eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
30.3هزار دنبال‌کننده
13.9هزار عکس
2.5هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ چت با جنس مخالف... نظر مشهور مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓سـوال کسی کـه روی صنـدلی نشسته و نمــاز می‌خواند آیــا در حال خواندن حمد و سوره و سجده و رکـوع بایـد پـاهــا را روی زمیـــن قـــرار دهـــد؟ ✍ امام خامنه ای: در مورد نوک‌ انگشت پا اگر می تواند بایـد بر روی زمین قرار دهد و امـا در غیر سجده اگر امکان‌دارد باید هر دو پا بر روی زمین و یـا ماننـد آن مستقــر بـاشــد. ✍ آیت الله مکارم: فردي که بـر اثر ناتواني روي صندلي نماز مـي‌ خوانـد اگـر مـي ‌تـوانــد هنگام‌ سجده روي‌ميز سجده کند، و لازم‌نيست‌شرايط‌ديگر سجـده مـاننـد گذاشتن نـوک پا بـر زميــن را رعـايـت کنـد. ✍ آیت الله شبیری‌زنجانی: البته اگر برای قیام و رکوع بتواند بایستد باید این کار را انجـام دهـد ولـی اگـر بـرای قیــام و رکوع هـم ناچـار بـه نشستـن باشد قرار دادن پاها بر زمیـن لازم نیست؛ البته‌برای ‌سجده، بنابـراحتیـاط نـوک انگشتـان شست را بر زمیـن قرار دهـد. ✍ آیت‌الله‌سیستانی:لازم ‌نیست. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی سایت آیات خامنه‌ای،ش:nfOisbVrLbU. مکــارم، س: 9706120095. زنجــــانی، ســــوال: 57582. سیــستــــانی؛ س: 775750. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ استفاده کودکان از اینترنت... نظر مشهور مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓آیا تعمیرات منزل که همراه ســـر و صـــدا بــــرای همسایگان است، اشکال دارد؟ ✍ آیت الله خــــامنـه ای: مـــوارد مخـتلـف اســـــــت، در زمــــان متعـــارف و بــــه روش هــــای متعارف باشد، اشکـال نـــدارد. ✍ آیت الله مکــــارم:چـنـــانچــــه تعمیــرات ضــــروری بــــوده و ناچــار از این کــار هستـیـد بـه طریقــی رضایـت همسـایـگـان را جلب نماییـد و غالبــا جلــب‌ رضایت به دلیـل ایـــن مقــدار مزاحمت کار سختـی نیـســت. ✍ آیـت الله سیــــستانـــی: اگــــر متعارف باشـد اشکـــال نـدارد. ✍ آیــت الله شبیــری زنجـانی: از مصــادیـق تزاحـــم الضـرریــن‌ است کسـی که ضــرر کمتـــری‌ مــی‌کنــــــد حقـــــی نـــــدارد. ✍ آیـت الله صافـــی: چنـــانچـــه‌ صداها به قــدر متعـارف ‌بوده، مانعی ‌ندارد و حـتـی الامکــان‌ بایـــد از ایــــذاء همســایگــان اجــتنـــــــــــــاب کــــــــــــــرد. ✍ آیت الله فـاضــل: اگـر انجـــام‌ تعمیرات جـزئی ماننـد تعمیــر آشپزخانه ضـروری باشــد هــر چنــــد داخـــــل واحــــد هــای‌ آپارتمانـی باشـد و هـــر چنـــد موجب سـر و صـــدا و اذیــت‌ همسـایــه هـــا شـــــود انجــام‌ تـعمیــــــرات بـــــه مـقـــــــدار ضـــرورت اشکــــــال نـــــدارد. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آيات‌ خــامنــه‌ای: owGqiaX9OG8. مکارم، شماره: 9612050101. سیـستــانی، شمــاره: 707613. شبیری، شماره:50551. صافی، 124865. فـاضــل:9613771. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ نماز ظهر اول وقت در روز جمعه... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ قمه ‌زدن به طور مخفی... نظر آیت الله خامنه‌ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 !!! ❓ خانواده دختر قادر به خـريـد يک مرتبـه جهيزيه مورد نياز خود نيست، اگـر از درآمد كسـب به تدريـج وسايلى به اين جـهت بخـرد، آيا مشمـول خمـس مى‌شود؟ ✍ آيــات امــام، خامنــه‌اى، سيستــانـى، فاضل، وحيد ونورى: چنانچه در بین سال، از درآمـد آن سـال تهيه کرده و از شأنش بيشتـر نباشد، خمس ندارد. ✍ آيات بهجت و صافى: اگر جهيزيه در زمـانـى كـه دختــر در معــرض (سن) ازدواج است،تهيه‌ شود،خمس ندارد. ✍ آية اللّه مكارم: چنانچه تهيه جهيزيه از پيـش، در ميـان مـردم رايج باشـد و به صـورت هزيـنه معمـولى در آيـد و يا اگر تهيه نكنند، عيـب محسـوب مى‌شود، [در این‌فرض] خمس ندارد. 📚 منابع: توضيـح ‌المســـائل ‌مراجــع، م ۱۷۷۷ خامنــه‌اى، اجــــوبـة س ۹۰۵ و ۹۱۷؛ توضيــح المســائل، نـــوری م ۱۷۷۳؛ وحـيــــد م ۱۷۸۵، بـهـجــــت م۱۳۹۱، مـکــــارم م ۷۷۷، صــــافى، جــامــع الاحـكـــام، ج ۱، س ۷۴۸؛ مـكــــارم، استـــفـتــــــــائــــات، ج ۲، س ۵۴۸. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ قمه ‌زدن... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ ما برای درست کردن سرکه، انگور ‌ را در ظـرفی ریخته و روی آن آب می‌ریـزیم و بعـد از مدتی تبـدیـل به ســرکه می‌شــود. اگــر در ایــن مـــدت مجــــددا روی آن انگــــور بریــزیم اشـکـال دارد و نبـایـد تا چهـــل روز در آن را بـــاز کـــــرد؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: درفرض سوال‌ اگرتبدیل به سرکه شود گرچه در دو مرحله یابیشتر پاک می باشد. ✍ آیت الله مکارم: مدت زمان تبدیل انگور وسایر میوه ها به سرکه در فصول سال‌و‌شرایط‌محل‌نگهداری‌ ظرف متفاوت است. گاهی ممکن‌ است در مدت چهل روز تبدیل به‌ به شـراب شـود و گاه ۲ تـا ۳ ماه؛ هــرگاه بوی تنــد الکل داد شـراب‌ اســت و بایــد صبـر کننــد تا این‌ حالت بعد از مدتی برطرف شـود تا بتـــواننـــد استـــفــاده کننـــد. ✍ آیت الله سیستانی: چنين شرطی‌ نيست معيار اين است که در آخر همه تبديل به سركه شده باشـد. ✍ آیت الله شبیری: اگر انگور یا آب‌‌ آن جوش نیـامده باشـد هر چنـد به خودی خود پاک وحلال ‌است. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایـت آیات‌ خامنه‌ای، ش: MNyDi4XkQI4. مکـارم، شمـاره: 9606250069. سیـستـــانی، شمـــاره: 658681. شبیری، شماره استفتاء: 45623. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ مراسم شبیه خوانی... نظر آیت الله خامنه‌ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ اعمال روز عاشورا... نظر مشهور مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ اگــــر کســــی پـــس انــــدازی بـرای خریـد خـانـه یـا ماشیـن داشتـه بـاشـد کـه استطاعــت حـج را بـه همـــراه بیـاورد در صورتـی کـه پـس از بـازگشـت از حـج امـکـان تهیــه مســکـن دچـار مشکـل شــود، آیا حـــج واجـب مـی شــود؟ منظـور از استطاعـت،‌ استطاعـت در ماه انجام حـج اسـت یا مــاه هـای قبل را نیـز شـامـل می شــود؟ ✍ امام خـامنـه ای: بــا نیــاز بــه وسـائـل زنـدگــی حــج بـــر او واجب نیست؛ اگر از هر جـهت استطاعت دارد اما موسـم‌حـج نرسیده نمـی توانـد خـود را از استطاعت ساقـط کنـد و حــج بـــر او واجــــب مـــی شــــود. ✍ آیت الله مکـارم: در استطاعت بـراي حــج، عـلاوه بـر داشتـن هزينه رفت و برگشـت، داشتـن ضـروريات زنـدگـي و آنـچه در گذران زندگـي بـه آن نيـاز دارد نيـز شـرط اســت، مثـل خـانــه مسکوني (ملکـي يا اجارهـاي)، اثاث خـانــه، وسيـله سواري و مـاننـد آن البتــه در حــدي کـه منـاســـب شـــأن او بـاشـــد، و چنـانـچه عيـن آنـهــا را نـــدارد، پـول يـــا معـــادل قیمــت آن را داشتـه بـاشد؛ انجـام حجـی کـه در صـورت استطاعـت بــر فــرد مسلمــان واجــــب مــی شـــود، حـج تمتــع اســـت کــه در مــاه ذی الحجــه هـــرســـال انجـــام می شـود و در آن مـاه نیز بـاید مستطیــع بــاشـد و استـطاعت او از بیــــن نـــرفتــــه بـــاشــد. ✍ آیت الله سیـستـانـی: مستطیـع نیــست؛ اگــر احـراز كنـد سايـر شـرايـط تـا وقــت حــج بـاقــی اســت ودر مـؤونــه نـيـازى بــه آن مبلــغ نـدارد بـايـد نگهـدارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: هزینه مال در حج اگر زندگی‌را مختل کنــد شخـص مستطیــع نیسـت وگـــرنـــه مستطیــــع اســـــت؛ استطاعت مالـی قبـل از موسم نیــز کفـــــایــت مــــی کنـــد و بـــایــــــد آن را حفـــــظ کنـــد. ✍ آیت الله فـاضـــل: اگـــر کســی خـانـه مسکـونـی نـدارد و پـول بـرای خـریـد خـانـه پـس انـداز کند و با رفتن به حـج قـادر بـه خریـد خـانـه نبـاشـد و در امــر سکـونــت بــا مشکــل رو بـــرو مـی‌شـــود و نـداشتــن خـانـــه مسکونــی بـرایـــش حــرجــی بـاشــد، رفتــن بـه حـج واجـب نیســت. منظــور از استطاعــت مالی استطاعـت در زمان رفتـن بـه حــج و انجــام مقدمـات آن مـلاک اسـت مثــلا اگــر قبـل از موســم حـج مستطیــع نبـاشـد و در زمان رفتـن بـه حـج یعنـی دهــه اول مـــاه ذی الحجــه از نظر مالـی مستطیـع شـود ولـی از نظـر راه رفتـن ممکـن نباشـد مثلا بدون ثبت نـام قبلـی او را به حج نمی برنـد و نمـی توانـد بـدون اجــازه و ویــزا بـه حــج بـــــرود، مستطیـــــع حســـــاب نمی‌شود و اگر بـرای ســال بعـد استطاعتـش باقـی باشــد بـرای ســال بعـــد رفتـــن بــــه حـــج بـــراو واجـــــب مــــی‌شـــــود. 📚 منابع: استفتاء از رسمی سـایت آیات خامنـــه‌ای: UzdpM3qxJro. مکـــارم، ش: 9606290042. سیستـانی، شمــاره: 659645. شبـیــــری، شمـــــاره: 45712. فاضــل، شمــــاره: 9611681. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ روزه در روز عاشورا... نظر مشهور مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ اگر در نمـاز بـه اشتبــاه و غیر عمدی، صــورت بـه طـرف چـپ یـا راســت برگـردد، آیـا نمــاز بـاطـل اســت؟ ✍ آیت‌الله خامنه‌ای: اگر التفات صورت فاحــش نيـسـت به گونه‌اى که تمام صورت به طــرف راســت و يا چـپ برگـــردانده نشــود، اشکــال نــدارد. ✍ آیات امـام و مکــارم: اگــر بـه طـور غیر عمدی همـه صورت را به طرف راست یاچپ قبله برگرداند،احتیاط واجب آن اســت که نمـاز را دوبـاره بخـــوانــد؛ ولــی اگــر ســـر را کمی برگرداند، عمدی باشد یا اشتبــاهی، نمــــــــازش بـــاطــــل نمی‌شـــــود. ✍ آیت الله سیستـانی: اگر انحـراف او عرفاً زیاد باشد، بنابراحتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند؛ ولی اگر سررا کمی برگرداند، عمـدی باشد یا اشتباهی، نمــازش بـاطل نمی‌شـود. ✍ آیات بهجـت و صـافی: اگـر به عمـد یا اشتباه سر را به طرف راســت یا چـــپ برگــرداند، نمـــازش بــاطــل نمی‌شــــود، ولـــی کــراهـــت دارد. 📚 منابع: آیات خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، اهمیـت و شرایط نمـاز، قبله. امـام، رسـاله، م 1131؛ مکـارم، رسـاله، م 1011. سیستانی، رساله، م 1118. بهجت، رسـاله، ذیل م 928، مبـطل پنجـــم و وسیــله النجــاة، م 477؛ صــــافــی، رســــــــالــــه، م 1140. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ خون حیض دیدن زن باردار... نظر همه مراجع (اصلاحیه: نظر امام، رهبری و آقای مکارم فرق میکنه) ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ اگـر خانمـی بـا وجود سوال مرد، وسـواس خود را قبــل از ازدواج نگفـتـــه باشــــد، مـوجــب فســخ عقــد می‌شـــود؟ ✍ آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب‌ دروغ وحرام شده ‌است اما ازموارد ایجاد حق فسـخ برای شوهر نیست‌ مگر اینکه در عقد شرط شده باشد. ✍ آیت الله مکــارم: چنــانچـه زوجـــه‌ هنگــام عقــد خبر از سـلامـت کامل‌ داده و خــلاف آن ثـابـت شـده زوج‌ حـق فســـخ دارد به شــرط این کـه‌ راضـی بـه ایـن وضــع نشــده باشد. ✍ آیت الله سیسـتانی: خیر؛ مگر اینکه‌ خودرابه وصف سلامت معرفی‌کرده کردهباشد وعقدهم‌به قیدسلامت یا مبنی‌برشرط‌سلامت‌جاری‌شده‌باشد. ✍ آیت الله شبــیــری زنجــانی: خیـــر؛ نمـی‌تـوانــد عقــــد را فســـخ کنـــد. ✍ آیت الله فاضل: وسواسی بودن زن‌ موجب حق فسـخ عقد برای شوهر نیست. لیکن واجـب اسـت وسواس‌ را تـــرک کنـــد و عمـــل کـــردن بـه‌ وســـواس حــــرام و گنـــاه اســـت. 📚 منابع: استـفتــاء اینترنتی از سـایت آیـات‌ خامنه‌ای، ش:494800. مکارم، ش: 9309110228. سیستانی، شماره: 269794. شبـیری، شمـاره: 9719. فاضل، شماره استفتاء: 9302491. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ نگاه کردن به فیلم‌های اینترنتی... نظر آیت الله خامنه‌ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ قسمـت جلوی طبقـه بـالای مسجـد محل ما برای برقراری اتصال نمــاز خانم‌ها، به‌اندازه سه‌متر باز شــده است؛آیا این‌اندازه ‌برای‌اتصال‌نمـاز خانم‌ ها بـه ‌جماعـت‌ کافـی اسـت؟ ✍ امام خامنه ای: اگر به نحـوی باشـد کــه بــه صـــدق وحــدت مـکــان و جماعـت واحـد ضـرر نزنـد و عــرفا دو مکان مستقل محسـوب نشــود، کـــافــــــی و صحیـــــح اســـــــت. ✍ آیت الله مـکــارم: مـعيــار «صـــدق وحدت مكان» است در عين اينكـه اتصال شـرط اسـت؛ پـس بـه شرط وحـدت مكـان مثلاً دو متــر ارتفاع هم ضرر به اتصـال نمى زنـد. و اما جــايــى كـه مثلاً بـالكـن فقــط يك قسمـت بـاز دارد و بقيـه قسمتهـاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمـت بـاز مـى ايستنـد بـا پـاييـن وحدت مكان دارند و ديگران هم‌به آنها متصل مـى شـونـد اگـر چـه بـا پائين وحدت مكان ندارند. (باید به گـونـه ای بـاشـد کــه هنگــام نـمـاز چنانچـه خـانـم هـا بخواهنـد صـف جمــاعـت مــردان را ببیـنـنـد بـرای آنهـا قـابـــل مشــاهــده بـــاشـــد). ✍ آیت الله شبیــری زنـجــانــی: بلــه، اقتـدای زنــان در طبقــه همکـف و عقب‌تر از امام جماعت جایز است. ✍ آیت الله سیستانی: كفايت مى كند ولـى بـايـد ابتـداى صفـوف آنهـا از همانجا باشد به‌نحوى كه ‌به‌جماعت متصل‌باشند و پشت‌سر امام‌باشند. 📚 منابع: استفتـاء اینتـرنتی از ســایت آیـات‌‌ خامـنـه‌ای، ش: 2p22zpy. مکـارم، ش: 9802290162. شبیــری، ش: 65827. سیـستانی؛ ش:432071. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ اگــر انگشت دست قطــع شــود آیا بــرای دفـن نيـاز به غسـل می‌باشـد؟ ✍ آیــت الله خـامنـــه‌ای: اگـــر دارای‌ استـخـوان باشــد بنابــر احتیــاط بایــد غســل (ســه‌ مرتبـه) داده و بعد از آن که‌ در پارچه‌ای‌ پیچانده‌ ‌شــد، دفـن ‌شــود. و غســل ‌مــس‌ میت برای ‌لمس ‌آن ‌واجب ‌نیست. ✍ آیت الله وحید: به احتیاط واجب غســل داده‌ و حنــوط‌ شـود و در پارچه‌ای پیچیـده و دفــن گــردد. ✍ آیت الله مکـارم: کـافی اســت آن‌ آن را بشــوينــد و در پــارچـــه‌ای بپيــچنـــــــد و دفـــــن کنـنــــــد. ✍ آیت الله سیـستانی: در پارچـه‌ای بپیــچنــــــد و دفــــــن کنـنـــــد. 📚 منبع: استفتاء ‌از سـایت مراجع عظـام‌ ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ آیا اجازه پدر برای عقد دختر باکره بـالـغه رشیـــده شــرط اســـت؟ 1⃣ دختر باکره بالغه غیر رشیـده اسـت: ✍ بــه فتــوای تمـــام مــراجــع، اذن از ولــی دختـــر لازم اســــت و بــدون اذن ولی دختـر، عقـد بــاطل اســت. 2⃣ دختــر باکـره بالغه رشیـــده اســـت: ✍ آیــات امــــام، نــــوری و زنجــــانی: بـــایــــــد اجــــــــازه بگیــــــــــــرد. ✍ آیـات خــامنـه‌ای، خــویــی، وحیـــد، صافی و تبـریـزی: بنـــابر احتیــــاط واجـــــــــب، اجــــــــازه بگیــــــــرد. ✍ آیت الله سیستـانی: اگـر بـا والــدین زنـدگـی می‌کنـد و مستـقـل نیـست، اذن ولـی بنـابر فتــوا لازم اســت و اگر کـلاً از خــانــواده جـدا شــده و عرفاً مستقل اسـت و زندگی دیگری دارد، اذن بنابراحتیاط واجب است. ✍ آیت الله مکـارم: معمــولاً دختــرهای بالای سی ســال در مســائل ازدواج رشیـده هستند. و از این سن به بالا به ‌شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتوانــد تصمیـــم بگیـــرد و مصلحت خـود را تشـخیــص دهــد، دهد اجــــازه پــــدر لــازم نیــــست. ✅ توجه: دراین مسأله فرقی‌ بین عقد دائم و موقت‌نیست. حتی‌اگر در ضمن‌عقد شـرط شـود کـه همبسـتــری نشـود. 📚 منبع: توضیـح المســائل مراجــع، م۲۳۷۶؛ استفتـــائات جدید رهبری‌، س۴۵۵؛ رســــاله آیـــت الله نــوری،‌ م ۲۳۷۲؛ رســــاله آیـــت الله مکـارم، م ۲۰۳۷. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ کسی که‌ در اثر ندانستن ‌مساله ‌یـا اهمـال و‌ سستـی، غسل‌های ‌واجب‌خود را انجام نداده،نماز وروزه او چه ‌حکمی ‌دارد؟ ✍ آیت الله‌خامنه‌ای: اگر درانجام‌ غسلی‌ اهمال و سستی نموده، باید نمازها و روزه هایـش را قضـا کند و روزه اش علاوه بر آن، کفاره ‌هم دارد. همچنین اگـر در اثــر ندانستــن مسـاله، غسـل نکرده، باید نمازهـایش را قضا نمایـد و در صورتی که در یاد گرفتن مسـاله کوتـاهـی نکـرده باشــد، روزه هایـش فقط قضا دارد، و گرنه بنابر احتیـاط واجب، کفاره‌ هم دارد. کسی‌که ‌اصلا نمی دانسته جنابت‌ چیسـت‌ و جنـب‌ کیسـت، روزه‌هایــش صحیح ‌اســت. ✍ آیت‌الله‌مکارم: باید نمازها وروزه‌های خــود را اعـاده کنـد و بنابـر احتیاط واجــب، کفـــــاره روزه‌هـــا را نیـــز بپردازد، و اگـر نتوانست، هــر چنــد «مُد» کـه مـی‌تواند بـه فقـرا اطعـام کند و اگر نتواند، باید هشتـاد و یـک روز روزه‌ بگیرد واگر نتواند، هر چند روز که می‌توانـد بـه جـا آورد و اگـر نتواند، استغفار کند و همیـن انـدازه کــه در قلـب بـگویــد «استغفـرالله» کافـی اســت و واجـب نیسـت بعـدا کـه قدرت پیـدا کـرد، کفـاره بــدهـد. ✍ آیت‌الله‌سیستانی: نمازها‌باطل‌است‌و روزه‌‌اگر غسل‌‌جنابت‌‌یا حیض‌‌یا‌نفاس ‌را عمـدا انجـام ‌نــداده، باطـل‌ اسـت ‌ولی ‌اگر جاهـل ‌بــوده، باطل ‌نیسـت. ✍ آیت‌ الله‌صافی: بایدقضا نمایدنسبت به‌روزه، کفاره هم به‌گردن او می‌آید. ✍ آیت الله‌سبحانی: باید‌نماز وروزه‌اش را قضـا نمایـد و نسـبـت به روزه، در صورتــی کــه جاهــل مقصــر بـــوده کفـاره هــم بــه گــردن او می آیــــد. ✍ آیت لله بهجت: هــر غسلـی که کرده باشیـد، هـر چنـد غسـل مستحبـــی، چون‌قصد وظیفه داشـته اید، ممکن است کفایت از غسل جنابت نمــوده باشد؛ ولی‌نماز و روزه‌هایی که ‌یقین داریـد بـدون هیـچ غسلی در حـــال جنابت به جا آورده ایـد، بایـد قضـا کنید و کفاره روزه ها را اگر جاهــل قاصر بوده و به‌سوال‌توجه ‌نداشتـه اید، ادا کنید، و گرنه کفـاره واجــب نیسـت؛ هـر چنـد احـوط (احتیــاط مستحب) در به‌جا آوردن آن اسـت. 📚 منابع: خـامنـه‌ای استفتاء، مکارم، رســاله، مسـاله۱۴۰۲ و استفتــاء، سیستـانی استفتاء، صافی استفتاء، سبحـانی ‌ استفـتــائات، ج۱، س۱۵۴، بهـجــت، استفتائات، ج۱، س۷۶۳ و استفـتاء و کتـــاب «رســــاله مصــــور»، ج۱. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ من مدیـر ساختـمان هستـم مقداری‌ از پول شارژ را با قنـاعت پس انداز‌ کـــرده‌ام تـــا در صـــورت نیـــاز بـه‌ همسایگان فشار مـالـی وارد نشــود ولــی آن را با پـــول خــودم در یـک حســاب گذاشـته‌ام تا امتیـاز وامـم افزایش یابد، این ‌کار اشکـال دارد؟‌ ✍ آیت الله خامنه‌ای: بطورکلی تصرف‌ در امــانـت بایـد با اذن صاحبـان آن‌ باشد و بدون اذن آنها جايز نیست. ✍ آیت الله مکارم: جـایز نیـست، مگـر با رضایت تمام صاحبان پول باشد. ✍ آیت الله سیــستانی: بــدون اجــازه‌ صـــاحبـــان پــول جــایـــز نیــست. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر از نوع‌ رفتار ساکنـین اطمـینـــان داشتــــه باشیـــد بــرای ایـــن کــــارهــا هــم رضـــایــت‌ دارنـــد اشکــالی نـدارد. ✍ آیت الله فاضل: اگــر باقــی مـانــده‌ پول شارژ را با رضایـت افــرادی که‌ در سـاختمــان هستنـد و پـول بـرای‌ شـــارژ داده‌انــد در حســاب خــــود گـذاشـته‌ایـد و یـا در مواقـع نیـاز از پول شـارژ به صــورت قــرض بـرای‌ امـورات شخـصی استفـاده می‌کنید اشکال ندارد، اما اگـر صاحبــان پول‌ خبر نـدارند که پول شــارژ نزد شمـا اضافه مانده و یا رضـایـت آن‌هــا را بـرای پـس‌انـداز کــردن نگـرفـته‌ایـد گذاشتن آن به حساب شخصی برای‌ گرفتن امتیاز وام و یا مصرف کردن‌ آن در امور شخصی، حرام می‌باشد. 📚 منابع: استفـتاء اینتــرنتی از سایــت آیات‌ خــامنه‌ای، ش: 599228. مکـــارم، ش:9408200057. سیــستـــانـی؛ شماره: 413217. شبیــری، شمـاره: 23647. فــاضــل، ش: 9403327. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔! ❓ در وضو شستــن صــورت و دست‌ها چند مرتبه جایز است؟ ✍ آیـات امــام، رهبـــری، زنجـــانی، نــوری و فـاضـــل: مــرتبــه اول، واجـــب؛ دوم، جایــــز؛ ســـوم و بیــشتــــر از آن، حــــرام اســت. ✍ آیـات عظام سیــستانـی، وحیـد، صافی، بهجت: مرتبه‌اول،واجب؛ دوم، مستحـب؛ سـوم و بیشـــر از آن، حــــــــــــرام اســــــــــت. ✍ آیت الله مکـــارم: مــرتبـــه اول، واجــب و مــرتبـــه دوم، بنابـــر احتیـــاط واجـــب بایـــد تـــرک شـــود؛ امـــا مرتبــــه ســـوم و بیشتـــر از آن، حــــرام اســــت. 📚 منابع: امام، سیـستانی، نوری، مکـارم، فاضل، گلپایگانی واراکی:عروه الوثقی، الوضو،فصل فی افعال الوضـو، م ۴۳؛ رهبــری: اجــوبه‌ الاستفتائات، س ۱۰۲؛ رسـاله ۱۶ مرجـع، ج۱، م۲۴۸. بر گرفـته از احکام کاربردی؛ زارعی، ص ۲۱. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ خمس ذخیره مخارج عزاداری... نظر آیت الله وحید خراسانی ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ آیا اجازه پدر برای عقد دختر باکره بـالـغه رشیـــده شــرط اســـت؟ 1⃣ دختر باکره بالغه غیر رشیـده اسـت: ✍ بــه فتــوای تمـــام مــراجــع، اذن از ولــی دختـــر لازم اســــت و بــدون اذن ولی دختـر، عقـد بــاطل اســت. 2⃣ دختــر باکـره بالغه رشیـــده اســـت: ✍ آیــات امــــام، نــــوری و زنجــــانی: بـــایــــــد اجــــــــازه بگیــــــــــــرد. ✍ آیـات خــامنـه‌ای، خــویــی، وحیـــد، صافی و تبـریـزی: بنـــابر احتیــــاط واجـــــــــب، اجــــــــازه بگیــــــــرد. ✍ آیت الله سیستـانی: اگـر بـا والــدین زنـدگـی می‌کنـد و مستـقـل نیـست، اذن ولـی بنـابر فتــوا لازم اســت و اگر کـلاً از خــانــواده جـدا شــده و عرفاً مستقل اسـت و زندگی دیگری دارد، اذن بنابراحتیاط واجب است. ✍ آیت الله مکـارم: معمــولاً دختــرهای بالای سی ســال در مســائل ازدواج رشیـده هستند. و از این سن به بالا به ‌شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتوانــد تصمیـــم بگیـــرد و مصلحت خـود را تشـخیــص دهــد، دهد اجــــازه پــــدر لــازم نیــــست. ✅ توجه: دراین مسأله فرقی‌ بین عقد دائم و موقت‌نیست. حتی‌اگر در ضمن‌عقد شـرط شـود کـه همبسـتــری نشـود. 📚 منبع: توضیـح المســائل مراجــع، م۲۳۷۶؛ استفتـــائات جدید رهبری‌، س۴۵۵؛ رســــاله آیـــت الله نــوری،‌ م ۲۳۷۲؛ رســــاله آیـــت الله مکـارم، م ۲۰۳۷. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯