eitaa logo
کلاس مجازی آموزش عقاید
77 دنبال‌کننده
3 عکس
4 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱ مفهوم ولایت فقیه در فقه شیعه گونه های مختلفی از ولایت وجود دارد ،مثل: ولایت بر کفن و دفن ونماز بر میت 2- ولایت بر انجام واجبات عبادی میت 3- ولایت بر برده گان 4- ولایت بر دارایی کودک نا بالغ 5- ولایت بر همسر 6- ولایت بر دوشیزه بالغه رشیده 7- ولایت قیومیت 8 – ولایت قصاص 9- ولایت بر کودکان سر راهی و... در بعضی از این موارد ذکر شده، ولایت و سر پرستی ولی، به دلیل ضعف و ناتوانی جسمی یا فکری یا غلبه عواطف، بر کسی است که از اداره امور خود نا توان است پس در مورد او اعمال ولایت می شود اگر چه در بعض موارد فوق نیز، فقیه ولایت دارد اما مقصود از «ولایت فقیه» هیچ یک از موارد نه گانه فوق نیست. علاوه بر امور نه گانه فوق ، سه مورد دیگر از « ولایت» است و ولایت فقیه که مطرح می شود در این سه محور است. 1- ولایت قضاوت 2- ولایت حسبه ( آن اموری که شارع مقدس در هیچ زمانی راضی به تعطیل شدن آن نمی شود مثل ایجاد امنیت در جامعه) 3- ولایت سیاسی . این سه قسم ولایت از اختیارات پیامبر و امام است. قضاوت و حسبه و مدیریت سیاسی جامعه، کار پیامبر و جانشینان معصوم او است و مبحث ولایت فقیه و مطلقه بودن یا مقیده بودن آن در همین سه مورد است بحث در این است که در زمان غیبت کبری و عدم حضور امام معصوم این سه مورد ازاختیارات پیامبر و امام را فقیه عادل سیاسی بر عهده بگیرد (ولایت مطلقه فقیه) یا این که اصلا این امور به حال خود رها شوند و یا افرادی که دین شناس (فقیه ومجتهد) نیستند و عادل نیستند این امور را سر پرستی نمایند؟ عقل کدام را انتخاب می کند؟ به یقین رها کردن این امور عاقلانه نیست و هیچ جای دنیا نیز این امور را رها نکرده اند و به یقین عقل سزاوار نمی داند افراد غیر عادل و غیر عالم به احکام خدا این امور را بر عهده بگیرند پس باقی می ماند ولایت فقیه عادل سیاسی. ولی بعضی ولایت در این سه امر را از ولایت بر صغیر و عقب افتاده گان ذهنی جدا نکرده اند یا بهتر است بگوییم نخواسته اند جدا کنند تا راهی را برای گل آلود نمودن اوضاع جامعه داشته باشند. لذا مغالطه کردند و نوشتند مگر مردم دیوانه یا عقب مانده ذهنی هستند که سر پرست بخواهند!! @SAT110
تفاوت ولی فقیه با مرجع مسایل فقهی اسلام گسترده است به گونه ای که در این زمانها اگر بگوییم پیدا شدن کسی که در جمیع مباحث فقهی اعلم باشد و در سیاست و مدیریت و شجاعت نیز اعلم زمان باشد نادر است گزاف نگفته ایم . به همین سبب ولی فقیه ان مجتهدی است که در شناخت امور سیاسی و اجتماعی زمان خود از دیگر مجتهدان اعلم باشد و مدیریت قوی داشته و ضمنا شجاعت بیان نظر و مقابله با دشمن را نیز داشته باشد. در چنین شرایطی . 1- ولی فقیه اعلم در امور اجتماعی و سیاسی است و مرجع در این امور اعلم نیست 2- ولی فقیه مدیری قوی باید باشد ولی از مرجع انتظار مدیریت نیست. 3- چون ولی فقیه مجتهد اعلم در امور اجتماعی و سیاسی است در مسایل مرتبط با اجتماع و سیاسات فتوای ولی فقیه مقدم و عقلاً به واقع نزدیک تر است. 4- حکم ولی فقیه بر همه لازم الاجرا است از قوه مجریه و عموم مردم و حتی دیگر مجتهدان. 5- تعدد در مرجع اشکالی ندارد ولی تعدد ولی فقیه نادرست است. زیرا تعدد در مدیریت اکثرا مشکل زا ست . 6- تقلید از مرجع میت یا بقای بر میت جایز است اما بقای بر ولی فقیه میت بی معنی است. سید عباس طباطبایی فر . متخصص ، محقق مدرس دکترای دانش کلام. @SAT110
آیا کسی برای مبارزه با قران اقدام نموده است؟ 🌺🌾 در کتاب توحید مفضل (شاگرد امام ششم )از هشام بن حكم كه گفت: «ابن ابى العوجاء» و «ابو شاكر ديصانى» و «عبد الملك بصرى» و «ابن مقفّع» ( اینها از متفکران و سران ضد دین آن عصر بودند) در خانه خدا جمع شدند و بنا كردند به استهزاء نمودن به حاجيان و طعن زدن بر قرآن، پس به ايشان گفت: ابن ابى العوجاء بيائيد ما چهار نفر سعى كنيم هر يك ربع قرآن را نقض و باطل كنيم كه همگى كل قرآن را باطل كرده باشيم. وعده‏گاه ما سال ديگر همين موقع همين جا باشد كه جمع شده و قرآن را نقض كرده‏ايم، و قرآن كه نقض شد نبوت محمّد كه آن را معجزه خود قرار داده نقض كرده‏ايم، و نبوتش كه نقض شد اسلام باطل شده، و اسلام كه باطل شد حرف ما كه عالم را صانعى نيست ثابت مى‏شود. اين قرار داد را با هم بستند و هر كدام به طرف وطن خود رفت. سال‏ آينده هر چهار نفر نزد خانه خدا جمع شدند كه هر يك بنا بود باطل كردن ربع قرآن را بياورد ولى اولى آنها ابن ابى العوجاء گفت: اما من از پارسال تا الآن تمام فكرم در اين آيه بود در مورد برادران يوسف كه وقتى كه يوسف در مصر به آن تدبير، برادر ابوينى خود يعنى «بنيامين» را از ايشان گرفت تمام همّ خود را صرف چاره كردن نمودند و آيه اين است. «فَلَمَّا اسْتَيْأَسُوا مِنْهُ خَلَصُوا نَجِيًّا». (یوسف 80) گفت: هر چه فكر كردم كه مانند آن بياورم كه داراى آن فصاحت و جمع معانى باشد نتوانستم و فكر در اين يك آيه نگذاشته مرا فكر براى آيه ديگر بنمايم! دومى ايشان عبد الملك گفت: من هم از وقتى كه پارسال از نزد شما رفته‏ام همه فكرم در اين يك آيه بوده كه مى‏گويد: اى مردم! مثلى براى شما زده گوش دهيد اينها را كه شريك خدا قرار مى‏دهيد، اگر همه جمع شوند كه يك مگس بيافرينند نمى‏توانند! و آن آيه اين است. «يا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ‏». (حج 73) هر چه فكر مى‏كنم مى‏بينم نمى‏توانم مثل اين آيه درست كنم. سومى ايشان ابو شاكر ديصانى گفت من هم از وقتى كه از نزد شما رفته‏ام همه فكرم در اين بوده كه مى‏گويد اگر غير از خداى يگانه خدايان ديگر كه شما مى‏گوئيد بودند زمين و آسمان فاسد مى‏شدند و اين است آيه‏ «لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا». (انبیاء 22) چهارمى ايشان ابن مقفّع گفت: رفيقان اين قرآن از جنس كلام بشر نيست من هم وقتى كه از نزد شما رفته‏ام تمام فكرم در اين آيه كه پس از طوفان نوح و هلاك مردمان به غرق گفته شد به زمين كه آب خود را بلع كن و به آسمان كه از آب ريختن دست نگهدار و آيه اين است. «وَ قِيلَ يا أَرْضُ ابْلَعِي ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعِي‏» (هود 44). هر چه فكر كرده‏ام گذشته از آن كه نمى‏توانم مثل آن بياورم تمام نكات و محسنات آن را نفهميده‏ام. هشام بن حكم راوى قصه مى‏گويد: در اين بين كه آنها با هم مشغول اين مذاكرات در امر قرآن بودند حضرت صادق عليه السّلام بر ايشان گذشت و اين آيه را براى ايشان خواند: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً» (اسراء 88). معناى آيه اين است: يعنى: بگو اگر جمع شوند همه انس و جن بر آن كه مثل اين قرآن بياورند نمى‏توانند اين كار را بكنند و لو آن كه پشتيبان همديگر باشند.👍 ايشان كه حضرت را ديدند و اين آيه را از او شنيدند نگاهى به‏ همديگر كرده و حالشان دگرگون شد و گفتند: اگر اسلام حقيقتى داشته باشد بايد جانشينى محمد پيغمبر امروز به اين شخص منتهى شود ما هيچ وقت نشده او را ببينيم كه بدنهاى ما از هيبتش به لرزه نيفتد! اين را گفتند و از نزد هم متفرق شدند و اعتراف كردند كه ما نمى‏توانيم مثل اين قرآن بياوريم.🌺
من یک محقق و ضمنا مشاور هستم خانمی با داشتن یک فرزند نزد من آمد از شوهرش گله می کرد نا راحتی های خودش را گفت . گفت چهار ده سال است که با این مرد ازدواج نموده ام مشکلات زیادی داریم ... من از او و زندگی او و شوهرش پرسیدم . شوهر نیز آمد و گفتگوهایی شد. دیدم نا همگون اند به لحاظ فرهنگ و جهات دیگر بسیار متفاوت اند. از خانم پرسیدم چه شد که شما با این مرد ازدواج کردی ؟ پاسخ داد: در واقع برای لج بازی با مادرم.! مشابه این موارد را زیاد داشته ایم . می گوید برای لجاجت با مادرم نماز نمی خوانم برای لجاجت با پدرم فلان کار را کردم . و... گاهی ما انسانها حتی منافع خود را نادیده گرفته و با خودمان لج بازی می کنیم و خودمان آسیب می بینیم الان در مقطع انتخابات است . کسانی بحث از ریش و تسبیح و دعا و قران و آخوند و غیره مطرح می کنند من از این خوشم نمی آید از آن خوشم نمی آید . یا از لج فلان و از لج بهمان ... اما 1- هر کسی با هر سلیقه در انتخابات شرکت کند 2- هر کسی توجه کند که انتخابات یک واقعیت است، بازی نیست، مثل فوتبال آبی و قرمز نیست. 3- خوب انتخاب کنیم نتیجه خوب می گیریم و بد انتخاب کنیم خودمان و کشورمان نتیجه بد می گیریم.🌻 4- نامزدها دنده لج افراد را فعال نکنند و اگر نامزدی منافع خود را در فعال نمودن لجاجت دید، رأی دهنده ها توجه کنند که با دنده لج رأی ندهند. 5- همه با هر سلیقه ای، با عقل و تفکر و تحلیلِ سخن و رفتارِ نامزدها ، رأی دهیم.😔 6- اگر دین داریم با توجه به معیارهای عقل و دین و اگر چنین نیست ایرانی هستیم. هنگام رأی عزت ایران و وطن را در نظر داشته باشیم. 🌾🌺🍀 دکتر سید عباس طباطبایی فر
🌹 با 🌹 👈 بعضی که ولایت فقیه را درست نفهمیده اند و یا نخواسته اند بفهمند و تحت تأثیر شبهات دشمنان قرار گرفته اند بر ولایت فقیه خرده گیری می کنند که چرا گفته می شود رهبر نایب امام زمان است و یا ولایت امام معصوم را او دارد و... بعضی از این افراد انسانهای خوبی هستند و شاید این واژه ها را غلو بدانند یعنی بپندارند که این واژه ها، غیر معصوم را در رتبه معصوم قرار داده و غلو است. ◀️برای اثبات غلو نبودن می گوییم چند فرق در اینجا وجود دارد💐🌿 1- پیامبر و امام، معصوم هستند و ولی فقیه معصوم نیست ، ولی فقیه چون سیاسی ترین و مدیر و مدبر ترین فقیه و اسلام شناس آگاه به امور زمانه است و به لحاظ عمل و رفتار عادل است علم او ، خطای او در بیان دیدگاه ها، را کم می کند ( به صفر نمی رسد که معصوم باشد اما به حد اقل می رسد) و از طرفی عدالت او جلو تخلف عمدی او را می گیرد پس ولی فقیه گر چه معصوم نیست اما باید نزدیک ترین فرد به معصوم باشد.🌼 2- پیامبر و امام دارای علم لدنی است و نزد کسی درس نخوانده است خصوصا پیامبر خدا، خاتم الانبیاء و دیگر انبیاء اولی العزم به مقدار بیشتری از علم لدنی بهره داشتند بر این اساس از راه وحی زودتر به توطئه ها آگاه می شدند مثل این که : قبیله یهودی بنی النضیر که با پیامبر خاتم هم پیمان بودند هنگامی که پیامبر کنار دیوار قلعه آنها نشسته بود نقشه قتل پیامبر را کشیدند جبرئیل خبر داد حضرت از آن مکان بلند شد و نقشه آنها خنثی شد و یا جاسوسی که خبر اقدام پیامبر را به اهل مکه می رساند توسط جبرییل معرفی و دستگیر و نقشه او خنثی شد این علم غیب را امام هم دارد ولی شاید بتوان گفت کمتر از پیامبر است. اما ولی فقیه از علم لدنی بهره ای ندارد و مسلمین هم نباید از او انتظار آن را داشته باشند پس اگر انتظاری که از حاکمی مثل پیامبر، یا حضرت علی که علم لدنی، دارند را از ولی فقیه داشته باشیم دچار خطا شده ایم.🌱 3- پیامبران و امامان گاه برای اثبات جایگاه نبوت یا امامت خود معجزه می آوردند ولی، ولی فقیه چنین توانایی را ندارد 🌹 4- پیامبران و امامان دارای مقامات معنوی هستند که در آیات و روایات هم آمده است و سبب رتبه بلند آنها در نزد خداوند شده است مثلا در حدیث کساء سبب آفرینش ماه و خورشید و زمین و دریاها و... وجود نازنین پنج تن است اما ولی فقیه چنین مقاماتی را ندارد و کسی چنین ادعایی را نکرده است و نمی کند🌺 5- پیامبران و امامان دارای مقام ولایت تکوینی بودند حضرت عیسی از گل شکل مرغ درست می کرد و بر آن می دمید به اذن خدا پرنده می شد یا امام هشتم به نقش شیر بر پرده اشاره کرد شیر درنده شد و ساحری که سر سفره بود را بلعید. و امثال این امور از پیامبران و امامان ظهور پیدا می کرد اما ولی فقیه چنین ولایت و توانایی را ندارد و کسی هم در مورد ولی فقیه چنین ادعایی را نکرده است🌼 6- پیامبرخاتم به شکل گسترده از جانب خداوند دارای ولایت تشریعی بود می توانست چیزی را واجب ، حرام ، مستحب و یا مکروه نماید. و حکم پیامبر را خدا امضاء نموده است و فرموده از خدا و رسول اطاعت نمایید. در مورد این که امامان معصوم علیهم السلام نیز شبیه پیامبر خدا ولایت تشریعی دارند یا نه؟ کسانی پذیرفته و بعضی انکار نموده اند. اما ولی فقیه چنین جایگاهی را ندارد. البته این ولایت تشریعی مورد بحث، غیر از احکام ثانویه و یا تطبیق مصداق با حکم و یا تبدل موضوع است که در حیطه وظائف فقیه و ولی فقیه نیز می باشد به عبارتی احکامی ثابت وجود دارد که در مورد آن وارد شده حلال محمد تا قیامت حلال و حرام او تا قیامت حرام است و دسته ای از احکام متغیر هستند بستگی به شرایط زمان و مکان دارند فقیه در دسته دوم با رعایت شرایط زمان و مکان حکم شرع را در زمان و عصر خود اعلام می نماید و بر آن فتوا می دهد ولی فقیه نیز یکی از فقها است و این جایگاه را دارد علاوه بر این، فقیه جایگاه قضاوت نیز دارد که نوعی انشای حکم است نه اعلان حکم(فتوا) قاضی در نزاع ها و فصل خصومت ها بر اساس موازین شرع انشای حکم می کند حال چیزی شبیه به تشریع یا انشای حکم قاضی را ولی فقیه در حوادث واقعه دارد که از این حیث که بر اساس موازین شرع مقدس است با حکم قاضی شبیه است و از این حیث که گاه نزاع و خصومتی در کار نیست و به عبارتی منحصر در مورد نزاع نیست با انشای حکم قاضی متفاوت است. نتیجه : ولی فقیه همچون پیامبر و امام در حوادث واقعه انشای حکم شرعی دارد اما به عبارتی مسامحه ای در امور ثابت و به عبارتی دیگر تشریع ابتدایی که پیامبر داشته است را ندارد پیامبر خدا به نماز ظهر و عصر و عشا دو رکعت و به نماز مغرب یک رکعت افزود چنین اختیاری را که پیامبر خاتم داشت ولی فقیه ندارد. 🌻🌱🌼 @SAT110
ایا اطاعت از ولی فقیه به لحاظ دینی واجب است؟ پاسخ ما 🌱🌼 ایا اطاعت از امام زمان عج به لحاظ دینی واجب است؟ زیرا پیروی از ولی فقیه به فرمان امام مهدی عج است. امام زمان در توقیع شریف فرمودند : اما الحوادث الواقعه فإرجعوا فیها الی روات احادیثنا فإنهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم . 🌿🌱🌼ترجمه : در نقل معتبر امام مهدی عج در پاسخ به سوال اسحاق بن یعقوب کلینی ( برادر بزرگ صاحب کتاب کافی ) فرمود : در رخدادهای اجتماعی از کسی مراجعه( و پیروی) کنید که از سخنان ما سیراب ( مجتهد) شده باشد او حجت و نماینده من بر شماست و من حجت خدا بر آنان هستم. @SAT110
گفتگو بین مذاهب] ها: یکی از موارد اختلاف شیعه و غیر شیعه ،اختلاف در وقت نماز است. شیعیان اکثر اوقات، نماز های پنج گانه را در سه وقت انجام می دهند و غیر شیعه در پنج وقت. نمازهای یومیه وقت مشترک دارند و وقت مخصوص و وقت فضیلت، وقت مخصوص نماز ظهر و مغرب اول ظهر و مغرب است به اندازه خواندن نماز ظهر یا مغرب و وقت مخصوص نماز عصر و عشاء به اندازه خواندن نماز عصر و یا عشاء به آخر وقت باقی مانده باشد در وقت مخصوص، باید فقط همان نماز خوانده شود اگر از روی فراموشی نماز دیگر بخواند، باطل است. فاصله بین وقت مخصوص ظهر و عصر ومغرب و عشاء وقت مشترک است، اما وقت فضیلت وقتی است که بهتر است نماز در آن وقت انجام شود و هر نمازی وقت فضیلتی دارد. وقت فضیلت نماز ظهراز اول ظهر است تا زمانی که سایه شاخص به اندازه شاخص شود و از همین زمان است که (پایان وقت فضیلت ظهر) وقت فضیلت عصر شروع و هنگامی که سایه شاخص دو برابر شد پایان وقت فضیلت عصراست. وقت فضیلت نماز مغرب از اول مغرب است تا هنگامی که قرمزی هوا از بالای سر تا مغرب از بین برود و با از بین رفتن این قرمزی وقت فضیلت عشاء شروع می شود (این وقت بین بیست تا سی دقیقه بیشترنیست) تا یک سوم شب، وقت فضیلت نماز صبح از اذان صبح است تا زمانی که هوا روشن نشده است. متأسفانه بعضی از غیر شیعه این تقسیم بندی را توجه نکرده اند لذا وقت مشترک را نادیده و مواردی آخر وقت فضیلت را آخر وقت نماز می دانند در حالی که چنین نیست. پیامبر خدا هنگام سفر یا موارد بارانی، نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را پی در پی می خواند و بعض موارد در مدینه بدون باران و جهت دیگر نماز ها را پشت سر هم می خواند و اکثر موارد جدا می خواند . از ابن عباس پرسیدند چرا پیامبر بدون عذر دو نماز را پی در پی می خواند ؟ گفت: برای این که امت اش در سختی نیافتند و امامان معصوم نیز پی در پی خواندن نماز را بی اشکال دانسته اند. و مراجع شیعه هم به پیروی از پیامبر خدا و ائمه، پنج وقت خواندن نمازها را بی اشکال می دانند نه واجب. 🌱🌺🌱🌼 @SAT110
گفتگو بین مذاهب: طبق گفته ذهبی و دیگر عالمان سنی، عمر در سال چهاردهم هجری نماز تراویح را بر قرار کرد این نماز از نماز مستحبی ماه رمضان است و به فرموده پیامبر خدا نباید به جماعت خوانده شود ولی او گفت به جماعت بخوانند ( تفصیل مطلب را ببینید در«صلاه التراویح » محمد امین الامینی،به عربی در 130 صفحه ) عمر دستور داد در شهر ها کسی را برای این کار امام قرار دهند وقتی حضرت علی حکومت را بدست گرفت در ماه رمضان در کوفه امام حسن را فرستاد که به مردم ابلاغ کند به جماعت خواندن نماز مستحبی بدعت است ولی آنها صدای خود را به «وا اسلاما واسنتا عمراه» بلند کردند یعنی اسلام از دست رفت . علی نمی گذارد به سنت عمر عمل نماییم! ( در منایع شیعه : وسائل الشیعه، ج8، حدیث 10063 و10065 و 10066 منابع سنی: تاریخ طبری ج3ص277 و ابن کثیردر البدایه والنهایه ج 7 ص150 و سیوطی در تاریخ الخلفا ج1ص 131 وص23 و.. ) @SAT110 طباطبایی فر
و بعضی می گویند نه نفر از امامان با آب انگور مسموم شدند چرا حواسشون را جمع نکردند؟ پس علم لدنی انها چه شد؟ امداد غیبی کجا رفت ؟ این آب انگور ها .. و... ۱- از پست معلومه ،نویسنده غیر مسلمان و کاملا با شراب اشناست اما یا با امامان عزیز ما آشنا نیست که نسبت شراب خواری ( العیاذ بالله ) می دهد و یا عمدا و به دروغ چنین پست گذاشته . ۲-هیچ یک از امامان با اب انگور مسموم شهید نشدند بلکه امام هشتم با انگور یا انار مسموم و احتمالا امام صادق علیه السلام نیز با انگور مسموم شده نه اب انگور. ۳- مامون عباسی نخی را در سوزن کرد و ان نخ آغشته به سم را با سوزن از داخل بعضی دانه های انگور عبور داد و قتی حضرت وارد جلسه شد ان خوشه انگور را مأمون در دست داشت چند دانه از ان را خود خورد و مابقی را به امام داد و اصرار کرد که امام بخورد ... ۴- خداوند بشر را برای ماندن ابدی در دنیا نیافریده ، پیامبران و امامان نیز باید از این دنیا بروند، یا کشته یا بیمار شوندو... پس در هر صورت کسی که امام و علم لدنی را نشناخته اشکال می کند ۵- پیامبران و امامان بالاترین درجه پیروی از خدا را دارند پس بر خلاف خواست خدا عمل نمی کنند یعنی خواهان حیات ابدی نمی شوند ۶-بعضی معنای علم لدنی را نمی دانند. علم لدنی به این معنا نیست که امام یا پیامبر که دارای چنین علمی هستند تمام امورات عالم را مانند خالق جهان می دانند. علم لدنی از نزد خداست و به مقداری که خدا اراده کرده در اختیار پیامبر یا امام قرار می دهد. پیامبر خاتم شترش گم میشود حضرت نمی داندکجاست تا جبرییل به او خبر می دهد در این موارد هم ممکن است خدا از مسموم بودن ان امام را آگاه نکرده. ۷- هر گاه به فرض امام بداند عمرش به پایان رسیده عمرش مثلا ۶۳ یا ۶۵ سال است در این صورت اگر بداند هم که چیزی مسموم است خود کشی نیست. اما کسی که بنا دارد امام را مسموم کند به اختیار خود اراده قتل امام را کرده و اقدام کرده پس قاتل بودنش حتمی و عقلایی است ۸- معجزه و استفاده از قدرت غیبی فقط برای اتمام حجت است نه برای این که نظم عالم به هم زده شود پیامبران و امامان چنین نبودند که برای هر کاری و دفاع از خود و... از معجزه استفاده کنند عصای موسی برای اثبات نبوت او و مواردی خاص استفاده می شد نه همه امور و گرنه خدا وند می تواند مانع تحقق هر کار بد و پلیدی بشود اما ایا در این صورت انسان مختار بود ؟ خیر موجودی مجبور و بی اندیشه و کم ارزش بود ۹- شهادت یک افتخار است اما نه عقل و نه شرع اجازه هدر رفتن خون کسی را نداده ، امام حسین ع زیر بار زور نرفت شهید شد و هنوز شهادت امام حسین ع حتی برای بعضی کافران درس مبارزه است اما همه امامان در شرایط امام حسین نبودن . @SAT110
🌻🌴چگونه می توان ثابت کرد قران تحریف نشده است؟ 🌻پاسخ : می توان از چند راه اثبات نمود , بعضی درون دینی هستند و برای مسلمین و بعضی برون دینی و عمومی 🌻 راه اول :(برای معتقدان به قران) ,🍀 در سوره حجر ایه ۹ امده است🍀 ,, انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون ,,🍀 ما خود قران را به تدریج نازل کردیم و قطعا خودمان نگهبان ان هستیم . برای معتقد به قران این ایه شریفه کار امد است (البته بحث های مفصلی هم دارد) . 🌻راه دوم:از طریق اعجاز قران . پس از اثبات اعجاز قران که بیش از ده وجه اعجاز برای قران مطرح شده است سلامت قران از تحریف به راحتی قابل اثبات است. هر گاه کسی بتواند مطلبی بر قران اضافه کند با توجه به معجزه بودن ان ناسازگاری ان اشکار خواهد بود و هر گاه ایه ای از,قران کم شود نیز همین وضع به وجود می اید در حالی که چنین چیزی ثابت نشده .اگر چیزی بر قران افزوده شود دیگه معجزه نیست در حالی که قبلا اعجاز ثایت شده. 🍀 راه سوم :از طریق🌱 ,,تحدی,, 🌱خداوند فرموده اگر از جانب غیر خداست مثل ان بیاورید. در جای دیگر ده سوره مثل ان بیاورید و در جای دیگر یک سوره مثل قران بیاورید تا به حال نیاورده اند.پس بشر قدرت شبیه سازی عبارات قران را ندارد تا چیزی بر ان اضافه کند. 🌻راه چهارم : این راه اثبات سلامت قران از بیرون قران و بدون استناد به قران است. 🌻 الان محققان با معیار ها و قواعدی که در دست دارند از انسجام و همگونی عبارات کتابهای بسیار قدیمی می توانند اثبات کنند کتابی دست کاری شده یا نه . چیزی از کتاب کم شده یا نه؟ 🌼 راه پنجم:الان نسخه هایی از قران از عصر صحابه و عصر امامان و بعد از ان تا عصر حاضر در موزه ها موجود است. مقابله و مقایسه این نسخه ها با یکدیگر نیز می تواند یکی از شیوه های اثبات سلامت قران باشد. 🌻 راه ششم :از طریق چگونگی جمع اوری قران در عصر پیامبر خدا ص که راه را برای تحریف بسته است. 🌻ایات که بر پیامبر ص نازل می شد حضرت برای مردم می خواند . کسانی از طرف پیامبر وظیفه داشتند که این ایات را بنویسند از جمله انها حضرت علی ع بود و کسانی دیگر هم می نوشتند . 🌻 علاوه بر این حضرت تشویق به حفظ قران داشت لذا جمع زیادی کل قران را در عصر پیامبر حفظ بودند و بعضی قسمت هایی از قران را حفظ بودند که گزارش های ان در کتابها موجود است. یعنی ایات قران نزد دو یا ده نفر نبود تا احتمال کم و زیاد داده شود عمومی بود . 🍀از طرفی در زمان پیامبر ص و زیر نظر حضرت نوشته شده بود و نوشته ها و حافظ ها ایات را برای اطمینان از صحت نزد پیامبر ص می خواندند تا کنترل شود. مثلا عبدالله بن مسعود کل قران را نوشته و کل را حفظ بود در عصر پیامبر کل ان را نزد پیامبر خواند و بعد از ان نزد حضرت علی ع . 🌺 پیامبر کلاس قران داشت یعنی علاوه بر زمان نزول بعد ها نیز ده ایه ده ایه قران را بر حافظان و علاقه مندان می خواند تا چگونگی تلاوت را یاد بگیرند و شرح و توضیح می داد تا محتوای قران را بیاموزند . با توجه به این امور جایی برای تحریف باقی نمی ماند. @SAT110
⚜️پرسیده شده , ما بیاییم فقط مسلمان باشیم انچه را فرمان خداست پیروی کنیم و عنوان فرقه و مذهب را حذف کنیم⚜️ پاسخ: این مطلب مبهم است. مقصود چیست؟! ⬅️۱-مقصود این باشد که مسلمانها اختلافات را کنار بگذارند و با عنوان مشترک مسلمان با هم همکاری کنند و پشتیبان یکدیگر باشند . این مطلب بسیار خوب است عالمان بزرگی در بین شیعه مثل ایه الله بروجردی و امام خمینی و رهبری و غیر اینها در ایران و کسانی از غیر شیعه در کشور های دیگر تحت عنوان تقریب مذاهب و وحدت مسلمین این مطلب را پی گیری کرده و می کنند . تا مسلمین بر اساس مشترکات با هم متحد و در برابر دشمن غیر مسلمان پشتیبان منافع عمومی مسلمین باشند. و این کار پی گیری و نتیجه خوب هم داشته . اما اگر همه مسلمین توجه به این مطلب داشته باشند نتیجه عالی می دهد. دشمن هم فهمیده تلاش,می کند انجام نشود ⬅️۲- مقصود از این که فقط مسلمان باشیم این باشد که به حقیقت اسلام پایبند باشیم انچه از راه قران وسنت قطعی ثابت شد از اسلام است را پیروی کنیم و تسلیم دین خدا باشیم نه فرقه ها پاسخ : این مطلب از قبلی بهتر است قران از همه مسلمانها همین تسلیم خدا بودن را خواسته است ,, ان الدین عند الله الاسلام ,, فقط,دین نزد خدا اسلام است. ممکن است پدران ندانسته یا عمدا انحراف رفته باشند ما در برابر خدای خود وظیفه داریم تسلیم فرمان او باشیم. اما باید توجه داشت همه چنین توانی را ندارند که بتوانند مستقیم به تنهایی یا با هم فکری پیام های دین را درک نمایند تا تسلیم باشند در نتیجه باز هم فرقه و مذهب باقی خواهد بود و ما نمی توانیم با دستور و بخش نامه ان را بر داریم بلکه خود انسانها هستند که با پذیرش خالصانه حق می توانند این کار را محقق کنند . ⬅️۳- مقصود این باشد که از همه مذاهب اسم ها بر داشته شود اختلاف ها هم بر داشته شود و همه فقط مسلمان باشیم پاسخ : این حرف ظاهرش خوب است اما فعلا در عصر غیبت انجام شدنی نیست . بین مذاهب اختلاف است بر اساس همه نمی توان عمل کرد چون محال است از طرفی هر کدام مدعی حق بودن خود هستند پس نمی شود اما اگر بپذیرند که انچه را حق باشد تسلیم می شویم بسیار خوب است سوال❔ کدام مذهب از این مذاهب مختلف حق است و اسلام حقیقی است؟ پاسخ: ان مذهبی که با نص قران و آموزه های پیامبر منطبق باشد و تعارض نداشته باشد... @SAT110
در این کانال مباحثی در خدا شناسی ،سخن داروین ،بیگ بنگ.‌‌. نبوت ، عدم شرک پدر ابراهیم، امامت ، ایه مودت، اختصاصی های علی مطالب مختلف در ولایت فقیه اسلام بدون مذاهب اعجاز قران عدم تحریف قران مقابله با قران بدعت ، نماز تراویح وقت نمازها وضوی پیامبر از جانب خدا بودن قران امامزادگان ایا علی در انجام وظیفه خود کوتاهی کرد؟ چشم چرانی اسلام و برده داری احترام عایشه زیارت معصومین وجود شر در عالم و.... وجود دارد در جهاد تبیین ما را یاری کنید @SAT110. : ادرس
سلام بعضی در مقاطع مختلف « یا علی » می گویند و بعضی اعتراض می کنند که چرا به جای یا علی یا الله نمی گویید پاسخ : از رسولخدا روایت شده که فرمود: ۱- «ذکر علی عباده» یعنی نام بردن و یاد کردن از علی عبادت خداست یا علی گفتن و فضایل علی را گفتن دستور رسول الله است ۲- فرمود : «زینوا مجالسکم بذکر علی» یعنی اجتماعات خود را با یاد نمودن از علی زینت دهید این میلاد بزرگ بر همه محبان علی علیه السلام مبارک
به مناسبت دهه کرامت : در زمانی که امام هشتم علیه السلام را به خراسان می بردند یک مرد حمالی از کرمند اصفهان و غیر شیعه همراه امام بوده ، وقتی کارش تمام میشود و می خواهد برگردد به امام عرض می کند : ای فرزند پیامبر با نوشته ای از دست خط خود مرا مفتخر کن امام رضا علیه السلام در نوشته ای برایش می نویسد : کن محبا لآل محمد ص و ان کنت فاسقا و محبا لمحبیهم و ان کانوا فاسقین . پیامبر و آل او را دوست بدار گرچه خود فاسق باشی ، و دوستان دوست داران آل محمد باش اگر چه انان فاسق باشند. دعوات راوندی ، سلوه الحزین ، ص۲۹ حدیث ۵۲
سلام علیکم اول ذی حجه سالروز ولادت حضرت ابراهیم علی نبینا وآله و علیه‌السلام است سالروز ازدواج امیرالمومنین و فاطمه علیها السلام است هر دو مبارک باد از امور بسیار مهم از عظمت این ازدواج این است که : الف :این کابین را خداوند در آسمان بین این دو بست سپس پیامبر و علی علیهماالسلام اقدام به عقد نمودند ب : فاطمه علیها سلام را افراد زیادی خواستگاری کردند اما پیامبر در پاسخ همه فرمود: امر ازدواج فاطمه دست من نیست ( همسر فاطمه را خدا تعیین می کند) و خداوند همه را رد نمود و علی ع را قبول کرد ج: پس از خواستگاری علی ع پیامبر س فرمود جبرییل نزد من امد و گفت ای محمد اگر علی را نیافریده بودم از آدم و بعد او هیچ کسی همتای فاطمه پیدا نمی شد! د: تا جایی که من میدانم فقط در پاسخ دو مورد پیامبر خدا پی در پی فرمود امر ان دست خداست یکی امامت و جانشینی پیامبر و دیگر ازدواج زهرا س مهریه این ازدواج : مهریه فاطمه س پانصد درهم بود که به عنوان مهر السنه مشهور است درهم پول نقره ان زمان بود با محاسبات زمان ما تقریبا ۲۱ سکه تمام بهار و یک نیم سکه ! مهریه بانوی اول جهان افرینش بود ( شیوه محاسبه اینجانب: در ان زمان دو پول رایج بود پول نقره که درهم نامیده میشد و پول و سکه طلا که دینار نام داشت ،هر دینار ۱۸ نخود طلا بود . در مقایسه های ان زمان دینار ده برابر درهم ارزش داشته، هر دینار را معادل ده الی دوازده درهم ارزش گزاری می کردند پس پانصد درهم تقریبا معادل ۵۰ دینار بوده است و هر سکه یا دینار ۱۸ نخود طلا (جمعا ۹۰۰ نخود)، « سکه تمام بهار ازادی» ۴۲ نخود است با این حساب به لحاظ وزن ۲۱ سکه ۸۸۲ نخود طلا است و ۱۸ نخود باید اضافه شود تا به ۹۰۰ برسد. البته چون دینار سکه رایج بوده مسلما بیش از این اندازه است پس کسی که بخواهر مهریه اش مهر السنه باشد میتوانه ۲۱ یا ۲۲ سکه را انتخاب نماید🌹 حدیث : رسولخدا فرموده افضل نسا امتی اصبحهن وجها و اقلهن مهرا بهترین زنان امت من ان زنانی هستند که ضمن زیباترین کم مهریه ترین زنان باشند امیر المومنین ع : لا تغالوا مهور النسا فانه یوجب العداوه مهریه زنان را زیاد نگیرید که سبب دشمنی و عداوت می شود طباطبایی فر
⁉️دلیل اثبات خداوند یا الله چیست؟ ✔️پاسخ باید چند چیز را توجه داشت تا به علم به وجود خدا رسید: 1️⃣ هر انسانی از درون خود به «علم شهودی» که بی واسطه و یقینی است می یابد که خودش خود را به وجود نیاورده است. و حتی در به وجود آمدن قسمتی از خود هم نقش نداشته و شریک نبوده است. پس موجودی دیگر او را ایجاد کرده است. 2️⃣ با بررسی عقلی هم هر انسانی به این نتیجه می رسد که خودش خود را به وجود نیاورده است. و یک موجود وابسته است. اگر من به وجود آورنده خود بودم وقتی چشمم ضعیف شد یک جفت چشم بهتر برای خود ایجاد می کردم وقتی گوشم سنگین شد یک جفت گوش قوی تر از قبل برای خود می ساختم و... اینها همه نشان می دهد من موجودی کاملا وابسته ام و به ذات خود «هیچ» ام . پدر و مادر من هم زمینه ساز بوده اند اما ایجاد کننده من نیستند اگر آنها مرا ساخته بودند هنگام بیماری مرا نزد پزشک نمی بردند خودشان مشکل و بیماری مرا بهتر از اول بر طرف می کردند . 3️⃣ انسانهای دیگر هم عقلاً مثل من هستند پس آنها هم ایجاد کننده خود نیستند. آنها هم کاملا موجودی وابسته اند، یعنی به ذات خود «هیچ» اند. 4️⃣ با بررسی عقلی حیوانات اعم از بزرگ یا کوچک دریایی یا زمینی یا پرنده یعنی جمیع جانداران هم مثل من هستند. در ذات خود «هیچ»اند . این وابستگی در جمادات نیز هست پس انها نیز چنین اند. 5️⃣ با دقت عقلی هر گاه موجودی مستقل (غیر وابسته) که وجودش از خودش باشد ( وجودش را مثل من از بیرون نگرفته باشد) وجود نداشته باشد تا پدیدآورنده موجودات وابسته (مثل من و دیگر جانداران و گیاهان و جمادات) باشد، هیچ موجود وابسته ای وجود پیدا نمی کند. و وجود هیچ موجود وابسته ای قابل توجیه نیست. ✳️ تصادف یعنی این که موجود زنده ای خود به خود به وجود اید, عقلا محال است. هیچ عاقلی ان را نمی پذیرد مگر این که معنای خود به خود به وجود امدن را نفهمیده باشد که این هم جهل است نه علم. 6️⃣ من گر چه در ذات خود «هیچ» ام، وابسته ام ولی الان من هیچ نیستم الان «من» هستم انسان ام و یا دیگر انسانها و جانداران و موجودات همه موجود اند نمی توان آنها را «هیچ» نامید. پس موجود ذاتا «مستقل» که وجودش از ذات خویش است و به گفته فیلسوفان : «واجب الوجود» ، موجود بوده است که من و دیگر موجودات وابسته را لباس وجود پوشانده است, و گر نه من و هیچ موجود وابسته دیگری وجود نداشت. 7️⃣ این موجود مستقل ماده یا انرژی نیست زیرا ماده یا انرژی علم ، قدرت ، و اراده و اختیار ندارد. ماده (اتم) بر اساس جبر فیزیکی و نا آگاهانه عمل می کند در حالی که در ایجاد من و دیگر موجودات وابسته، علم و قدرت و اراده و اختیار نقش داشته است. پس خالق من ، جهان ماده و اتم و انرژی بی اراده و علم نیست. 8️⃣ ان موجود مستقل, که وجود و هستی اش را از دیگری نگرفته است, و عالم , قدرتمند, با اراده و اختیار است. تفکر در مخلوقاتش نشان می دهد او حکیم مهربان, بی نیاز و تک است و ... چنین موجود مهربان و حکیم و ... را ما خدا ,,الله,, می نامیم. 9️⃣ بعضی گمان دارند که از فراوانی موجودات وابسته می توان استقلال ایجاد نمود اما این حرف خطاست. مثال : در ریاضی صفر «عدد» نیست. مفهوم صفر یعنی «هیچ» ده تا و صد تا صفر هم یعنی هیچ هزار تا و هزاران صفر هم هیچ است. اما «یک» عدد است حال اگر صفر که هیچ بود را در جلوی عدد یــک بگذارید ده، صد، هزار، ده هزار و... می شود. یعنی دیگر صفر ها «هیچ» نیستند مثال خدا, همان یــک و مخلوقات, همان مجموعه صفرها هستند که گر چه الان عددند اما بدون آن یــک عدد نیستند همه هیچ اند. پس عدد شدن صفر به دلیل عدد صحیحی است که در پشت ان قرار گرفته , وجود ما هم که موجود محتاج و وابسته ایم , به دلیل وجود الله است که وجود از خودش است. دقت کنید. 🔟 «تئوری داروین» و یا «بیگ بنگ» نیز نمی تواند توجیه گر جهان هستی بدون خدا باشد, سخن داروین بر این استوار است که موجودات با تصاعد هندسی تکثیر می شوند و غذا کم می آید پس بر سر غذا به نزاع می پردازند. در این نزاع قوی تر ها باقی می مانند و سبب تکامل می شود... اما سخن بر سر این است که موجودات زیاد از کجا به وجود امدند ؟ خودشان خود را ایجاد کردند ؟ که ممکن نیست. و حتی آن اولین موجود چگونه به وجود آمد؟ خودش خودش را به وجود اورد (که خلاف عقل است) یا خدا ، یعنی موجود مستقل عالم و قادر و حکیم و... پس داروین هم نتوانست خدا را نفی کند. بیگ بنگ هم یک انفجار مادی است فیزیکی است تابع جبر فیزیک است اراده ندارد, نظم ایجاد نمی کند, مگر این که ان انفجار بزرگ را خالق که عالم و قادر و مختار است مدیریت کرده باشد ‼️ توجه شود در کشف های علوم تجربی بشر فقط کاشف نظام و قوانین و خواص و.. حاکم بر طبیعت است نه به وجود آورنده طبیعت‼️ ✳️ تا کنون منکران خدا هیچ دلیل عقل پذیری برای نبود خدا نیاورده اند. و خدا شناسان دلایل متعدد اورده اند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این سخنان 👆 را حتما تا آخر گوش کنید در زندگی لازم است . هم سیاسی و هم اعتقادی است گوش کردن و دقت در آن برای هر یک از ما لازم است گرچه در مقطع انتخابات مطرح شده در واقع سند حجیت قرآن که می فرماید به کافران اعتماد نکنید نیز هست آیه ۲۸ آل عمران : مومن کافر را به جای مومن سرپرست و یار قرار نمی دهد آیه ۱۳۹ نسا : آنان که کافران را ولی خود قرار می دهند آیا عزت را نزد آنان می جویند؟ ۱۴۴ نسا : ۵۱ مایده : ای منان یهود و نصاری را سرپرست و دوست ( خیر خواه) خود قرار ندهید ... کسب که آنان را ولی خود قرار دهد از آنان است... سید عباس طباطبایی فر