eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.5هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
2.7هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: سلام وقت بخیر ، میشه طریقه خواندن نماز جماعت بفرمایید ؟ بطور کامل و دقیق ✅ پاسخ موقع نیت اگر نمازصبح باشد چنین نیت کند: (( دو رکعت نماز صبح اقتداء می کنم به امام جماعت قربة الی الله)). و اگر نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا باشد، نیت کند که سه رکعت نماز مغرب یا چهار رکعت نماز ظهر یا عصر یا عشا را اقتداء می کنم به امام جماعت قربة الی الله و لازم نیست که این نیت را با زبان بگوید، بلکه اگر قصدش همین باشد و با همین قصد تکبیرة الاحرام بگوید و اقتدا کند، صحیح است. و هم چنین در رکعت اول و دوم نماز اگر رکعت اول و دوم نماز امام هم باشد، ماموم (یعنی کسی که به جماعت اقتدا نموده است) نباید حمد و سوره را بخواند که توضیح داده می شود. نماز جماعت از نظر شرایط و احکام به طور خلاصه چنین است: الف: شرایط نماز جماعت . در نماز جماعت، شرايط زير بايد مراعات شود: ۱. مأموم از امام جلوتر نايستد، و احتياط واجب آن است‏ كمى عقب‏تر بايستد. ۲. جايگاه امام جماعت از جايگاه مأمومين، بالاتر نباشد. (مقدار كم و سراشيبى مختصر مانعى ندارد). ۳. فاصله امام و مأموم و فاصله صف‏ها، زياد نباشد، ۴. بين امام و مأموم و همچنين بين صف‏ها، چيزى مانند ديوار يا پرده مانع نباشد، ولى نصب پرده و مانند آن بين صفِ مردها و زن ها اشكال ندارد. ب: پيوستن به نماز جماعت (اقتدا كردن) در هر ركعت، تنها در بين قرائت و در ركوع مى‏توان به «امام» اقتدا كرد، پس اگر به ركوع امام جماعت نرسد، بايد در ركعت بعد اقتدا كند، و اگر بعد از اقتدا به ركوع امام جماعت هم برسد، نماز جماعت صحیح است و يك ركعت به حساب مى‏آيد. ج: حالت هاى مختلف براى پيوستن ( یعنی اقتداء) به نماز جماعت. اگر در رکعت اول امام اقتداء کند. ۱. در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمى‏خواند و بقيّه‏ اعمال را با امام جماعت بجا مى‏آورد. ۲. در ركوع: ركوع و بقيّه اعمال را با امام جماعت بجا مى‏آورد. اگر در رکعت دوم امام اقتدا کند. ۱. در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمى‏خواند و با امام، قنوت و ركوع و سجده را بجا مى‏آورد و آنگاه كه امام جماعت تشهّد مى‏خواند، بنا بر احتياط واجب بايد به صورت نيم‏خيز، بنشيند و اگر نماز دو ركعتى است بعد از سلام امام يك ركعت ديگر به تنهايى بخواند و نماز را تمام كند و اگر سه يا چهار ركعتى است، در ركعت دوم كه امام جماعت در ركعت سوم مى‏باشد، حمد و سوره را خودش آهسته بخواند و آنگاه كه امام جماعت ركعت سوم را تمام كرد، و براى ركعت چهارم برمى‏خيزد، مأموم بايد پس از دو سجده، تشهّد بخواند، و براى خواندن ركعت سوم برخيزد و در ركعت آخر نماز كه امام جماعت با تشهّد و سلام، نماز را به پايان مى‏برد او نيم‏خيز مى‏نشيند، سپس يك ركعت ديگر را خودش مى‏خواند. ۲. در ركوع: ركوع را با امام جماعت بجا مى‏آورد و بقيّه نماز را همانگونه كه گفته شد، انجام مى‏دهد. اگر در رکعت سوم امام اقتداء کند. ۱. در بين قرائت: زمانى كه مى‏داند اگر اقتدا كند، براى خواندنِ حمد و سوره و يا حمد تنها وقت دارد، مى‏تواند اقتدا كند و بايد حمد و سوره و اگر امام به ركوع رفت فقط حمد را بخواند، ولى اگر مى‏داند فرصت ندارد، بايد صبر كند تا امام جماعت به ركوع رود، سپس به او اقتدا كند. ۲. در ركوع: چنانچه در ركوع اقتدا كند، ركوع را با امام بجا مى‏آورد و حمد و سوره براى آن ركعت لازم نيست و بقيه نماز را همانگونه كه قبلًا بيان شد بجا مى‏آورد. اگر در رکعت چهارم اقتداء کند. ۱. در بين قرائت: حكم اقتدا در ركعت سوم را دارد، و آنگاه كه امام جماعت در ركعت آخر نماز براى تشهّد و سلام مى‏نشيند، مأموم بطور نيم‏خيز بنشيند تا تشهّد و سلام امام جماعت تمام شود و سپس برخيزد و بقيّه نماز را خودش بخواند. ۲. در ركوع: ركوع و سجده‏ها را با امام بجا مى‏آورد، (اكنون ركعت چهارم امام و ركعت اوّل مأموم است) و بقيّه نماز را همانگونه كه در مسئله قبل گذشت، انجام مى‏دهد. احكام نماز جماعت‏ اگر امام جماعت يكى از نمازهاى يوميّه را مى‏خواند، هر كدام از نمازهاى يوميّه را مى‏توان به او اقتدا كرد، بنا بر اين اگر امام، نماز عصر را مى‏خواند، مأموم مى‏تواند، نماز ظهر را به او اقتدا كند، و اگر مأموم پس از آن‏كه نماز ظهر را خواند، جماعت برپا شود مى‏تواند، نماز عصر را به ظهر امام اقتدا كند. مأموم مى‏تواند نماز قضاى خود را به نماز اداى امام، اقتدا كند، هرچند قضاى ديگر نمازهاى يوميّه باشد، مثلًا امام جماعت نماز ظهر را مى‏خواند و او قضاى نماز صبح را. مأموم نبايد تكبيرةالإحرام را پيش از امام بگويد. مأموم، بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند، ولى اگر ركعت اوّل يا دوم او، همراه ركعت‏ سوم يا چهارم امام باشد، بايد حمد و سوره را نيز خودش بخواند. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
❓متن پیام: سلام بنده در نقطه aبدنیا آمدم وتاحدود سی سالگی زندگی کردم درحال حاضر درنقطه bساکن هستم واز محل تولد اعراض نکرده ام .در نقطه cهم قصد زندگی دارم که بین دو نقطه b وcدر حرکت باشم . آیا نماز در نقطه cکامل است؟وانسان چند وطن می تواند داشته باشد؟سپاس ✅ پاسخ طبق فرمایش آیت اللّه خامنه‌ای: برای اینکه مکانی وطن انسان محسوب شود لازم است که آنجا را برای اقامت (به طور دائم و یا بدون تعیین مدت) انتخاب نموده و در آنجا زندگی نماید؛ البته اگر قصد داشته باشد مدت مشخصی مثلاً ده سال یا پانزده سال در جائی زندگی کند صدق عرفی وطن در این صورت معلوم نیست مگر آنکه بخواهد مدت خیلی طولانی مثلاً چهل، پنجاه سال در آنجا بماند که در آن صورت آن مکان وطن او محسوب می شود. غیر از وطن اصلی(جایی که در آن بدنیا آمده و رشد و نمو نموده) داشتن دو وطن اتخاذی اشکال ندارد ولی اگر خواست سه وطن اتخاذ کند که در هر یک در طول سال چهار ماه زندگی کند منوط به صدق عرفی وطن است وگرنه وطن سوم اشکال دارد. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
❓متن پیام: سلام وقت شما بخیر من ۱۴سالمه نمازم رو سریع میخونم میگم نماز رو با چه سرعتی بخونی باطل میشه ؟ ✅پاسخ در نماز باید قرائت حمد و سوره و اذکار به عربی صحیح خوانده شود و حد رکوع و سجده مراعات شود، با وجود اینها اگر به قدری تند خوانده شود که از حالت و صورت نماز خارج شود، نماز صحیح نیست. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
❓پرسش: استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ و یا سایر آلات موسیقی در مراسم عزاداری، چه حکمی دارد؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی: تا جایی که ممکن است موسیقی از مراسمات دینی و عزاداری دور شود و در کنار مداحی و عزاداری و مراسم اهل بیت علیهم السلام موسیقی قرار نگیرد. اما در صورتی که موسیقی به نوعی باشد که موجب بی حرمتی به مراسم اهل بیت علیهم السلام باشد، ترک آن قطعاً واجب است. آیت‌الله مکارم: موسيقی در مسجد و حسينيه به‌طورکلی جايز نيست و در غير آن استفاده از طبل و سنج درصورتی‌که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند و به‌گونه‌ای نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد؛ جايز است ولی استفاده از ساير آلات موسيقی ازجمله دف جايز نيست. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: سایت مؤسسه جامعه الاحکام، استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتائات سایت آیت‌الله مکارم 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
❓متن پیام: با سلام بنده یه چرخ خیاطی ساده دارم که برای انجام کارهای خودم خریدم ولی تصمیم گرفتم خیاطی باز کنم یه دکان هم کرایه کردم سردوز کار هم پدرم برایم خریداری کرده ایا به وسایل کار و دکان خمس تعلق میگیرد یا نه؟ ✅پاسخ ابزار کار اگر در زندگى شخصى مورد نياز و در شأن شخص باشد، خمس ندارد و چنانچه سرمايه كسب باشد و در اين راه استفاده شود، خمس دارد. دستگاه سردوز را اگر پدرتان متقبل شدند، باید ببینید مرجعتان هدیه را متعلق خمس میدانند یا خیر، طبق آن عمل کنید. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽🕊💔 💔🕊﷽ 🍃 ای واسطه فیض دو سرا آجرک الله  🌾 وی حجت حق صاحب عزا آجرک الله     🥀 با ناله زهراست عجین سوز صدایت  🌾 هم ناله ی ام النجبا آجرک الله     😭 دریاب مرا در غم سالار شهیدان  🥀 ای منتقم خون خدا آجرک الله    🕊🥀 🥀🕊 🥀 ای داغدار اصلیِ این روضه ها بیا صاحب عزای ماتم كرب و بلا بیا 🥀 🍃 اَللّهُــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَــرَج 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
✾﷽✾ ═══════💎💎══ 🔰احڪـ🔎ــام عـــ🏴ـــزاداری 💢 ڪار ڪردن در ایام عزاداری🤔 📥 سوال : ❓ آیا کار کردن در روز عاشورا و تاسوعای حسینی اشکال دارد؟ اگر کسی به خاطر نیاز مجبور به کسب و کار شود، حکم مسئله چیست؟ 📤 پاسخ : ✍🏻 کار در این دو روز حرام نیست اما شایسته است در این ایام، به خصوص در روز عاشورا به عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) اشتغال داشته باشند و خود را از ثواب بزرگ آن محروم نسازند. --------------- 🖥 پایگاه‌اطلاع‌رسانی‌دفترمقام‌معظم‌رهبری 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
❓پرسش: حکم شرعی چاپ، نصب و نگهداری تمثال منسوب به حضرت اباالفضل (علیه‌السلام) و دیگر اهل‌بیت علیهم‌السلام، چه حکمی دارد؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای: اگر مفسده‌ای نداشته باشد، و موجب وهن آن حضرت نشود، و با شأن ایشان نیز منافات نداشته باشد، فی‌نفسه اشکال ندارد؛ ولی باید توجه داشته باشید که انتساب این عکس‌ها به حضرات معصومین (علیهم‌السلام) ثابت نیست، اگر چه هتک حرمت هم ‏جایز نمی‌باشد. ‏ آیت‌الله سیستانی: عکس‌های منتسب به ایشان تخيلی است؛ ولی نگهداری آن اشکال ندارد. آیت‌الله مکارم: این عکس‌ها (عکس‌های منتسب به ایشان) واقعیت ندارد؛ ولى چنانچه تصاویر نامناسبى نباشد و اهانتی در آن نباشد و نسبت قطعى به آن بزرگوار ندهند، اشکالى ندارد. ولی از نصب آن در مساجد باید پرهیز شود. البته چون منتسب به آن حضرت است، نباید مورد بی‌احترامی قرار گیرد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: اجوبة الإستفتائات، ص۳۱۸، س ۱۱۹۶، استفتا از رهبر معظم انقلاب، شماره سؤال ۵۹۲۷۴۵، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۴، ص۱۰۳، سایت احکام ۱۱۸ 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
❓متن پیام: سلام و خسته نباشید ببخشید من حس میکنم حق الناس زیادی گردنمه اما نمیدانم کی و چی اند چکار کنم مثلا ممکنه دل کسی رو شکونده باشم که حتما شکوندم ولی نمیدونم کی هستن یا اینکه از کسی قرض کرده باشم یادم رفته باشه به صاحبش بدم خیلی فکرم درگیره حق الناسه،ولی یک نفر که میدونم چند سال پیش ناراحتش کردم و با هم قهر بودیم با هم اشتی کردیم اما خجالت میکشم که ازش حلالیت بطلبم لطفا کمکم کنید فکرم درگیره ممنونم ✅پاسخ اگر احتمال میدهید که حق‌الناس به گردنتان است، لازم نیست چیزی بدهید. اگر یقین دارید که حق‌الناس به گردنتان است ولی صاحب مال و مقدار آن از یادتان رفته و نمیدانید، باید به مقداری که احتمال میدهید برئ الذمه میشوید، از طرف صاحب آن صدقه بدهید. (البته بعضی مراجع میفرمایند با اجازه‌ی از مرجع تقلید) حلالیت هم اگر ظلمی کرده‌ایم یا حقی از دیگران به گردنمان هست، لازم است حلالیت بگیریم، صرف قهر و آشتی نیاز به حلالیت ندارد. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام مس اسماء متبرکه💠 💢 احكام نام امام حسين عليه السلام‏ 🧐 ┘◄ مساله : ✍ نام امام حسين عليه السلام مانند نام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ساير امامان عليهم السلام از اسامى است كه احترام به آن لازم است و هرگونه بى احترامى به آن حرام است‏. (1) 🖇 مانند: 🔸الف: سوزاندن ورقه‏اى كه نام ايشان بر آن نوشته شده است. 🔸ب: انداختن آن درجايى كه بى احترامى به آن باشد. مانند زباله دان. 🔸ج: نوشتن آن با چيزى يا بر چيزى كه بى احترامى به آن باشد. (2) ┘◄ مساله : ✍ دست زدن به نام امام حسين عليه السلام يا رساندن جائى از بدن به آن بدون طهارت حرام است پس كسى كه وضو ندارد يا غسل جنابت، حيض، نفاس بر او واجب شده است نمى‏تواند به اين نام مبارك دست بزند. (3) ┘◄ مساله : ✍ شخص بى‏وضو نبايد بدن خود را به نامهاى انبياء و ائمه برساند. (4) ــــــــــ ┘◄ پرسش : ❓مسّ نامهايى چون عبدالحسين، غلام حسين، قربان على، رضوى چه حكمى دارد؟ ☑️ پاسخ: ✍ مس اسامى مذكور اشكال ندارد مگر (رضوى) (5) كه اگر مقصود امام رضا عليه السلام باشد و مس موجت هتك باشد حرام است. 📚 پی نوشت: 1. توضیح المسائل مراجع م ۱۴۰ 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
🔰 احكام تربت‏ 🖌 مسأله: لازم است حرمت تربت امام حسين عليه السلام حفظ شود و حرام است هر نوع بى‏احترامى به آن مثل كردن. (1) 👈 مرحوم صاحب جواهر مى‏فرمايد تعظيم و احترام تربت امام حسين مستند به روايات است. (2) 👈 فقيه و محدث كبير شيخ يوسف بحرانى مى‏فرمايد: بدون شك احترام كردن تربت كربلا واجب و توهين و بى‏احترامى به آن حرام است. (3) 🖌 مسأله: مستحب است سجده بر تربت امام حسين عليه السلام؛ براى سجده بهتر از هر چيز تربت امام حسين عليه السلام است و سبب ثواب نماز مى‏شود. (4) ♦️ اولين كسى كه بر تربت امام حسين عليه السلام سجده كرد حضرت ، بود كه پس از دفن پدر، مقدارى خاك قبر را برداشت و بر آن سجده كرد و با آن خاك تسبيح درست كرد. (5) 🖌 مسأله: مستحب است كام طفل با تربت امام حسين عليه السلام باز شود. (6) 🖌 مسأله: مستحب است مخلوط كردن مقدارى تربت با حنوط ميّت هنگام دفن. (7) 🖌 مسأله: مستحب است هنگام دفن ميّت مقدارى تربت همراه او گذاشته شود. (8) 🖌 مسأله: خوردن هر نوع خاك حرام است به جز تربت امام حسين عليه السلام كه خوردن اندكى از آن به نيّت جايز است. (9) 🖌 مسأله: كالايى را كه به جايى مى‏فرستند، مستحب است مقدارى تربت هم همراه آن بگذارند. 👈مانند جهيزيه دختر. (10) 💡 امام رضا عليه السلام هرگاه مى‏خواست لباس يا چيز ديگرى را براى كسى بفرستد قدرى تربت امام حسين عليه السلام لابه لاى آن مى‏گذاشت و مى‏فرمود: تربت باعث ماندن است به اذن خداوند. (11) --------------- 📚 پی نوشت: 1. عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼