📥 سوال:
من یک قبر به صورت پیش فروش خریده ام آیا هر سال باید اضافه قیمتش را پرداخت کنم یا لازم نیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر از درآمد سال خريدهايد، دادن خمس قيمت خريد کافى است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
چنانچه یک بار خمس آن را پرداخت کرده باشیدو ترقی قیمت داشته باشد تنها ترقی قیمت آن خمس دارد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
اگر با پول خمس داده شده قبر را خریده چیزی به عهده او نیست و اگر با پول خمس داده شده نخریده اگر سر سال خمس قبر را بدهد چنانچه مبلغ دیگری برای قبر پرداخت نگردد چیزی دیگری بر عهده صاحب قبر نیست.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر قبر را خريده و مالك آن شده است بايد خمس آن را به قيمت فعلى بدهد و ترقی قیمت را تازمانی که از آن استفاده نشده هرسال حساب کنید. اما اگر قبر را نخريده و مالك آن نيست، بلكه مبلغى از درآمد سال به منظور اولويت يافتن جهت دفن داده است (كه نوعاً اين گونه است) در اين صورت خمس ندارد.
✍ آیت الله سیستانی:
یک بار باید خمس ان را بدهید نه هر سال.
📚منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
نیت نماز مغرب و عشا پس از نیمه شب شرعی چگونه است؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
واجب است نماز مغرب و عشا را تا قبل از نيمه شب شرعى بخوانند و بعد از آن به قصد قربت بجا آورده و نيت ادا و قضا نكنند. [1]
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
هرگاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و بايد قضا کند، امّا اگر به واسطه عذرى نخوانده باشد بايد تا قبل از اذان صبح به جا آورد و نماز او ادا است. [۲]
✍ آیت الله سیستانی:
وقت نماز مغرب و عشا برای برای شخص مضطَرّ ـ که یا از روی فراموشی یا به سبب خواب یا حیض و مانند اینها نماز را پیش از نیمهشب نخوانده ـ تا طلوع فجر ادامه دارد. اگر از روی اختیار نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیت اداء و قضاء کند آن نماز را بجا آورد. [۳]
📚منابع:
[۱] سایت آیت الله خامنه ای، پرسشهای متداول، وقت نماز
[۲] رساله آیت الله مکارم مسأله۶۸۰
[۳] رساله آیت الله سیستانی مسأله ۷۲۳ و۷۲۷
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا شوهر مى تواند هنگام آمیزش بدون رضایت همسرش به طور طبیعى عزل کند؟
📤پاسخ:
✍همه مراجع (به جز تبریزى):
آرى، اشکال ندارد؛ ولى بدون رضایت زن کراهت دارد.
✍آیه اللّه تبریزى ره:
بنا بر احتیاط واجب، باید با رضایت زن عزل کند.
✅ نکته: عزل مرد به این است که هنگام آمیزش آب خود را بیرون از رحم زن بریزد.
....................................
📥سوال:
آیا زن مى تواند هنگام آمیزش به طور طبیعى عزل کند؟
📤پاسخ:
✍همه مراجع:
اگر شوهر راضى باشد، اشکال ندارد و در غیر این صورت عزل زن حرام است.
✅ نکته: عزل زن به این است که هنگام آمیزش خود را کنار بکشد؛ به طورى که آب شوهر در رحم او ریخته نشود.
📚منابع:
[۱]. امام، فاضل، نورى و مکارم: تعلیقات على العروه، ج ۲، کتاب النکاح، الفصل الاول، م ۶ ؛ بهجت، احکام پزشکى، ص ۴۱ ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۰ ؛ صافى، هدایه العباد، ج ۲، کتاب النکاح، م ۱۰ ؛ خامنه اى، استفتائات، س ۷۶۴ و ۳۹۸ و دفتر: وحید. [۲]. تبریزى، صراط النجاه، ج ۱، م ۷۹۶٫ [۳]. امام، فاضل، نورى و مکارم: تعلیقات على العروه، ج ۲، کتاب النکاح، الفصل الاول، م ۶ ؛ بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م ۱۱ ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۰ ؛ صافى، هدایه العباد، ج ۲، کتاب النکاح، م ۱۰ ؛ خامنه اى، استفتائات، س ۱۳۵۳ ؛ تبریزى، صراط النجاه، ج ۱، م ۷۹۶ و دفتر: وحید.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
در صورتی که متوجه زلزله نشویم و پس از مدتی از طریق رسانه ها از وقوع آن با خبر شویم، تکلیف چیست؟
📤 پاسخ:
✍ امام خامنه ای:
اگر در زمانی که عرفا زمان متصل به زلزله است علم به وقوع آن پیدا نکرده اید واجب نیست و تشخیص زمان متصل به عهده مکلف است.
✍ آیت الله مکارم:
اگر زلزله جز به وسيله دستگاه ها قابل درک نباشد نماز ندارد، و اگر قابل درک بوده اما او نفهميده، احتياط مستحب آن است که تا آخر عمر، هر وقت توانست بخواند.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر زلزله عرفاً- ولو برای عده ای- از اهل منطقه محسوس بوده است در هر حال، نماز آيات واجب می شود.
✍ آیت الله وحید:
اگر از أخبارِ رسانه ای إطمینان به وقوعِ زلزله پیدا کردید باید نماز بخوانید ولی بدونِ نیّتِ اداء و قضاء.
✍ آیت الله فاضل:
اگر از طریق رسانه ها یا افراد دیگری یقین کنید که در شهری که شما ساکن هستید زلزله آمده باید نماز آیاتش را بخوانید فرقی نمی کند چند ساعت بعد بفهمید هر زمانی که بفهمید نماز آیات را بخوانید و به نیت ادا هم بخوانید. اگر یک ماه بعد هم بفهمید به احتياط واجب در مثل زلزله نماز آيات را بخوانید.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613609.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
خانمی که استحاضه (کثیره یا متوسطه) است، می تواند بدون غسل برای ختم، وارد مسجد شود؟
📤 پاسخ:
✍ آیات عظام خامنه ای و سیستانی:
اشکال ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
رفتن به مسجد و توقف در آن، براي زن مستحاضه قليله حرام نيست و زن مستحاضه کثيره در صورتي مجاز به اين کار است که غسل هاي روزانه را انجام داده باشد.
✍ آیت الله شبیری:
توقف در مساجد برای مستحاضه قلیله و متوسطه اشکال ندارد و برای کثیره نیز در صورتی که غسل های واجب خود را انجام دهد مانعی ندارد و اگر هنوز وقت نماز نرسیده است بنابر احتیاط باید غسل کند.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
زن مستحاضه درحال استحاضه کثیره یا متوسطه می تواند بدون غسل، به مسجد برود و برای ختم در مسجد توقف کند ولی احتیاط مستحب است که در حال اختیار بدون غسل به مسجد توقف نکند.
📚 استفتاء از سایت مراجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
اگر ولی دختر بالغه باکره رشیده، از ازدواج او با هم کفو شرعی اش ممانعت کند، تکلیف چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعی و عرفی او می باشد و در حال حاضر خواستگار دیگری که واجد شرائط باشد وجود ندارد، اذن پدر ساقط است.
✍ آیت الله مکارم:
ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولی دختر جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. اما چنانچه به تصديق بزرگترهاي فاميل خواستگار کفو و متناسب دختر باشد، و پدر دختر بدون دليل معقول مخالفت کند، اذن او ساقط است، و آنها مي توانند با هم ازدواج کنند. هر چند شايسته است در صورت امکان رضايت پدر دختر جلب شود.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر دختر باکره بالغه رشیده بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و جدّ پدری اجازه نمی دهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر می باشد، اجازه آنان لازم نیست، ولی اگر آنها ازدواج را به صلاح دختر ندانسته، لذا ممانعت به عمل آورند، ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جدّ پدری باطل است.
✍ آیت الله وحید:
نمی تواند با او ازدواج نماید، باید با کسی إزدواج نماید که ولیش ممانعت نمی کند.
✍ آیت الله فاضل:
اگر بدون در نظر گرفتن مصلحت دختر مخالفت کند، ولایت او، ساقط می شود و دختر می تواند بدون اذن ولی ازدواج کند، اما اگر مصلحت دختر را در نظر گرفته باشد و خواستگار را فرد مناسب برای دختر نداند، به احتیاط واجب دختر باید از پدرش اطاعت کند.
✍ آیت الله سیستانی: با كفو ديگری ازدواج كند.
📚 منابع:
[1]. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم). [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100090. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 709110. [4]. توضیح المسائل، ج 2، ص 192، 193 م 2385، 2386. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613821.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا پسر بزرگ می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، کفاره بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد؟
📤 پاسخ:
✍ امام خامنه ای:
پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود.
✍ آیت الله مکارم:
در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند.
✍ آیت الله شبیری:
پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند.
✍ آیت الله وحید:
خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد.
✍ آیت الله فاضل:
دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند پدر مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن اجیر بگیرد.. اگر میت برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از ثلث مالش می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه ورثه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد.
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ZQhRqPQGOs. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603270230. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42620. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 961048
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
غیبت را تعریف کنید.؟
📤 پاسخ:
✍ امام خمینی:
اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بیاطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیبجویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است.
✍ آیت الله خامنه ای:
غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت میشود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص بهحساب آيد.
✍ آیت الله بهجت:
هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است.
✍ آیت الله مکارم:
غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند.
✍ آیت الله سیستانی:
غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعهی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمیکند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائهی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سیدی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنهی وسیعی دارد.
📚 منابع:
استفتائات، امام، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552. استفتائات، بهجت، ج 4، ص 560، س 6467.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
احکام اتاق خواب(5)
📥سوال:
حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل چیست؟
📤 پاسخ:
✍ همه مراجع (غیر از امام):
کسی که نمی تواند غسل کند، ولی قادر به تیمم است، می تواند با همسر خود نزدیکی کند؛ خواه بعد از رسیدن وقت نماز یا قبل از آن. [1]
✍ امام(ره):
پیش از داخل شدن در وقت نماز مانعی ندارد، ولی بعد از داخل شدن در وقت نماز، اگر نزدیکی برای لذت بردن یا امر عقلایی دیگری یا ترس بر جان باشد، اشکال ندارد؛ ولی اگر بدون جهت با همسر خود نزدیکی کند، اشکال دارد. [2]
➖➖➖➖➖➖➖
📥 سوال:
حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل و تیمم چیست؟
📤 پاسخ:
✍ همه مراجع:
اگر کسی نمی تواند غسل و تیمم کند، بعد از داخل شدن وقت نماز نباید با همسر خود نزدیکی کند، مگر آن که بترسد به گناه بیفتد.[3]
📚 منابع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 353؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 347.[2]. امام، توضیح المسائل، م 353 و استفتائات، ج1، غسل جنابت، س 106.[3]. امام، تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابه، م 3 و العروه الوثقی مع تعلیقات، فصل فی غسل الجنابه، م 8؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 176 و توضیح المسائل، با استفاده از م 359؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 179؛ مکارم: استفتا. »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯