۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
پست وارده: 👇شجاع یا بی سر و پا؟
⚽️نشسته بودیم تو پارک
کنارم یک صندلی بود که یه زن و شوهر نشسته بودن
یهو یک دختر جوان با پوشش بسیار بد رد شد
این خانومه کنارمون بود بلند گفت :(آفرین به شجاعتت)
بعد یهو دید شوهرش هم زل زده به دختره برگشت گفت:( هوی ، تو چرا به این بی سر و پا نگاه میکنی؟ 😏
بالاخره شجاع یا بی سر و پا؟
خودتون هم میدونید این شجاعت نیست و فقط زندگی خودتون نابود میشه
زن زندگی آزادی دروغی بیش نیست که دوستان اصلاح طلب ادویه آن هستن
💬 Mr.Reminder. . . ☫
https://eitaa.com/SAmarashi
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
♦️ تابلوی ناباورانه ی ورودی شهری در آمریکا:
🔹️(به کریاس جوئل خوش آمدید...
اجتماعی سنتی دارای عفتها و ارزشها،
بر اساس سنن و رسوم مذهبی خود،
از شما خواهشمندیم تا به هنگام بازدید از اجتماع ما به گونهای عفیف لباس پوشیده و رفتار کنید. این امر شامل موارد زیر میشود:
پوشیدن دامن یا شلوار بلند، پوشیده بودن سینهها، پوشیدن لباسهای آستیندار حداقل تا آرنج، استفاده از الفاظ مناسب، رعایت تفکیک جنسیتی در تمام اماکن عمومی.
از احترام شما به ارزشهای ما سپاسگزاریم،
از بازدید خود لذت ببرید!)
🔹️پ. ن: همه ی کشورها قانون دارند و مردم هم خودشون رو مکلف به پیروی از قانون میدونند! حتی آمریکا!
@navad_siasi
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
چرا افراد از یک موضوع واحد برداشتهای گوناگون میکنند؟
بریده ای از کتاب انسانشناسی در بستر هستیشناسی، نوشته دکترسیدعلی مرعشی:
معمولاً اگر متنی را به افراد متعددی برای مطالعه بدهیم، خواهیم دید که برداشتهای گوناگونی خواهند داشت؟ اما چرا؟ دلیل ساده این پدیده آن است که همه افراد به همه نکات موجود در متن توجه یکسانی نمیکنند. در واقع برخی افراد به برخی نکات توجه بیشتری داشته و این سبب بیتوجهی یا کمتوجهی به برخی نکات دیگر میگردد. انسانها نوعاً در برخورد با پدیدهها و موضوعات گوناگون چنین میکنند. دلایل روانشناختی زیادی (از جمله پیشداوری، ناهماهنگی شناختی، فیلتر ذهنی و ...) برای این امر وجود دارد، اما در مجموع خطای تشخیص و اختلافنظر، بهدلیل توجه گزینشی به واقعیات است، نه آنکه همه نظرات درست باشند.
پس از آنکه موسی علیهالسلام به میقات رفت، سامری مردم را به گوسالهپرستی کشاند و مردم با آن همه معجزه که از پیامبرشان دیده بودند از سامری تبعیت کردند. موسی ع پس از بازگشت به سامری فرمود: قَالَ فَمَا خَطْبُكَ يا سَامِرِي ـ ماجرای تو چه بود؟ (طه/95). پاسخ سامری چنین بود: قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي ـ گفت من چیزی را دیدم که مردم ندیدند و من از اثر فرستاده خدا قبضهای (مشتی، نه تمام آن را) گرفتم و سپس آن را افکندم و نفس من بر من چنین وانمود کرد (طه/96). یعنی سامری به جنبههایی از وحی توجه گزینشی کرده بود که دیگران نکرده بودند. او برخلاف دیگران فهمیده بود از کجا میتواند مفاهیم وحی را تحریف کند و برای این کافی بود تنها بخشی از مفاهیم وحی را اخذ کند نه تمام آن را. نکته مهم دیگر اینکه هوای نفس سامری سبب شد که چنین کاری را درست بداند. یعنی آنچه سبب شد سامری دچار فیلتر ذهنی شود و بجای تمام آموزههای وحیانی بخشی از آن را در نظر بگیرد، نفس او بود. چرا که اگر انسان بخواهد حق را بپذیرد باید سبک زندگی و کنشهای خود را براساس آن تغییر دهد و این آسان نیست. اما اگر باوجود پذیرش حق، سبک زندگی خود را مطابق آن تغییر ندهد، بهقول فستینگر (1957) دچار ناهماهنگی شناختی خواهد شد. لذا ناخودآگاه زیر میز حق زده و آن را رد میکند: ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يسْتَهْزِئُونَ ـ سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند بهجايی رسيد که آيات خدا را تکذيب کردند و آن را به مسخره گرفتند (روم/10). بنابراین ازآنجاکه پذیرش تمام نکات یک حقیقت، ممکن است فردی را که نمیخواهد سبک زندگی خود را مطابق آن حقیقت تغییر دهد، دچار ناامنی روانی کند، به همین سبب او ناهشیارانه و حتی گاه هشیارانه برخی از نکات را نادیده میگیرد. این همان مشکلی بود که سامری پیدا کرد (من بخشی از اثر رسول را گرفتم و نفسم مرا به اینکار واداشت). پس انکار حقیقت ریشه در تمایل به گناه دارد: بَلْ يرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيفْجُرَ أَمَامَهُ ـ (انسان شک در معاد ندارد) بلکه او مىخواهد (آزاد باشد و بدونترس از دادگاه قيامت) در تمامعمر گناه کند (قيامه/5). عکس این حالت را در افراد متقی میبینیم که کاملاً آمادهاند خود را با دستورات خداوند وفق دهند. آنان دچار تسویلنفس نمیشوند تا جزئیاتی از حقیقت را ناهشیارانه نادیده بگیرند: يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا ... ـ ای کسانی که ايمان آوردهايد اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، (خداوند) براي شما وسيلهای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار میدهد (روشنبينی خاصی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهيد شناخت) (انفال/29). البته باید توجه داشت که این قاعده حالت طیفی دارد. یعنی به هر میزان که تقوی بیشتر شود خطای فرد در تشخیص کمتر میگردد تا آنکه شدت تقوی در طول این طیف به حد عصمت برسد که در آنجا امکان خطای تشخیص صفر است و معصوم از گناه، معصوم از خطا نیز میشود. نقطه مقابل اما، منافقان هستند: وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يفْقَهُونَ ـ ولی منافقان (حقایق را) نميفهمند (منافقون/7). اینکه در شکلگیری دوقطبیها در جامعه دیده میشود که اهلدیانت بهیکسو و شُلدینان و بیدینان بهسویدیگر میگروند، با تقریر فوق قابلفهم است. گاه ادعا میشود که افراد تحصیلکردهتر و باهوشتر، بیخداتر هستند. گرچه خلاف آن بسیار دیده میشود، اما در مواردی که فرد باهوش یا درسخواندهای بیخداست، این موضوع گاه مربوط به ماهیت خداناباورانه محتوای دروس رسمی در جهان است و گاه مربوط به «دام هوش». دام هوش عبارتست از قدرت دلیلتراشی افراد باهوش، برای توجیه خطاها، سوءبرداشتها و انحرافاتشان. سامری نیز بیشک آدم باهوشی بوده. مدافعان پلورالیسم دینی هم!
https://eitaa.com/SAmarashi
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از ایران سرافراز من 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘چند جواب محکم، به شبهه معروف!
🔻 حجابمو رعایت کنم، اختلاس و گرونی حل میشه؟!
#کانال_توییتر_ایران_سرافراز_من_🇮🇷👇
@iransarafrazman
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از پژوهش خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 از خانم ها می پرسه چرا حجاب دارید؟
جواب هاشون جالبه.
نظر شما چیه؟
💢 پژوهش خبر با مجوز رسمی از وزارت ارشاد اسلامی
✅آدرس کانال ایتا:
https://eitaa.com/pajoheshkhabar
✅ آدرس سایت:
https://pajoheshkhabar.ir
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
👆👆نتیجه آزادی زنان در غرب از نگاه «سالی کلاین»، محقق فمینیست، در کتاب:
«فمینیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳»
https://eitaa.com/sajedi_ir
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیبایی ظاهری یا باطنی؟
https://eitaa.com/SAmarashi
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از پاسدار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣لیام نیسون سلبریتی مشهور هالیوودی : شاید اسلام پاسخ واقعی باشد!
⏏️خاطرهی جالب لیام نیسون در مورد شنیدن صدای اذان در ترکیه
#جهاد_تبیین
✅ کانال پاسداری از انقلاب 👇
@passdar
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از تخریب چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این قوانین مربوط به کدام دانشگاه است؟
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
من ۱۴ روز بیحجاب بودم/ ماجرای دختری که دوباره حجاب را انتخاب کرد
🔹بعضیها با نگاهشان تحسین و تشویقم میکردند. انگار که من با بیحجابی از آنها طرفداری و حمایت کردم. درمقابل بعضی با نگاه و زبان سرزنشم میکردند و با حالت بدی میگفتند: این چه وضعی است؟ خجالت نمیکشی؟
🔹از یک جایی به بعد اتفاقاتی افتاد که باعث شد احساس ناخوشایندی در من ایجاد شود و آن سرخوشی اولیه بهکلی از بین برود.
🔹یکی از روزهایی که موهایم را باز گذاشته بودم یک خانم چادری من و دوستم را به غرفهشان در ایستگاه مترو دعوت کرد. برایمان چای ریخت و گفت: «به نظرتان بهتر نیست یک مقدار از نظر ظاهری بهتر در جامعه حضور پیدا کنید که خودتان امنیت بیشتری داشته باشید». به نظرم این خیلی قشنگ بود. از ما سؤال کرد؛ امر نکرد. نگفت باید آن کار را میکردی یا چرا این کار را کردی؟
🔹این ماجرای دختر ۲۲ سالهای است که خبرنگار فارس در زمان خواندن کامنت یکی از اخبار او را شناخت. بیتا که در زمان اغتشاشات تحت تاثیر خواهر کوچکترش حجاب را کمکم کنار گذاشت از خاطرات تلخ آن دو هفته میگوید.
اینجا قدم به قدم با بیتا همراه شوید
@Farsna
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
┄┅─✵🍃🇮🇷 🍃✵─┅┄
🚨لباس تحریک آمیز یکی از عوامل جنایت های جنسی
📝 بر اساس مقاله منتشر شده در سایت دفتر برنامه های عدالت وابسته به وزارت دادگستری آمریکا اکثریت روانپزشکان آمریکایی در سال 1991 معتقد بودند نوع پوشش زن می تواند باعث جنایت جنسی علیه زنان شود.
🔻نویسنده مقاله می افزاید: میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده از سال 1963 تا 1989 چهار برابر شده است. جنایات جنسی علیه دختران جوان به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. تحریک بصری اغلب در فعالیت جنسی عادی دخیل است، بنابراین یک سوال طبیعی این است که آیا تحریک از طریق لباس یکی از عوامل متعدد تجاوز و آزار است.
📊 581 روانپزشک از 50 ایالت ایالات متحده پرسشنامه ای را تکمیل کردند مبنی بر این که آیا لباس های تحریک آمیز در سطح بالایی از جنایات جنسی علیه دختران جوان نقش دارد یا خیر. اکثریت قابل توجهی از پاسخ دهندگان از هر دو جنس معتقد بودند که آنچه یک زن جوان می پوشد ممکن است بر خطر جنایت بر او تأثیر بگذارد.
منبع :
https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-library/abstracts/apparel-one-factor-sex-crimes-against-young-females-professional
@ProfRasoulian
#حجاب
#غرب_وحشی
🇮🇷 ☫ 🇮🇷 #گروه_گام_دوم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1198194870Cc4637fb806
#کانال_گام_دوم_انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/869073078C29271ed308
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_جدید
🎬 بخاطر این چشمها 😭
خواهرم چرا میخوای روسریتو دراری؟
درد و دل صمیمی #احمد_نوایی با همه بانوان عزیز ایران، علی الخصوص خواهران ضعیف الحجاب
(لطفا ببینید و منتشر کنید)
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از اقتدار ولایی
🔸 تصویری جالب از زن و شوهر جوان کره ای با لباسهای معمول روزانه خود.
سئول ، 1904
حجاب تا صد سال پیش در همه کشورهای جهان کاملا طبیعی و مرسوم بوده است
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستجاب الدعوه ۱۳ ساله آوردم براتون!
نوجوانی که حرف و عملش عقلای جهان را مات و مبهوت خود کرده!
هر چه دارم از نماز اول وقت و امام حسین(ع) دارم!
حالا هی بنشینید، عکس و کلیپ از زباله گرد و کودک کار بگیرید و درست کنید!
نوجوان کار فقط ایشون!
https://eitaa.com/SAmarashi
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔥 میگه من با قانون حجاب، حال نمیکنم!
😬👆
#حجاب
☫به کانال جهاد تبیین بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/863436966Cf69e52cb78
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📝 درسنامه روانشناسی اسلامی
✏️ دکتر سید علی مرعشی
🤔تاثیر پیش فرض های اعتقادی فروید بر نظریه روانکاوی!
🔻فروید بنیان نظرات روانکاوی خود را بر چند «عقیده» بنا نهاده بود:
➖ عدم عقیده به خدا و آخرت
➖ عقیده به خرافی بودن همه انواع دین
➖ عقیده به جبر علّی
➖ عقیده به پلید بودن ذاتی انسان
➖ در کنار این عقاید عدم التزام عملی به پوزیتیویسم.
( فروید ۱۹۵۰؛ فروید ١٩٦٧؛ ساپینگتون، ۱۹۸۹)
🔻به وضوح می توان مشاهده کرد با وجود آنکه هیچ یک از این عقاید موضوع علم روانشناسی نیستند، اما نظریات فروید ابداً از این چهارچوب ها خارج نشده اند. هر چند ممکن است در متن همه نظریات روان کاوی فروید به این عقاید بنیادین تصریح نشده باشد، اما نكته مهم آن است که پذیرفتن کامل و بی چون و چرای تمامی نظریات فروید، بدون پذیرفتن پیش فرض های عقیدتی او غیر ممکن است.
📘 درسنامه روانشناسی اسلامی، ص ۲۴
👈 ادامه دارد...
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📝 درسنامه روانشناسی اسلامی
✏️ دکتر سید علی مرعشی
🤔 رابطه روانشناسی (غربی) با عقاید و ارزش ها
🔻موج سوم رفتارگرایی (شامل درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی) تا حدی بر آموزه های بودایی استوار است.
🔻عقیده اومانیسم (انسان محوری به جای خدامحوری) در سالم دانستن رفتار همجنس گرایانه در کتابچه طبقه بندی اختلالات روانی (DSM) بروز کرده؛
🔻 عقیده به فمینیسم و پست مدرنیسم به ترتیب در نظریه های روان درمانی فمینیستی و پست مدرنیستی رخ نموده است.
📘 درسنامه روانشناسی اسلامی، ص ۲۵
👈 ادامه دارد...
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
🔸جامعه چگونه بی رحم میشود؟
✍برشی از نشست بررسی مسئله حجاب از نگاه روانشناختی
👤 با تدریس: دکتر سیدعلی مرعشی
دکترای حرفه ای پزشکی، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
➖➖➖➖➖➖➖
📥 لینک دریافت صوت #نشست
🌐 fatehan.net/post/211
➖➖➖➖➖➖➖
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📝 درسنامه روانشناسی اسلامی
✏️ دکتر سید علی مرعشی
🤔 پیش فرض های اعتقادی رفتارگرایان
🔻در روانشناسی، رفتار گرایان براساس چند پیش فرض "اعتقادی" روش پژوهش خود را صورت بندی کردند و یافته های ایشان در آن چارچوب، معتبر محسوب میشد. با اندکی دقت در کارهای رفتارگرایان در می یابیم که پیش فرض ها مشتمل بر "رئالیسم، ماتریالیسم پوزیتیویسم و جبرگرایی علی" هستند.
🔻چنانچه این پیش فرض ها نقض شوند، یافته های رفتارگرایان بی اعتبار خواهند بود، کما اینکه بعدها به موازات روشن شدن تعارض های درونی پوزیتیویسم و کاهش اعتبار آن اخلاف رفتارگرایان اولیه، نقش ذهن را در رفتار پذیرفتند در حالی که ذهن قابل مشاهده و اندازه گیری نبود.
🔻 نکته مهم آن است که اگر کسی در روانشناسی ملتزم به پذیرفتن نظریات رفتارگرایان باشد و غیر از آن را نپذیرد عملاً پیش فرض های عقیدتی رفتارگرایی را (که دیگر علم نیستند) نیز پذیرفته است.
📘 درسنامه روانشناسی اسلامی، ص ۲۳، ۲۴
👈 ادامه دارد...
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
🔸برای داشتن فرزندان متعادل محبت مشروط لازم است یا نامشروط؟
🔹در روانشناسی رشد آمده است برای اینکه شخصیت بچه انسان به شکل متعادل رشد کند دو نوع محبت نیاز دارد، یکی محبت پدرانه موسوم به محبت مشروع یا محبت مقتدرانه است و دوم محبت مادرانه یا نامشروط.
🔹 این دو نوع محبت مثل چسب دوقلو هستند مثل فاز و نول برق هستند جای همدیگر را نمیتوانند بگیرند نمیشود یکی را حذف کرد آن یکی را زیادتر کرد، باید از هر دو نوع وجود داشته باشد که شخصیت انسان متعادل بار بیاید و اگر یکی از این دو نوع محبت وجود نداشته باشد فرزندان دچار کمبودهای عاطفی میشوند، این گرسنگی های عاطفی که در بچهها هست سبب میشود که بچهها نتوانند دوست بدارند چون تجربه نکردند که به اندازه کافی دوست داشته شده باشند.
🔹 بنابراین گرایش این بچهها به بی رحمی بیشتر خواهد بود و اینها حاضرند برای خودشان دیگران را قربانی کنند پس بنابراین بچههایی که زیر پروبال پدرو مادر و محیط خانواده بزرگ نمیشوند خطر درشان وجود دارد که تبدیل شوند به موجودات بی رحم و وقتی تعداد بی رحم و خودخواه در جامعه زیاد شد طبیعتا امنیت اجتماعی به خطر میافتد.
🎙برشی از نشست بررسی مسئله حجاب از نگاه روانشناختی
👤 با تدریس:دکتر سیدعلی مرعشی
دکترای حرفه ای پزشکی، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
📥 لینک دریافت صوت #نشست
🌐 fatehan.net/post/211
➖➖➖➖➖➖➖
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📝 درسنامه روانشناسی اسلامی
✏️ دکتر سید علی مرعشی
🤔 محدودیت های علوم تجربی
🔻همه آگاهی های مورد نیاز بشر از راه تجربه قابل وصول نیستند. در جهان غرب نیز اذعان می شود که علم تجربی با وجود جایگاه گرانقدری که دارد، قادر نیست معلومات و معارف جامعی درباره جهان در اختیار بشر قرار داده یا درباره هر آنچه بشر نیاز دارد نظر دهد.برای مثال یافته های علوم تجربی نمیتوانند به سؤالات مهمی مانند اینکه "آیا اعدام یک قاتل عادلانه و اخلاقی است یا نه؟" پاسخ دهند.
🔻 این علوم نمی توانند هر آنچه بشر در زمینه موضوعات اخلاقی، حقوقی، هنری و امثال آنها نیاز دارد به بشر اعطا کنند و یا به سؤالات بنیادینی مانند اینکه «آیا جهان هدفی دارد؟» پاسخ دهند. دانش تجربی اساساً حیطه کار خود را در خارج از این موضوعات تعریف کرده و در مورد آنها ساکت است.
🔻به این ترتیب گرچه برای شناخت، واقعیات روش های تجربی سودمندند و نباید نادیده گرفته شوند، اما آنچه اشکال دارد آن است که باب های دیگر معرفت و شناخت مانند خرد و منطق و یا وحی بسته شوند.
📘 درسنامه روانشناسی اسلامی، ص ۱۸
👈 ادامه دارد...
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📝 درسنامه روانشناسی اسلامی
✏️ دکتر سید علی مرعشی
🤔علم تجربی تا چه اندازه آئینه حقیقت است؟
🔻چنین نیست که اگر نوعی واکنش شیمیایی یا پدیده ای فیزیکی از راه مشاهده و اندازه گیری کشف شد، به سادگی بتوان صحت آن را انکار کرد، اما از آن سو توجه به این نکته ضروری است که الزاماً همه واقعیت منحصر در همان نیست که مشاهده شده، است و اینکه نتایج همواره و لزوما یقینی نیستند؛ زیرا ممکن است بخشی از واقعیت به فراچنگ مشاهده و اندازه گیری پژوهشگر نیامده باشد؛ ممکن است آنچه مشاهده شده به درستی تفسیر و تبیین نشده باشد؛ ممکن است در سنجش ها خطایی رخ داده باشد؛ یا پژوهشگر تحت تأثیر ارزش های خودآگاه و ناخودآگاه خود، نتیجه سوگیرانه ای از مشاهدات گرفته باشد.
📘 درسنامه روانشناسی اسلامی، ص ۱۸
👈 ادامه دارد...
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📝 درسنامه روانشناسی اسلامی
✏️ دکتر سید علی مرعشی
🤔جایگاه تجارب عینی در دانسته های بشری
🔻 در مورد علوم تجربی افراط ها و تفریط هایی مشاهده می شود. گروهی محدودیت های علوم تجربی را، دلیلی بر رد اساس این علوم می گیرند؛ لیکن در زندگی عادی به تولیدات همین علوم اتکا می کنند. آنها سوار بر خودرو و هواپیمایی می شوند که دستاورد همین علوم تجربی است و داروها و درمان هایی را استفاده می کنند که حاصل سال ها تلاش آزمایشگاهی است! شاید این گروه چنین تصور کنند که نفی علوم تجربی برای دفاع از دین و معارف عقلانی سودمند است.
🔻 از سوی دیگر عده ای هیچ یک از راه های شناخت را جز روش تجربی، معتبر ندانسته و بدون توجه به محدودیت های این ،روش پاسخ به همه نیازهای بشری را به علم تجربی احاله می کنند.
🔻گروه سومی نیز تلاش دارند دین را از ساحت های مهم زندگی روزمره زدوده و به آسمان ها حواله کنند. از دید این گروه باید قرآن و سایر کتاب های دینی را فقط برای تبرک، بوسید! بر چشم نهاد و به کناری گذاشت؛ و نیاز به روان شناسی را نیز به ناچار باید با همان روان شناسی متعارف تأمین کرد. چنین اندیشه ای ماهیت سکولار داشته و به تصور حفظ قداست ،دین آن را از پاسخ به مهمترین مسائل زندگی بشری منع می کند...
📘 درسنامه روانشناسی اسلامی، ص ۱۶_۱۷
👈 ادامه دارد...
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲