📥 سوال:
اگر بعد از تطهیر لباس و خواندن نماز، متوجه باقی ماندن نجاست در آن شویم، وظیفه مان چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
به طور کلی اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده، نمازش صحيح است.
✍ آیت الله مکارم:
در فرض سوال نمازی که با آن لباس خوانده شده است صحیح است و اگر بعدا یقین به عدم تطهیر نموده تا آنرا تطهیر نکند، نمی تواند در آن لباس نماز بخواند.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
نماز خوانده شده صحیح است.
✍ آیت الله فاضل:
اگر با شستن لباس نجس مطمئن شده باشید که لباس پاک شده و بعد از خشک شدن لباس و پوشیدن آن با آن لباس نماز بخوانید و بعد از نماز بفهمید که نجاست لباس برطرف نشده، لباس نجس است باید دوباره بشویید لیکن نمازی که با آن لباس خوانده اید صحیح است.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: aryGtDUntRg. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9512060140. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503504.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال:
آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی اگر وقت قضای آخرين ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد.
✍ آیت الله مکارم:
چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود.
✍ آیت الله وحید:
اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد.
✍ آیت الله فاضل:
اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب میشود.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 645441. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501290188. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 18311. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500275.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آيا براى زن حائض تنها خواندن آيه سجده دار حرام است؛ يا علاوه بر آن خواندن بقيه سوره نيز حرام است؟
📤 پاسخ:
✍ آيات امام، بهجت، فاضل و نورى:
علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است. (۱)
✍ آيات خامنه اى، سيستانى، صافى، مكارم و تبریزی:
تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست. (۲)
✍ آيةاللَّه وحيد:
خواندن آيه سجده دار، حرام است و بنابر احتياط واجب، خواندن بقيه سوره نيز حرام است.(۳)
📚 منابع:
۱. العروة الوثقى، ج۱، احكام الحائض، م۴۲
۲. توضيح المسائل مراجع، م۳۵۴؛ خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات۱۱۹
۳. توضيح المسائل، م۳۶۱
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا گرفتن مراسمات مذهبی و عزاداری در برج های و مجتمع های مسکونی در صورت ابراز نارضایتی برخی ساکنین اشکالی دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اقامه چنین برنامههایی از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد میباشد؛ ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم مذهبی از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند، هر چند با کم کردن صدای بلندگو باشد.
✍ آیت الله مکارم:
در قسمتهایی از مجتمع که مشترک بین تمام ساکنان می باشد با رضایت تمام ساکنان، برگزاری مجلس عزاداری و... مانعی ندارد اما به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. در قسمتهایی از مجتمع که خصوصی است برگزاری مجالس ذکر شده با رضایت مالک آن محل مانعی ندارد البته به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
برگزاری مراسم های بیان شده در سوال اگر عرفا از مصادیق اذیت و تضییع حق الناس محسوب شود جایز نیست.
✍ آیت الله وحید:
استفاده از ملک مشاع و هرگونه تصرفی در آن باید با اجازه همه صاحبان آن باشد و الا جایز نیست و در ملک شخصی خودتان نیاز به اجازه کسی ندارید مگر اینکه در موقع فروش با شما شرط خاصی کرده باشند.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر مجلس عزاداری یا زیارت عاشورا موجب اذیت و آزار همسایه ها شود جایز نیست، باید در جایی و طوری مجلس عزاداری یا جلسات قرآن یا مجلس زیارت عاشورا برگزار کنید که موجب اذیت دیگران نشود. نسبت به حق الناس مالی اگر هزینه و مخارج برق و آب و گازی را که بابت مجلس عزاداری مصرف میشود پرداخت کنید اشکال ندارد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 588597. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407140081. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22362. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 11406. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402911.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال:
در اموری مانند خروج از منزل، حرف شنوی و اطاعت، زن باید خواست شوهر را مقدّم کند و یا پدر و مادر؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
به طور کلی اطاعت از والدین واجب نیست ولی ایذای آنان حرام است مگر در انجام واجبات و ترک محرّمات.
✍ آیت الله مکارم:
در فرض سوال چنانچه به خانه شوهر رفته است اولویت با حرف شوهر است اما باید به گونه عمل نماید که موجب ناراحتی و آزار والدین نباشد.
✍ آیت الله سیستانی:
اطاعت هیچ کدام به طور مطلق واجب نیست به طور کلی اطاعت از شوهر فقط در استمتاع لازم است و این که بیرون رفتن با اجازه او باشد اما نمی تواند او را ملزم به رفتن جایی کند.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اطاعت از شوهرش واجب است.
✍ آیت الله وحید:
گوش دادن حرف شوهر در دو مورد واجب است و در غیر این دو مورد در صورتی که ربطی به این دو مورد ندارد لازم نیست: زنى كه عقد دائمى شده نبايد بدون اذن شوهر از خانه بيرون رود و بايد خودرا براى هر لذّت مشروعى كه او مى خواهد تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند و اگر اين وظايف را انجام دهد، تهيّه غذا و لباس و منزل و ساير مايحتاج زن ـ بر طبق آنچه متعارف است ـ بر شوهر واجب است و اگر تهيّه نكند ـ چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد ـ مديون زن است. اگر زن در كارهايى كه در مسأله پيش ذكر شد اطاعت شوهر را نكند گناهكار است و حقّ غذا و لباس و منزل و ساير ما يحتاج و همخوابى ندارد، ولى مهر او از بين نمى رود.
✍ آیت الله فاضل:
وقتی عقد ازدواج بین زن و مرد خوانده می شود تمام احکام زن و شوهری بین آن ها جاری است و زن موظف به تمکین است و بدون اجازه شوهر نمی تواند از منزل خارج شود، هرچند در منزل پدرش باشد، بنابراین اگر پدر امر به رفتن کند و شوهر منع کند به حرف شوهر باید گوش بدهد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 536130. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402120189. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 323395. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15032. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 5865. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400473.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
انتهای وقت نماز عصر...
نظر آیت الله خامنه ای
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال:
وجه قابل توجهی را به یکی از دوستان به عنوان قرض الحسنه داده ام، آیا بازپس گیری آن شرایط خاصی دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای: اگر براي بازپرداخت زمان معين نشده است، مي توانيد مطالبه کنيد و مديون در صورت توان بايد بپردازد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر قرض گیرنده دارا باشد و قرض مدت دار نبوده باشد می توانید پس بگیرید.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر زمان خاصی را برای بازپرداخت معین نکرده اید هر زمان خواستید می توانید وجه تان را مطالبه کنید. البته در صورتی که بیشتر از مستثنیات دین نداشته باشد باید به وی مهلت دهید.
✍ آیت الله وحید:
به همان مقدار می توانید پس بگیرید و مشکلی ندارد.
✍ آیت الله فاضل:
اگر شرط خاصی برای باز پس گرفتن نگذاشته اید هر وقت بخواهید میتوانید پول خود را پس بگیرید.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 545748. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 336444. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16040. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6747. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400844.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال:
آیا انجام مسح پا از بالا به سمت نوک انگشتان صحیح است؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
بنابر احتیاط از نوک انگشتان باشد.
✍ آیت الله مکارم:
از بالا به پایین کشیدن مسح پا، جایز است و بسیاری از بزرگان به آن فتوا داده اند.
✍ آیت الله سیستانی:
با نوک اشکال ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اشکالی ندارد.
✍ آیت الله وحید:
در مسح پا دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پا بكشد يا آن كه دست را بر برآمدگى روى پا يا مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد.
✍ آیت الله فاضل:
احتیاط مستحب است که از سر انگشت پاها به طرف مفصل مسح کشیده شود، هرچند برعکس نیز صحیح است.
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: uO3r8i25AmE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607210094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 667631. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46443. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. 6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611999.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال:
اگر مرد متوجه شود که همسرش قبلا با کسی ازدواج کرده و طلاق گرفته و این موضوع را از وی مخفی نموده اند؛ آیا حق طلاق بدون پرداخت مهریه را دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اختیار طلاق با مرد است ولی باید مهریه زن را بپردازد.
✍ آیت الله مکارم:
حق فسخ برای مرد در صورتی که بعد از ازدواج متوجه شود دختر قبلا هرچند به مدت کوتاه ازدواج موقت داشته ولو دوشیزه باشد (نزدیکی نکرده باشند) باقی است و در مورد مهریه، اگر دختر تدلیس کرده حق مهر ندارد و اگر دیگری ندلیس کرده است باید مهریه دختر را بپردازد و از کسانی که تدلیس کرده اند بگیرد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر به او گفته است كه اين اولين ازدواج او است و اين توصيف در عقد منظور شده است مى تواند فسخ كند و مهر ندهد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
طلاق در هر صورت در اختیار مرد است و در هنگام طلاق در فرض دخول باید تمام مهریه را بپردازد بله اگر این زن در هنگام ازدواج با وی ثیبه بوده، می تواند به نسبت، تفاوت مهریه باکره و ثیبه را از مهریه کسر کند.
✍ آیت الله وحید:
خیر؛ باید مهریه را بدهد.
✍ آیت الله فاضل:
ازدواج قبلی زن و طلاق گرفتن و مخفی کردن آن از شوهر مجوز فسخ عقد نیست و اگر مرد بفهمد و بخواهد زن را طلاق بدهد باید مهریه اش را بدهد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 541313. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402300180. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 330007. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15560. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6360. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400671.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯