eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.3هزار دنبال‌کننده
15هزار عکس
2.8هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات با قیمت مناسب 🤩👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
بازی بولینگ... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
کشیدن دست به صورت بعد از قنوت... نظر همه مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: اگر ولی دختر بالغه باکره رشیده، از ازدواج او با هم کفو شرعی اش ممانعت کند، تکلیف چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعی و عرفی او می باشد و در حال حاضر خواستگار دیگری که واجد شرائط باشد وجود ندارد، اذن پدر ساقط است. ✍ آیت الله مکارم: ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولی دختر جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. اما چنانچه به تصديق بزرگترهاي فاميل خواستگار کفو و متناسب دختر باشد، و پدر دختر بدون دليل معقول مخالفت کند، اذن او ساقط است، و آنها مي توانند با هم ازدواج کنند. هر چند شايسته است در صورت امکان رضايت پدر دختر جلب شود. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر دختر باکره بالغه رشیده بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و جدّ پدری اجازه نمی دهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر می باشد، اجازه آنان لازم نیست، ولی اگر آنها ازدواج را به صلاح دختر ندانسته، لذا ممانعت به عمل آورند، ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جدّ پدری باطل است. ✍ آیت الله وحید: نمی تواند با او ازدواج نماید، باید با کسی إزدواج نماید که ولیش ممانعت نمی کند. ✍ آیت الله فاضل: اگر بدون در نظر گرفتن مصلحت دختر مخالفت کند، ولایت او، ساقط می شود و دختر می تواند بدون اذن ولی ازدواج کند، اما اگر مصلحت دختر را در نظر گرفته باشد و خواستگار را فرد مناسب برای دختر نداند، به احتیاط واجب دختر باید از پدرش اطاعت کند. ✍ آیت الله سیستانی: با كفو ديگری ازدواج كند. 📚 منابع: [1]. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم). [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100090. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 709110. [4]. توضیح المسائل، ج 2، ص 192، 193 م 2385، 2386. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613821. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
اسقاط جنین... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
کسی که تا کنون خمس پرداخت نکرده... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آیا پسر بزرگ می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، کفاره بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد؟ 📤 پاسخ: ✍ امام خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. ✍ آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. ✍ آیت الله شبیری: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. ✍ آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. ✍ آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند پدر مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن اجیر بگیرد.. اگر میت برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از ثلث مالش می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه ورثه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ZQhRqPQGOs. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603270230. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42620. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 961048 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
بعد از غسل بفهمد به قسمتی آب نرسیده... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
بی توجهی به خطبه های نماز جمعه و... نظر همه مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: غیبت را تعریف کنید.؟ 📤 پاسخ: ✍ امام خمینی: اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بی‌اطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیب‌جویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است. ✍ آیت الله خامنه ای: غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت می‌شود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص به‌حساب آيد. ✍ آیت الله بهجت: هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است. ✍ آیت الله مکارم: غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند. ✍ آیت الله سیستانی: غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعه‌ی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمی‌کند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه‌ی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه‌ی وسیعی دارد. 📚 منابع: استفتائات، امام، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552. استفتائات، بهجت، ج 4، ص 560، س 6467. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
بستن چشمان در نماز... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
احکام اتاق خواب(5) 📥سوال: حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ همه مراجع (غیر از امام): کسی که نمی تواند غسل کند، ولی قادر به تیمم است، می تواند با همسر خود نزدیکی کند؛‌ خواه بعد از رسیدن وقت نماز یا قبل از آن. [1] ✍ امام(ره): پیش از داخل شدن در وقت نماز مانعی ندارد، ولی بعد از داخل شدن در وقت نماز، اگر نزدیکی برای لذت بردن یا امر عقلایی دیگری یا ترس بر جان باشد، اشکال ندارد؛ ولی اگر بدون جهت با همسر خود نزدیکی کند، اشکال دارد. [2] ➖➖➖➖➖➖➖ 📥 سوال: حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل و تیمم چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ همه مراجع: اگر کسی نمی تواند غسل و تیمم کند، بعد از داخل شدن وقت نماز نباید با همسر خود نزدیکی کند، مگر آن که بترسد به گناه بیفتد.[3] 📚 منابع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 353؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 347.[2]. امام، توضیح المسائل، م 353 و استفتائات، ج1، غسل جنابت، س 106.[3]. امام، تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابه، م 3 و العروه الوثقی مع تعلیقات، فصل فی غسل الجنابه، م 8؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 176 و توضیح المسائل، با استفاده از م 359؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 179؛ مکارم: استفتا. »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
تطهیر پتوی نجس با لباس شویی اتوماتیک... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯