eitaa logo
سربازان امام زمان (عج)
572 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ میلادی: Wednesday - 26 April 2023 قمری: الأربعاء، 5 شوال 1444 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: ا 🔹حرکت امیر المومنین علیه السلام به سمت صفین، 36ه-ق 🔹ورود حضرت مسلم بن عقیل به کوفه، 60ه-ق 📆 روزشمار: ▪️2 روز تا سالروز تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع ▪️10 روز تا شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام ▪️20 روز تا شهادت امام صادق علیه السلام ▪️25 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت ▪️35 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام 👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
. پرسش⁉️ 🔰 وقتی اهل جهنم از خدا میخوان دوباره به دنیا برگردن تا کارهای خوب انجام بدن چرا خدا بهشون مهلت نمیده؟ پاسخ : در مسیر تکامل، امکان بازگشت وجود ندارد، همان گونه که برای کودکی که به دنیا آمده، امکان بازگشت به شکم مادر وجود ندارد. مرگ نیز تولد در عالمی دیگر است که امکان بازگشت به دنیا وجود ندارد. افزون بر این که تقاضای بازگشت برای اهل جهنم، تقاضایی اضطراری است؛ یعنی به این دلیل که در موقعیت خاصی قرار گرفتند و احساس خطر می کنند؛ وعده هایی می دهند که در زمان راحتی و شرایط غیر اضطراری، آن را فراموش می کنند. نظیر این اتفاق در دنیا نیز برای این افراد افتاده است و در موقعیت های سخت زندگی، خدا را صدا می زنند و همین که از موقعیت رها می شوند، دوباره به اعمال ناپسند خود روی می آورند. (1) در قرآن فرموده: «وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقالُوا یا لَیْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُكَذِّبَ بِآیاتِ رَبِّنا وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ بَلْ بَدا لَهُمْ ما كانُوا یُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُون؛ اگر آنها را در آن روز كه در برابر آتش نگاهشان داشته‏ اند بنگرى، مى ‏گویند: اى كاش ما را باز گردانند تا آیات پروردگارمان را تكذیب نكنیم و از مؤمنان باشیم. نه، آنچه را كه از این پیش پوشیده مى‏ داشتند اكنون برایشان آشكار شده، اگر آنها را به دنیا بازگردانند، باز هم به همان كارها كه منعشان كرده بودند باز مى ‏گردند. اینان دروغگویانند.» (2) خداوند در دنیا با عقل، فطرت خداجو، پیامبران و... بارها راه خیر را از شر به انسان شناسانده است و در آیات مختلف قرآن با توصیف عذاب های جهنم، او را انذار داده و بنده در زمانی که فرصت عمل داشت، بی توجهی نمود و اکنون که وقت حساب است و فرصت به پایان رسیده است، تقاضایی غیر معقول و غیر ممکن از خداوند دارد. در آیه قرآن آمده است: «لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ ۚ کَلَّا ۚ إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم!» (ولی به او می‌گویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان می‌گوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند!(3) پی نوشت‌ها: 📚1.مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 20، ص 61. 📚2. انعام، 27-28. 📚3. سوره مومنون(23)، آیه 100. 👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
. پرسش⁉️ 🔰 آیا در بهشت هم خداوند متعال عبادت می شود؟ و اگر اینچنین است، این عبادت به چه صورت خواهد بود؟ پاسخ : اگر منظور از عبادت، عباداتی مثل نماز و... باشد که انسان، به آن تکلیف می شود و واجب است آن را به جا بیاورد؛ در بهشت، چنین عبادتی نیست؛ چرا که دنیا، دار عمل و آخرت، دار حساب است.(1) اگر منظور، عبادتی است که فرد از سر لذت به جا می آورد و ذکری باشد که خود فرد بدون هرگونه اجبار یا تکلیفی به زبان جاری کند؛ چنین عبادتی در بهشت هست و آیات قرآنی نیز از آن سخن به میان آورده اند. نظیر آنچه قرآن در وصف اهل بهشت می فرماید: «دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلَامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»؛ نیایش آنان در آنجا سبحانک اللهم [=خدایا تو پاک و منزهى] و درودشان در آنجا سلام است و پایان نیایش آنان این است که الحمد لله رب العالمین [=ستایش ویژه پروردگار جهانیان است].(۲) علامه طباطبایی در تفسیر آیه می فرماید: بعد از آن که اولیای خدا از این منزل خارج شده، به لقای پروردگارشان رسیدند و خداى تعالى وعده‏ هایى را که به آنان داده بود، به طور کامل به آنان داده و در رحمت و در دار کرامت خود جایشان داد، در آن هنگام نورشان را که در دنیا فقط به آنان داده بود کامل می کند. شرابى طهور به آنان میچشاند. با آن، سریره و باطن شان را از هر غیر خدایی پاک میکند. در نور علم و یقین غرق شان می‌سازد. از اقیانوس دل شان چشمه‏ هاى حکمت بر زبان های شان جارى میکند، در نتیجه نخست، خداى تعالى را تسبیح و تنزیه نموده، سپس به رفقای شان که همان انبیا و صدیقین و شهدا و صالحین‏ اند، سلام می کنند، آن گاه خدا را با رساترین وجه و به بهترین بیان، حمد و تسبیح و ثنا میگویند.(3) پی نوشت‌ها: 📚‌1.دیلمی، حسن بن محمد، ارشادالقلوب، قم: الشریف الرضی، 1412ه.ق، ج1، ص191. 📚2.سوره یونس(10)، آیه 10. 📚3. طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1374 ش، ج‏10، ص 19. 👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
. پرسش⁉️ 🔰آیا حیوانات مانند مورچه در روز قیامت محشور میشوند؟ پاسخ : آیه ای از قرآن بر حشر حیوانات وحشی دلالت می‌کند و می‌فرماید: «آن گاه که همه حیوانات وحشی محشور شوند» (۱) این حیوانات برانگیخته می‌شوند تا عدالت درباره آن‌ها اجرا شود. از ظاهر آیه ای دیگر متوجه حشر تمام حیوانات می‌شویم: «بدانید که هر جنبنده ‏اى در زمین و هر پرنده اى که به دو بال در هوا پرواز می‌‏کند همگى طایفه ‏اى مانند شما، نوع بشر، هستند. در کتاب آفرینش بیان هیچ چیز را فروگذار نکردیم آنگاه همه بسوى خداى خود محشور می‌‏شوند»(۲) این آیه در خصوص مورچه یا نوع خاصی از حیوانات نیست؛ بلکه قاعده‌ای کلّی را بیان فرموده است. نکته‌ای که می‌تواند ما را در فهم مطلب یاری برساند، این است که حشر برای کسی اتفاق می‌افتد که دارای فهم و شعور باشد. از برخی آیات و روایات استفاده می‌شود که حیوانات نیز مرتبه ای از درک و شعور دارند. مثلا هدهد به حضرت سلیمان چنین گزارش می‌دهد: «برای تو از سبا گزارشی درست آورده ام. من [آن جا] زنی را یافتم که بر آنها سلطنت می کرد و از هر چیزی به او داده شده بود و تختی بزرگ داشت. او و قومش را چنین یافتم که به جای خدا، به خورشید سجده می‌کنند و شیطان، اعمالشان را برایشان آراسته و آنان را از راه [راست ] بازداشته است. در نتیجه [به راه حق]، راه نیافته بودند» (۳) بیان این سخنان از جانب هدهد، بر فهم و درک او دلالت دارد. درباره مورچه نیز چنین می‌خوانیم: «مورچه ای گفت: «ای مورچگان! به خانه هایتان داخل شوید؛ مبادا سلیمان و سپاهیانش شما را پایمال کنند» (۴) فهم این مساله که آمدن سپاهیان می‌تواند جان مورچه‌ها را به خطر بیندازد و سنگین بودن آن لشکریان موجب آسیب به مورچه می‌شود، نمونه ای دیگر از آیاتی است که می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد. البته فهم و درک آنان متناسب با ظرفیت این حیوانات است و نمی‌توان آن را با عقل انسان مقایسه کرد؛ اما آن‌ها نیز به تناسب درک خود، در قبال اعمالشان مسئول هستند. بر این اساس، تمام حیوانات دارای حشر و معاد متناسب با خود هستند و اگر عملی مخالف فهم خود انجام داده باشند، در مقابل آن مسئولند؛ چون حکمت حشر، جزای احسان و ظلم است و چون این دو وصف، در بین حیوانات نیز وجود دارد و اجمالًا بعضی از آنها را می بینیم که در عمل خود ظلم می کنند و برخی دیگر را مشاهده می کنیم که احسان را رعایت می کنند، از این رو، باید بگوییم که حیوانات نیز حشر دارند. (۵) پی‌نوشت‌ها: 📚(1) تکویر،۵. 📚(2) انعام،۳۸. 📚(۳) نمل، ۲۲-۲۵. 📚(۴) نمل، ۱۸. 📚(۵) طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج ۷، ص ۷۶-۷۷. 👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58
. پرسش⁉️ 🔰چرا برده‌داری در اسلام حرام نگردید، در حالی که خدای متعال در قرآن مجید بر اساس آیه‌ی «لا اکراه فی الدین» انسان را در انتخاب دین آزاد گذاشته است؟ 👇👇👇👇🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/joinchat/1741946909Cbfd4c48e58 .
. پاسخ تفصیلی اسلام برنامه‌ی دقیق و زمان‌بندى شده براى آزادى بردگان دارد که سرانجام همه‌ی آنها به تدریج آزاد می‌شوند، بدون ‏آن‌که این آزادى عکس العمل نامطلوبى در جامعه داشته باشد. 🌱 .
. اولا. اسلام هرگز ابداع کننده بردگی نبود بلکه زمانی ظهور کرد که مسئله ی بردگی سراسر جهان را فراگرفته بود🌱 .
. اسلام به عنوان دینی که برای آزادی و سعادت همه انسان ها آمده بود از سرنوشت دردناک بردگان در گذشته رنج می برد و برای همین در برابر این مسئله سکوت نکرد و دنبال راه حل برای حل این معضل بود🌱 .
. اگر اسلام طبق یک فرمان عمومى دستور می‌‏داد همه‌ی بردگان موجود در آن زمان را آزاد کنند، چه بسا بیشتر آنها از بین می‌رفتند؛ زیرا گاه نیمى از جامعه را بردگان تشکیل می‌‏دادند که نه کسب و کار مستقلى داشتند، نه خانه و سرپناهی و نه وسیله‌‏اى براى ادامه‌ی زندگى .
. اگر در یک روز و یک ساعت معین همه‌ی آزاد می‌شدند یک جمعیت عظیم بی‌کار ظاهر می‌‏گشت که هم زندگى خودش با خطر مواجه بود و هم ممکن بود نظم جامعه را مختل کند، و به هنگامى که محرومیت به او فشار می‌‏آورد به همه جا حمله‏‌ور می‌شد و درگیرى و خونریزى به راه می‌افتاد. این‌جا است که باید به تدریج آزاد شوند، و جذب جامعه گردند که نه جان خودشان به خطر بیفتد، و نه امنیت جامعه را به خطر اندازند، و اسلام درست این برنامه‌ی حساب شده را تعقیب کرد.🌱 .
. ماده اول: بستن سرچشمه‌‏هاى بردگى، بردگى در طول تاریخ اسباب فراوانى داشت، نه تنها اسیران جنگى و بدهکارانى که قدرت پرداخت بدهى خود را نداشتند به صورت برده درمی‌‏آمدند که زور و غلبه نیز مجوز برده‌گرفتن و برده‌‏دارى بود، اما اسلام جلوی تمام این مسائل را گرفت. تنها در یک مورد اجازه برده‌‏گیرى داد و آن در مورد اسیران جنگى بود. این مسلم است که در میدان جنگ و بعد از غلبه بر دشمن یا باید تمام افراد باقی مانده‌ی از دشمن را کشت و یا به جاى کشتن، آنها را اسیر کرد؛ چرا که اگر دشمن رها شود باز ممکن است نیروهاى خود را تجدید سازمان کرده و حمله‌ی مجددى را آغاز نماید. اسلام راه حل دوم را برگزید؛ اما فرمود که بعد از اسارت صحنه دگرگون می‌‏شود، و اسیر با تمام جنایاتى که مرتکب شده است، به صورت یک امانت الهى در دست مسلمانان درمی‌‏آید که باید حقوق بسیارى را درباره‌ی او رعایت کرد.[2] 🌱 .
. اما حکم اسیر بعد از خاتمه‌ی جنگ یکى از سه چیز است: آزاد کردن بی‌‏قید و شرط، آزاد کردن مشروط به پرداخت فدیه(غرامت) و برده ساختن او. البته انتخاب یکى از این سه امر منوط به نظر امام و پیشواى مسلمانان است و او هم با در نظر گرفتن شرایط اسیران و مصالح اسلام و مسلمانان از نظر داخل و خارج، آنچه را شایسته‌‏تر باشد برمی‌‏گزیند و دستور اجرا می‌‏دهد. اما در شرایطی که نظر امام و پیشواى مسلمانان بر این قرار می‌گرفت که اسیران آزاد نشوند، از آن‌جا که در آن روزگار امکانات و زندان‌هایى نبود که بتوان اسیران جنگى را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت، راهى جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده‌‏ها و نگهدارى به صورت برده نداشت. روشن است هنگامى که چنین شرایطى تغییر یابد، هیچ دلیلى ندارد که امام مسلمانان حکم بردگى را درباره‌ی اسیران بپذیرد، می‌‏تواند آنها را از طریق پرداخت غرامت آزاد سازد؛ زیرا اسلام پیشواى مسلمانان را در این امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند، و به این ترتیب تقریبا سرچشمه‌‏هاى بردگى جدید در اسلام بسته شده است🌱 .