eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.5هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
2.7هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شک در مقدار حق‌الناس 💬 سؤال: اگر از بیت‌المال یا از کسی که او را نمی‌شناسیم و دسترسی به او نداریم حقی به گردنمان باشد، و بین 100 یا 150 هزار تومان شک داریم تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 در فرض سؤال، مقدار واجب، مقدار یقینی است و در صورت پرداخت اَقَل ( یعنی 100 هزار تومان در فرض سؤال)، بری‌الذمه می‌شوید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
💠خواندن روضه های دروغ 💬پرسش : خواندن روضه های دروغ و نامعتبر که موجب تمسخر و هتک می شود، چه صورتی دارد؟ ✅ جواب: اگر دروغ و موجب هتک و تمسخر باشد، جایز نیست (). ✍ خواندن روضه های دروغ جایز نیست (آیات عظام ، و ). ✍ اگر دروغ یا موجب هتک باشد، جایز نیست (آیت الله ). 🏷 پی‌نوشت: سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۳، خواندن روضه های دروغ، ص ۳۱ 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
💎 از علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: (ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتر بینی و احترام آنها را نگهداری) 📚موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
💬قمه زدن در عزای سید الشهدا علیه السلام  چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ:    قمه زنی علاوه بر این که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه(علیهم السلام) و زمان های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم(علیهم السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود بنا بر این در هیچ حالتی جایز نیست. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
💠 قضا شدن نماز به جهت طولانی شدن عزاداری 💬 سوال: در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام شرکت می‌کنم گاهی اوقات پیش می آید که مراسم تا پاسی از شب طول می‌کشد و نمازم قضا می‌شود، آیا این کار، جایز است؟ ✅ پاسخ: شرکت در مراسم عزای سیدالشهدا علیه السلام فضائل و برکات زیادی دارد اما ترک نماز و قضا کردن آن، به دلیل طولانی شدن مجالس عزاداری جايز نيست؛ باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که هم نماز قضا نشود و هم بتوانیم در این مراسمات با ارزش شرکت کنیم. 📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
💬سؤال: زنجیرزدن به بدن همان‌گونه که بعضی از مسلمانان انجام می‌ دهند، چه حکمی دارد؟ ✅جواب: اگر به نحو متعارف و به‌ گونه‌ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود اشکال ندارد. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
💠 استفاده از غذای گوشتی در کشور غیر مسلمان 💬 سؤال: در کشوری غیر مسلمان زندگی می‌کنم؛ آیا جایز است از رستورانی که صاحبش مسلمان است و ادعا می‌کند که از گوشت و مواد حلال استفاده می‌کند، غذا تهیه کرده و استفاده کنم؟ ✅ پاسخ: 🔹 اگر احتمال می‌دهید که ادعای او صحیح است، استفاده از غذای رستوران اشکال ندارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
💠 تخمه و آجيل در ایام عزاداری 💬 پرسش: استفاده از تخمه و آجیل و مانند آن در ایام عزاداری چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: گرچه از نظر شرعي في نفسه اشکال ندارد، مناسب است شأن و حرمت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مراعات شود (امام خامنه ای). اشکالی ندارد؛ اما اگر در عرف محل، این کار را نشانه شادی می دانند، بهتر است از این کار پرهیز شود (آیت الله مکارم) 📚 سید علی خامنه ای، سایت، استفتائات، شماره ۸۰۱۶۲۲ و ۷۸۵۴۴۲ و ناصر مکارم شیرازی، سایت، استفتائات، احکام عزاداری، مجالس شادی در ایام عزاداری. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
✾﷽✾ ═══════💎💎══ 🔰احڪـ🔎ــام عـــ🏴ــــزاداری 💢 قضا شدن نماز به جهت طولانی شدن عزاداری😰 📥 سوال : ❓ در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام شرکت می‌کنم گاهی اوقات پیش می آید که مراسم تا پاسی از شب طول می‌کشد و نمازم قضا می‌شود، آیا این کار، جایز است؟ 📤 پاسخ : ✍🏻 شرکت در مراسم عزای سیدالشهدا علیه السلام فضائل و برکات زیادی دارد اما ترک نماز و قضا کردن آن، به دلیل طولانی شدن مجالس عزاداری جايز نيست؛ باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که هم نماز قضا نشود و هم بتوانیم در این مراسمات با ارزش شرکت کنیم. 🖥 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
❓متن پیام: سلام وقت بخیر ، میشه طریقه خواندن نماز جماعت بفرمایید ؟ بطور کامل و دقیق ✅ پاسخ موقع نیت اگر نمازصبح باشد چنین نیت کند: (( دو رکعت نماز صبح اقتداء می کنم به امام جماعت قربة الی الله)). و اگر نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا باشد، نیت کند که سه رکعت نماز مغرب یا چهار رکعت نماز ظهر یا عصر یا عشا را اقتداء می کنم به امام جماعت قربة الی الله و لازم نیست که این نیت را با زبان بگوید، بلکه اگر قصدش همین باشد و با همین قصد تکبیرة الاحرام بگوید و اقتدا کند، صحیح است. و هم چنین در رکعت اول و دوم نماز اگر رکعت اول و دوم نماز امام هم باشد، ماموم (یعنی کسی که به جماعت اقتدا نموده است) نباید حمد و سوره را بخواند که توضیح داده می شود. نماز جماعت از نظر شرایط و احکام به طور خلاصه چنین است: الف: شرایط نماز جماعت . در نماز جماعت، شرايط زير بايد مراعات شود: ۱. مأموم از امام جلوتر نايستد، و احتياط واجب آن است‏ كمى عقب‏تر بايستد. ۲. جايگاه امام جماعت از جايگاه مأمومين، بالاتر نباشد. (مقدار كم و سراشيبى مختصر مانعى ندارد). ۳. فاصله امام و مأموم و فاصله صف‏ها، زياد نباشد، ۴. بين امام و مأموم و همچنين بين صف‏ها، چيزى مانند ديوار يا پرده مانع نباشد، ولى نصب پرده و مانند آن بين صفِ مردها و زن ها اشكال ندارد. ب: پيوستن به نماز جماعت (اقتدا كردن) در هر ركعت، تنها در بين قرائت و در ركوع مى‏توان به «امام» اقتدا كرد، پس اگر به ركوع امام جماعت نرسد، بايد در ركعت بعد اقتدا كند، و اگر بعد از اقتدا به ركوع امام جماعت هم برسد، نماز جماعت صحیح است و يك ركعت به حساب مى‏آيد. ج: حالت هاى مختلف براى پيوستن ( یعنی اقتداء) به نماز جماعت. اگر در رکعت اول امام اقتداء کند. ۱. در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمى‏خواند و بقيّه‏ اعمال را با امام جماعت بجا مى‏آورد. ۲. در ركوع: ركوع و بقيّه اعمال را با امام جماعت بجا مى‏آورد. اگر در رکعت دوم امام اقتدا کند. ۱. در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمى‏خواند و با امام، قنوت و ركوع و سجده را بجا مى‏آورد و آنگاه كه امام جماعت تشهّد مى‏خواند، بنا بر احتياط واجب بايد به صورت نيم‏خيز، بنشيند و اگر نماز دو ركعتى است بعد از سلام امام يك ركعت ديگر به تنهايى بخواند و نماز را تمام كند و اگر سه يا چهار ركعتى است، در ركعت دوم كه امام جماعت در ركعت سوم مى‏باشد، حمد و سوره را خودش آهسته بخواند و آنگاه كه امام جماعت ركعت سوم را تمام كرد، و براى ركعت چهارم برمى‏خيزد، مأموم بايد پس از دو سجده، تشهّد بخواند، و براى خواندن ركعت سوم برخيزد و در ركعت آخر نماز كه امام جماعت با تشهّد و سلام، نماز را به پايان مى‏برد او نيم‏خيز مى‏نشيند، سپس يك ركعت ديگر را خودش مى‏خواند. ۲. در ركوع: ركوع را با امام جماعت بجا مى‏آورد و بقيّه نماز را همانگونه كه گفته شد، انجام مى‏دهد. اگر در رکعت سوم امام اقتداء کند. ۱. در بين قرائت: زمانى كه مى‏داند اگر اقتدا كند، براى خواندنِ حمد و سوره و يا حمد تنها وقت دارد، مى‏تواند اقتدا كند و بايد حمد و سوره و اگر امام به ركوع رفت فقط حمد را بخواند، ولى اگر مى‏داند فرصت ندارد، بايد صبر كند تا امام جماعت به ركوع رود، سپس به او اقتدا كند. ۲. در ركوع: چنانچه در ركوع اقتدا كند، ركوع را با امام بجا مى‏آورد و حمد و سوره براى آن ركعت لازم نيست و بقيه نماز را همانگونه كه قبلًا بيان شد بجا مى‏آورد. اگر در رکعت چهارم اقتداء کند. ۱. در بين قرائت: حكم اقتدا در ركعت سوم را دارد، و آنگاه كه امام جماعت در ركعت آخر نماز براى تشهّد و سلام مى‏نشيند، مأموم بطور نيم‏خيز بنشيند تا تشهّد و سلام امام جماعت تمام شود و سپس برخيزد و بقيّه نماز را خودش بخواند. ۲. در ركوع: ركوع و سجده‏ها را با امام بجا مى‏آورد، (اكنون ركعت چهارم امام و ركعت اوّل مأموم است) و بقيّه نماز را همانگونه كه در مسئله قبل گذشت، انجام مى‏دهد. احكام نماز جماعت‏ اگر امام جماعت يكى از نمازهاى يوميّه را مى‏خواند، هر كدام از نمازهاى يوميّه را مى‏توان به او اقتدا كرد، بنا بر اين اگر امام، نماز عصر را مى‏خواند، مأموم مى‏تواند، نماز ظهر را به او اقتدا كند، و اگر مأموم پس از آن‏كه نماز ظهر را خواند، جماعت برپا شود مى‏تواند، نماز عصر را به ظهر امام اقتدا كند. مأموم مى‏تواند نماز قضاى خود را به نماز اداى امام، اقتدا كند، هرچند قضاى ديگر نمازهاى يوميّه باشد، مثلًا امام جماعت نماز ظهر را مى‏خواند و او قضاى نماز صبح را. مأموم نبايد تكبيرةالإحرام را پيش از امام بگويد. مأموم، بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند، ولى اگر ركعت اوّل يا دوم او، همراه ركعت‏ سوم يا چهارم امام باشد، بايد حمد و سوره را نيز خودش بخواند. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
❓متن پیام: سلام بنده در نقطه aبدنیا آمدم وتاحدود سی سالگی زندگی کردم درحال حاضر درنقطه bساکن هستم واز محل تولد اعراض نکرده ام .در نقطه cهم قصد زندگی دارم که بین دو نقطه b وcدر حرکت باشم . آیا نماز در نقطه cکامل است؟وانسان چند وطن می تواند داشته باشد؟سپاس ✅ پاسخ طبق فرمایش آیت اللّه خامنه‌ای: برای اینکه مکانی وطن انسان محسوب شود لازم است که آنجا را برای اقامت (به طور دائم و یا بدون تعیین مدت) انتخاب نموده و در آنجا زندگی نماید؛ البته اگر قصد داشته باشد مدت مشخصی مثلاً ده سال یا پانزده سال در جائی زندگی کند صدق عرفی وطن در این صورت معلوم نیست مگر آنکه بخواهد مدت خیلی طولانی مثلاً چهل، پنجاه سال در آنجا بماند که در آن صورت آن مکان وطن او محسوب می شود. غیر از وطن اصلی(جایی که در آن بدنیا آمده و رشد و نمو نموده) داشتن دو وطن اتخاذی اشکال ندارد ولی اگر خواست سه وطن اتخاذ کند که در هر یک در طول سال چهار ماه زندگی کند منوط به صدق عرفی وطن است وگرنه وطن سوم اشکال دارد. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
❓متن پیام: سلام وقت شما بخیر من ۱۴سالمه نمازم رو سریع میخونم میگم نماز رو با چه سرعتی بخونی باطل میشه ؟ ✅پاسخ در نماز باید قرائت حمد و سوره و اذکار به عربی صحیح خوانده شود و حد رکوع و سجده مراعات شود، با وجود اینها اگر به قدری تند خوانده شود که از حالت و صورت نماز خارج شود، نماز صحیح نیست. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼