eitaa logo
پایگاه خبری | فرق و ادیان
422 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
168 ویدیو
24 فایل
این کانال جهت اطلاع رسانی جدیدترین اخبار و رصدها در حوزه فرق، ادیان، اقوام و مذاهب تشکیل شده است و وابستگی به نهاد خاصی ندارد. درج خبر در این کانال، دلیل بر تأیید محتوای آن نمی باشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸تولد سیاسی یوگا ▫️حجت‌الاسلام و المسلمین حسین عرب، کارشناس و پژوهشگر معنویت‌های نوظهور: «تولد یوگا در ایران کاملاً سیاسی است. ▫️ اولین باشگاه یوگا در تهران در سال ۱۳۴۵ توسط آقای مجید موقر، یک سناتور و فراماسون ایرانی که با دربار شاهنشاهی و انگلستان ارتباط زیادی داشت، افتتاح شد.» 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
▫️هند، ممنوعیت «آیات شیطانی» سلمان رشدی را لغو کرد ▫️پس از سه دهه، کتاب «آیات شیطانی» متعلق به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی هندی‌الاصل، در هند رفع ممنوعیت شد. ▫️این اقدام به احتمال زیاد خشم مسلمانان بخصوص مسلمانان در هند را برخواهد انگیخت. ▫️هند در سال ۱۹۸۸ اولین کشوری بود که این رمان موهن به اسلام و پیامبر اسلام را ممنوع اعلام کرد و در ادامه امام خمینی (ره) فتوای مهدورالدم بودن نویسنده آن را صادر نمود و در کشورهای مختلف اعتراضات گسترده‌ای شکل گرفت. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸جنگ تمام عیار علیه اسلام در تاجیکستان ▫️در طی پانزده سال گذشته، دولت تاجیکستان قوانین ضد اسلامی زیر را تحت عنوان مقابله با افراط‌گرایی تصویب کرده است. در روزهای گذشته لایحه مبارزه با افراط‌گرایی تصویب شد. برخی از موارد این قانون عبارتند از: ▪️ممنوعیت ورود جوانان زیر ۱۸ سال به مساجد ▪️ممنوعیت آموزش‌های دینی در مساجد و مدارس به نوجوانان زیر ۱۸ سال ▪️ممنوعیت تحصیل در مراکز آموزشی اسلامی کشورهای عربی ▪️ممنوعیت تدریس آموزش‌های دینی بدون مجوز ▪️ممنوعیت گذاشتن ریش برای افراد زیر ۴۵ سال. افراد بالای ۴۵ سال با مجوز مخصوص می‌توانند ریش بگذارند و همچنین گذاشتن ریش بیشتر از ۳ سانتی متر ممنوع است. ▪️جرم‌انگاری انجام فریضه حج قبل از ۴۵ سالگی ▪️ممنوعیت انتخاب نام عربی برای نوزادان ▪️ممنوعیت برگزاری عروسی اسلامی، زیارت زائران و فرزندان در اعیاد اسلامی فطر و قربان. ▪️ممنوعیت عکس پاسپورت با ریش و حجاب ▪️جرم‌انگاری حجاب ▪️ جرم‌انگاری پرداخت عیدی فطر و قربان به کودکان 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸سواستفاده فرقه یمانی دروغین از کودکان ▫️فرقه منحرف احمدالحسن از جمله گروه هایی است که تحریف و بدعتهای فراوانی در موضوع مهم مهدویت ایجاد نموده است. این فرقه پس از ادعاهای خطرناک توسط سرکرده آن مشخص شد که کاملا همسو با خواسته های شیاطین عالم در حرکت است و اتفاقا هیچگونه رنگ و بوی مهدوی و تلاش برای زمینه سازی ظهور در آموزه های آن وجود ندارد. این فرقه در اوج انحراف و افراط هر فرد مخالف خود را خارج از اسلام دانسته و تکفیر می کند. ▫️به عنوان نمونه: احمد بصری در بیانیه ای اعلام کرده است « همانا هر کسی که به این دعوت ملحق نشده و بیعتش را تا تاریخ ۱۳ رجب ۱۴۲۵ با وصی امام مهدی!! علنی نکند، از ولایت علی بن ابی طالب خارج بوده و از این طریق جایگاه بدی در جهنم خواهد داشت و همانا رسول خدا نیز از تمامی کسانی که وارد این دعوت نشده و بیعت خود را علنی نکرده اند برائت جسته است.» ▫️اما بعد از برخورد با مبلغین این فرقه منحرف در داخل کشور و کم شدن اثر تبلیغی آنان، با برنامه ای جدیدتر به فکر ایجاد انحراف در آموزه های مهدویت، موضوع مهم یمانی و مسائل ظهور هستند. سوء استفاده از کودکان و ایجاد بسترهایی برای این معصومان که خودشان نمی توانند هیچ تحقیق و بررسی درباره آن داشته باشند، کاری به شدت غیر اخلاقی و بی شرمانه است که فرقه یمانی ان را در دستور کار قرار داده است. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸رسوایی اخلاقی در کلیسا باعث کناره‌گیری اسقف اعظم انگلیس شد ▫️«جاستین ولبی» بلندپایه ترین روحانی کلیسای انگلستان ضمن اعلام استعفا گفت: من نتوانستم از اینکه تحقیقات مستقل و روشنی در مورد سوءاستفاده‌های جنسی یک داوطلب در اردوگاه های تابستانی مسیحی در دهه ها قبل اطمینان حاصل کنم. باید مسئولیت شخصی و نهادی را برای عدم اقدام در مورد سوءاستفاده های فجیع بپذیرم. چند روز گذشته احساس طولانی مدت و احساس شرم عمیق من را نسبت به شکست های تاریخی حفاظت از کلیسای انگلیس تجدید کرد. امیدوارم این تصمیم روشن کند که کلیسای انگلیس تا چه اندازه نیاز به تغییر و تعهد عمیق ما را برای ایجاد یک کلیسای امن تر درک می کند. ▫️ولبی ۶۸ ساله تنها چند روز پس از انتشار گزارش موسوم به ماکین در مورد شکست کلیسای انگلیس در برخورد مناسب با سوءاستفاده‌های جنسی اعضای کلیسا در دهه ۷۰ مجبور به استعفا شد. این گزارش نشان داد که یک وکیل به نام جان اسمیت چگونه در حمایت کلیسا توانست در یک دوره ۴۰ ساله ۱۰۰ پسر و مرد را مورد آزار قرار دهد. در این گزارش آمده است که اسمیت در سال ۱۹۸۴ به آفریقا نقل مکان کرد و تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۸ به آزار و اذیت در زیمبابوه و آفریقای جنوبی ادامه داد. ▫️اسمیت یک ثروتمند بود که بودجه اردوگاه‌های مسیحی را در انگلیس تامین می‌کرد. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 واکنش علمای اهل سنت به عملیات تروریستی سیرکان خبر را در اینجا ببینید... 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 واکنش علمای اهل سنت به عملیات تروریستی سیرکان ▫️علمای اهل سنت در گفت‌وگو با رسانه‌ها عملیات تروریستی سیرکان را محکوم و خواستار مجازات عاملان این حادثه شدند. ▫️به نقل از دیگر رسانه، امام‌جمعه اهل‌ سنت مسجد امام حسن مجتبی (ع) خاش در گفت‌وگو با عصرهامون می‎گوید: مولوی عبدالواحد یادگاری ضمن محکومیت حادثه تروریستی سیرکان سراوان گفت: این نوع رفتار به‌هیچ‌وجه با اصول اسلامی سازگار نیست و این گروهک‌هایی که دست به چنین جنایات می‌زنند از مسلمان نیستند و به هیچ دین و مذهبی پایبند نیستند. ▫️وی افزود: علمای دین باید به آموزش صحیح و تبیین واقعیات دین بپردازند تا نسل جوان را از افراطی‌گری دور کنند. ▫️وی بیان کرد: جوانان باید با علم و آگاهی در برابر افکار افراطی ایستادگی کنند، دین نباید به ابزاری برای توجیه خشونت تبدیل شود. 🔻تروریست‌ها مزدوران صهیونیست هستند ▫️مولوی سید محمد درتکیده حادثه تروریستی سراوان و شهادت پنج تن از بسیجیان بومی منطقه را تسلیت این اقدام تروریست‌ها را محکوم می‌کنیم و گفت: این عملیات های کور بیانگر این است که آنها با وحدت، اخوت مردم شیعه و سنی و فارس و بلوچ مشکل دارند و از این اتحاد واهمه دارند. ▫️وی ادامه داد: تروریست‌ها با ادعاهای دروغ به دنبال کشتار مردم هستند و برایشان فارس و بلوچ فرقی ندارد. ▫️وی گفت: برای همه به‌وضوح روشن است که این تروریست‌های کوردل با ایجاد ناامنی و کشتار اهل سنت و اهل شیعه به دنبال ایجاد تفرقه و ازبین‌بردن وحدت مثال‌زدنی مردم سیستان و بلوچستان هستند. 🔻خون شیعه و سنی در هم آمیخته است ▫️امام جمعه اهل سنت هامون گفت: برادران بلوچ‌و اهل سنت با جان و دل از کیان میهن دفاع میکنند. ▫️عبدالله حسن زهی گفت : حادثه تروريستی سیرکان سراوان که توسط اراذل اوباش و عناصر دست نشانده گروهگ های تروريستی جیش الظلم رخ داد باعث به شهادت رسیدن پنج تن از بسیجیان بومی منطقه شد را به شدت محکوم میکنیم و از بزرگان و ريش سفيدان منطقه می خواهم هوشياری کامل را داشته باشند و با عناصر گروهک های تروریستی مقابله كنند. ▫️وی افزود: خون شيعه و سنی در راه آرمان و وحدت در هم آمیخته است مزدوران صهيونيسم بدانند اين حركات مذبوحانه که توسط مزدورانشان در صحنه های مختلف به وقوع می پیوند خدشه‌ای در وحدت و اخوت مردم سیستان و بلوچستان وارد نخواهد کرد. ▫️این عالم اهل سنت با بیان اینکه ملت قهرمان ايران با دادن شهید استقلال خود را بيمه می كند، تصریح کرد: اشرار منطقه با اين نوع حركات ترس خودشان را نشان می دهند، نيروهای بلوچ نشان دادند در راه پاسداری از وطن از برادران شيعه خود عقب نمی ماندند و هر جا لازم باشد به میدان عشق با جان و دل می روند. 🔻نابودی تروریست‌ها مطالبه مردم بلوچ است ▫️یکی از سراوان طوایف سیستان و بلوچستان ضمن محکومیت حادثه تروریستی سیرکان خواستار شناسایی، برخورد قاطع و نابودی گروهک‌های تروریستی و نابودی اشرار شد. ▫️بارانی درازهی افزود: در پی حمله تروریستی در منطقه سیرکان پنج نفر از نیروهای بسیجی بومی و بلوچ منطقه به شهادت رسیدند که ضمن محکومیت این حادثه خواستار شناسایی و برخورد قاطع و نابودی اشرار هستیم. ▫️وی افزود: هدف از انجام اقدامات تروریستی و به شهادت رساندن فرزندان این مرز و بوم برهم‌زدن امنیت و از بین بردن وحدت است اما دشمنان قوم بلوچ بدانند که وحدت شیعه و سنی در این منطقه ناگسستنی است. ▫️این سرطایفه ادامه داد: برای گروهک‌های تروریستی شیعه و سنی و یا بلوچ، کرد و زابلی و فارس فرق ندارد، هدف آنها کشتار است. ▫️درازهی در پایان ضمن ابراز تسلیت به خانواده معظم شهدا به ویژه شهدای حادثه تروریستی سیرکان، تصریح کرد: از دست‌اندرکاران مربوطه خواهان شناسایی و برخورد با عوامل این جنایت هستیم چرا که خواسته و مطالبه مردم این منطقه نیز شناسایی و برخورد با اشرار و تروریست‌هاست. 🔻سود حرکات تروریستی منطقه برای اسرائیل است ▫️مولوی عبدالرحیم ریگیان‌پور در گفتگو با عصرهامون گفت: شهادت جمعی از بسیجیان اهل سنت در سیرکان سراوان که در حال حفظ و حراست از مرزهای این آب‌وخاک بودند را محکوم می‌کنیم. ▫️خاک ما به منظره ناموس ما است؛ وقتی پای پاسداری و حفاظت از مرزهای کشور به میان می‌آید دیگر فارس و بلوچ، شیعه و سنی معنایی ندارد و همه برای حفاظت از وطن آماده جان‌فشانی هستند. ▫️گروهک‌های تروریستی دست‌نشانده استکبار و صهیونیست هستند، برای گروهک‌های تروریستی شیعه و سنی فرقی ندارند همان‌طور که اربابانشان در غزه مسلمان اهل سنت و در لبنان مسلمانان شیعه را قتل و عام می‌کنند. ▫️شهادت عزیزان اهل سنت و اهل شیعه باعث استحکام وحدت و اتحاد بیشتر برای حفظ و حراست از مرزهای کشور می‌شود.
▫️برای همگان بهتر از قبل نمایان شد که گروهکهای تروریستی نه تنها مدافع حق و حقوق اهل سنت نیستند، بلکه برای آنها شیعه و سنی فرق نمیکند، برای رسیدن به اهداف پلید خود از هر مذهب و طایفه ای را قربانی می کنند. ▫️شب گذشته در پی وقوع حادثه تروریستی در منطقه عمومی سیرکان شهرستان سراوان پنج نفر از بسیجیان بومی بلوچ به شهادت رسیدند. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 همزیستی اقوام سنّتی و ادیان الهی در ایران اسلامی وحدت یکپارچه‌ی ایرانیان در بحران‌ها متن کامل خبر را در اینجا ببینید... 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 همزیستی اقوام سنّتی و ادیان الهی در ایران اسلامی وحدت یکپارچه‌ی ایرانیان در بحران‌ها «ایران» به‌عنوان کشوری با تنوع فرهنگی و مذهبی، نمونه‌ای از همزیستی مسالمت‌آمیز بین اقوام و ادیان مختلف در هویت اسلامی و ملی است. این همزیستی تاریخی باعث شکل‌گیری یک فرهنگ متکثّر و غنی شده است که در طول زمان به عنوان ستون مستحکم جامعه ایرانی عمل کرده است. در بحران‌های ملی، این وحدت و همبستگی بین اقوام و پیروان ادیان گوناگون، به یکپارچگی و استواری کشور کمک شایانی کرده و نمادی از وحدت ایرانیان به شمار می‌رود. بررسی‌های این همبستگی نشان می‌دهد که چگونه ایجاد و پذیرش تفاوت‌ها، پایه‌های جامعه اجتماعی و فرهنگی ایران را مستحکم‌تر ساخته و به نوعی الگویی برای جوامع دیگر ایجاد کرده است. به گزارش فاران نیوز، «ایران»، کشوری با فرهنگ و تمدّنی غنی و پیچیده، در طول تاریخ و از زمان‌های خیلی قدیم، محل اتصال، تلاقی و زندگی ادیان و اقوام مختلفی بوده است. این ویژگی منحصر به‌فرد، ایران را به مکانی ایده‌آل برای مطالعه‌ی «وحدت دینی و قومی» تبدیل کرده است. «تنوع فرهنگی، قومی و دینی در ایران» نه‌تنها به حفظ و ارتقاء هویت ملی این کشور کمک کرده است، بلکه همیشه و در طول تاریخ آن، به‌عنوان عاملی برای رشد و تعالی جامعه ایرانی عمل کرده است. وحدت میان اقدم و ادیان مختلف در ایران از دیرباز، نمونه‌هایی از زندگی مسالمت‌آمیز و احترام متقابل بوده است که با وجود برخی چالش‌ها، به‌عنوان یک مدل موفق در سطح جهانی مطرح می‌شود. پیشینه تاریخی ایران و ادیان مختلف تاریخ ایران از پیش از اسلام تا دوران معاصر، شاهد همزیستی اقوام و ادیان مختلف بوده است. از جمله مهم‌ترین ادیانی که در ایران وجود داشته‌اند می‌توان به زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان اشاره کرد. در دوران ساسانیان، ایران به‌عنوان یک امپراتوری بزرگ، میزبان اقوام مختلف و پیروان ادیان متعددی بود. به‌ویژه زرتشتیان که دارای دین و آیین رسمی ایران در آن دوران بودند، اما پیروان سایر ادیان نیز در جامعه‌ی ایران پذیرفته‌شده بودند. با ورود دین اسلام به ایران در قرن ۷ میلادی، جامعه‌ی ایرانی با تغییرات عظیمی روبه‌رو شد. اسلام به‌عنوان دین رسمی کشور پذیرفته شد، اما اقلیت‌های مذهبی از جمله مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان همچنان حق زندگی مذهبی خود را حفظ کردند و در کنار مسلمانان، به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود ادامه دادند. در طول تاریخ، ایران همواره در مواجهه با تغییرات اجتماعی و سیاسی، تلاش کرده است تا وحدت ادیان مختلف را حفظ کند که خلاصه‌ای از آن به شرح زیر است: دوره صفویه (قرن ۱۶ – ۱۷ میلادی): در دوران صفویان، “شیعه” به‌عنوان مذهب رسمی کشور شناخته شد، ولی در عین‌حال حقوق پیروان دیگر ادیان مانند یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان نیز حفظ شد. با این‌که سیاست‌های مذهبی این دوران، تشیع را ترویج می‌کرد اما تلاش شد تا این پیروان ادیان دیگر از آزادی‌های مذهبی برخوردار باشند. دوره قاجاریه (قرن ۱۹ میلادی): در این دوران نیز همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در ایران ادامه یافت و حقوق اقلیت‌ها، به‌ویژه یهودیان و مسیحیان در قانون‌های مختلف مورد تأکید قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران (از ۱۹۷۹ میلادی تاکنون): در جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اسلامی و با تأکید بر موازین شرعی، نه‌تنها حقوق اقلیت‌های دینی به‌طور رسمی تضمین شده است، بلکه تلاش‌های بسیاری برای تقویت همبستگی میان پیروان ادیان مختلف انجام گرفت. به‌طور مثال در «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، حقوق اقلیت‌های دینی به‌طور رسمی تضمین شده است، به نحوی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقلیت‌های مذهبی به مذاهب چهارگانه‌ی اهل‌سنّت و شیعیان زیدی و اقلیت‌های دینیِ شناخته‌شده به زرتشتی، کلیمی و مسیحی (ارمنی و آشوری) تقسیم‌بندی شده‌اند. طبق قانون، این اقلیت‌ها در محدوده‌ی قانون محترمند، در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه به عمل کردن بر طبق آئین خود مجاز؛ طبق اصل ۶۴ قانون اساسی و اصلاحیه آن، هر یک از اقلیت‌های دینیِ رسمی، می‌توانند نماینده‌ای در مجلس شورای اسلامی داشته باشند. در بعضی اصول قانون اساسی تعابیر عامی آمده است که شامل اقلیت‌های دینی هم می‌شود، از جمله: لزوم فراهم شدن زمینه‌ی مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشت خود و تأمین امنیت قضائی برای همه مردم (اصل ۳)، حمایت قانون از همه مردم و برابری حقوق مردم (اصول ۱۹ و ۲۰)، حق انتخاب شغل مناسب (اصل ۲۸)، حق دادخواهی و انتخاب وکیل (اصول ۳۴ و ۳۵)، و اصل برائتِ همه اشخاص از ارتکاب جرایم (اصل ۳۷)؛ و بر این اساس، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به قانون اساسی مشروطه، به آزادی‌ها و حقوق بیشتری برای اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرده است. موقعیت جغرافیایی قومیّت‌ها
ایران کشوری پهناور با تنوّع قومی وسیع و متکثّر است. این تنوع قومی باعث شده که هر قوم ایرانی ویژگی‌ها و فرهنگ‌های خاص خود را داشته باشد. از آنجا که ایران در منطقه‌ای جغرافیایی ویژه قرار دارد، اقوام مختلفی از جمله فارس‌ها، کردها، ترک‌ها، بلوچ‌ها، عرب‌ها و ارامنه در آن ساکن هستند. فارسی‌ها: فارسی‌ها، به‌عنوان بزرگ‌ترین قوم ایران، در مناطق مرکزی و جنوبی کشور سکونت دارند و زبان فارسی را به‌عنوان زبان رسمی و رایج کشور صحبت می‌کنند. آذری‌ها و ترک‌ها: در شمال‌غرب کشور و به‌ویژه در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان زندگی می‌کنند و زبان ترکی آذری دارند. کردها: کردها عمدتاً در مناطق غربی کشور و در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و بخشی از آذربایجان‌غربی(جنوب استان) ساکن هستند و زبان کردی به چندین گویش مختلف صحبت می‌شود. بلوچ‌ها: در مناطق جنوب‌شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان ساکن‌اند و زبان بلوچی دارند. عرب‌ها: در استان‌های جنوبی و جنوب‌غربی، به‌ویژه خوزستان، بوشهر و هرمزگان زندگی می‌کنند و زبان عربی را به‌عنوان زبان مادری صحبت می‌کنند. ارامنه: ارامنه در مناطق مختلف کشور، به‌ویژه در اصفهان، تهران و مناطقی از شهرهای تبریز و ارومیه ساکن‌اند و به‌طور عمده به زبان ارمنی صحبت می‌کنند. همزیستی و تعامل مثبت اقوام در بحران‌ها اقوام مختلف ایرانی با وجود تفاوت‌های زبانی و فرهنگی، در طول تاریخ همواره در کنار یکدیگر زندگی کرده و با یکدیگر تعاملات فرهنگی و اجتماعی داشته‌اند. این تعاملات و همزیستی مسالمت‌آمیز نه‌تنها در زندگی روزمره، بلکه در مواجهه با چالش‌های تاریخی نیز، نشان‌دهنده‌ی قدرت همبستگی ملی بوده است، به نحوی که ایران در تاریخ معاصر خود نمونه‌های متعددی از همبستگی ملی و دینی در بحران‌ها و چالش‌های مختلف را به نمایش گذاشته است. در این بحران‌ها، مردم از تمامی اقوام و پیروان ادیان مختلف، در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و نشان داده‌اند که «وحدت ملّی» می‌تواند در سخت‌ترین شرایط حفظ شود. مهم‌ترین این رخدادها و بحران‌ها و نمونه‌های همبستگی و اتحاد ملی ایرانیان، عبارتند از: جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران (۱۳۵۹ – ۱۳۶۷): جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های تاریخی کشور بود. در این جنگ، مردم ایران از تمامی اقوام و پیروان ادیان مختلف، از کردها گرفته تا فارس‌ها، عرب‌ها، بلوچ‌ها و اقلیت‌های دینی همچون ارامنه و کلیمیان، همگی در کنار یکدیگر برای دفاع از میهن خود ایستادند. این جنگ نه‌تنها به‌عنوان یک بحران ملی شناخته می‌شود، بلکه نماد بارزی از همبستگی و وحدت دینی و قومی ایرانیان در برابر تهدید و دشمن خارجی است. در این جنگ، سربازان و غیرنظامیان از تمامی اقوام و ادیان مختلف در جبهه‌ها حضور داشتند و با فداکاری‌های خود، از تمامیّت ارضی کشور دفاع کردند. حتی در شرایط سخت جنگ، مردم در کنار یکدیگر زندگی کردند، از یکدیگر حمایت کردند و در مواقع بحران به کمک هم آمدند. بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، در معرض انواع بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان و خشکسالی قرار داشته است. در چنین شرایطی، مردم ایران بارها نشان داده‌اند که توانایی همبستگی و همکاری در برابر بحران‌های طبیعی را دارند. زلزله بم (۱۳۸۲): یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های بارز همبستگی ایرانیان در برابر بحران‌های طبیعی، زلزله‌ی بم بود که در سال ۱۳۸۲باعث ویرانی وسیعی در این شهر شد. در این حادثه، مردم ایران از تمامی اقوام و ادیان مختلف به کمک مردم بم شتافتند. گروه‌های امدادی و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی به سرعت در کنار هم جمع شدند و منابع انسانی و مالی را برای بازسازی و کمک به آسیب‌دیدگان بسیج کردند. سیل‌های اخیر: در سال‌های اخیر نیز ایران با مشکلات ناشی از سیل‌های گسترده روبه‌رو بوده است. در این شرایط نیز، اقوام و گروه‌های مختلف ایرانی در استان‌های مختلف به کمک یکدیگر شتافته‌اند. مردم مناطق مختلف کشور با تمام توان به کمک سیل‌زدگان رفتند و از امکانات خود برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده استفاده کردند.