eitaa logo
صحیفه سجّادیة
221 دنبال‌کننده
365 عکس
40 ویدیو
17 فایل
ارائه مطالب کلاس صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی ارتباط با ادمین: @A_samadi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🌼☀️🌼💠 💠 4️⃣ 🌼يولِجُ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي صَاحِبِهِ، وَ يُولِجُ صَاحِبَهُ فِيهِ بِتَقْدِيرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِيمَا يَغْذُوهُمْ بِهِ، وَ يُنْشِئُهُمْ عَلَيْهِ ✔️«» به معنای چیزی را به چیز دیگر در آوردن است با افزودن وکاستن و پی در پی در آوردن. ✍️ در اینجا «» اول به معنی افزودن و کاستن از هر یک از شبانه روز است. ايلاج شب در روز به معناي آن است که با طولاني کردن شب، روز را کوتاه کند، و ايلاج روز در شب آن است که با طولاني کردن روز، شب را کوتاه کند، و مراد از اين جمله اشاره به اختلاف شب و روز از نظر بلندي و کوتاهي است، که به طور دايم در ايام سال جريان دارد. و «» دوم به معنای این است که هر یک از لیل و نهار در پی دیگری می‏آید و به جای آن می نشیند. 🌸 امام سجاد علیه‏السلام به یکی دیگر از شگفتی‏های آفریشن خداوند اشاره دارند که خداوند متعال با وارد کردن شب بر روز و روز بر شب، یکی را بلندتر و دیگری را کوتاهتر می‏‏کند تا بدین وسیله، اسباب و روزی و انسان را فراهم کند. و این اشاره به تغییر فصول سال و تأثیر بلندی و کوتاهی شب و روز در فصول گوناگون بر نوع زندگی انسان‏ها دارد. 🔹خداوند متعال متناسب با هر فصلی از سال، طوری شبانه روز را تنظیم کرده است که بتواند بهترین بهره برداری را برای زندگیش داشته باشد. ✅ پل عبور به آخرت است، این تقدیرات برای آن است که برای انسان امکان زندگی در آن فراهم شود تا بتواند با زندگی در این دنیا برای سرای آخرت آماده شود. 💠🌼☀️🌼💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
💠🌼☀️🌼💠 💠 5️⃣ فَخَلَقَ لَهُمُ‏ اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ‏ مِنْ حَرَكَاتِ التَّعَبِ وَ نَهَضَاتِ النَّصَبِ، 1️⃣ ✔️حرف«» برای ترتیب ذکری و از باب عطف مفصل بر مجمل است. ✔️«» به معنای از بین رفتن حرکت یک متحرک است. بدونه حرکت بودن. . ✔️«» به معنای خستگی و به ستوه آمدن است. ✔️«» جمع «نهضة» و از ریشه «نهض» به معنای است. ✔️«» به معنای و هم به معنای و کوشش است. ✔️«» بیانگر بدلیت جزء اول از جزء دوم است. ✍️امام سجاد علیه السلام بعد از بیان اینکه خداوند شب و روز را با اندازه‏ایی معین خلق کرد به بیان جزئیات بعضی از شب و روز می‏پردازند. 🔹اولین فایده‏ای را که امام علیه‏السلام در این فراز بیان می‏کنند این است که شب برای این آفریده شده تا با سکونی که در آن هست، انسان از خستگی‏ها، رنج‏ها و تلاش‏های روزانه رهایی پیدا کرده و به برسد. با این سکون و آرامش قوا و حواس پنجگانه انسان استراحت کرده و برای کار و تلاش روزانه آماده می‏شوند. 🔸این نشان می‏دهد که خداوند شب را برای و روز را برای آفریده. ✅ پس انسان شب بخوابد و استراحت کند و روز کار و تلاش کند. در حالی که متأسفانه امروز مردم دارد بر خلاف این می‏شود و این باعث می‏شود نیرو و توان قواهای انسان رو به کاهش و زوال برود و خیلی زود از پا در بیاید. 💠🌼☀️🌼💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
💠🌼☀️🌼💠 💠 5️⃣ 🌼و جَعَلَهُ لِبَاساً لِيَلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامِهِ، فَيَكُونَ ذَلِكَ لَهُمْ جَمَاماً وَ قُوَّةً، وَ لِيَنَالُوا بِهِ لَذَّةً وَ شَهْوَةً 2️⃣ ✔️«» به معنای پوشش است. تشبیه شب به لباس به این است که همانطور که لباس بدن را می‏پوشاند، شب نیز با تاریکی خود همه جا را پوشش می‏دهد. ☀️قرآن: وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا (نبأ/10) و يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ (اعراف/54) ✔️« و » آسایش و خواب را که نتیجه فرارسیدن شب است نیز از باب استعاره یک نوع پوشش فرض شده است. از این جهت که اینها در هنگام شب تن انسان را در بر می‏گیرند. ✔️«» عاطفه و به معنای سببیت است. ✔️«» به معنای آسایش و نشاط است. منظور اینکه آن استراحت و خواب شب سبب استراحت و آسایش قوای نفس می‏شود. ✔️«، ینال» به معنای به چیزی دست پیدا کردن و رسیدن است. 🔹«» ادراک امر سازگاری با قوای نفس. مثلا مزة شیرینی که سازگار با ذائقه است یا بوی خوش که سازگار با شامه است. ✍️«» برانگیخته شدن و حرکت نفس برای بدست آوردن امر سازگار و مورد علاقه شدید نفس، که نفس اصرار بر بهره بردن از آن را دارد. چون با آن به راحتی و آسایش مورد علاقه خود می‏رسد. در اینجا احتمالا همان همبستری با زنان در پوشش شب است. 💠🌼☀️🌼💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
نائب الزیاره هستیم. التماس دعا
💠🌼☀️🌼💠 💠 6️⃣ 🌼و خَلَقَ لَهُمُ‏ النَّهارَ مُبْصِراً لِيَبْتَغُوا فِيهِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ لِيَتَسَبَّبُوا إِلَى رِزْقِهِ، 1️⃣ ✔️«» یعنی کسی که صاحب دیدن است. اینجا به این اعتبار آمده که مردم در به واسطه روشنایی آن راه‏های کسب روزی را می‏بینند و آن را در پیش می‏گیرند. ✔️«» به معنای تلاش بسیار و افزونتر در طلب فضل و رزق الهی. ☀️قرآن هم می فرماید: جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ (قصص/73) 🔹این عبارت نشان می ‏دهد انسان نباید بیکار بنشیند تا روزی بهش برسد بلکه باید در طلب روزی حرکت کند. ✔️«» یعنی برای رسیدن به چیزی راهی پیدا کردن. اصلش از«سبب» به معنای ریسمانی است که برای بالا رفتن استفاده می‏کنند. بعد این واژه برای هر وسیله‏ای که به واسطه آن به چیزی دست پیدا کنند بکار رفته است. 🔹این عبارت می‏رساند که روزی درست که از طرف خداست اما از راه و مسببات تأمین می‏شود. ✔️«» به معنای سهمی از چیزی است که به کسی داده می‏شود. و در شرع منظور همه آن چیزی است که خداوند به موجودات عالم می‏دهد و آنها دریافت می‏کنند. و گفته شده که رزق اعم از رزق مادی و معنوی است. ✍️پس رزق انسان نیاز به کوشش، تلاش و طلب انسان دارد که اینجا امام سجاد علیه‏السلام می‏فرمایند خداوند متعال روز را با روشنایی آن آفرید تا انسان بتواند در روز با تلاش و کوشش خود در طلب رزق خود باشد. 💠🌼☀️🌼💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
💠🌼☀️🌼💠 💠 6️⃣ 🌼 و يَسْرَحُوا فِي أَرْضِهِ، طَلَباً لِمَا فِيهِ نَيْلُ الْعَاجِلِ مِنْ دُنْيَاهُمْ، وَ دَرَكُ الْآجِلِ فِي أُخْرَاهُمْ 2️⃣ ✔️«» به معنای شدن شتران به چراگاه است. اینجا پراکنده شدن مردم در روز برای طلب روزی به رهسپار شدن شتران به چراگاه تشبیه شده است. ✔️«» به معنای دست یافتن و رسیدن به چیزی است. ✔️«» از «عجل» به معنای حاضر بودن یعنی چیزی که در این زمان حاضر است. ✔️«» مؤنّث «أدنی» نامی است برای سرای زندگی در حال حاضر. ✔️«» به معنای پیوستن و رسیدن است. ✔️«» از «أجل» به معنای دیرتر است یعنی چیزی است که خیلی دیر به آن رسیده می‏شود. ✔️«» نامی برای سرای قیامت است. ✍️منظور از «» در این دنیا، دست یافتن به منافع دنیوی و خواست‏های متعلق به دنیاست و منظور از «» در آخرت، دست یافتن به نتایج اعمال صالح است که موجب سعادت ابدی در آخرت می‏شود. ✅ امام سجاد علیه‏السلام در این فراز از دعا می‏خواهد به ما بیاموزد که خداوند متعال شب و روز را برای بندگانش آفرید تا به کار دنیا و آخرت خود هر دو بپیردازند و چنین نباشد که به یکی بپردازند و دیگری را رها کنند. 💠🌼☀️🌼💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
🏴🖤🏴🖤🏴 🔘 بعضی از پيامدهاى شهادت رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏وآله از لسان مبارک حضرت زهرا علیهاالسلام در خطبه فدکیه 1️⃣ ايجاد ضعف و سستى در ميان مردم. إِسْتَوْسَعَ وَهْیُهُ 2️⃣ تفرقه و اختلاف به وجود آمد. وَ اسْتَنْهَرَ فَتْقُهُ وَ انْفَتَقَ رَتْقَهُ 3️⃣ به حريم پيامبر بى ‏حرمتى شد. وَ اُضِیعَ الْحَرِیمُ، وَ اُزِیلَتِ الْحُرْمَةُ عِنْدَ مَماتِهِ 4️⃣ خط نفاق و دورويى آشكار شد. ظَهَرَ فِيكُمْ حَسِيكَةُ النِّفَاقِ 5️⃣ دين و معنويت كم رنگ شد. وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدِّینِ 🏴 فرارسیدن سالروز شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام حسن مجتبی (علیه السلام) و امام رضا علیه السلام را محضر حضرت ولی عصر عجل‏الله‏تعالی‏فرجه‏الشریف، تمام مسلمانان و شما محبان آل الله تسلیت عرض می کنیم.🏴
◾️🔘◾️🔘◾️ ☑️ ناب از امام رضا عليه‏السلام : 🔘 من فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ ، فَرَّجَ اللّه‏ُ عَن قَلبِهِ يَومَ القِيامَةِ «هر كس اندوه مؤمنى را بزدايد ، خداوند در روز قيامت ، غم از دلش مى‏زدايد.» كافى، ج2، ص200 🔘المُسلِمُ الَّذي يَسلَمُ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ و يَدِهُ ولَيسَ مِنّا مَن لَم يَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُ «مسلمان كسى است كه مردم از دست و زبان او آسوده باشند و از ما نيست آن كه همسايه‏اش از شرّ او در امان نباشد.» عيون أخبار الرّضا عليه‏السلام ، ج1، ص 24 🔘من تَذَكَّرَ مُصابَنا وبَكى لِمَا ارتُكِبَ مِنّا كانَ مَعَنا في دَرَجَتِنا يَومَ القِيامَةِ . ومَن ذَكَرَ بِمُصابِنا فَبَكى وأبكى لَم تَبكِ عَينُهُ يَومَ تَبكِي العُيونُ . ومَن جَلَسَ مَجلِسًا يُحيي فيهِ أمرَنا لَم يَمُت قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوبُ حديث . «هركس مصيبت ما را به ياد آورد و به خاطر ستم‏هايى كه بر ما رفته است بگريد، روز قيامت با ما در يك درجه باشد و هر كه ياد مصيبت ما كند و بگريد و بگرياند، در آن روزى كه چشم‏ها مى‏گريند چشم او نگريد و هركس در مجلسى بنشيند كه ياد و نام ما در آن زنده مى‏شود در آن روزى كه دل‏ها مى‏ميرند دل او نميرد.» عيون أخبار الرضا عليه‏السلام :ج1، ص294 ◾️🔘◾️🔘◾️
💠🌼☀️🌼💠 💠 7️⃣ 🌼 بكُلِّ ذَلِكَ يُصْلِحُ شَأْنَهُمْ، وَ يَبْلُو أَخْبَارَهُمْ، وَ يَنْظُرُ كَيْفَ هُمْ فِي أَوْقَاتِ طَاعَتِهِ، وَ مَنَازِلِ فُرُوضِهِ، وَ مَوَاقِعِ أَحْكَامِهِ، لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا، وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى‏. ✔️«» باء به معنای استعانت است و جار و مجرور متعلق به «یصلح» است و برای تأکید مقدّم شده است. ✔️«» اشاره به شب و روز و منافع آن دارد که در گذشته بیان کردیم. ✔️«» یعنی به سامان رسیدن. ✔️«» یعنی امر ✔️«» به معنای آزمودن و امتحان کردن. ✔️«» به معنای کردار مردم است که از آن خبر داده می‏شود. ✍️ امام سجاد علیه‏السلام در این فراز دعا می‏خواهند بفرمایند خداوند متعال با آفریدن شب و روز و منافع آنها می‏خواهند که هم کار مردم به برسد، یعنی بتوانند در این دنیا زندگی کنند و هم آنها را کند که چه کسی متوجه است که این ‏ها از چه کسی است و به چه هدفی است و مقصد اصلی کجاست؟ آیا مردم با همه این نعمت‏هایی که از طرف خداوند متعال به آنها داده شد، در آنجا که باید از او کنند و به عمل کنند و را جامعه عمل بپوشند؛ آیا چنین هستند یا نه؟ ✅ با این امتحان هرکس که اطاعت کرد به عملش خواهد رسید و هر کس که سرباز زد عمل خودش را خواهد دید. 💠🌼☀️🌼💠 🔸شرح صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
💠🌼☀️🌼💠 💠 8️⃣قدم اول نعمت 🌼 اللَّهُمَّ فَلَكَ الْحَمْدُ ✔️«» به معنای ستایش نیکو و زیبا به قصد تعظیم در برابر نعمت و غیر نعمت. ✍️ اینکه امام فرمود«فلک الحمد» به معنای اینکه ستایش برای توست. اینکه امام علیه‏السلام با «» تفریع کلام را شروع کردن یعنی حال که خلقت همه اینها از ناحیه خداوند متعال است، پس سزاوار است. تقدم«» بر «» حصر را می‏رساند، یعنی این ستایش مخصوص خداوند است. ✍️ اینکه امام علیه السلام، خداوند متعال را با ضمیر خطاب یعنی«» مورد خطاب قرار داد، معنایش رجوع از به است. یعنی امام تا اینجا با ضمایر غایب با خداوند سخن می‏گفت و از اینجا با خطاب با خداوند متعال سخن می‏گویند. ✅چند نکته در رجوع کلام امام از غیبت به خطاب: 1️⃣ توجه دادن از غیبت به حضور و توجه کامل به پروردگار. 2️⃣ به اجابت دعا، حضرت را از غیبت به خطاب کشاند. 3️⃣ انتقال از غیب به خطاب، انتقال از مقام و فکر به مقام و وصل است. 4️⃣ انتقال از غیب به خطاب انتقال از مقام ‏گر و مشاهده کننده عظمت خداوند به مقام و توجه به عظمت خداوند متعال. 💠🌼☀️🌼💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh