🤔 #خمس_خرید_تدریجی_جهيزيه!!!
❓ خانواده
دختر قادر به
خـريـد يک مرتبـه
جهيزيه مورد نياز خود
نيست، اگـر از درآمد كسـب
به تدريـج وسايلى به اين جـهت
بخـرد، آيا مشمـول خمـس مىشود؟
✍ آيــات امــام، خامنــهاى، سيستــانـى،
فاضل، وحيد ونورى: چنانچه در بین
سال، از درآمـد آن سـال تهيه کرده و
از شأنش بيشتـر نباشد، خمس ندارد.
✍ آيات بهجت و صافى: اگر جهيزيه در
زمـانـى كـه دختــر در معــرض (سن)
ازدواج است،تهيه شود،خمس ندارد.
✍ آية اللّه مكارم: چنانچه تهيه جهيزيه
از پيـش، در ميـان مـردم رايج باشـد
و به صـورت هزيـنه معمـولى در آيـد
و يا اگر تهيه نكنند، عيـب محسـوب
مىشود، [در اینفرض] خمس ندارد.
📚 منابع:
توضيـح المســـائل مراجــع، م ۱۷۷۷
خامنــهاى، اجــــوبـة س ۹۰۵ و ۹۱۷؛
توضيــح المســائل، نـــوری م ۱۷۷۳؛
وحـيــــد م ۱۷۸۵، بـهـجــــت م۱۳۹۱،
مـکــــارم م ۷۷۷، صــــافى، جــامــع
الاحـكـــام، ج ۱، س ۷۴۸؛ مـكــــارم،
استـــفـتــــــــائــــات، ج ۲، س ۵۴۸.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #درست_کردن_سرکه_از_انگور!
❓ ما برای درست کردن سرکه، انگور
را در ظـرفی ریخته و روی آن آب
میریـزیم و بعـد از مدتی تبـدیـل
به ســرکه میشــود. اگــر در ایــن
مـــدت مجــــددا روی آن انگــــور
بریــزیم اشـکـال دارد و نبـایـد تا
چهـــل روز در آن را بـــاز کـــــرد؟
✍ آیت الله خامنهای: درفرض سوال
اگرتبدیل به سرکه شود گرچه در
دو مرحله یابیشتر پاک می باشد.
✍ آیت الله مکارم: مدت زمان تبدیل
انگور وسایر میوه ها به سرکه در
فصول سالوشرایطمحلنگهداری
ظرف متفاوت است. گاهی ممکن
است در مدت چهل روز تبدیل به
به شـراب شـود و گاه ۲ تـا ۳ ماه؛
هــرگاه بوی تنــد الکل داد شـراب
اســت و بایــد صبـر کننــد تا این
حالت بعد از مدتی برطرف شـود
تا بتـــواننـــد استـــفــاده کننـــد.
✍ آیت الله سیستانی: چنين شرطی
نيست معيار اين است که در آخر
همه تبديل به سركه شده باشـد.
✍ آیت الله شبیری: اگر انگور یا آب
آن جوش نیـامده باشـد هر چنـد
به خودی خود پاک وحلال است.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایـت آیات
خامنهای، ش: MNyDi4XkQI4.
مکـارم، شمـاره: 9606250069.
سیـستـــانی، شمـــاره: 658681.
شبیری، شماره استفتاء: 45623.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #استطاعت!
❓ اگــــر کســــی پـــس انــــدازی
بـرای خریـد خـانـه یـا ماشیـن
داشتـه بـاشـد کـه استطاعــت
حـج را بـه همـــراه بیـاورد در
صورتـی کـه پـس از بـازگشـت
از حـج امـکـان تهیــه مســکـن
دچـار مشکـل شــود، آیا حـــج
واجـب مـی شــود؟ منظـور از
استطاعـت، استطاعـت در ماه
انجام حـج اسـت یا مــاه هـای
قبل را نیـز شـامـل می شــود؟
✍ امام خـامنـه ای: بــا نیــاز بــه
وسـائـل زنـدگــی حــج بـــر او
واجب نیست؛ اگر از هر جـهت
استطاعت دارد اما موسـمحـج
نرسیده نمـی توانـد خـود را از
استطاعت ساقـط کنـد و حــج
بـــر او واجــــب مـــی شــــود.
✍ آیت الله مکـارم: در استطاعت
بـراي حــج، عـلاوه بـر داشتـن
هزينه رفت و برگشـت، داشتـن
ضـروريات زنـدگـي و آنـچه در
گذران زندگـي بـه آن نيـاز دارد
نيـز شـرط اســت، مثـل خـانــه
مسکوني (ملکـي يا اجارهـاي)،
اثاث خـانــه، وسيـله سواري و
مـاننـد آن البتــه در حــدي کـه
منـاســـب شـــأن او بـاشـــد، و
چنـانـچه عيـن آنـهــا را نـــدارد،
پـول يـــا معـــادل قیمــت آن را
داشتـه بـاشد؛ انجـام حجـی کـه
در صـورت استطاعـت بــر فــرد
مسلمــان واجــــب مــی شـــود،
حـج تمتــع اســـت کــه در مــاه
ذی الحجــه هـــرســـال انجـــام
می شـود و در آن مـاه نیز بـاید
مستطیــع بــاشـد و استـطاعت
او از بیــــن نـــرفتــــه بـــاشــد.
✍ آیت الله سیـستـانـی: مستطیـع
نیــست؛ اگــر احـراز كنـد سايـر
شـرايـط تـا وقــت حــج بـاقــی
اســت ودر مـؤونــه نـيـازى بــه
آن مبلــغ نـدارد بـايـد نگهـدارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی: هزینه
مال در حج اگر زندگیرا مختل
کنــد شخـص مستطیــع نیسـت
وگـــرنـــه مستطیــــع اســـــت؛
استطاعت مالـی قبـل از موسم
نیــز کفـــــایــت مــــی کنـــد و
بـــایــــــد آن را حفـــــظ کنـــد.
✍ آیت الله فـاضـــل: اگـــر کســی
خـانـه مسکـونـی نـدارد و پـول
بـرای خـریـد خـانـه پـس انـداز
کند و با رفتن به حـج قـادر بـه
خریـد خـانـه نبـاشـد و در امــر
سکـونــت بــا مشکــل رو بـــرو
مـیشـــود و نـداشتــن خـانـــه
مسکونــی بـرایـــش حــرجــی
بـاشــد، رفتــن بـه حـج واجـب
نیســت. منظــور از استطاعــت
مالی استطاعـت در زمان رفتـن
بـه حــج و انجــام مقدمـات آن
مـلاک اسـت مثــلا اگــر قبـل از
موســم حـج مستطیــع نبـاشـد
و در زمان رفتـن بـه حـج یعنـی
دهــه اول مـــاه ذی الحجــه از
نظر مالـی مستطیـع شـود ولـی
از نظـر راه رفتـن ممکـن نباشـد
مثلا بدون ثبت نـام قبلـی او را
به حج نمی برنـد و نمـی توانـد
بـدون اجــازه و ویــزا بـه حــج
بـــــرود، مستطیـــــع حســـــاب
نمیشود و اگر بـرای ســال بعـد
استطاعتـش باقـی باشــد بـرای
ســال بعـــد رفتـــن بــــه حـــج
بـــراو واجـــــب مــــیشـــــود.
📚 منابع:
استفتاء از رسمی سـایت آیات
خامنـــهای: UzdpM3qxJro.
مکـــارم، ش: 9606290042.
سیستـانی، شمــاره: 659645.
شبـیــــری، شمـــــاره: 45712.
فاضــل، شمــــاره: 9611681.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #رو_برگرداندن_از_قبله_در_نماز!
❓ اگر
در نمـاز
بـه اشتبــاه و
غیر عمدی، صــورت
بـه طـرف چـپ یـا راســت
برگـردد، آیـا نمــاز بـاطـل اســت؟
✍ آیتالله خامنهای: اگر التفات صورت
فاحــش نيـسـت به گونهاى که تمام
صورت به طــرف راســت و يا چـپ
برگـــردانده نشــود، اشکــال نــدارد.
✍ آیات امـام و مکــارم: اگــر بـه طـور
غیر عمدی همـه صورت را به طرف
راست یاچپ قبله برگرداند،احتیاط
واجب آن اســت که نمـاز را دوبـاره
بخـــوانــد؛ ولــی اگــر ســـر را کمی
برگرداند، عمدی باشد یا اشتبــاهی،
نمــــــــازش بـــاطــــل نمیشـــــود.
✍ آیت الله سیستـانی: اگر انحـراف او
عرفاً زیاد باشد، بنابراحتیاط واجب
باید نماز را دوباره بخواند؛ ولی اگر
سررا کمی برگرداند، عمـدی باشد یا
اشتباهی، نمــازش بـاطل نمیشـود.
✍ آیات بهجـت و صـافی: اگـر به عمـد
یا اشتباه سر را به طرف راســت یا
چـــپ برگــرداند، نمـــازش بــاطــل
نمیشــــود، ولـــی کــراهـــت دارد.
📚 منابع:
آیات خامنهای، اجوبه الاستفتائات،
اهمیـت و شرایط نمـاز، قبله. امـام،
رسـاله، م 1131؛ مکـارم، رسـاله، م
1011. سیستانی، رساله، م 1118.
بهجت، رسـاله، ذیل م 928، مبـطل
پنجـــم و وسیــله النجــاة، م 477؛
صــــافــی، رســــــــالــــه، م 1140.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
خون حیض دیدن زن باردار...
نظر همه مراجع (اصلاحیه: نظر امام، رهبری و آقای مکارم فرق میکنه)
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #خانم_وسواسی!
❓ اگـر
خانمـی بـا
وجود سوال مرد،
وسـواس خود را قبــل
از ازدواج نگفـتـــه باشــــد،
مـوجــب فســخ عقــد میشـــود؟
✍ آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب
دروغ وحرام شده است اما ازموارد
ایجاد حق فسـخ برای شوهر نیست
مگر اینکه در عقد شرط شده باشد.
✍ آیت الله مکــارم: چنــانچـه زوجـــه
هنگــام عقــد خبر از سـلامـت کامل
داده و خــلاف آن ثـابـت شـده زوج
حـق فســـخ دارد به شــرط این کـه
راضـی بـه ایـن وضــع نشــده باشد.
✍ آیت الله سیسـتانی: خیر؛ مگر اینکه
خودرابه وصف سلامت معرفیکرده
کردهباشد وعقدهمبه قیدسلامت یا
مبنیبرشرطسلامتجاریشدهباشد.
✍ آیت الله شبــیــری زنجــانی: خیـــر؛
نمـیتـوانــد عقــــد را فســـخ کنـــد.
✍ آیت الله فاضل: وسواسی بودن زن
موجب حق فسـخ عقد برای شوهر
نیست. لیکن واجـب اسـت وسواس
را تـــرک کنـــد و عمـــل کـــردن بـه
وســـواس حــــرام و گنـــاه اســـت.
📚 منابع:
استـفتــاء اینترنتی از سـایت آیـات
خامنهای، ش:494800. مکارم، ش:
9309110228. سیستانی، شماره:
269794. شبـیری، شمـاره: 9719.
فاضل، شماره استفتاء: 9302491.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #اتصال_به_نماز_از_بالکن_مسجد!
❓ قسمـت جلوی طبقـه بـالای مسجـد
محل ما برای برقراری اتصال نمــاز
خانمها، بهاندازه سهمتر باز شــده
است؛آیا ایناندازه برایاتصالنمـاز
خانم ها بـه جماعـت کافـی اسـت؟
✍ امام خامنه ای: اگر به نحـوی باشـد
کــه بــه صـــدق وحــدت مـکــان و
جماعـت واحـد ضـرر نزنـد و عــرفا
دو مکان مستقل محسـوب نشــود،
کـــافــــــی و صحیـــــح اســـــــت.
✍ آیت الله مـکــارم: مـعيــار «صـــدق
وحدت مكان» است در عين اينكـه
اتصال شـرط اسـت؛ پـس بـه شرط
وحـدت مكـان مثلاً دو متــر ارتفاع
هم ضرر به اتصـال نمى زنـد. و اما
جــايــى كـه مثلاً بـالكـن فقــط يك
قسمـت بـاز دارد و بقيـه قسمتهـاى
آن پوشيده است، افرادى كه مقابل
قسمـت بـاز مـى ايستنـد بـا پـاييـن
وحدت مكان دارند و ديگران همبه
آنها متصل مـى شـونـد اگـر چـه بـا
پائين وحدت مكان ندارند. (باید به
گـونـه ای بـاشـد کــه هنگــام نـمـاز
چنانچـه خـانـم هـا بخواهنـد صـف
جمــاعـت مــردان را ببیـنـنـد بـرای
آنهـا قـابـــل مشــاهــده بـــاشـــد).
✍ آیت الله شبیــری زنـجــانــی: بلــه،
اقتـدای زنــان در طبقــه همکـف و
عقبتر از امام جماعت جایز است.
✍ آیت الله سیستانی: كفايت مى كند
ولـى بـايـد ابتـداى صفـوف آنهـا از
همانجا باشد بهنحوى كه بهجماعت
متصلباشند و پشتسر امامباشند.
📚 منابع:
استفتـاء اینتـرنتی از ســایت آیـات
خامـنـهای، ش: 2p22zpy. مکـارم،
ش: 9802290162. شبیــری، ش:
65827. سیـستانی؛ ش:432071.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯