🔶تناقضات وهابیت / تشبیه مسلمین به کفار
▫️محمد بن عبدالوهاب، عمل مسلمین را به کفار تشبیه میکند و میگوید در بسیاری از شهرها، مکانهایی موجود است که چیزی را در آن بت قرار داده و عبادت میکنند؛ در حالی که میتواند آن مثالها را به مقام ابراهیم در مسجدالحرام تشبیه کند و مسلمین را مشرک نخواند.
▫️گروه ارتجاعی و تکفیری وهابیت در قرن دوازدهم، در منطقه نجد عربستان شکل گرفت. آنان با ادعای پیروی از مکتب احمد بن حنبل، میکوشند خود را از اهلسنت نشان دهند. آنان در بسیاری از مسائل، نه تنها با همه مسلمانان، بلکه با رهبران اصلی خود نیز مخالفت کردهاند و دیدگاهی متناقض دارند.
▫️یکی از عقاید متناقض محمد بن عبدالوهاب، فهم وی درباره عمل مسلمین است؛ مثلاً در کتاب «مفيد المستفيد فی كفر تارك التوحيد» به عنوان مثال برای شباهت با کفار و نمونه شرک مینویسد: «مسجدی است به آن مسجد کف (پنجه دست) گفته میشود؛ در آنجا تمثال کف دستی وجود دارد که گفته میشود کف دست علی بن ابیطالب است تا اینکه خداوند آن بت را نابود کرد؛ از این مکانها در شهرها و نیز در حجاز بسیار وجود دارد».
▫️محمد بن عبدالوهاب در این نوشته، اثر باقی مانده از دست علی بن ابیطالب علیهالسلام را بت مینامد و گرامی داشتن آن را کاری شبیه کار کفار میخواند؛ در حالی که شبیه همین، در دین اسلام مورد قبول است... ادامه مطلب
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸تناقضگویی فرقه اهل حق پیرامون معاد
▫️در باورهای فرقه اهل حق در ارتباط با زندگی پس از مرگ به دو دیدگاه متفاوت اشاره شده است، از طرفی بهگونهای از تناسخ معتقدند و از طرفی دیگر اعتقاد به محشر و معاد نیز در متون این فرقه دیده میشود.
▫️در باورهای آیینی فرقه اهل حق، عقیده به مجازات اعمال در زندگی تناسخی و بازآیی روح در دنیا در کالبد جدید که از آن به «دونادون» تعبیر میشود که مورد تأکید متون کلامی این فرقه قرار گرفته است. گرچه این نگرش، معاد را بسیار کمرنگ مینماید؛ با این وجود، باز وجود یک محشر کلی در آثار کلام خوانها و نویسندگان فرقه اهل حق مطرح است و در دفاتر برای دریافت پاداش در قیامت توصیه به اعمال خیر برای داشتن زندگی بهتر در دونهای بعدی دیده میشود.
«ای کردار داران کردار و گیره نه روز حساو تیری ضد تیره»
▫️ترجمه: ای نیکوکاران به اعمال نیک روی آورید که نجاتبخش است روزی که به حسابها رسیدگی میشود هر عملی صد برابر پاداش دارد.... ادامه طلب
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸چرایی تقدیس ابلیس در تصوف
▫️تقدیس ابلیس ازطرف متصوفه یکی از بزرگترین انحرافات وبدعتهای آنان است که به دلایل مختلف از ابلیس دفاع میکنند. دیدگاهی که طی آن ابلیس در کنار انبیاء قرار گرفته و خلقت نوری و جنبه هدایتگری پیدا میکند و تا جایی پیش می رود که حتی موحد دانستن او جزء اصول اعتقادی فرض شده و کافر خواندن ابلیس سبب تکفیر میگردد در حالیکه خداوند متعال در قرآن از او به شیطان رجیم، متکبر و کافر نام برده است.
▫️یکی از بزرگترین بدعتها و انحرافات صوفیه، مسأله تقدیس ابلیس است که صوفیان نسبت به او حسن نظر داشته و بهدنبال تطهیر او بودهاند.
▫️اولین فرد از صوفیه که در صدد دفاع و تطهیر ابلیس برآمد حسن بصری بود. وی در راستای بیگناه جلوه دادن ابلیس گفت: «اگر ابليس نور خود را بهخلق نمايد همه او را به معبودى و خدايى بپرستند.»[1] در واقع حسن بصری، ابلیس را همرتبه پیامبراکرم(صلیاللهعلیه وآله) و اهلبیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) و ملائکه میپندارد و اولین کسی بود که در تصوف، خلقت نوری ابليس را مطرح کرد. ذوالنون مصری نیز از طاعات و عبادات بیتزلزل و کمال اخلاص او در بندگی با تحسین یاد میکند.[2] احمد غزالی نیز میگوید: «هرکس از ابلیس توحید نیاموزد زندیقی باشد، موسی در عقبه طور با ابلیس برخورد و از او پرسید چرا به آدم سجده نکردی؟ گفت: حاشا که من به بشری سجده کنم، من دعوی توحید کنم و آنگاه به دیگری جز وی التفات کنم.» ادامه مطلب
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
#حدیث
🔸قالَ الاْءمامُ عَلىٌّ عليه السلام: ... اِيّاكُم وَالتَّفَرُّقَ فَإذا نَزَلْتُم فَانْزِلُوا جَميعا وَإذَا ارْتَحَلْتُمْ فَاْرْتَحِلُوا جَميعا
▫️امام على عليه السلام فرمود: از تفرقه و جدائى بپرهيزيد، پس هرگاه در جائى فرود آمديد، همگى فرود آئيد و هرگاه كوچ كرديد، با هم كوچ كنيد.
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
#حدیث
🔸امام علی علیه السلام: ألا إنَّ أبصَرَ الأَبصارِ ما نَفَذَ فِي الخَيرِ طَرفُهُ . ألا إنَّ أسمَعَ الأَسماعِ ما وَعَى التَّذكيرَ وقَبِلَهُ .
🔹هان! بيناترينِ چشمها، چشمى است كه نگاهش به سوى خوبى باشد. هان! شنواترينِ گوشها، گوشى است كه پند را در يابد و آن را پذيرا شود .
📚 نهج البلاغة : الخطبة ١٠٥
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸ملاک تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی1️⃣
🔻کتاب و سنت
▫️کشف و مكاشفه عبارت است از اينكه گاهی انسان در اثر ظرفیت وجودی خودش، چيزهايى را از غیب مشاهده و یا میشنود كه ديگران درك نمىكنند.
▫️با توجه به آیات و روایات دو نوع مکاشفه ممکن است برای انسان رخ دهد که یکی رحمانی و دیگری شیطانی است، لذا یکی از ملاکهای تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی، تطبیق و هماهنگی آن با کتاب و سنّت است تا در مسیر آیات الهى و سخنان قطعى پیشوایان معصوم باشد.
▫️بهعنوان نمونه یکی از مکاشفات شیطانی، مکاشفهی حسن بصری، یکی از سران سلسله صوفیه است که دلیل شرکت نکردن در جنگ علیه اصحاب جمل را مکاشفهای میداند که منادی به وی میگوید: «... اى حسن! کجا مى روى؟ برگرد که قاتل و مقتول هر دو در دوزخاند که حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمودند: راست گفتى، امّا آن منادى برادرت شیطان بود و در واقع هم راست گفته چرا که قاتلین و مقتولین آن گروه، همه در دوزخ بودند.»[احتجاج، ج1، ص171]
▫️حسن بصری این مکاشفه را که تصریح شده مکاشفهای شیطانی بوده، برای خود حجت دانسته و از امر امام خود سرپیچی کرده است.
پینوشت
📚الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسى، احمد بن على، مصحح، خرسان، محمد باقر، نشر مرتضى، مشهد، چاپ اول، 1403 ق. ج1، ص171.
#نقد_تصوف
#مکاشفه
#رحمانی #شیطانی
#حسن_بصری
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸عرفا و فلاسفه
▫️درویش: در خاتمه از این مطلب چشم نباید پوشید که همه استنباطات عقلى ما صددرصد با واقع تطبیق نمى کند و لذا رهبران صوفیّه بر عقل و منطق حکما مى خندند و آنان را سرزنش مى کنند.(1)
▫️چون مبناى استدلال حکما عقل است و روى همین اساس بسیارى به بیراهه رفته اند، مولانا گوید:
پاى استدلالیان چوبین بود *** پاى چوبین سخت بى تمکین بود
▫️و سنایى گوید:
چند از عقل تُرّهات انگیز *** چند از این طبع و چرخ رنگ آمیز
صفى علیشاه هم گفته و راه علم و ایمان را بیراهه دانسته است!
آنان که به راه عقل و برهان رفتند *** و آنان که به راه علم و ایمان رفتند
آگاه نگشتند ز اسرار وجود *** حیران به جهان شدند و حیران رفتند(2)
▫️خلاصه آنکه عرفا استدلالات فلاسفه را بى اساس دانسته و مبناى کار خود را «کشف و شهود» قرار دادند.
📚 (1). تاریخ تصوّف، ص 7.
📚(2). عرفان الحق، ص 113.
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸کشف و شهودهای شیطانی فرق تصوف و عرفان های کاذب
▫️یکی از بدعتهای رایج در تمام فرق صوفیه و عرفان های جعلی، مسئله کشف و شهودهای ساختگی اقطاب و مشایخ و سرکردگان فرقه است. متأسفانه دراویش و هواداران سادهدل، گوش جانشان را به عناصر فرقه سپرده تا آنان هرچه میخواهند بگویند. داستانهای کشف و شهود متعدد و متنوعی در فرق انحرافی وجود دارد که از بیان آنها پرهیز میکنیم.
▫️اما طبق سیره و روایات معتبر منقول از ائمه معصومین چنین موضوعی بهطور کامل رد شده و هیچ نقطه تأییدی در شریعت اسلام ناب محمدی ندارد. در این مجال، فرمایش نورانی امام صادق علیهالسلام در خصوص کشف و شهودهای شیطانی راه به شرح ذیل بیان میکنیم.
▫️در کتاب رجال الکشی به نقل از ابن عَمرو نخعی آمده است با جمعی از افراد و صحابه نزد امام صادق سلاماللهعلیه نشسته بودیم. شخصی به امام عرض کرد: فدایت شوم، ابا منصور میگوید که من در عالم بالا نزد خدا رفتم و خدا سر مرا نوازش کرد و به زبان فارسی به من گفت: ای پسرم. به اینجا که رسید حضرت حرف او را قطع نمود و سپس فرمود: همانا پدران من از رسول خدا صلیالله علیه و آله نقل فرمودند: شيطان در بين زمين و آسمان عرشی دارد و به عدد ملائكه يارانى برگزيده است. هر زمان كسى را بهسوی خويش دعوت كند و آنکس او را پاسخ گفته و مردمان پيرو او گردند، بر او تجلى میکند و او را بهسوی عرشِ خويش بالا میبرد و آن شخص خیال میکند خدا او را بالابرده و خدا را دیده است. پس ابا منصور فرستاده شیطان است، نه خدا. سپس سه مرتبه فرمود: خدا او را لعنت کند.
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت اول)
✍️ به قلم: مهدی فرمانیان
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
▫️ خیلی ها از اینجانب می پرسند که سلفیه کیانند و به چه کسانی می توان نام سلفی را نهاد؟ شاخصه اصلی سلفیه چیست؟ رابطه این افراد با سلف چیست؟ اگر خدا توفیق دهد، نکاتی را تقدیم می کنم. اول ببینییم دیگران چه می گویند. لذا در چند پست اول روشن خواهد شد که دیگران در مورد سلفیه چه می گویند.
▫️دکتر یوسف قرضاوی در کتاب «الصحوه الاسلامیه من المراهقه الی الرشد» ذیل عنوان «من هم السلفیه» صفحه ۲۰۱ می نویسد: «اینها یک گروه و جماعت نیستند. تعبیر سلفیه یک تعبیر جدید است. نمی دانم از چه زمانی شایع شده است؟ قبلا به اینها می گفتند: اهل حدیث یا اهل اثر یا حنابله ... و چقدر بین حنابله و اشاعره و ماتریدیه در طول تاریخ نزاع و دعوا بوده است. ...
▫️ از مهم ترین افرادی که تفکر سلفیه را تقویت کرد، ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم است. در عصر جدید سلفیه به دست مجدد سلفیه در جزیره عربی محمدبن عبدالوهاب ظهور یافت. البته محمدبن عبدالوهاب هیچ رویکرد جدیدی در فقه ندارد. شاید که در یک خانواده بدوی به دنیا آمده است و همین باعث شده که پیروان او تابع نصوص بوده و بر ظاهر توقف می کنند. ...
▫️ از امامان سلفیه معاصر سید محمدرشید رضا می باشد که به شدت تحت تاثیر محمد عبده بود و سلفیون معاصر توجه چندانی به او نمی کنند؛ اما به حق او بزرگ سلفیه مستنیر بود.
🔹جماعت سلفی سیاسی که متاثر از فکر اخوان المسلمین هستند مثل سلمان العوده و سفرالحوالی و عایض القرنی .... و سلفیه البانی که راه ناصرالدین البانی را می روند و به شدت با مذاهب فقهی مخالفند و سلفی جامی به رهبری ربیع مدخلی که همه را طعن می زنند. اینها به نص تأکید دارند و از مقاصد شریعت هیچ نمی دانند و دیگران را بدعت گذار و تکفیر می کنند.
🔸جدیدا هم یک عده جوان پیدا شده اند که علمی ندارند و حتی اعراب یک جمله را نمی توانند درست بخوانند؛ اما خود را روسای علم و خود را مجتهد می دانند و حتی درباره کبار فقهاء و حتی صحابه می گویند که هم رجال و نحن رجال ...».
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت دوم)
✍️ به قلم: مهدی فرمانیان
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
▫️در قسمت قبل نوشتیم که یوسف قرضاوی در کتاب «الصحوه الاسلامیه من المراهقه الی الرشد» ذیل عنوان «من هم السلفیه» بیان کرد که سلفی ها را قبلا اهل حدیث می گفتند.
▫️ بنابراین در نگاه قرضاوی، سلفیه در عصر حاضر دنباله روی اهل حدیث اهل سنت در قرون گذشته اند که البته دو نفر را هم نام برد که تأثیر مهمی در نظم دهی و احیاء سلفیه نقش داشته اند؛ یکی ابن تیمیه و دیگری محمدبن عبدالوهاب.
🔻 قرضاوی یکی دیگر از بزرگان سلفیه معاصر را «سید محمدرشیدرضا» می داند و او را از سلفیه مستنیر (منورالفکر) معرفی کرد.
▫️ وی همچنین سلفیه سیاسی را متأثر از اخوان المسلمین می داند که افرادی همچون «سلمان عوده» از این طیف هستند.
▫️ سلفیه اَلْبانی و سلفیه جامی از دیگر سلفیان معاصرند. جوانان تندرو که اکنون به آنان سلفیه جهادی گفته می شود را هم به نوعی به این گروه ملحق کرد.
🔻بنابراین در نگاه قرضاوی جریان های سلفی در عصر حاضر عبارتند از:
سلفی مستنیر، سلفی سیاسی، سلفی اَلْبانی، سلفی جامی و سلفی جهادی.
▫️ لازم به ذکر است از سال ۱۹۹۰ با حمله عراق به کویت، دو طیف در وهابیت پدیدار شد.
▫️وهابیانی که تحت تاثیر اخوان المسلمین بودند، به نقد رفتار آل سعود پرداخته و به خاطر رهبرشان زین العابدین سروری، به جریان «سروری» معروف شدند که دکتر یوسف قرضاوی در این کتاب به این طیف «سلفی سیاسی» نام نهاده است.
▫️در مقابل وهابیانی که از آل سعود دفاع کردند به خاطر رهبرشان امان الله جامی به جریان «جامی» معروف شدند که قرضاوی اسم اینها را «سلفی جامی» گذاشته است که بعد از امان الله جامی «ربیع مدخلی» به نوعی رهبری این گروه را به عهده گرفته است.
▫️ جریان دیگری که یوسف قرضاوی نام برده است، «سلفیه اَلْبانی» است که طرفداران محمد ناصرالدین اَلْبانی هستند که سه سالی در عربستان تدریس کرد و اکثر عمرش را در سوریه به تدریس و تحقیق و پژوهش مشغول بود و در سال ۱۴۲۰ قمری از دنیا رفت. وی به شدت با تقلید از مذاهب اربعه مخالف بود. وی در چند مساله نقدهایی به محمدبن عبدالوهاب داشت. حدیث گرایی و ضعیف دانستن بسیاری از احادیث از او یک حدیث گرای نقاد ساخته بود.
▫️اما یک سوال مهم اینکه شاخصه اصلی همه این طیف ها و جریان هایی که یوسف قرضاوی به عنوان سلفی از آنان یاد کرده است، چیست؟ به چه دلیل فقط اینها را سلفی نامیده و از دیگرانی یاد نکرده است؟ باز هم خواهم نوشت....
ادامه دارد...
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 محدودیت جدید سعودیها برای زیارت حرم نبوی؛ بدون بارکد وارد نشوید
▫️در حالی که بسیاری از زائران در طول سال فقط یک بار به مدینه مشرف می شوند، سعودیها ورود به حرمنبوی را برای زائران داخلی و خارجی بدون ثبتنام و داشتن بارکد معتبر ممنوع کردهاند.
▫️گروه حج و زیارت خبرگزاری فارس، «زیارت روضه منوره حرم نبوی فقط با داشتن کد ورود امکانپذیر است.» این را اداره کل رسیدگى به امور مسجدالنبی(ص) عنوان کرده است.
▫️سعودیها برای جلوگیری از ورود بدون مجوز زائران به روضه منوره حرم نبوی، در ورودی آن دستگاه بارکدخوان تعبیه کردند. رئیس امور دینی حرمین شریفین عبدالعزیز السدیس میگوید که «از این پس همه زائران باید در سامانه نسک درخواست خود را ثبت و بارکد حضور دریافت کنند.»
▫️از سال گذشته سعودیها اعلام کردند که ورود به حرم نبوی فقط با ثبتنام امکانپذیر است و زائران داخلی و خارجی فقط یک بار میتوانند در سال به روضه منوره حرم نبوی بروند. این در حالی است که بسیاری از زائران در طول سال فقط یک بار به مدینه مشرف میشوند.
▫️مدت حضور زائران در مدینه محدود است و زائران برای زیارت حرم نبوی، فقط در زمان انتخابی «پس از ثبت بارکد» امکان تشرف دارند. مدیر مسجدالنبی میگوید که افرادی در ورودیهای حرم حضور دارند و «در صورتی که بارکد توسط دستگاه مورد تایید نباشد، از ورود زائران جلوگیری میشود.»
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 خلیفه ارامنه تهران: خوشحالیم کنار مسلمانان با آرامش زندگی میکنیم
▫️اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران با تأکید بر ترویج تفکر و اندیشه دوستی و همزیستی مسالمت آمیز گفت: با توجه به وجود نا آرامیهای اخیر در منطقه، ما ارامنه بسیار خرسندیم که در ایران در کنار برادران مسلمان در صلح و آرامش زندگی میکنیم.
▫️حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانیپور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روزگذشته ۱۰ بهمنماه با حضور در خلیفهگری ارامنه تهران به دیدار اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران رفت و ضمن تبریک سال نو میلادی برای بهبودی کامل ایشان دعا کرده و سالی سرشار از صلح، مهربانی و دوستی برای همه جهانیان آرزو کرد.
▫️حجتالاسلام والمسلمین ایمانیپور در سخنانی، با اشاره به وجود اقلیتهای دینی و مذهبی به خصوص ارامنه در ایران گفت: ایران از معدود کشورهایی است که اقلیتهایش از اقوام و سنتهای نوین و قدیمی هستند در حالی که اقلیتهای بسیاری از کشورها، مهاجر هستند. روابط جامعه ایرانیان و ارامنه برگرفته از ریشههای عمیق تاریخی بوده و هست.
▫️رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن مروری بر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه از منظر حقوق بینالملل بشردوستانه اظهار کرد: مجموعه متنوعی از مهمترین قواعد حقوق بینالملل و مقررات ناظر بر این حقوق در سطحی بسیار گستردهای در جریان جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم ساکن در نوار غزه نقض شده است... ادامه مطلب
💎 پایگاه خبری فرق و ادیان
🔰https://eitaa.com/SectsNews