
**************
نکته ها:
«تَبذیر» از ریشه ى «بَذر» به معناى ریخت و پاش است. مانند آنكه براى دو نفر مهمان، غذاى ده نفر را تهیه كنیم.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس چیزى را در غیر مسیر طاعت خدا مصرف كند، مبذّر است.(60) آن حضرت در پاسخ به این سؤال كه آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟ فرمودند: بلى، زیرا كسى كه دارایى خود را چنان بخشش كند كه چیزى براى خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف كرده است.(61)
پس از نزول این آیه، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله بدنبال مراد خداوند از «ذى القربى» بود. خداوند به او وحى كرد كه «فدك» را به فاطمه علیها السلام بدهد و آن حضرت «فَدك»(62) را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت، فدك را از اهل بیت به ناحقّ گرفتند واهل بیت براى گرفتن حقّ خود همواره به این آیه استناد مى كردند.
مفسّران شیعه وسنّى مانند طبرى، با الهام از روایات، مى نویسند: امام سجادعلیه السلام در دوران اسارت وقتى همراه قافله اسرا به شام رسید، در مقام محاجّه با آنان كه اسراى اهل بیت را بى دین و خارجى مى خواندند، با استناد به این آیه فرمودند: مراد از «ذا القربى» ما هستیم!(63)
برخى روایات آیه را مربوط به خمس دانسته و برخى دیگر موضوع آیه را بالاتر از مسائل مادّى دانسته و گفته اند: آیه، به پیامبر صلى الله علیه وآله فرمان مى دهد كه حقّ علىّ بن ابى طالب علیهما السلام را با وصیّت به جانشینى او ادا كند.(64) و مراد از تبذیر در آیه كه از آن نهى شده، «غُلوّ» است.(65)
-----
60) بحار، ج 75، ص 302.
61) تفسیر نورالثقلین.
62) فدك، مزرعه ى بسیار بزرگى بود كه بدون جنگ در اختیار پیامبر قرار گرفت. آن حضرت با توجّه به محبوبیّت، عصمت، زهد، امانت ودقّت اهل بیت علیهم السلام وپشتیبانى اقتصادى براى تبلیغ خط وراه آنان وفقرزدایى از امّت، آن را در اختیار اهل بیت علیهم السلام گذاشت. امّا پس از رحلت پیامبر ابوبكر آن را گرفت، سپس عمربن عبدالعزیز آن را باز گرداند، باز غصب كردند و در زمان مأمون برگردانده شد و باز هم غصب كردند. درباره ى فدك، بحث هاى تاریخى، حقوقى و سیاسى فراوانى است كه در ذیل این آیه در تفاسیر آمده كه از همه ى آن مباحث، صرف نظر مى كنیم.
63) احتجاج طبرسى، ج 2، ص 33 ؛ تفسیر نورالثقلین.
64) امام صادق علیه السلام درباره این آیه فرمودند: حقّ على بن ابى طالب علیهما السلام جانشینى رسول خدا و داشتن
**************
پیام ها:
- دستورات دینى با فطرت هماهنگ است. انسان به طور فطرى در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیكان علاقه دارد، دستور اداى حقّ در اسلام نیز بر این اساس است. با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذا القربى حقه والمسكین و ابن السبیل»
- در انفاق، باید اولویّت ها را در نظر گرفت. اوّل والدین، سپس فامیل، بعداً فقرا و ابن السبیل. «آتِ ذا القربى...»
- خویشاوندان، به گردن ما حقّ دارند وما منّتى بر آنان نداریم. «آت ذاالقربى حقه»
- خویشاوندى، فقر و در راه ماندگى سبب پیدایش حقوق ویژه است. «آت ذاالقربى حقّه و المسكین و ابن السبیل»
- در پرداخت حقّ خویشاوندان، فقر شرط نیست. «آت ذا القربى حقّه والمسكین و ابن السبیل»
- در انفاق باید اعتدال را رعایت كنیم و از حد نگذریم. «آت... و لاتبذّر»
- ریخت و پاش و مصرف بى مورد مال، حرام است. «ولا تبذّر»
- انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شكلى آزاد نیست. «و لاتبذّر تبذیرا»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
هدایت شده از سرخط انقلاب
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
وَآتِ ذَا الْقُرْبَىَ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا
اسراء - ٢٦
و حقّ نزدیکان را بپرداز، و (همچنین حق) مستمند و وامانده در راه را! و هرگز اسراف و تبذیر مکن،
**************
نکته ها:
«تَبذیر» از ریشه ى «بَذر» به معناى ریخت و پاش است. مانند آنكه براى دو نفر مهمان، غذاى ده نفر را تهیه كنیم.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس چیزى را در غیر مسیر طاعت خدا مصرف كند، مبذّر است.(60) آن حضرت در پاسخ به این سؤال كه آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟ فرمودند: بلى، زیرا كسى كه دارایى خود را چنان بخشش كند كه چیزى براى خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف كرده است.(61)
پس از نزول این آیه، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله بدنبال مراد خداوند از «ذى القربى» بود. خداوند به او وحى كرد كه «فدك» را به فاطمه علیها السلام بدهد و آن حضرت «فَدك»(62) را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت، فدك را از اهل بیت به ناحقّ گرفتند واهل بیت براى گرفتن حقّ خود همواره به این آیه استناد مى كردند.
مفسّران شیعه وسنّى مانند طبرى، با الهام از روایات، مى نویسند: امام سجادعلیه السلام در دوران اسارت وقتى همراه قافله اسرا به شام رسید، در مقام محاجّه با آنان كه اسراى اهل بیت را بى دین و خارجى مى خواندند، با استناد به این آیه فرمودند: مراد از «ذا القربى» ما هستیم!(63)
برخى روایات آیه را مربوط به خمس دانسته و برخى دیگر موضوع آیه را بالاتر از مسائل مادّى دانسته و گفته اند: آیه، به پیامبر صلى الله علیه وآله فرمان مى دهد كه حقّ علىّ بن ابى طالب علیهما السلام را با وصیّت به جانشینى او ادا كند.(64) و مراد از تبذیر در آیه كه از آن نهى شده، «غُلوّ» است.(65)
-----
60) بحار، ج 75، ص 302.
61) تفسیر نورالثقلین.
62) فدك، مزرعه ى بسیار بزرگى بود كه بدون جنگ در اختیار پیامبر قرار گرفت. آن حضرت با توجّه به محبوبیّت، عصمت، زهد، امانت ودقّت اهل بیت علیهم السلام وپشتیبانى اقتصادى براى تبلیغ خط وراه آنان وفقرزدایى از امّت، آن را در اختیار اهل بیت علیهم السلام گذاشت. امّا پس از رحلت پیامبر ابوبكر آن را گرفت، سپس عمربن عبدالعزیز آن را باز گرداند، باز غصب كردند و در زمان مأمون برگردانده شد و باز هم غصب كردند. درباره ى فدك، بحث هاى تاریخى، حقوقى و سیاسى فراوانى است كه در ذیل این آیه در تفاسیر آمده كه از همه ى آن مباحث، صرف نظر مى كنیم.
63) احتجاج طبرسى، ج 2، ص 33 ؛ تفسیر نورالثقلین.
64) امام صادق علیه السلام درباره این آیه فرمودند: حقّ على بن ابى طالب علیهما السلام جانشینى رسول خدا و داشتن
**************
پیام ها:
- دستورات دینى با فطرت هماهنگ است. انسان به طور فطرى در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیكان علاقه دارد، دستور اداى حقّ در اسلام نیز بر این اساس است. با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذا القربى حقه والمسكین و ابن السبیل»
- در انفاق، باید اولویّت ها را در نظر گرفت. اوّل والدین، سپس فامیل، بعداً فقرا و ابن السبیل. «آتِ ذا القربى...»
- خویشاوندان، به گردن ما حقّ دارند وما منّتى بر آنان نداریم. «آت ذاالقربى حقه»
- خویشاوندى، فقر و در راه ماندگى سبب پیدایش حقوق ویژه است. «آت ذاالقربى حقّه و المسكین و ابن السبیل»
- در پرداخت حقّ خویشاوندان، فقر شرط نیست. «آت ذا القربى حقّه والمسكین و ابن السبیل»
- در انفاق باید اعتدال را رعایت كنیم و از حد نگذریم. «آت... و لاتبذّر»
- ریخت و پاش و مصرف بى مورد مال، حرام است. «ولا تبذّر»
- انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شكلى آزاد نیست. «و لاتبذّر تبذیرا»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
هدایت شده از Khadig Sz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار به کجا رسیده ملیحه محمدی تو صدای آمریکا داره از جمهوری اسلامی دفاع میکنه
چقدرم خوب دفاع میکنه
ایران در رده دوازدهم سیزدهم کمک کننده به فلسطین هم نیست.
دروغهای ساختگی به خورد مردم دادن
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
چنگیزخان نتوانست بخارا را تسخیر کند نامه ای نوشت که هرکس با ما باشد، در امان است!
اهل بخارا دو گروه شدند، یک گروه مقاومت کردند و گروه دیگر با او همراه شدند.
چنگیزخان به آن ها نوشت: باهمشهریان مخالف بجنگید، و هر چه غنیمت بهدست آوردید، از آن شما باشد و حاکمیت شهر را نیز به شما میدهیم!
ایشان پذیرفتند و آتش جنگ بین این دو گروه مسلمان شعلهور شد... و در نهایت، گروه مزدوران چنگیز خان پیروز شدند.
اما شکست بزرگ آن بود که او دستور داد گروه پیروز خلع سلاح و سربریده شوند!
چنگیز گفتهی مشهورش را گفت: اگر اینان وفا میداشتند، به خاطر ما بیگانگان، به برادرانشان خیانت نمیکردند!
*این عاقبت خود فروشان است*
الكامل فی التاريخ
عزالدین بن اثیر
هدایت شده از کشکول بصیرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رسانه های بعثی زمان جنگ شایعه کرده بودند امام از دنیا رفته است!
👆ببینید واکنش امام را
.
.
🌾#کشکول_بصیرت
🖇@kashkul_basirat
☑️ مقام طالبان افغانستان در دیدار با سفیر ایران: تصمیم گرفتهایم که مهاجران را بازگردانیم
سرپرست وزارت عودتکنندگان طالبان در دیدار با نماینده ویژه ایران در کابل:
🔹امارت اسلامی افغانستان تصمیم گرفته که مهاجران را به کشور بازگرداند اما برای این کار باید یک مکانیسم مشترک ایجاد شود تا این روند با عزت انجام شود.
هدایت شده از ایران سیاست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ غلط اضافی
منافع آمریکا در منطقه ما!
✅ @iransiasat_ir 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال ۱۴ عبری:
این ایران است که جنگ را در جبهه شمالی اسراییل اداره میکند
مقامات ارشد آمریکایی به آسوشیتدپرس:
قول نتانیاهو به بایدن مبنی بر عدم حمله به تاسیسات هسته ای و نفتی مطلق نیست و شرایط ممکن است تغییر کند
به گفته دو منبع اسرائیلی در نیویورک تایمز، اهداف احتمالی حمله اسرائیل در ایران:
سکوهای پرتاب موشک و پهپاد، سایت های ذخیره موشک و پهپاد، کارخانه های موشک و پهپاد و همچنین پایگاه های نظامی و ساختمان های مهم دولتی.
همچنین اسرائیل می تواند به آزمایشگاه های تحقیقات هسته ای نیز حمله کند، حتی اگر از حمله به سایت های زیرزمینی غنی سازی هسته ای در ایران خودداری کند
سرخط انقلاب
به گفته دو منبع اسرائیلی در نیویورک تایمز، اهداف احتمالی حمله اسرائیل در ایران: سکوهای پرتاب موشک و
در کل اسراییل
به قبر پدرش خندید
شیخ نعیم قاسم معاون قائم مقام حزب الله :
امروز ما هستیم که افسار دشمن را گرفته و به طویلهاش بازخواهیم گرداند، کمی صبر کنید
سرخط انقلاب
میدانید ایران و امارات درحال جنگ هستند؟ کجا ؟ در سودان . امارات نیروهای واکنش سریع را مجهز میکند ا
واشنگتن پست:
ایران در ازای پهپادهای تهاجمی که در اختیار ارتش سودان قرار می دهد، خواستار ایجاد پایگاه دریایی در سودان در سواحل دریای سرخ شد؛ علیرغم این درخواست، سودان هزینه تمام پهپادهای ارائه شده را پرداخت کرده است
شبکه «سیسیتیوی» به نقل از ایران :
هرگونه اقدام اسرائیل علیه ایران بهمعنای جنگ است