eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.8هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
2.7هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
📥 سؤال: آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر از چند ماه رمضان روزه‌ قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی‌ اگر وقت قضای آخرين ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد. ✍ آیت الله مکارم: چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود. ✍ آیت الله وحید: اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد. ✍ آیت الله فاضل: اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب می‌شود. 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 645441. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501290188. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 18311. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500275. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر با نوشتن... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
هیپنوتیزم... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آيا براى زن حائض تنها خواندن آيه سجده دار حرام است؛ يا علاوه بر آن خواندن بقيه سوره نيز حرام است؟ 📤 پاسخ: ✍ آيات امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است. (۱) ✍ آيات خامنه اى، سيستانى، صافى، مكارم و تبریزی: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست. (۲) ✍ آيةاللَّه وحيد: خواندن آيه سجده دار، حرام است و بنابر احتياط واجب، خواندن بقيه سوره نيز حرام است.(۳) 📚 منابع: ۱. العروة الوثقى، ج۱، احكام الحائض، م۴۲ ۲. توضيح المسائل مراجع، م۳۵۴؛ خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات۱۱۹ ۳. توضيح المسائل، م۳۶۱ ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
کرم ضد افتاب برای زن... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر برای ائمه علیهم السلام... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آیا گرفتن مراسمات مذهبی و عزاداری در برج های و مجتمع های مسکونی در صورت ابراز نارضایتی برخی ساکنین اشکالی دارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اقامه چنین برنامه‌هایی از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می‌باشد؛ ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم مذهبی از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند، هر چند با کم کردن صدای بلندگو باشد. ✍ آیت الله مکارم: در قسمت‌هایی از مجتمع که مشترک بین تمام ساکنان می باشد با رضایت تمام ساکنان، برگزاری مجلس عزاداری و... مانعی ندارد اما به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. در قسمت‌هایی از مجتمع که خصوصی است برگزاری مجالس ذکر شده با رضایت مالک آن محل مانعی ندارد البته به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: برگزاری مراسم های بیان شده در سوال اگر عرفا از مصادیق اذیت و تضییع حق الناس محسوب شود جایز نیست. ✍ آیت الله وحید: استفاده از ملک مشاع و هرگونه تصرفی در آن باید با اجازه همه صاحبان آن باشد و الا جایز نیست و در ملک شخصی خودتان نیاز به اجازه کسی ندارید مگر اینکه در موقع فروش با شما شرط خاصی کرده باشند. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر مجلس عزاداری یا زیارت عاشورا موجب اذیت و آزار همسایه ها شود جایز نیست، باید در جایی و طوری مجلس عزاداری یا جلسات قرآن یا مجلس زیارت عاشورا برگزار کنید که موجب اذیت دیگران نشود. نسبت به حق الناس مالی اگر هزینه و مخارج برق و آب و گازی را که بابت مجلس عزاداری مصرف می‌شود پرداخت کنید اشکال ندارد. 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 588597. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407140081. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22362. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 11406. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402911. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر روزه... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
جشن گرفتن میلاد حضرت مسیح (ع)... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال: در اموری مانند خروج از منزل، حرف شنوی و اطاعت، زن باید خواست شوهر را مقدّم کند و یا پدر و مادر؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: به طور کلی اطاعت از والدین واجب نیست ولی ایذای آنان حرام است مگر در انجام واجبات و ترک محرّمات. ✍ آیت الله مکارم: در فرض سوال چنانچه به خانه شوهر رفته است اولویت با حرف شوهر است اما باید به گونه عمل نماید که موجب ناراحتی و آزار والدین نباشد. ✍ آیت الله سیستانی: اطاعت هیچ کدام به طور مطلق واجب نیست به طور کلی اطاعت از شوهر فقط در استمتاع لازم است و این که بیرون رفتن با اجازه او باشد اما نمی تواند او را ملزم به رفتن جایی کند. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اطاعت از شوهرش واجب است. ✍ آیت الله وحید: گوش دادن حرف شوهر در دو مورد واجب است و در غیر این دو مورد در صورتی که ربطی به این دو مورد ندارد لازم نیست: زنى كه عقد دائمى شده نبايد بدون اذن شوهر از خانه بيرون رود و بايد خودرا براى هر لذّت مشروعى كه او مى خواهد تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند و اگر اين وظايف را انجام دهد، تهيّه غذا و لباس و منزل و ساير مايحتاج زن ـ بر طبق آنچه متعارف است ـ بر شوهر واجب است و اگر تهيّه نكند ـ چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد ـ مديون زن است. اگر زن در كارهايى كه در مسأله پيش ذكر شد اطاعت شوهر را نكند گناهكار است و حقّ غذا و لباس و منزل و ساير ما يحتاج و همخوابى ندارد، ولى مهر او از بين نمى رود. ✍ آیت الله فاضل: وقتی عقد ازدواج بین زن و مرد خوانده می شود تمام احکام زن و شوهری بین آن ها جاری است و زن موظف به تمکین است و بدون اجازه شوهر نمی تواند از منزل خارج شود، هرچند در منزل پدرش باشد، بنابراین اگر پدر امر به رفتن کند و شوهر منع کند به حرف شوهر باید گوش بدهد. 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 536130. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402120189. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 323395. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15032. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 5865. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400473. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر روزه در سفر... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
انتهای وقت نماز عصر... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال: وجه قابل توجهی را به یکی از دوستان به عنوان قرض الحسنه داده ام، آیا بازپس گیری آن شرایط خاصی دارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر براي بازپرداخت زمان معين نشده است، مي توانيد مطالبه کنيد و مديون در صورت توان بايد بپردازد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر قرض گیرنده دارا باشد و قرض مدت دار نبوده باشد می توانید پس بگیرید. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر زمان خاصی را برای بازپرداخت معین نکرده اید هر زمان خواستید می توانید وجه تان را مطالبه کنید. البته در صورتی که بیشتر از مستثنیات دین نداشته باشد باید به وی مهلت دهید. ✍ آیت الله وحید: به همان مقدار می توانید پس بگیرید و مشکلی ندارد. ✍ آیت الله فاضل: اگر شرط خاصی برای باز پس گرفتن نگذاشته اید هر وقت بخواهید می‌توانید پول خود را پس بگیرید. 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 545748. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 336444. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16040. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6747. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400844. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
استفاده از اینترنت بدون کسب اجازه... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر روزه کسی که قضا یا کفاره دارد... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال: آیا انجام مسح پا از بالا به سمت نوک انگشتان صحیح است؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط از نوک انگشتان باشد. ✍ آیت الله مکارم: از بالا به پایین کشیدن مسح پا، جایز است و بسیاری از بزرگان به آن فتوا داده اند. ✍ آیت الله سیستانی: با نوک اشکال ندارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. ✍ آیت الله وحید: در مسح پا دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پا بكشد يا آن كه دست را بر برآمدگى روى پا يا مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد. ✍ آیت الله فاضل: احتیاط مستحب است که از سر انگشت پاها به طرف مفصل مسح کشیده شود، هرچند برعکس نیز صحیح است. 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: uO3r8i25AmE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607210094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 667631. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46443. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. 6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611999. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
تجوید قرائت امام جماعت... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر زن... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال: اگر مرد متوجه شود که همسرش قبلا با کسی ازدواج کرده و طلاق گرفته و این موضوع را از وی مخفی نموده اند؛ آیا حق طلاق بدون پرداخت مهریه را دارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اختیار طلاق با مرد است ولی باید مهریه زن را بپردازد. ✍ آیت الله مکارم: حق فسخ برای مرد در صورتی که بعد از ازدواج متوجه شود دختر قبلا هرچند به مدت کوتاه ازدواج موقت داشته ولو دوشیزه باشد (نزدیکی نکرده باشند) باقی است و در مورد مهریه، اگر دختر تدلیس کرده حق مهر ندارد و اگر دیگری ندلیس کرده است باید مهریه دختر را بپردازد و از کسانی که تدلیس کرده اند بگیرد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر به او گفته است كه اين اولين ازدواج او است و اين توصيف در عقد منظور شده است مى تواند فسخ كند و مهر ندهد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: طلاق در هر صورت در اختیار مرد است و در هنگام طلاق در فرض دخول باید تمام مهریه را بپردازد بله اگر این زن در هنگام ازدواج با وی ثیبه بوده، می تواند به نسبت، تفاوت مهریه باکره و ثیبه را از مهریه کسر کند. ✍ آیت الله وحید: خیر؛ باید مهریه را بدهد. ✍ آیت الله فاضل: ازدواج قبلی زن و طلاق گرفتن و مخفی کردن آن از شوهر مجوز فسخ عقد نیست و اگر مرد بفهمد و بخواهد زن را طلاق بدهد باید مهریه اش را بدهد. 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 541313. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402300180. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 330007. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15560. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6360. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400671. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر فرزند... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر شمع... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
یادگیری مسائل شرعی برای پرستاران.. نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آیا برداشتن ابرو برای مردان جایز است؟ 📤 پاسخ: برداشتن ابرو به خودی خود اشکال شرعی ندارد، مگر اینکه مفسده انگیز بوده یا مصداق تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا موجب ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید. 👈ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید جایز نیست. ✍ آیت الله سیستانی: فی نفسه مانعی ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولی اصلاح جزیی و مرتب کردن بعضی از قسمتها که منظره خوشایندی ندارد، اشکالی ندارد. 📚 منابع: [1]. استفتاء از دفاتر آیات خامنه‌ای و مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. [2]. سایت استفتائات آیت الله سیستانی، سوال3 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
استفاده از پودر ژلاتین... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نذر آجیل مشکل گشا... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
⭕️ برندگان مسابقه هفته #بیست و یکم "احکام شرعی مصور" ✅ به دو نفر از برندگان شارژ هدیه #پنج هزار تومانی اهدا شد. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آیا گرفتن مراسمات مذهبی و عزاداری در برج های و مجتمع های مسکونی در صورت ابراز نارضایتی برخی ساکنین اشکالی دارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اقامه چنین برنامه‌هایی از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می‌باشد؛ ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم مذهبی از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند، هر چند با کم کردن صدای بلندگو باشد. ✍ آیت الله مکارم: در قسمت‌هایی از مجتمع که مشترک بین تمام ساکنان می باشد با رضایت تمام ساکنان، برگزاری مجلس عزاداری و... مانعی ندارد اما به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. در قسمت‌هایی از مجتمع که خصوصی است برگزاری مجالس ذکر شده با رضایت مالک آن محل مانعی ندارد البته به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: برگزاری مراسم های بیان شده در سوال اگر عرفا از مصادیق اذیت و تضییع حق الناس محسوب شود جایز نیست. ✍ آیت الله وحید: استفاده از ملک مشاع و هرگونه تصرفی در آن باید با اجازه همه صاحبان آن باشد و الا جایز نیست و در ملک شخصی خودتان نیاز به اجازه کسی ندارید مگر اینکه در موقع فروش با شما شرط خاصی کرده باشند. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر مجلس عزاداری یا زیارت عاشورا موجب اذیت و آزار همسایه ها شود جایز نیست، باید در جایی و طوری مجلس عزاداری یا جلسات قرآن یا مجلس زیارت عاشورا برگزار کنید که موجب اذیت دیگران نشود. نسبت به حق الناس مالی اگر هزینه و مخارج برق و آب و گازی را که بابت مجلس عزاداری مصرف می‌شود پرداخت کنید اشکال ندارد. 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 588597. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407140081. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22362. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 11406. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402911. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
وقت نماز آیات هنگام خورشید یا ماه گرفتگی... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
وقت نماز آیات هنگام خورشید یا ماه گرفتگی... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: اگر نماز آیات به واسطه (خسوف، کسوف، زلزله و...) بر عهده فردی بوده، ولی بجا نیاورده است، آیا با نیّت ادا بخواند یا قضا؟ 📤 پاسخ: ✍ امام خمینی (ره): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، ص 199، م 1496و 1498 ✍ آیت الله بهجت (ره): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، 1384، ص 241، 242،  1217و 1219 ✍ آیت الله تبریزی (ره): 🔹 در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله: احوط (احتیاط واجب) آن است که به قصد ما فی الذمّه بیاورد و قصد ادا و قضا نکند. 📚 توضیح المسائل، 1383، ص 226، م 1504 و 1506 ✍ آیت الله خامنه ای (دام ظلّه): در فرض سوال اگر سبب وجوب نماز آیات خسوف و یا کسوف بوده واجب است بعد از آن به نیّت قربه الی الله (بدون نیت اداء و قضا) بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد. 📚استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات ✍ آیت الله سیستانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود. 📚 توضیح المسائل، م 1476  ✍ آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود. 🔹در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: بنابر احتیاط در وقت خواندن، نیت ادا و قضا نکند. 📚توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 348، م 1505 و 1507  ✍ آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیت قضا نماید. 🔹در زلزله و رعد و برق و مانند این ها: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، 1382، ص 297م 1505 و 1507 ✍ آیت الله گلپایگانی (ره): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، 1414هـ ق، ص 259، م 1505 و 1507 ✍آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): 🔹خسوف و کسوف: در مورد خوشید یا ماه گرفتگی، اگر بعد از گذشتن وقت بفهمد تمام خورشید یا ماه گرفته بوده، باید قضاى نماز آیات را بجا آورد، امّا اگر تمام آن نگرفته باشد قضا واجب نیست. 🔹در زلزله و صاعقه و مانند آن: احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند، به نیت ما فی الذمه و قصد احتیاط. 📚 توضیح المسائل، ص 241، م 1292 ✍آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله و رعد و برق و مانند آن: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، 1384، ص 293، م 1493و 1495 ✍ آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: قضا است. 🔹در زلزله و رعد و برق و مانند این ها: بنابر احتیاط واجب نیّت ادا و قضا نکند. 📚توضیح المسائل، 1383، ص 471، م 1504 و 1506 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯