eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.5هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
2.7هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
📥 سوال: اگر در نماز یک رکعت از امام جماعت عقب ماندیم، تجافی (نیم خیز نشستن) در تشهد لازم است؟ 📤 پاسخ: ✍ آیات امام خمینی، اراکی، نوری همدانی: كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند، می تواند برخيزد و نماز را تمام كند و يا انگشتان دست و سينه پا را به زمين  بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد. ✍ آیات گلپايگانی و صافی گلپایگانی: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده بنابر احتياط واجب بايد وقتی امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام تشهّد نماز را بگويد و بعد برخيزد و واجب نيست صبر كند تا امام سلام  بگويد. ✍ آیات خوئی، سيستاني، تبريزی: كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده بهتر آن است كه وقتی امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و اگر در همانجا بخواهد قصد انفراد نمايد مانعي ندارد (خوئي، تبريزی: ولی چنانچه از اول قصد انفراد داشته، محل اشكال است). ✍ آیة الله فاضل لنکرانی: كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد ركعت آخر را می خواند، می تواند نيّت فرادی كند و برخيزد و نماز را تمام كند و يا انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد. ✍ آیة الله امام خامنه ای: اگر امام جماعت در حال قرائت تشهد باشد و مأموم يک رکعت ديرتر اقتدا کرده باشد، احتياط واجب آن است که به حال تجافى باشد و مى‌تواند تشهد بخواند و يا تسبيح بگويد. ✍آیة الله وحید خراسانی: کسی که یک رکعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد رکعت آخر را می خواند  اگر قصد انفراد نکند بنابر احتیاط واجب  انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید. و بعد برخیزد و اگر در همانجا بخواهد قصد انفراد نماید مانعی ندارد. ولی چنانچه از اول قصد انفراد داشته محل اشکال است. ✍ آیة الله شبیری زنجانی: كسی كه از امام عقب مانده، وقتی امام تشهّد ركعت آخر را می خواند اگر در ركعتی باشد كه تشهّد ندارد، تشهّد را با امام می خواند و بنابر احتياط انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانو ها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ركعت آخر را بخواند، ولي می تواند قصد فرادی كرده تشهّد نخوانده برخيزد. ✍ آیة الله سبحانی: كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد ركعت آخر را می خواند، نیم خیز بنشیند و صبرکند تا امام تشهّد نماز را بگوید و بعد برخیزد. ✍ آیة الله مكارم شیرازی: كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابر احتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد و اگر تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد. ✍ آیة الله مظاهری: كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد ركعت آخر را می خواند می تواند برخيزد و نماز را تمام كند و مستحبّ است نیم خیز بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد. 📚 منبع: نقل از پایگاه اینترنتی anhar.ir ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
جن... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
پوشیدن لباس جنس مخالف... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: اگر شوهر زن را از انجام واجبات دینی منع کند، آیا زن می تواند وی را ترک کند؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر برای عمل به تکالیف شرعی، راهی جز خروج از منزل شوهر نباشد، می تواند منزل را ترک کند. ✍ آیت الله مکارم: اگر مخالفت او با انجام واجباتی که ضروری دین هستند به انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به طلاق ندارد. ولی اگر شوهر منکر نباشد و امر به معصیت یا ترک واجبات نماید، زن در این امور نباید از او اطاعت نماید اما نباید او را ترک کند. ✍ آیت الله سیستانی: اگر ماندن در خانه مستلزم گناه باشد يا موجب حرج و مشقت زياد باشد يا خوف و خطرى در بين باشد مى تواند خارج شود و برنگردد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر برای انجام وظایف شرعی راهی جز ترک وی نباشد باید ترک کند. ✍ آیت الله فاضل: شوهر حق ندارد زن را از انجام واجبات منع کند، در صورتی که زوج، زوجه را مجبور به ترک واجبات و انجام معصیت کند و با صحبت کردن با شوهر، شوهر اصلاح نشود و به زن اجازه ترک گناه و انجام واجبات را ندهد، زن می‌تواند شوهر را ترک کند بلکه باید برای اجتناب از گناه و انجام واجبات الهی شوهر را ترک کند و می توانید اقدام به درخواست طلاق کند. 📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 536130. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503080321. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 484397. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30316. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500661. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نماز جماعت به صورت تمام در سفر... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
قضای نماز آیات... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: اگر بعد از تطهیر لباس و خواندن نماز، متوجه باقی ماندن نجاست در آن شویم، وظیفه مان چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: به طور کلی اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده، نمازش صحيح است. ✍ آیت الله مکارم: در فرض سوال نمازی که با آن لباس خوانده شده است صحیح است و اگر بعدا یقین به عدم تطهیر نموده تا آنرا تطهیر نکند، نمی تواند در آن لباس نماز بخواند. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: نماز خوانده شده صحیح است. ✍ آیت الله فاضل: اگر با شستن لباس نجس مطمئن شده باشید که لباس پاک شده و بعد از خشک شدن لباس و پوشیدن آن با آن لباس نماز بخوانید و بعد از نماز بفهمید که نجاست لباس برطرف نشده، لباس نجس است باید دوباره بشویید لیکن نمازی که با آن لباس خوانده اید صحیح است. 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: aryGtDUntRg. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9512060140. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503504. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
جسد میت مسلمان... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
صیغه نذر... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال: آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر از چند ماه رمضان روزه‌ قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی‌ اگر وقت قضای آخرين ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد. ✍ آیت الله مکارم: چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود. ✍ آیت الله وحید: اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد. ✍ آیت الله فاضل: اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب می‌شود. 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 645441. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501290188. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 18311. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500275. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر با نوشتن... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
هیپنوتیزم... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯