eitaa logo
دکتر مرعشی
2هزار دنبال‌کننده
404 عکس
627 ویدیو
69 فایل
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره عضویت نظام روانشناسی 8324. شماره پروانه نظام روانشناسی 3024
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر مرعشی
دکتر علیرضا لاور، سفیرفیلم: http://mediasafir.com/Xsunami/Xsunami-1080P-SafirTamasha.mp4 لینک مستقی
پست وارده👇 در فیلم بالا مطالب زیادی درباره به بردگی کشاندن انسان وجود داشت اما از نظر من خانواده مهمترین بخش آن بود، چرا که یک انسان بی هویت و تنها مستعد هر ظلم و آسیب و انتقال آن به همان جامعه است! https://eitaa.com/SAmarashi
https://b2n.ir/y19950 لینک مستقیم دانلود مستند ایکسونامی، نسخه دانش آموزی https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمله به تجربه گر فصل دو خانم نعمت اللهی بخاطر اینکه از حجاب گفت و درنهایت بخاطر حملات کارش به عمل مغز باز کشید! بخشی از لایو مهم دکتر عباس موزون https://eitaa.com/SAmarashi
📶 نشست برخط روانشناسی حجاب ✅ بررسی مسئله حجاب از نگاه روانشناختی 👤دکتر سید علی مرعشی دکترای حرفه ای پزشکی، ام پی اچ در بهداشت اجتماعی، دکترای تخصصی روانشناسی، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 🗓 تاریخ برگزاری: جمعه ۲۵ فروردين ماه 🕤 ساعت ۲۱:۳۰ 2⃣ ۲ ساعت وبینار رایگان ⁉️ همراه با پرسش و پاسخ 🌐 لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/EWYsHvF ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
روانشناسی و خدا بریده ای از کتاب درسنامه روانشناسی اسلامی تالیف دکتر سید علی مرعشی پزشک و متخصص روانشناسی  عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برخی پژوهشگران متأخر متوجه ضعف روان‌شناسی در نادیده گرفتن معنویت شده و بدین سبب بر روی این موضوع به عنوان «عامل مورد غفلت» (هوج و کاردیناس، 2001) تمرکز نمودند. پیش‌تر نیز نظریه پردازان مطرحی به معنا و معنویت توجه کردند، اما در عین حال نخواستند و یا نتوانستند هستی شناسی و انسان شناسی ماتریالیستی را نفی کنند. برای مثال فرانکل (1967) گر چه بر معنا تأکید میکند اما آن را در خدا و روز بازپسین نمیجوید و یا شاید به دلیل ترس از طرد به اتهام غیرعلمی بودن، دستکم جرأت نمیکند به توحید و معاد متمسک شود. البته در میان افراد مشهور روان‌شناسی متعارف کسانی هستند که در کارهای خود از خدا یا دین نام برده اند اما نه به عنوان اعتقاد یا یک ضرورت اعتقادی. برای مثال، یونگ (1959) هرچند در اواخر عمر میگفت من به وجود خدا واقف هستم (نه اینکه فقط عقیده دارم) اما میبینیم او در نظریه رسمی خود عقیده به خدا را در حد یک کهن الگو در ناخودآگاه جمعی تنزّل میدهد (شولتز و شولتز، 2005؛ ترجمه سیدمحمدی، 1386) که لزوماً بازتابی از حقیقت نیست. یونگ هرچند دوری از دین را عامل نوروز (رواننژندی) میداند (پالمر، 2003)، اما نظریه او هیچگونه پایه دینی ندارد. در واقع هنگامی که او به مجری شبکه بیبیسی گفت: «من نیازی ندارم که به خدا عقیده داشته باشم؛ من میدانم که خدا هست»، با سیلی از انتقادات مواجه شد تا بدانجا که مجبور شد در نامه هائی سخن خود را به شکلی ترمیم کند تا از زیر فشار انتقادات بیرون رود (یونگ، 1959). او حتی پس از مرگش نیز متهم به عقیده کور شد (داوکینز، 2006). ویلیام جیمز (1907) نیز هرچند شاید در زندگی شخصی خود فردی متدین بود اما در عرصه علمی و حرفه ای نگاهی پراگماتیستی (عمل‌گرایانه) به دین داشت و عقیده به دین را به دلیل مفید بودنش تأیید میکرد اما نه به دلیل درست بودنش! شاید او نیز زیر فشار سهمگین فضای دین ستیزانه روزگار خود در غرب بود. به هر صورت تعداد اینگونه روان‌شناسانی که روی خوش به دین نشان داده اند چندان زیاد نیست. در مقابل اما، جریان کلی روان‌شناسی متعارف با دین و معنویت تضاد آشکار دارد. خشت اول این بنا را فروید (1959) گذاشت که دین را یک نوروز وسواس جهانی معرفی کرد. بعد از او افرادی مانند واتسون (به نقل از کریلن، 1975) و اسکینر (1987) در رفتارگرائی و الیس (1980) در شناختگرائی جریان وسیعی را رقم زدند که با دین خصومت آشکار داشت، اما فروید و بقیه تحت تأثیر یک تفکر فلسفی (و نه علمی) خاص که در غرب رایج شده بود قرار داشتند. به هر روی، بسیاری دیگر از افراد تأثیرگذار بر جریان روان‌شناسی متعارف نیز از بیان خصومت با دین ابا نداشتند و یا لااقل آشکارا آن را نادیده گرفتند.  هرچند فروید ریشه تدین را وسواس میدانست، با این حال بررسی احوالات فروید به خوبی نشان میدهد که او خود نیز دچار نوروز وسواس بود و خصومت او با دین علاوه بر جو فرهنگی زمانه اش از ویژگیهای شخصیتی خود او نیز ناشی میشد. برخی از نویسندگان غربی مانند پالمر (2003) نیز در این موضوع با من هم عقیده هستند. فروید به مادرش دلبستگی شدید جنسی داشت و به عکس با پدر خصومت میورزید، پدری که کاملاً مذهبی بود. وفق نظریه خود فروید، این موضوع سبب شده بود که فروید دچار عقده ای موسوم به پدیده مثلث اودیپی گردد (شولتز و شولتز، 2005؛ ترجمه سیدمحمدی، 1386). فروید در جریان ابتلاء به عقده اودیپ به رقابتی ناکام با پدر مذهبی خود، بر سر تصاحب مادرش کشانده شد، رقابتی که سر از خصومت درآورده بود؛ و خصومتی که امکان بروز نداشت زیرا غلبه بر پدر ممکن نبود. من چنین می اندیشم که شاید فروید در خلال یک واکنش دفاعی نابالغ، ناسالم و ناهشیار، از نوع «جا به جائی»، جهتگیری این خصومت را از شخص پدر، متوجه گرایش مذهبی او کرده بود. حتی اگر این موضوع را نادیده بگیریم و حتی اگر تبیینات نظری فروید را معتبر ندانیم، توجه به وسواسی بودن خود فروید (پالمر، 2003) در عین تقابل او با دین، ممکن است ما را به این تلقی رهنمون کند که فروید نیز مانند شماری از بیماران من دچار «وسواس ضددینی» بود؛ وسواسی که برخلاف ادعای فروید نه از مذهبی بودن که از لامذهب بودن سر درمی آورد. https://eitaa.com/SAmarashi
اثبات وجود خدا.pdf
164.2K
اثبات وجود خداوند دکتر مرعشی https://eitaa.com/SAmarashi
مناسک یا rites یا اعمال مناسکی rituals به دلیل آنکه مشتمل بر عناصر نمادین هستند و از سویی بخش ناهشیار ذهن اطلاعات را با زبان نمادین فرآوری میکند، بنابراین برنامه های تربیتی دینی منهای مناسک تاثیری عملا محدود به بخش هشیار ذهن دارند و به بخش ناهشیار رسوخ نمی‌کنند. با توجه به اینکه تربیت بخش ناهشیار ذهن به عنوان بخش عمده ذهن بدون مناسک و اعمال نمادین ممکن نیست، بنابراین همانگونه که کلاینبل به درستی گفته است هر دینی که فاقد مناسک باشد عملا بر پیروان خود تاثیر مهمی نخواهد داشت. شیطان پرستان و فراماسون ها و امثالهم درست به همین دلیل به شدت نمادگرا هستند. بی شک باید دست شیاطین را در تهی کردن اسلام از مناسک با استفاده از برخی تبیین‌های غلط به روشنی دید. تبیین‌های که به دنبال حذف مناسکی چون نماز و روزه و حج هستند و سالوسانه به اخلاق ارجاع می‌دهند. و ان الشیاطین لیوحون الی اولیاءهم لیجادلوکم و ان اطعتموهم انکم لمشرکون. https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از کانال حمید کثیری
🔴 متروی 🔴 چادر و شب قدر روز نوزدهم ماه مبارک سوار مترو شدم. ۴، ۵ دختر مدرسه‌ای حدود ۱۲، ۱۳ ساله کلاه به سر در مترو بودن. ناخواسته قسمت‌هایی از مکالمات‌شان را شنیدم. بخشی از آنچه دیدم و شنیدم این‌ها بود: یکی‌شون گفت دیشب می‌خواستم برم احیاء اما مامانم چادرم رو گم کرده بود. یک چادر گل‌گلی آورد که بیا با این بریم، منم گفتم روم نمیشه و نرفتم. یکی دیگه گفت منم اتفاقا چادر مشکی نداشتم، مامانم گفت با این وضعت نمی‌برمت و خودش رفت مراسم و من موندم خونه و ... همین‌طور بحث چادر مشکی داشتن و نداشتن گرم بود که یک خانم ۵۰، ۶۰ ساله چادری گفت من براتون چادر می‌فرستم، هر چند تا که خواستین. شماره‌مو بنویسید، زنگ بزنید سایز بدین براتون می‌فرستم. دخترها خیلی خوشحال شدن و مشغول به صحبت و تلفن دادن و گرفتن. بعد اون خانم گفت همه‌تون دخترای من، من یک دختر دارم نوه‌م هم پسره، دختر خیلی خوبه. دخترها شروع کردن به خوشحالی و پرسیدند: + خونتون هم بیایم؟ - آره. + حیاط دارین؟ - آره. + آخ جون بریم حیاط حاج خانم و دور هم، چقدر کیف میده. یکی‌شون گفت من از مامان بزرگم بدم میاد، نوه‌های پسری رو فقط دوست داره، همه دخترها دوستش ندارن! بعد گفتند: + حاج خانم چکاره هستین؟ - دبیر و معاون مدرسه بودم. + ایول ما معاون اینقدر باحالِ چادری نديده بودیم! الآن ما سه نفر رو از مدرسه قبل عید مدیرمون اخراج کرده! - ئه! چرا؟! چه بد! فامیل مدیرتون چیه؟ ببینم کسی آشنا در میاد باهاش که شما رو دوباره مدرسه قبول کنه ... اون خانم سه ایستگاه جلوتر پیاده شد و بچه‌ها خوشحال گفتند که زنگ بزنیم چادر سفارش بدیم و فردا شب بریم احیاء حرم و ... تمام همین قدر ساده همین قدر تلخ همین قدر شیرین 👈 راستی خانواده کجای این ماجراست؟! اصلاً نقشی داره؟! @hamidkasiri_ir
جملات زیبای این پسر نوجوان و به نمایش کشیدن آن روی تابلو در گذر چارباغ عباسی ارتش تک‌نفره که میگن این آقا پسره هاا دمت گرم🌹❤️
عبدالهی: سلام و احترام خدمت استاد محترم. عذر میخوام استاد میخواستم بدونم اینکه روانشناسان میگن که ذهن ما از دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تشکیل شده و بخش خودآگاه در مقابل ناخودآگاه خیلی کوچیکه( مثال کوه یخ و...) این مطلب رو چه جوری بهش رسیدن؟ یعنی میخواستم اگه ممکنه این مطلب رو خودم درک کنم ( وجدان کنم و در درون خودم بیابم) نه اینکه مثل خیلی از مفاهیم و اصطلاحات دیگر صرفا حفظ کنم. لطفا راهنماییم کنید. 🙏 سید علی مرعشی: سلام ذهن سه بخش دارد. هشیار، نیمه هشیار و ناهشیار. اطلاعات بخش هشیار همان است که همین الان داریم در موردش فکر می‌کنیم یا به محض توجه به آنها کاملا قابل دسترس اند. اطلاعات بخش نیمه هشیار آن بخش از اطلاعات است که با کمی فکر کردن به یادمان می‌آید. اطلاعات بخش ناهشیار ذخایر ذهنی هستند که به این راحتی یادمان نمی‌آیند اما خودشان را در تفکر و احساسات و انگیزه ها و رفتارهای ما نشان می‌دهند و ما متوجه نمی‌شویم. مثلا ممکن است شخص الف به شخص ب حسادت داسته باشد اما خودش متوجه نباشد و خیال کند شخص ب به او حسادت دارد. یا ممکن است ما از انجام یک کار خیر نیت منفعت طلبانه داشته باشیم بی آنکه خودمان متوجه باشیم و خیال کنیم برای خدا کار میکنیم که در آموزه های دینی به ان شرک خفی یا شرک پنهان میگویند. آزمایش های تجربی هم موید این مطلب است. https://eitaa.com/SAmarashi
دانلود برنامه اندرویدی قرآن نور: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.quran
هدایت شده از بینا شو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نجات تجربه‌گر مرگ موقت از جهنم توسط سید وسالار شهیدان امام حسین علیه السلام @Binasho_ir
📶 نشست برخط روانشناسی حجاب ✅ بررسی مسئله حجاب از نگاه روانشناختی 👤دکتر سید علی مرعشی دکترای حرفه ای پزشکی، ام پی اچ در بهداشت اجتماعی، دکترای تخصصی روانشناسی، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 🗓 تاریخ برگزاری: جمعه ۲۵ فروردين ماه 🕤 ساعت ۲۱:۳۰ 2⃣ ۲ ساعت وبینار رایگان ⁉️ همراه با پرسش و پاسخ لینک ورود https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=37955
حجاب از دیدگاه علمی و دینی (2).pptx
12.6M
حجاب از دیدگاه علمی و دینی. دکتر مرعشی، پزشک و روانشناس https://eitaa.com/SAmarashi
تشکر از سردار رادان بابت برخورد با کشف حجاب 👇👇👇👇 https://farsnews.ir/my/c/191113 نشر بدین نیاز به روحیه دارن حسابی👍
🎙 | بررسی مسئله حجاب از نگاه روانشناختی 👤دکتر سید علی مرعشی دکترای حرفه ای پزشکی، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ✅ در این نشست به سوالاتی همچون: _ پژوهش های صورت گرفته در غرب پیرامون مسئله ی پوشش، چه نتایجی را نشان می دهد؟ _ رابطه ی آزادی جنسی با رفتارهای پرخطر اجتماعی چیست؟ _ آزادی جنسی در غرب چه مسیری را طی کرده است؟ و چه ضررهایی برای نهاد خانواده داشته است؟ _ مفهوم خانواده در غرب با توجه به آزادی های جنسی چه تحولاتی طی کرده است و با چه خطراتی روبه رو است؟ _ حجاب چه آثار روان‌ شناختی برا زنان و مردان دارد؟ _ آزادی در نوع پوشش چه پیامدهای روانی و عاطفی را متوجه افراد جامعه علی الخصوص خود زنان می کند؟ _ برای ترویج حجاب چه راهکار هایی وجود دارد؟ 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/211 ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
جهت شرکت در کمپین اعتراض به گرانی چادر روی لینک زیر کلیک کنید 👇🏻 https://farsnews.ir/my/c/192167
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تبلیغ حجاب در غرب 🔻باور می‌کردید زیر این همه هجمه های اسلام ستیزانه در غرب و زیر بمباران خبری منت آزادی آزادی برای زنان غرب ،این چنین دختران جوان به اسلام پناه بیاورند و بخواهند با تمام مشکلات مبلغ حجاب آن هم با چنین استدلال های عقلانی باشند ،شاید جواب اش همین باشد که حجاب یک امر فطری است وفطرت زن به سوی حجاب کشش دارد و نهاد او این زیبایی را میپسندد‌ 🔻برای تبلیغ حجاب فیلم مناسبی است‌،چون این زن غربی به دنبال تعریف دیگری از آزادی در مهد آزادی غربی است‌. 🔴 👇 https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
1_4312183982.pdf
7.55M
استفتائات فریضه امر به معروف و نهی از منکر. مطالعه و نشر واجب شرعی https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣📣📣📣فـــــــوری و مــهــم🚨 💡پـــاسخ به شبهه دوقطبی شدن جامعه با امر به معروف و نهی از منکر😱 🔴کـــاملا رایگان ✅ شنبه ۲ اردیبهشت ⏰ ساعت ۱۶ 👈جهت ورود به گروه پخش زنده، کلیک کنید 💥اگر مایل هستید که هنگام شروع جلسه برایتان پیامک یادآوری ارسال بشود، همین الان عدد «۱» را به سامانه پیامکی 3000493040 ارسال نمایید حتما لینک رو برای بچه مذهبی ها بفرستید ❤ به آمرین بپیوندید eitaa.com/joinchat/3518955713C6b2bc116ef
غلبه بر مشکلات روحی در زمان بیماری https://www.namavid.com/video/794233/overcoming-mental-problems-during-illness کارگاه مجازی آموزه های روانشناختی صحیفه سجادیه برای اساتید دانشگاه زابل (دکتر مرعشی) https://eitaa.com/SAmarashi
بسم الله یه بحثی درباره*طبیعی بودن* در روان شناسی گیر کرده بود، بالاخره فرصتش دست داد👍 یه دسته بندی درباره ی خواب داریم ، اصلاحی که توی کاپلان اومده براش اینه: دو دسته می کنه آدم ها رو فنوتیپ "جغدشب" ها و فنوتیپ "مرغ سحر" ها اونایی که شب سرحالن، صبح خوابشون میاد و بالعکس تا اینجا رو همه شنیدیم. می ریم توی همون کاپلان، دو صفحه اونور تر، نمودار خواب بشر ، قبل از اختراع لامپ رو کشیده. بعد زیرش نمودار خواب بشر ، بعد از اختراع لامپ عکسشو می ذارم ببینین. خب بشر کی می خوابیده؟ سر شب. کی بیدار می شده؟ یه ساعتی تقریبا قبل از طلوع وسطش تخت می خوابیده ؟ نه ، توی متن توضیح می ده که انسان هم مثل پستانداران مشابه خودش ، بین دوره ی خوابش ، دوره هایی از بیداری رو داره توی شب و تخت تا صبح یه سره خوابیدن، مال دوران پسا اختراع لامپ هستش که ساعت خواب تقریبا ۴ ساعتی عقب می ره، بعد خواب فشرده می شه رسما می گه که این خواب فشرده ی ۸ ساعتی که باعث می شه ساعت های فعالیت بیدار بشر ، بیشتر بشه ، مال بعد از اختراع نور مصنوعی هستش خب تا اینجا چیزی نبود نکته ، تقریبا دو صفحه قبل هستش. اونجایی که بعد از معرفی فنوتیپ مرغ سحر ، یک دسته افراطی از این فنوتیپ رو معرفی می کنه ، کسایی که حدود ۷ و نیم می خوابن، ۴ و نیم صبح پا می شن. و کاپلان دقیقا از اصلاح *پاتولوژی* برای معرفی این موجودات! استفاده می کنه. وایسا وایسا! چی شد؟ تقریبا اگه همون ساعتی بخوابی که نیاکان قبل از اختراع نور مصنوعی ت میخوابیدن و بیدار می شدن، امروزه مرضی حساب میشی؟ اگه همون مدلی که به رسول دستور داده شده، هی بخوابی، بعد پاشی دو رکعت نماز بخونی، دوباره بخوابی، دوباره پاشی، چندبار تا صبح پاشی و بخوابی، دقیقا شبیه نمودار خواب پیش از اختراع لامپ و تمامی موجودات مشابه انسان، *بدخواب* حساب می شی؟ چون مدل نرمال خواب امروز، ۸ ساعت تخت خوابیدنه؟ و مهم تر از این دو نکته چطور دو دسته فنوتیپ نرمال رو شناسایی می کنی و براشون اسم هم می ذاری؟ از روی اون چیزی که امروز انسان *هست* ولو این چیز ، نتیجه ی مداخله مصنوعی باشه؟ بخوام مثال زیستی شو بزنم، مثلا با ورود آلاینده ها به هوا، برخی سرطان ریه می گیرن. آیا ما بهشون می گیم "در معرض خطر سرطان" و سعی می کنیم عوامل آسیب بهشون رو کاهش بدیم، یا بهشون می گیم "یه دسته ی نرمال در مقابل دسته ی دیگر نرمال؟" و براشون اسم خوشگل می ذاریم و بهشون می قبولونیم که تو ذاتا اینجوری ای، کاریش نمی خواد بکنی؟ (دقت داشته باشین که بیمه ها، کارمندای مشاغل شب کار رو با نرخ بالاتری بیمه می کنن در برخی کشورها، چون آمار بیماری هاشون بالاتره) یا مثل مثال سرطان، می گیم تو بیشتر در معرض خطر به هم ریختگی خواب و ناکارامدشدن سیستم ملاتونینی هستی با آلاینده ی نور مصنوعی هستی، برات باید تمهیدی اندیشید؟ خب... می شه به جای نور مصنوعی، تبلیغات گسترده برای همجنس گرایی رو به عنوان پیشران در نظر گرفت و به جای مرغ سحر و جغد شب، درباره دسته بندی های دیگری فکر کرد. چون خواب مساله ی حساس و سیاسی شده ای نیست، محمل خوبی برای باز کردن این ماجرای پاتولوژی یا نرمالیتی هستش. حالا روش بشه سایر مباحث رو هم سوار کرد. سیده طیبه خدابخشی، روانشناس https://eitaa.com/SAmarashi