📥 سوال:
چنانچه خانمی بر خلاف عادت خود، خون ببیند، آیا عادت قبل او به هم می خورد؟
📤 پاسخ:
🔹 الف) اگر یک مرتبه بر خلاف عادت قبل خود خون ببیند، عادت او به هم نمی خورد.
🔹 ب) اگر دو مرتبه بر خلاف عادت خود، خون ببیند:
۱. چنانچه دو مرتبه متماثل خون دیده است:
در این صورت عادت قبل او به هم خورده و عادت جدید پیدا کرده است.
۲. چنانچه دو مرتبه غیر متماثل خون دیده است:
✍ آیات سیستانی، صافی و بهجت:
عادت قبل او به هم می خورد و زن مضطربه به حساب می آید.
✍ آیات امام، رهبری، فاضل، خویی، مکارم و نوری:
در بقاء عادت قبل او تأمل و اشکال است.
🔹 ج) اگر سه مرتبه و بیشتر بر خلاف عادت قبل خود، خون غیر متماثل ببیند، عادت قبل او به هم می خورد و زن ملحق به مضطربه است.
📚منابع:
عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض، ص 247، م 10؛ توضیح المسائل مراجع، م 501؛ توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی، م 507؛ تحریر الوسیله، ج 1، فصل فی الحیض، ص 82، احکام بانوان، واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا (س)، ص 63؛ استفتائات آیت الله بهجت، ج 1، ص 276، س 987 و 988.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
حکم سبّ مقدسات اهل سنت...
نظر آیت الله سیستانی
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا خون کمی که روی گوشت بعد از ذبح شرعی می ماند، حلال بوده و خوردن آن جایز است؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر بعد از ذبح از حيوان به صورت طبيعى خون خارج شود خونى كه داخل بدن باقى مىماند گرچه نجس نيست ولى خوردن آن جايز نيست مگر آنكه در گوشت و يا غذا مستهلك شود و در هر صورت مىتوانيد گوشتها را با آب تطهير نماييد.
✍ آیت الله مکارم:
چنانچه به مقدار متعارف شسته اید، خون هاي مختصری که موقع پختن غذاهاي گوشتي خارج مي شود نجس نيست و اگر جدا کردن آن از گوشت بسيار مشکل است يا به هنگام پخته شدن مستهلک مي شود، خوردن آن نيز مانعي ندارد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر خون بعد از چرخ کردن با گوشت مستهلک شود خوردن گوشت چرخ کرده حلال خواهد بود.
✍ آیت الله وحید:
اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد، خونى كه در بدنش مى ماند پاك است ولی خوردن آن حرام است و اگر خون ها در میان گوشت ها به تنهایی قابل اجتناب نیست از خوردن همه گوشت اجتناب نمایید.
✍ آیت الله فاضل:
خوردن خون حرام است لیکن خونی که در گوشت بعد از ذبح شرعی می ماند اگر ظاهر گوشت شسته شود و رگ هایی که خون دارد قطع شود؛ بعداز شستن گوشت اگر در داخل گوشت خونی بماند خوردن آن اشکال ندارد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 302000. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 911023118 . [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 135800445294. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 57535. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 48935.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
لعن کردن علنی خلفاء و مقدسات اهل سنت چه حکمی دارد؟ [1]
📤 پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است.
✍ آیت الله بهجت:
چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در اینصورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.
در جایی دیگر فرمودند:
ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.
✍ آیت الله سید محمد صادق روحانی:
قال الله تعالی «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» (آل عمران، 103) و قال عز و جل «و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» (انفال، 46) و قال عز و جل «ان الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شیء» (انعام، 159) و آیات و روایات دیگر مثل این ها که دلالت می کند بر وحدت و پرهیز از تفرقه و تشتت.
✍ آیت الله سیستانی:
دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزه های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
مومنین باید از انجام اموری که باعث تفرقه و اختلاف و تضعیف اسلام می شود اجتناب کنند. در صحیحه ابی بصیر از حضرت باقر (علیه السلام) نقل شده است: إِنَّ رَجُلًا مِنْ تَمِیمٍ أَتَى النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ أَوْصِنِی فَکَانَ فِیمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَکْسِبُوا الْعَدَاوَةَ لَهُمْ.
✍ آیت الله صافی گلپایگانی:
این فحاشی ها برای خود فحش دهنده وهن و سبک است ، علاوه بر اینکه لعن و نفرین ، طلب بُعد و دوری اعداء دین علیهم لعائن الله از رحمت خداوند متعال است و این معنای مهمّی است که در فحش نیست.
✍ آیت الله علوی گرگانی:
اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
در موارد تقیّه، جایز نیست.
✍ آیت الله محقق کابلی:
از اهانت به مقدسات اهل سنت خودداری شود.
✍ آیت الله مدنی تبریزی:
اسلام توهین به مقدسات هیچ یک از ادیان، به ویژه مذاهب اسلامی را جایز نمی داند و هر حرکتی که موجب اختلاف میان امت اسلامی و خسارت و ضرر مالی و جانی به مسلمانان گردد، حرام و خلاف شرع است.
✍ آیت الله مظاهری:
اهانت به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان صفوف پیروان پیامبر عظیم الشان(صلی الله علیه و آله) عقلا و شرعا جایز نیست.
✍ آيت الله مكارم شيرازي:
از کارهایی که موجب تفرقه بین صفوف مسلمین می شود بپرهیزید، مخصوصاً در شرایط فعلی.
✍ آیت الله موسوی اردبیلی:
مومنین باید از کارهایی که موجب تشدید اختلاف به خصوص در شرایط فعلی و در مقابل کفر و الحاد می شود اجتناب کنند.
✍ آیت الله نوری همدانی:
جائز نیست.
✍ آيت الله وحيد خراساني:
لعن علني ابدا، لعن علني ابدا؛ نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها میشود.
✍ آیت الله هاشمی شاهرودی:
هر عمل یا گفتاری که موجب فتنه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی شود، جایز نیست.
📚 منابع:
[1] سایت استانها، ویژه نمایندگان، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 385957 و شماره: 407551 / درمحضربهجت، ج۱، ص۱۳۸ / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها) ، قم، مجموعه احکام 16، قسمت احکام اعتقادی، ص8 / نشریه پیام دین، شماره 49، عنوان شوخی و مزاح، ج2، ص15 و 16 / استفتاء خصوصی مکتوب از مراجع معظم تقلید/ استفتاء شفاهی از شخص حضرت آیت الله وحید خراسانی / سایت رسمی مراجع معظم تقلید / مجله اخوت / سایت رسمی احکام جامع (سراج)
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال:
کسی که روزه قضای ماه رمضان گرفته ولی به خاطر اشتباه نرم افزار گوشی، یک ربع زودتر از اذان مغرب افطار کرده است، چه وظیفه ای دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
روزه باطل است و باید مجددا آن را بگیرید ولی چون افطار عمدی نبوده است کفاره ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
اگر بعد از غروب آفتاب روزه را افطار کرده اید، روزه صحیح است.
✍ آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب قضا کنید.
✍ آیت الله شبیری زنجانی: باطل است.
✍ آیت الله وحید: روزه باطل است.
✍ آیت الله فاضل:
اگر به خاطر اشتباه زودتر از اذان مغرب روزه را افطار کرده اید باطل است باید یک روز دیگر بجای آن روز، روزه قضا ماه رمضان را بگیرید.
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7RnCN5OaXQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610240079. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 695146. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49355. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613282.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
اگر در حین وضو گرفتن دست به محلی که خیس است برخورد کند از آنجایی که با آب غیر وضو قاطی میشود وضو باطل میشود؟
📤 پاسخ:
✍ آ یت الله خامنه ای:
اگر هنگام شستن دست و صورت باشد اشکالى ندارد ولى اگر بعد از شستن دست چپ باشد و بخواهد با همان دست مسح سر يا پا را انجام دهد اشکال دارد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر دست قبل از مسح به جای خیس بخورد و رطوبتی غیر از اب وضو به دست برسد مسح با آن باطل است و اگر با قسمت دیگری کف دست که آب غیر وضو به ان نرسیده مسح بکشد صحیح است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
در فرض سوال آن را نیز از آب وضو حساب می کند.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
مسح سر و پا باید با آب وضو که در کف دست است انجام شود و اگر آب کف دست با آب دیگری ممزوج و قاطی شود مسح با آن صحیح نیست.
📚 منبع:
استفاءاز دفتر مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
راه تشخیص منی و احتلام در زن چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیات امام، رهبری، وحید، زنجانی، صافی، مکارم، فاضل، اراکی:
اگر خروج ترشحات همراه با شهوت باشد - در زمانی که زن به اوج لذت جنسی می رسد - حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر ترشح با شهوت خارج شود و به حدی باشد که صدق انزال کند و لباسها را آلوده نماید - و معمولا این رطوبت در موقعی خارج می شود که زن به اوج شهوت جنسی برسد - نجس و موجب جنابت است و بنابر احتیاط واجب اگر به اوج لذت هم نرسد، ولی آب زیاد باشد - نظیر آنچه در حال ارضای کامل خارج می شود - همین حکم را دارد.
✍ آیت الله نوری:
بنابر احتیاط واجب خروج ترشحات اگر همراه با شهوت باشد و بدن سست شود، موجب جنابت است.
✍ آیت الله بهجت:
خروج ترشحات اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) و جستن باشد، باعث جنب شدن است.
📚 منابع: امام: تحریر الوسیله، غسل، جنابت، م 1؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، ص 32، س 171؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فصل فی الاغسال، غسل الجنابه، الاول؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، غسل الجنابه، الاول، خروج المنی، قبل از م 169؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 175؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 177؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 248؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 346. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 49-48.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
راه تشخیص منی و احتلام در مرد چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیات امام، خامنه ای، سیستانی، وحید، زنجانی، نوری، اراکی، خویی، فاضل و تبریزی:
باید سه نشانه (جَستن، خروج با شهوت و سست شدن بدن) را با هم داشته باشد. [یعنی حتی اگر یکی از آنها را نداشته باشد، منی نیست]
✍ آیات مکارم، بهجت:
دو نشانه (جستن و خروج با شهوت) کافی است.
✍آیات صافی و گلپایگانی:
با شهوت و جستن و یا با جستن و سست شدن بدن، خارج شود.
📚 منابع:
امام: تحریر الوسیله، غسل، جنابت، م 1؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 180؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عره الوثقی، فصل فی الاغسال، غسل الجنابه، الاول؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الغسل، غسل الجنابه، م 169؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 175؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 177؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 346. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 48.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯