eitaa logo
SEIR
15 دنبال‌کننده
887 عکس
3 ویدیو
2 فایل
سیر مطالعاتی ارتباط با ادمین @zainab_moradi
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا تکلیف دیگر مردم اجتماع و اتفاق آنها بر یاری و نصرت امام زمان است زیرا این اتفاق میتواند ظهور حضرت را سرعت ببخشد و منجر به پیروزی حق بر باطل شود. مصدر اصلی این دیدگاه،آیه شریفه "تعاونوا علی البر والتقوی" است . فرمایش معصومین نیز در همین راستاست امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیع شریفشان فرموده اند: و همانا اگر شیعیان ما در وفای به عهدی که بر عهده ایشان است، یکدل ومصصم بودند نعمت وخجستگی لقا ودیدار ما از ایشان به تاخیر نمی افتد. خداوندا دلهای ما را در راستای ظهورحجتت به یکدیگر نزدیک بگردان🤲
تکلیف پنجاه و سوم( تابع تکلیف پنجاه و دوم ) تکلیف دیگر خواندن دعای نور است که از اهل بیت علیه السلام روایت شده است این دعای شریف در کتاب‌های معتبر روایی و دعا موجود است از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است که آن حضرت فرمودند هر کس چهل صبح، خدای تعالی را با این عهد دعای نور بخواند از انصار قائم ما عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود و اگر قبل از ظهور آن حضرت بمیرد و آن بزرگوار را درک ننماید خدای تعالی او را از قبرش زنده بیرون خواهد آورد تا در خدمت آن حضرت باشد و در برابر هر کلمه هزار حسنه برای او بنویسد و هزار گناه از او محو نماید. مطلع این دعای شریف این است اللهم رب النور العظیم و رب الکرسی رفیع ... در آخر این دعا سه مرتبه دست خود را بر ران راست خود می‌زنی و در هر مرتبه می‌گویی العجل العجل یا مولای یا صاحب الزمان
راه وصال تکلیف ۵۲ یکی دیگر از تکالیف شیعیان برای رسیدن به وصال حضرت مهدی (علیه السلام) آن است که دعا کند واز خدا بخواهد او را هم در زمان ظهوروهم در عصر غیبت امام زمان (ع)از اصحاب وانصار ایشان وملتزمان در رکاب حضرت قرار دهد وباید از خدا وند بخواهدزمان ظهور حضرت را درک کند که در این زمینه دعا ها وزیارت متعددی روایت شده مثل دعای نور وزیارت عهد که از اهل بیت ذکر شده است ((وجعلنی من انصار واعوانه والذابین عنه وجعلنی من المسشتهدین بین یدیه )) اللهم عجل الولیک الفرج راه وصال ۵۲
بسم الله الرحمن الرحیم تجدید بیعت در حد توان و امکان هر شخص از تکلیف مومنان تجدید بیعت با امام زمان علیه السلام است که بهتر است بعد از هر یا دست کم هر روز یا هر هفته یک بار باشد. خواندن از موارد بیعت میباشد. (بیعت یعنی که فرد ملتزم شده که پیمان محکم ببندد که یاری و نصرت خود را با امام دریغ نکند و او را با جان و مال خود یاری نماید.) پیامبر در خطبه غدیر به امت امر فرموده اند که با ائمه بیعت نمایید که از لوازم ایمان است. در بیعت چند شرط وجود دارد: باید قلباً باشد و از جان و مال خود دریغ نکند عملاً با امام خود بیعت کند در زمان حضور امام باید با دست دادن بیعت کند اما تحقق این عمل در زمان غیبت کبری واجب نیست امام صادق علیه السلام میفرمایند: هر بیعتی قبل از ظهور بیعت کفر و نفاق است (که همان بیعت دست به دست است) اما در عصر غیبت میتوان با نوّاب عام حضرت بیعت کرد که در راس آن ها ولی فقیه قرار دارد
در پنجاه و چهارم دعایی از علیه السلام آمده است که بسیار به خواندن این دعا سفارش شده که روایت شده است مستحب است هر کسی دست کم یک بار در طول عمر این دعا را بخواند
مومنان باید کنند که خداوند متعال امام زمان _ عجل الله تعالی فرجه الشریف _ و ایمان و و از او را به آنان عطا نماید و هر روز بر میزان آن بیافزاید. سعادت مومن در گروی ولایت ، ایمان ، محبت و اطاعت از آن حضرت است و هرقدر این ولایت قوی تر باشد درجه و نزد خداوند متعال بیشتر خواهد بود. و چون حصول این ولایت و این معانی ، تنها به دست خداست و از عهده انسان خارج است باید حصول آن ها را (همچون علم و رزق) از او کرد.
تکلیف دیگر مومن مراقبت است که برای آن چند وجه متصور است 👈اول :مومن باید مراقب باشد تا در انجام تکالیف خود نسبت به آن حضرت کوتاهی و تساهلی نداشته باشد و آنها را به بهترین صورت به جا آورد. 👈دوم: مومن باید مراقب باشد موجب ناراحتی آن حضرت نشود و از آنچه باعث ناراحتی و اندوه آن حضرت است دوری نماید و تمام حالات، حرکات و سکنات او موافق با خواست و اراده امام علیه السلام باشد و لحظه ای از خواست و رضای ایشان که رضای خداوند متعال از غفلت ننماید و مرتکب اشتباه نگردد. 👈سوم: مومن باید مراقب باشد درجات و مقامات معنوی و میزان قرب او به آن حضرت نقصان نیابد و به دوری تبدیل نگردد دوستی و توجه آن حضرت را از دست ندهد. بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام اعمال شیعیان بر امام زمان علیه السلام عرضه می‌شود به ویژه در روزهای دوشنبه پنجشنبه و جمعه بنابراین لازم است که فرد مومن مراقب باشد تا مرتکب عملی نشود که حین عرض اعمال، باعث شرمندگی او نزد امام علیه السلام شود و آن وجود مقدس را برنجاند. مراقبه به معنای این است که مومن در تمام اعمال افعال ، حرکات و سکنات خود و در هر سخن و کلام خویش، مراقب امام خود باشد و بداند، آن حضرت همه جا با اوست و آنی از او جدایی و غفلت ندارد و او را فراموش نمی‌کند. حضرت مهدی علیه السلام در نامه مبارک خود می‌فرمایند: همانا بر احوال اخبار شما آگاهیم و هیچ یک از اوضاع شما بر ما پوشیده نیست. و همچنین می‌فرمایند: همانا ما از رسیدگی و سرپرستی امور شما کوتاهی و اهمال ننموده ایم و یاد شما را از خاطر نبرده و فراموش نکرده ایم . مومن باید مراقب رضای خداوند متعال باشد و بداند به امام زمان علیه السلام نیز به دنبال رضای خداوند متعال است و رضای آن حضرت و رضای خداوند متعال با پیروی کامل از آن حضرت و متابعت دین خدا از راه تهذیب و نفس به دست می‌آید. روشن است که مراقبت و مراقب آن اندک اندک انسان را به نتیجه مطلوب و مقامات قرب و درجات عالی آن می‌رساند.
راه وصال تکلیف ۵۸ یکی دیگر از تکالیف شیعیان برای رسیدن به وصال حضرت مهدی عجل دفاع از امام (ع)وصیانت از دین وسنت رسول (ص)میباشد که با اظهار علو ونشر آن در میان مردم می‌توان به این دفاع مقدس پرداخت فرد عالم واگاه از حقایق ومعارف الهی باید علم ودانش خود را آشکار سازد وامر دفاع از دین وحقایق ومعارف الهی را به درستی به عهده گیرد رسول خدا می‌فرمایند ((اگر بدعت ها در امتم ظاهر شود فرد عالم باید علم خود را ظاهر نماید وهر کس این کار را نکن لعنت خدا بر او باد )) راه وصال ۵۸
مومن باید دعا کند و از خداوند متعال بخواهد که او را بر ولایت و مقامات قرب به آن حضرت ثابت قدم و راسخ نگه دارد و این نعمت و موهبت بزرگ را از او سلب ننماید . چقدر دردناک و تاسف انگیز است که شخصی در عصر غیبت و یا ظهور آن حضرت، از اصحاب، یاوران و شیعیان آن حضرت باشد، اما این موهبت عظما محفوظ نماند و این امر تغییر یابد و استبدال به غیر گردد؛ آن گونه در دعا می خوانیم " ولا تستبدل بنا غیرنا فان استبدا لک بنا غیرنا علیک یسیر، و هو علینا کثیر [کبیر] و غیر ما را به جای ما قرار نده که همانا گذاشتن دیگری به جای ما، برای تو آسان است؛ در حالی که این کار برای ما بسیار سنگین و گران است."
تکلیف پنجاه و نهم خدمت به امام زمان علیه السلام آن هم در حد توان فرد و سعی و جدیت در این راه تکلیف و وظیفه هر مومنی است انبیا و فرشتگان الهی خدمت به آن حضرت را افتخار خود می‌دانند و پیامبر عظیم الشن و بزرگی همچون حضرت خضر پیوسته در خدمت ایشان می‌باشد امام صادق علیه السلام می‌فرمایند اگر او را می‌دیدم و در تمام ایام زندگی خود به او خدمت می‌کردم . خدمت به مومن از مستحبات اکید اسلامی است و دارای ثواب عظیم است و از صفات ممتاز و برجسته مومنان حقیقی و بزرگان دین می‌باشد اصولاً مومن راستین را می‌توان از شدت اهتمام او در خدمت به مخلوقات خداوند خداوند متعال شناخت حضرت عیسی بن مریم فرمودند ای گروه حواریون من خواسته‌ای از شما دارم آن را برایم برآورید گفتند ای روح الله خواسته تو چیست آن حضرت ایستادند و پاهای آنها را شستند ای روح الله ما سزاوارتریم که این عمل را انجام دهیم آن حضرت فرمودند سزاوارترین مردم برای خدمت نمودن فرد عالم است همانا من این چنین تواضع کردم تا همان گونه که من برای شما تواضع فروتنی کردم شما نیز بعد از من در میان مردم تواضع کنید. یکی از راه‌های خدمت به حضرت حجت خدمت به دوستان و پیروان و شیعیان آن حضرت است رفع حوائج و دفع مشکلات و حل و فصل امور شیعیان در حقیقت خدمت به آن حضرت است برپایی محافل و مجالس ذکر اهل بیت تالیف و یا نشر کتاب او مربوط به آن حضرت بنابراین حوزه‌های علمیه و غیره نیز خدمت به آن بزرگوار به حساب می‌آید به ویژه اگر به قصدخدمت به آن حضرت انجام گیرند.
بسم الله الرحمن الرحیم مومن باید همیشه در انتظار فرج و ظهور حضرت مهدی علیه السلام باشد. انتظار فرج اختصاص به زمان و مکان و احوال خاصّی ندارد. علیه السلام میفرمایند: "همانا مردم زمان غیبت او که امامت او را باور دارند و منتظر ظهور او هستند،از مردم هر زمانی بهتر هستند" در روایات بسیاری آمده است که انتظار فرج حضرت ولی عصر علیه السلام جزئی از دین خدا است و بر همه کس واجب است.حتی مسلمانان معاصر با ائمه معصومین علیه السلام نیز باید منتظر فرج و ظهور حضرت مهدی علیه السلام می بودند و این امر بر آن ها نیز واجب بوده. هنگامی که دارای ثواب و پاداش الهی است که الی الله و از روی تعبد انجام گیرد. شخص مومن هیچ گاه از فرج و ظهور آن حضرت مایوس نمی گردد چه کلی و چه جزئی که کار است. ظهور و فرج از امور است یعنی قابل تقدیم و تاخیر است و بستگی به وجود اسباب آن دارد پس نمیتوان زمان و وقت خاصی مشخص کرد صادق علیه السلام میفرمایند:هر صبح و شب منتظرظهور باشید.
دعا برای تعجیل در فرج و ظهور حضرت که باید هر روز و شب بلکه در صورت امکان ، هر ساعت این دعا را بجای آورد. دعاهای زیادی به نقل از ائمه معصومین علیهم‌السلام هست. از جمله دعای امام رضا علیه السلام با مطلع: اللهم ادفع عن ربک و خلیفتک و حجتک علی..... دعا و درخواست تعجیل فرج آن حضرت از نوع مذموم و ممنوع نیست چرا که تعجیل مورد نهی اهل بیت علیهم السلام ، ضد صبر و تسلیم در مقابل اراده حق تعالی است. در حالی که دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت عین یقین و ایمان و تسلیم در مقابل خداوند متعال و قضا و قدر الهی است. این دعا ، در واقع ، اظهار این حقیقت است که ظهور حضرت مهدی علیه السلام و فراهم آمدن اسباب قیام او ، تنها در دست خداست و ظهور ایشان را تنها باید از او خواست. این دعا ، اظهار یقین و ایمان شخص به آن حضرت و قیام اوست و چیزی جز صبر و تسلیم در قبال خواست خداوند متعال نیست.