eitaa logo
خود شناسی ،خدا شناسی،آرامش
150 دنبال‌کننده
629 عکس
483 ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قرآن‌دلان
صفحه⇔ 16 / ١۶
هدایت شده از قرآن‌دلان
1_1869283246.mp3
6.62M
💚 جایگاه قرآن‌دلان :🌺 @qurandelan پیامبر مهربانی‌ها ص: " قرآن‌دلان ، در بالاترین جایگاه بشریت، بعداز پیامبران، قرار دارند." " آنان از خواص درگاه خداوند خواهند بود و چون از مقربین می‌شوند؛ در رحمت وبخشش خاص خدا قرار می‌گیرند و علمدار اسلام خواهند بود." 🔻 انتشار، بلامانع فقط بصورت فوروارد. رسول خدا" ص" فرمودند: 💚 قرآن‌دلان، یک بهشتی ناب‌اند. https://eitaa.com/joinchat/3347251394Cd8846c59bbhttps://rubika.ir/qurandelan
‌بر جاده های انتظارتـ❤️ـ ... خیره ماندیم عکس فراقت را ... به چشم تـر گرفتیم سلام‌‌حضرت دلبــ❤️ـر .... @mahdimontazeremast
‌ 💠امام مهدی شناسی ۱۴۹۳💠 🌿«منوّل» ⬅️امام؛ بخشنده خلعت و لباس 🔷 «منوّل» کسی است که خلعت و لباس می‌بخشد. «نواله» اصطلاحا به جامه‌اي از جامه‌هاي رضايت گفته‌ مي‌شود كه خداوند بر تن خواص و اهل قرب خويش مي‌پوشاند. 🔷 خداي سبحان، منوّل است و اصالتاً بخشيدن چنين جامه‌اي از سوي خود خداوند است. جامه‌ نه‌تنها به‌عنوان پوشش بکار می‌رود، بلكه نشانگر شخصيت فرد و عامل جلوه‌گري اوست. 🔷امام عصر (عج) به‌عنوان وجودي كه تجليگاه صفات حق است، در ميان مخلوقات نقش منوّل را به عهده دارد. يعني در ابتدا انسان را مرضي و پسنديده حضرت حق می‌کند و سپس مقدمات قربي خاص را براي او تدارک مي‌بيند. 🔶ميان نواله و لباس تقوا تفاوت است. 🔷 لباس تقوا، لباسي است كه فرد به جهت بندگي حضرت حق توفيق دريافت آن را دارد. اما «نواله» هديه و هبه‌اي از سوي خداوند سبحان است. براي دريافت لباس تقوا انسان بايد لحظه به لحظه مراقب افكار و اعمال خود باشد. تار و پود لباس تقوا از بافته‌هاي عمل و نيت خالصانۀ فرد است؛ 🔷 اما «نواله» روزي «مِنْ‏ حَيْثُ‏ لا يَحْتَسِبُ‏» است، روزي بدون حساب و كتاب كه از عرش به انسان عطا مي‌شود. البته دريافت كنندۀ نواله شايستگي و لياقت دريافت اين عطيه الهي را دارد؛ زيرا خداي حكيم كار بي‌حكمت انجام نمی‌دهد. 🔷«نواله» لباسی است كه بر تن هر كس اندازه شده و برازنده او گردد، به نفس مطمئنه دست مي‌يابد و با اين كسا و خلعت مورد خطاب حضرت حق قرار مي‌گيرد: 🔆 «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ‏ الْمُطْمَئِنَّة ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ‏ راضِيَةً مَرْضِيَّةً» 🔆 «اى نفس مطمئنّه، خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد.» 📗 سوره فجر، آیه ۲۷ ✍استاد بروجردی ‌‌‌@mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220831-WA0036.mp3
10.45M
۳۲ سه فاکتور مهم برای رسیدن به رضوان الهی؛👇 • زیاد طلب استغفار کردن • فروتنی با اطرافیان • زیاد صدقه دادن @ostad_shojae
هدایت شده از مراقبه ی معنوی
1_1676694227.mp3
4.94M
🦋جلسه ۱۵🦋 🕊 ⃟🕊⇠ @moraghebemanavi @Aminikhaah_Media ❀✾••🕊◍⃟♥️🕊❀✾••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 👈بسیار بسیار *مهم* ♦️سلسله مباحث *طهارت نفس* *♦️مذمت شره* (حرص و طمع)و *مفاسد شکم پرستی* 📚 (برگرفته از کتاب شریف و نورانی *معراج السعاده* تالیف عالم ربانی ملّا احمد نراقی) ره (👈حتما تا آخر *خوانده شود*) *👈زمان : 14 دقیقه* (در صورت نامانوس بودن مفهوم کلمات از فرهنگ لغت استفاده شود) *📜مذمت شره و مفاسد شکم پرستی:* که طرف افراط قوه شهویه است. و آن عبارت است از: متابعت کردن آدمی قوه شهویه خود را در هر چیزی که میل به آن می‌کند و آدمی را به آن می‌خواند، از: *شهوت شکم و فرج و حرص مال و جاه و زینت و امثال اینها.* و بسیاری از علمای اخلاق تخصیص داده اند آن را به متابعت شهوت شکم و فرج *وحرص بر اکل و جماع.* و تفسیر اول اگر چه به منشایت این صفت از برای جمیع رذایل، که در طرف افراطقوه شهویه است انسب است ولیکن چون اکثر در مقام بیان آن اکتفا به معنی دوم کرده اند ما نیز به این طریق بیان می‌کنیم و می‌گوییم: که *شکی نیست که این صفت، اعظم مهلکات بنی آدم است*. و از این جهت سید کائنات فرمود که: 👈🔸 *«هر که از شر شکم و زبان و فرج خودمحفوظ ماند از همه بدیها محفوظ است»*🔸👉. [۱] و فرمود که: *«وای بر امت من از حلقوم و فرجشان»*. [۲] و نیز فرمودند که: «بیشتر چیزی که امت من به *واسطه آن داخل جهنم خواهند* *شدشکم و فرج است»*. [۱] و مخفی نماند که همچنان که آن سرور خبر داده، *هلاکت اکثر مردمان به واسطه این دو چیز است.* *اما اول: که شکم پرستی و حرص بر اکل و شرب باشد از صفات بهایم است*. و از این جهت حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند که: «فرزند آدم هیچ ظرفی را پر نکرد که بدتر از شکمش باشد. و *کافی است از برای آدمیزاد چند لقمه که اورا زنده بدارد. و اگر به این اکتفا نکند و بیشتر بخورد ثلث شکم را از برای غذا قرار دهدو ثلث از برای آب و ثلث از برای نفس کشیدن»*. [۲] و فرمود که: «نمیرانید دلهای خود را به بسیار خوردن، و آشامیدن، به درستی که دل مانند زرع است که چون بسیار آب داده شود می‌میرد». [۳] و نیز فرمود که: *«بهترین شما در نزد خدا از حیثیت منزلت و مرتبه کسانی هستند که: بیشتر گرسنگی می‌کشند، و تفکر می‌کنند در افعال خود و صنایع آفریدگار*. و دشمن ترین شما در نزد خدا کسانی هستند که: بسیار می‌خوابند، و بسیار می‌آشامند». [۴] و فرمود که: *«دشمن ترین شما در نزد خدا کسانی هستند که آن قدر می‌خورند که تخمه می‌شوند و شکمهای ایشان مملو می‌گردد*. و هیچ بنده ای از خوراکی که خواهش دارد نمی گذرد مگر اینکه درجه ای در بهشت از برای او حاصل می‌شود». [۵] و از آن حضرت مروی است که: *«بد دشمنی است از برای دین، دل* *جبان، و شکم پرخوار، و نعوظ بسیار»*. [۱] و نیز از آن جناب مروی است که: «اسرار ملکوت سماوات داخل نمی شود در دل کسی که شکم او پر باشد». [۲] و در تورات مکتوب است که: *«خدا دشمن دارد عالم فربه را»، [۳] زیرا که فربهی دلالت بر غفلت و پرخواری می‌کند*. لقمان به پسر خود گفت: *«ای فرزند! چون معده پر شود قوه فکر می‌خوابد. وحکمت و دانائی لال می‌شود. و اعضا و جوارح از عبادت باز می‌ایستد»*. [۴] و امام جعفر صادق علیه السلام فرمود که: «هر گاه شکم سیر شد طغیان می‌کند واقرب وقت، از برای بنده به سوی خدا، وقتی است که شکم او سبک باشد. و دشمن ترین حالت از برای بنده در نزد خداوند، حالتی است که شکم او ممتلی باشد». [۵] و از حضرت رسول صلی الله علیه و آله مروی است که: «فرزند آدم را چاره نیست از خوراکی که او را به پای دارد، *پس هر وقت که یکی از شما چیزی بخورد ثلث شکم خود را از برای غذا قرار دهد. و ثلث از برای آب. و ثلث از برای نفس*. و خود را فربه مسازید مانند خوکهائی که کفار از برای ذبح کردن فربه می‌سازند». [۶] *بدن را فربه می‌سازی و روح را لاغر می‌کنی.* (همی میردت عیسی از لاغری) (تو در بند آنی که خرپروری) https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2 و فرمود که: «ضرر هیچ چیز از برای دل مؤمن، زیادتر از بسیار خوردن نیست. و پرخوردن باعث دو چیز می‌شود: *یکی قساوت قلب. و* *دیگری هیجان شهوت*. وگرسنگی نان خورش مؤمن، و غذای روح، و طعام دل، و صحت بدن است». [۱] و شکی نیست در این که: *بیشتر امراض و بیماریها از شکم پرستی و پرخوری هم می‌رسد*. صادق آل محمد علیه السلام فرمود که: «هر دردی و مرضی از تخمه حاصل می‌شود مگر تب». [۲] و فرمود: «با وجود سیری چیز خوردن، باعث پیسی می‌گردد». [۳] (زکم خوردن کسی را تب نگیرد) (ز پرخوردن به روزی صد بمیرد ) آری: شکم باعث همه ناخوشیها و آفات، و سرچشمه شهوات است، *زیرا که ازبسیار خوردن، شهوت فرج به حرکت می‌آید. و «شبق»، [۴] شدت می‌کند.* و آدمی خواهش *تعدد زنان می‌نماید*. و از تعدد آنها کثرت عیال و اولاد حاصل می‌شود. وآدمی مقید به *زنجیر علایق می‌گردد*. و به حلال و حرام می‌افتد. و به سبب آنها میل به مال و جاه می‌کند، تا ت
وسعه در خوراک و زوجات او حاصل شود. و عقب این، انواع حسد و حقد و عداوت و ریا و تفاخر و عجب و کبر پیدا می‌شود. و *تمامی اینها ثمره پیروی معده و اهمال امر آن است*. بلی: (شکم بند دستست و زنجیر پای) (شکم بنده کمتر پرستد خدای) *و اگر بنده ای نفس خود را به گرسنگی ذلیل سازد و راه شیطان را مسدود کند به دنیافرو نمی رود و کار او به هلاکت نمی انجامد.* و از این جهت اخبار بسیار در فضیلت گرسنگی وارد شده، و از سید المرسلین و ائمه دین تحریض و ترغیب به آن رسیده. حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود که: *«جهاد کنید با نفسهای خود به گرسنگی و تشنگی، پس به درستی که اجر و ثواب آن مثل اجر کسی است که در راه خداجهاد کند*. و عملی در نزد خدا محبوب تر از گرسنگی و تشنگی نیست». و فرمود: *👈«بهترین مردمان👉* 👇👇 *👈کسی است که کم باشد خوراک و خنده او، و راضی باشد از لباس به آنچه عورت او را بپوشد*». [۲] و فرمود که: «کم چیز خوردن عبادت است». [۳] و می‌فرماید که: «خدا مباهات و فخر می‌کند ملائکه را به کسی که خوراک او در دنیاکم باشد. و می‌فرماید: نگاه کنید به بنده من که او را در دنیا مبتلا کردم به غذا و آب، وآنها را به جهت من ترک کرد. شاهد باشید ای ملائکه من! که از هیچ خوردنی به جهت من نمی گذرد مگر اینکه درجاتی در بهشت به او عوض می‌دهم». [۴] و فرمود که: *«نزدیکترین مردم به خدا در روز قیامت کسی است که بسیار گرسنگی و تشنگی خورد و اندوه او در دنیا بسیار باشد»*. [۵] عیسی بن مریم - علی نبینا و آله و علیه السلام - فرمود که: «گرسنگی دهید جگرهای خود را، و برهنه و عریان دارید بدنهای خود را، که شاید بدین جهت دلهای شما خدا را ببیند». [۶] جان برادر! تامل کن در طریقه خلاصه موجودات و سید کاینات - علیه و آله افضل الصلوات -. بعضی از زوجات آن حضرت گفت که: «حضرت رسول - صلی الله علیه و آله و سلم - هرگز سیر نشد، بسا بود که از بس آن حضرت را گرسنه می‌دیدم دل من بر او می‌سوخت و گریه می‌کردم و دست خود را بر شکم مبارکش می‌کشیدم و به آن حضرت عرض می‌کردم که: جانم فدای تو باد، *هرگاه از دنیا این قدر اکتفا نمائی که قوت تو باشد و ترا از گرسنگی باز دارد چه ضرر خواهد داشت*؟ آن حضرت فرمود که: برادران من، از پیغمبران اولوالعزم صبر نمودند بر حالتی که اشد از این بود، پس بر این حال گذشتند و از دنیا رفتند و به پروردگار خود حاضر شدند پس خدا اکرام نمود ایشان را، پس من خود را می‌بینم که شرم دارم اگر بر رفاهیت بگذرانم، که مرتبه من از ایشان پست تر باشد. پس اینکه صبر کنم چند روز کمی در نزد من محبوبتر است که نصیب وبهره من فردا در آخرت کم بوده باشد. *و هیچ چیز در نزد من بهتر و محبوب تر از این نیست که به برادران و دوستان خود ملحق شوم و به ایشان برسم»*. [۱] مروی است که: «روزی *حضرت فاطمه - علیها السلام - گرده نانی از برای پدربزرگوار خود آورد*. حضرت فرمود: چه چیز است؟ عرض کرد قرص نانی است، که خود آن را پخته‌ام و بر من گوارا نبود که بی شما تناول کنم. حضرت *فرمود: به خدا قسم که این اول غذائی است که از سه روز تا به حال به دهان پدرت رسیده است»*. [۱] 👇پاورقی و معنی کلمات👇 [۱]: ۲۵. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۹. ---------- [۱]: ۱. اتحاف السادة المتقین، ج ۷، ص ۴۵۰. و بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۱۵، ذیل ح ۷، (با اندک تفاوتی). [۲]: ۲. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۷، ح ۳۳. [۱]: ۳. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۱۴، ح ۵. [۲]: ۴. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۰ ذیل ح ۳. [۳]: ۵. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۷. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۱، ح ۷، (با اندک تفاوتی). [۴]: ۶. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۶ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۶۹. [۵]: ۷. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۵۰. و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۱. [۱]: ۸. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۵، ح ۲۰. و کافی، ج ۶، ص ۲۶۹، ح ۳. [۲]: ۹. تنبیه الخواطر، ص ۸۱. [۳]: ۱۰. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۸. و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۰. [۴]: ۱۱. احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۳. و محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۵۱. [۵]: ۱۲. کافی، ج ۶، ص ۲۶۹، ح ۴. [۶]: ۱۳. کافی، ج ۶، ص ۲۶۹، ح ۹ [۱]: ۱۴. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۷، ح ۳۳. [۲]: ۱۵. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۶، ح ۲۹. [۳]: ۱۶. بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۱، ح ۸. [۴]: ۱۷. آرزومندشدن به جماع و همبسترشدن. [۲]: ۱۹. تنبیه الخواطر، ص ۸۱. و محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۶. [۳]: ۲۰. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۶ [۴]: ۲۱. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۷ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۰. [۵]: ۲۲. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۷ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۰. [۶]: ۲۳. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۸ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۰. [۱]: ۲۴. محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۹ و احیاء العلوم، ج ۳، ص ۷۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قرآن‌دلان
صفحه⇔ 17 / ١٧ @qurandelan