eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
217 عکس
59 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 امام رضا علیه‌السلام، احیاگر حرکت‌علمی تشیع بعد از حرکت به ‌طرف ایران، یکى از اتّفاقاتى که افتاد همین (گسترش دائره نفوذ ائمه)بود که شاید در محاسبات امام هشتم (علیه‌ السّلام) وجود داشته؛ چون قبل از آن، شیعه تَک‌وتوک همه‌ جا بودند امّا بی‌ارتباطِ به هم، ، بدون اینکه هیچ چشم‌‌اندازى داشته باشند، سلطه‌‌ى حکومت خلفا هم که همه‌ جا بود. حضرت که آمدند طرف خراسان، یک شخصیّتى در مقابل چشم مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق، هم نورانیّت را جلوى چشم مردم میگذاشت؛ اصلاً مردم ندیده بودند. امّا در این مسیر طولانى، همه ‌جا امام را از نزدیک دیدند. یک چیز عجیبى بود؛ کأنّه پیغمبر را انسان مشاهده کند. یک وِلوله‌‌اى راه انداخت تا به خراسان و مرو رسیدند و بعد از یکى دو سال هم شهادت حضرت و داغدار شدن مردم [روی داد]. آن‌ وقت، هم ورود امام که نشان دادن یک جلوه‌اى از چیزهاى ندیده و نشنیده‌‌ى مردم بود و بعد [هم] شهادت این بزرگوار که یک داغ عجیبى را بنا کرد، در واقع تمام فضاى این حدود را و این مناطق را در اختیار قرار داد. آن ‌وقت در این فضا، شیعیان ریختند کنند. شما میبینید ناگهان سر و کلّه‌‌ى در «قم» پیدا میشود. اینها چرا آمدند؟ اشعریّین عربند؛ اینها آمدند ، بساط حدیث و معارف اسلامى را در قم پهن کردند. و دیگران آمدند قم را پایگاه قرار دادند. «رى» هم شد آن ‌چنان‌ که امثال و مانند اینها بلند شدند؛ چون یک کسى مثل کلینى ابتدا به‌ ساکن که از یک شهرى بلند نمیشود [بلکه] باید محیط شیعه باشد، محیط معتقد باشد تا بتواند یک بچّه‌‌اى را، یک جوانى را با این خصوصیّات پرورش بدهد که بعد این بشود مثلاً محمّدبن‌‌یعقوب کلینى. بعد همین‌ طور این حرکت ادامه پیدا کرده. شما ببینید (رضوان ‌اللّه ‌علیه) تا و خراسان و مانند اینها همین‌ طور رفته و حدیث جمع میکند براى شیعه؛ این خیلى مهم است. محدّثین شیعه در چه ‌کار میکنند؟ محدّثین شیعه در چه‌ کار میکنند؟ سمرقند کجا است؟ شیخ عیّاشى سمرقندى در خودِ سمرقند هم بوده، یعنى در همان شهر سمرقند بوده که [در مورد او گفته شده]: «کانَت مَرتَعاً لِلشّیعَة وَ أَهلِ العِلم‌»؛ که در بیانات شیخ کشّى هست. خودِ شیخ کشّى سمرقندى است. یعنى این حرکت امام رضا (علیه‌ السّلام) و آمدن آن حضرت و بعد شهادت مظلومانه‌‌ى آن بزرگوار کارى کرد که این فضا افتاد دست ائمّه (علیهم‌ السّلام). آن‌ وقت ائمّه هم بنا کردند استفاده کردن. بیانات (مدظله‌العالی) ۸۲/۰۲/۲۰ @SWG_EHYA110
💢ما در قبال حوزه مسئولیم💢 ما امروز در قبال چنین حوزه‌ای که میراث دوازده قرن است، . من به سه وظیفه در کنار هم اشاره میکنم: 🔸حفظ 🔸ترمیم 🔸 بالندگی و رشد دادن 👈 حفظِ حوزه، بحمداللَّه حاصل است و نسبت به گذشته کمّاً و کیفاً افزایش پیدا کرده است. فی الجمله، در این جای تردید نیست؛ لیکن ترمیم قدری دقیقتر و سخت تر است و از آن سخت‌تر، بالندگی و رشد دادن و پیش بردن است. 👈 ترمیم یعنی چه؟ یعنی پس از ثلمه‌ی حاصل از فقدانها، حوزه عناصری را تربیت کند تا موجودىِ فعلی، جایگزین آنها باشد و نیز پس از اِندراسِ مفاهیم منسوخ، مفاهیمی بیافریند که جایگزین مفاهیم مندرس و کهنه شده باشد. 👈 از آن مهمتر، مسأله‌ی بالندگی است. بالندگی به معنای پیشرفت و و آفاق تازه‌ای را کشف کردن است. بالندگی به این نیست که ما در یک بحث، دقّت بیشتری به خرج دهیم. فرض کنید مسأله‌ای را ملاّی قرن ششم به گونه‌ای استدلال میکرد؛ ما امروز دقّت بیشتری به خرج دهیم و بعضی از استدلال‌ های او را تحکیم و بعضی را رد کنیم و مسأله را از آب درآوریم. ❗کار، فقط این نیست؛ بلکه باز شدن آفاق نویی - هم در خودِ علم؛ یعنی فقاهت و هم در محصولِ علم؛ یعنی مباحث فقهی - است. اصول و کلام و دیگر مباحث نیز همین‌طور است. این، به احتیاج دارد 🔴 حوزه های علمیه، وقتی میتوانند خود را ترمیم کنند و رشد و بالندگی یابند که باشند. حوزه‌ی مرده، قادر به چنین کاری نیست. حوزه باید زنده و سالم و قوی باشد تا بتواند رشد کند و آفاق جدیدی را بگشاید و منطقه‌ی جدیدی را در اختیار مستفیدین از فواید خود قرار دهد. بیانات (مدظله‌العالی) ۱۳۷۴/۰۹/۱۳ 💡حیات، عنصر اصلی هر اقدامی در حوزه علمیه ❓وظیفه ما در قبال حراست از حیات حوزه علمیه چیست 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 علامه سید محمدحسین قاضی طباطبایی احیاگری به معنای حقیقی کلمه در تمامی شئون : : 📍 احیای دروس تفسیر قرآن (تربیت ۵۰۰ شاگرد) و فلسفه (تربیت ۴۰۰ شاگرد) در حوزه علمیه قم، که رو به فراموشی رفته بود. : 📍تنقیح و احیای میراث مکتوب اسلامی: تعلیقه بر کافی شریف، تصحیح وسائل الشیعة، پیگیری چاپ مجدد بحار الانوار به شکل امروزی(۱۱۰جلدی)، نگارش حاشیه بر کفایة الاصول و أسفار ملاصدرا 📍بروزرسانی سنت تفکر اسلامی: مقابله با تفکر خطرناک مارکسیسم : 📍تفسیر المیزان که انقلابی در علم تفسیر قرآن بوجود آورد. 📍اصول فلسفه و روش رئالیسم، که با عنوان ضربه‌ای شکننده بر پیکر مارکسیسم و سبب اضمحلال آن، کتاب سال ایران در سال ۳۲ شمسی شد. 📍بدایة الحكمة و نهاية الحكمة که چکیده درس خارج الهیات اسفار که برای تدریس به جامعه علمی ارائه شد. و آثار فراوان دیگر. : 📍از طریق ارتباط با عامه مردم، طلاب، دانشگاهیان و شرق شناسان و همچنین دستور به ترجمه آثارشان به زبان های دیگر جهت استفاده جوامع دیگر از فرهنگ غنی اسلام. 💡انشاالله ما هم مثل علامه، امید دل امام زمانمان باشیم. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
21713951901.pdf
843.3K
عنوان مقاله: سيره علامه طباطبايی(ره)در ايجاد تحول در حوزه علميه قم 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌پرونده اول: 🔴 کتب درسی هر علم ناظر به یکدیگرند 🔶توضیح: در یک سیر نزولی( از پیشرفته به مبتدی) کتاب مرحله بالاتر، تحقیقاتش ناظر به تحقیقات کتاب مرحله پایین تر میباشد. 🔰به عنوان نمونه در علم صرف: 🔅مرحله بالا:شرح رضی بر شافیه ابن حاجب 🔺مرحله متوسط: شرح نظام بر شافیه 🔺مرحله پایین: مراح الارواح 🔺مرحله تمهیدی: تصریف و صرف میر که به صورت ، هر مرحله متضمن مرحله قبل است و تحقیقات جدید را ناظر به آن طرح میکند. 🟢 مزایای آموزشی: 🔸تناسب متن و ارائه تحقیقات نسبت به سطح علمی طلبه 🔸طلبه در یک سیر منطقی از متن ساده به متن سخت وارد میشود 🔸طلبه با وارد شدن در مرحله بالاتر دچار سردرگمی نمیشود زیرا مباحث و تحقیقات جدید ناظر به تحقیقات مرحله قبلی است که فرا گرفته است. ❗برخلاف متون آموزشی امروز که به صورت و فضای فکری متفاوت در هر مرحله میباشد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده دوم 🔴 ألفیه نویسی 🔶 توضیح: منظومه‌هائی حدودا هزار بیتی، که به منظور آسان ساختن فراگیری و حفظ اصول و قوانین مربوط به دانش های گوناگون به ویژه دستور زبان عربی سروده میشده است. این نوشته‌ها در عین ، و آراسته به شواهد و نمونه های واضح و آسان میباشد. 🔰به عنوان نمونه در علم: 📍نحو: ألفیه ابن معطی، ابن مالک، سید علی خان مدنی و.. 📍بلاغت: عقود الجمان، الألفية في المعاني و البيان و البديع ابن عبدالرحمن 📍علوم حدیث: المقاصد المهمة، الأفية في مصطلحات الحديث سيوطي، ألفية السند زبيدي 📍سیره و تاریخ: ألفية السيَر مناوي، ألفية العراقي في السيرة النبوية 📍فقه: الألفية شهيد اول، الموائد تنکابنی، الدرر المنضودة مامقانی 📍اصول: الدرة البهية آرانی، الدرة المنتظمة همدانی 📍کلام: الفوائد الرضویة و لئالي الولایة تنکابنی 📍طب: الألفیة فی علم الطب ابن سینا، الألفیة الطبیة مشهدی 🟢 مزایای آموزشی: 🔸به علت منظوم(شعر) بودن، به راحتی در حافظه طلبه جای میگیرد 🔸با حفظ ألفیه ها، ای به وسعت علوم مورد نیاز، در حافظه طلبه حاضر میشود که باعث میشود با دید وسیع تری نسبت به سایرین به تحقیقات علمی خود بپردازد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده سوم 🔴 تلخیص ها 🔶 توضیح: کتبی که در آن رووس مطالب و مسائل کلیدی آن علم همراه با مثال هایی واضح و ساده گردآوری شده است. تلخیص ها به علت در مطالب و در متن، در هر علم به عنوان کتاب پایه قرار گرفته میشود و مبنای محققان بعدی قرار گرفته میشود و تحقیقات خود را بر محوریت آن کتاب مینویسند. 🔰 به عنوان نمونه در علم: صرف: شافية ابن حاجب نحو: كافية ابن حاجب منطق: تهذیب المنطق ملا عبدالله فقه: تبصرة المتعلمين علامه حلی ریاضی: خلاصة الحساب شیخ بهاء نجوم: تشریح الافلاك شیخ بهاء و سایر علوم رایج در مدارس علمی 🟢 مزایای آموزشی: 🔸بعلت جامعیت و در عین حال ایجاز در متن، امکان حفظ آن برای طلبه تسهیل شده که همانند الفیه‌ها، سبب ماندگاری علوم مورد نیاز طلبه در حافظه میشود. 🔸با آشنایی با تلخیص ها در هر علمی، میتوان به سیر تاریخی تحقیقات و مراحل تکامل آن تا عصر حاضر پی برد که علاوه بر ارائه یک سیر منطقی برای فراگرفتن آن علم، سبب جلوگیری از دوباره کاری و اتلاف وقت طلبه میگردد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢علوم انسانی از منظر امام خامنه‌ای💢 📌 اهمیت و جایگاه علوم انسانی 🔴 مقام معظم رهبری با بیان این نکته که : 🔶 بسیاری از حوادث دنیا محکوم «نظریات علوم انسانی» است، قائل اند که: 🔸 علوم انسانی، جهان حاضر را جهت میدهد. 🔸علوم انسانی، روح دانش است: به این معنا که علوم دیگر در هر مسیری که علوم انسانی برای یک جامعه مشخص میکنند به کار میروند. 🔸 گستره وسیع علوم انسانی: حتی پیشرفت در صنعت نیز تا حد زیادی مدیون عملیاتی کردن نظریات علوم انسانی در آن عرصه است. 🟢 از منظر ایشان، علوم انسانی به عنوان مهمترین رکن تمدن سازی، نقش بی بدیلی در تحقق آرمان های نظام مقدس اسلامی دارد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢علوم انسانی از منظر امام خامنه ای💢 📌ریشه شناسی وضعیت نامطلوب علوم انسانی 🔴 مقام معظم رهبری، وضعیت نامطلوب علوم انسانی را محصول ضعف در سه حیطه زیر میدانند: 1️⃣ نیروی انسانیِ(افراد) علوم انسانی: 🔻غرب زدگی در علوم انسانی 🔻خلأ استاد مبرز در علوم انسانی 🔻بی مبالاتی در علوم انسانی 2️⃣ محتوای علوم انسانی 🔻خلأ تولیدات بومی اسلامی در علوم انسانی 3️⃣ ساختار علوم انسانی 🔻جدایی دو نهاد علم(دانشگاه) و دین(حوزه) از یکدیگر 🔻بی توجهی به مباحث اسلامی در علوم انسانی 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
❇️ امام خمینی رحمة الله علیه: 🔸بحمد اللَّه حوزه ‏ها از نظر منابع و شيوه‏‌هاى بحث و اجتهاد، غنى و داراى ابتکار است. تصور نمى‏ کنم براى بررسى عميق همه جانبه علوم اسلامى طريقه‏ اى مناسبتر از يافت شود. تاريخ بيش از هزار ساله تحقيق و تتبع علماى راستين اسلام گواه بر ادعاى ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است‏. بیانات ۱۳۶۷/۱۲/۰۳ ❌ امروزه، کانون اصلی تهاجم فرهنگی، اصل دین نیست؛ بلکه «روش دین فهمی» میباشد. تا در پرتو روش های علمی ضعیف و بعضا غیر علمی که امروزه بر حوزه علمیه تحمیل میکنند، بتوانند تفاسیر موردنیاز و دلخواه خود از دین را به عنوان دین به جامعه اسلامی ارائه دهند. 🛑 در این شرایط، وظیفه طلاب در حراست از روش اصیل فهم و دریافت صحیح دین که همان روش علمی سلف میباشد، بسیار سنگین است، و مصداق روشن میباشد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده چهارم 🔴 قرآن سنگ بنای آموزش 🔶 توضیح: در مدارس اسلامی، ابتدای تحصیل، درس را با آموختن قرآن مجید آغاز میکردند و بدینگونه در روح کودک و نوجوان از آغاز، پایه های اخلاق و ایمان جایگزین می‌گشت. 🟢 ابن خلدون فیلسوف بزرگ جهان اسلام در «مقدمه» خود مینویسد: باید دانست که تعلیم دادن قرآن به فرزندان یکی از شعائر دینی است و بتدریج در همه شهر های اسلامی متداول شده است. از این رو است که به سبب آیات قرآن و برخی از متون حدیثی، عقائد و ایمان بیش از هر چیز در دلها رسوخ میابد. بنابراین قرآن به منزله قرار گرفته و دیگر ملکاتی که بعدا باید محصل فرا گیرد، همه مبتنی بر است. و علت آن است که تعلیم در بیشتر رسوخ میابد و چنین تعلیمی اصل و پایه تحصیلات آینده میشود؛ زیرا هر آنچه نخست در دل نقش بندد همچون پایه و مبنای ملکات بشمار می‌آید. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢ابتکارات علمی مسلمین💢 📌پرونده اول 🔴 رده بندی علوم 🔶 دانشمندان اسلامی، در دانش‌ها و تعیین مرتبه هر یک، سهمی تام داشته‌اند. یکی از کارهای عمده مسلمانان در این مقوله، کار ابونصر محمد است، یعنی کتاب «احصاء العلوم». که بنا بر تحقیقات انجام شده، قبل از آن چنین اثری نوشته نشده است. همچنین این کتاب راهنمای متفکران غربی در تقسیم علوم بوده است و کتاب «تقسیم فلسفه» گوندیسالینوس فیلسوف بزرگ اسپانیایی، از احصاء العلوم شده یا به گفته‌ای شامل همان مطالب است. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110