📥 سؤال:
اگر مرد متوجه شود که همسرش قبلا با کسی ازدواج کرده و طلاق گرفته و این موضوع را از وی مخفی نموده اند؛ آیا حق طلاق بدون پرداخت مهریه را دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اختیار طلاق با مرد است ولی باید مهریه زن را بپردازد.
✍ آیت الله مکارم:
حق فسخ برای مرد در صورتی که بعد از ازدواج متوجه شود دختر قبلا هرچند به مدت کوتاه ازدواج موقت داشته ولو دوشیزه باشد (نزدیکی نکرده باشند) باقی است و در مورد مهریه، اگر دختر تدلیس کرده حق مهر ندارد و اگر دیگری ندلیس کرده است باید مهریه دختر را بپردازد و از کسانی که تدلیس کرده اند بگیرد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر به او گفته است كه اين اولين ازدواج او است و اين توصيف در عقد منظور شده است مى تواند فسخ كند و مهر ندهد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
طلاق در هر صورت در اختیار مرد است و در هنگام طلاق در فرض دخول باید تمام مهریه را بپردازد بله اگر این زن در هنگام ازدواج با وی ثیبه بوده، می تواند به نسبت، تفاوت مهریه باکره و ثیبه را از مهریه کسر کند.
✍ آیت الله وحید:
خیر؛ باید مهریه را بدهد.
✍ آیت الله فاضل:
ازدواج قبلی زن و طلاق گرفتن و مخفی کردن آن از شوهر مجوز فسخ عقد نیست و اگر مرد بفهمد و بخواهد زن را طلاق بدهد باید مهریه اش را بدهد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 541313. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402300180. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 330007. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15560. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6360. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400671.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا برداشتن ابرو برای مردان جایز است؟
📤 پاسخ:
برداشتن ابرو به خودی خود اشکال شرعی ندارد، مگر اینکه مفسده انگیز بوده یا مصداق تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا موجب ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید.
👈ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید جایز نیست.
✍ آیت الله سیستانی:
فی نفسه مانعی ندارد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولی اصلاح جزیی و مرتب کردن بعضی از قسمتها که منظره خوشایندی ندارد، اشکالی ندارد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء از دفاتر آیات خامنهای و مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. [2]. سایت استفتائات آیت الله سیستانی، سوال3
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا گرفتن مراسمات مذهبی و عزاداری در برج های و مجتمع های مسکونی در صورت ابراز نارضایتی برخی ساکنین اشکالی دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اقامه چنین برنامههایی از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد میباشد؛ ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم مذهبی از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند، هر چند با کم کردن صدای بلندگو باشد.
✍ آیت الله مکارم:
در قسمتهایی از مجتمع که مشترک بین تمام ساکنان می باشد با رضایت تمام ساکنان، برگزاری مجلس عزاداری و... مانعی ندارد اما به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. در قسمتهایی از مجتمع که خصوصی است برگزاری مجالس ذکر شده با رضایت مالک آن محل مانعی ندارد البته به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
برگزاری مراسم های بیان شده در سوال اگر عرفا از مصادیق اذیت و تضییع حق الناس محسوب شود جایز نیست.
✍ آیت الله وحید:
استفاده از ملک مشاع و هرگونه تصرفی در آن باید با اجازه همه صاحبان آن باشد و الا جایز نیست و در ملک شخصی خودتان نیاز به اجازه کسی ندارید مگر اینکه در موقع فروش با شما شرط خاصی کرده باشند.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر مجلس عزاداری یا زیارت عاشورا موجب اذیت و آزار همسایه ها شود جایز نیست، باید در جایی و طوری مجلس عزاداری یا جلسات قرآن یا مجلس زیارت عاشورا برگزار کنید که موجب اذیت دیگران نشود. نسبت به حق الناس مالی اگر هزینه و مخارج برق و آب و گازی را که بابت مجلس عزاداری مصرف میشود پرداخت کنید اشکال ندارد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 588597. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407140081. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22362. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 11406. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402911.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
اگر نماز آیات به واسطه (خسوف، کسوف، زلزله و...) بر عهده فردی بوده، ولی بجا نیاورده است، آیا با نیّت ادا بخواند یا قضا؟
📤 پاسخ:
✍ امام خمینی (ره):
🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
🔹در زلزله: هر وقت بخواند ادا است.
📚توضیح المسائل، ص 199، م 1496و 1498
✍ آیت الله بهجت (ره):
🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
🔹در زلزله: هر وقت بخواند ادا است.
📚توضیح المسائل، 1384، ص 241، 242، 1217و 1219
✍ آیت الله تبریزی (ره):
🔹 در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
🔹در زلزله: احوط (احتیاط واجب) آن است که به قصد ما فی الذمّه بیاورد و قصد ادا و قضا نکند.
📚 توضیح المسائل، 1383، ص 226، م 1504 و 1506
✍ آیت الله خامنه ای (دام ظلّه):
در فرض سوال اگر سبب وجوب نماز آیات خسوف و یا کسوف بوده واجب است بعد از آن به نیّت قربه الی الله (بدون نیت اداء و قضا) بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد.
📚استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات
✍ آیت الله سیستانی (دام ظلّه):
🔹در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود.
📚 توضیح المسائل، م 1476
✍ آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه):
🔹در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود.
🔹در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: بنابر احتیاط در وقت خواندن، نیت ادا و قضا نکند.
📚توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 348، م 1505 و 1507
✍ آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):
🔹در خسوف و کسوف: باید نیت قضا نماید.
🔹در زلزله و رعد و برق و مانند این ها: هر وقت بخواند ادا است.
📚توضیح المسائل، 1382، ص 297م 1505 و 1507
✍ آیت الله گلپایگانی (ره):
🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
🔹در زلزله: هر وقت بخواند ادا است.
📚توضیح المسائل، 1414هـ ق، ص 259، م 1505 و 1507
✍آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):
🔹خسوف و کسوف: در مورد خوشید یا ماه گرفتگی، اگر بعد از گذشتن وقت بفهمد تمام خورشید یا ماه گرفته بوده، باید قضاى نماز آیات را بجا آورد، امّا اگر تمام آن نگرفته باشد قضا واجب نیست.
🔹در زلزله و صاعقه و مانند آن: احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند، به نیت ما فی الذمه و قصد احتیاط.
📚 توضیح المسائل، ص 241، م 1292
✍آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه):
🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
🔹در زلزله و رعد و برق و مانند آن: هر وقت بخواند ادا است.
📚توضیح المسائل، 1384، ص 293، م 1493و 1495
✍ آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه):
🔹در خسوف و کسوف: قضا است.
🔹در زلزله و رعد و برق و مانند این ها: بنابر احتیاط واجب نیّت ادا و قضا نکند.
📚توضیح المسائل، 1383، ص 471، م 1504 و 1506
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال:
خانمی که دارای درآمد بوده و طلا خریده ولی از آن استفاده نکرده، آیا سر سال خمسی باید خمس آن را بپردازد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر در حدّ شأن او باشد و مورد نیازش و به قصد استفاده خریده خمس ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
چنانچه طلا مورد استفاده جهت زينت بانوان نباشد يا اضافه بر شأن و نياز آنها باشد وسال خمسي بر آن بگذرد، خمس دارد. سکه های بهار آزادی نيز فقط خمس دارد.
✍ آیت الله سیستانی:
خمس دارد.
✍ آیت الله وحید:
بله متعلق خمس است.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 528723. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9401180077. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 314425. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 5222.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
نذر، چه شرایطی دارد؟
📤 پاسخ:
🔹شرایط نذر عبارتند از:
۱. نذر کننده عاقل و بالغ باشد.
۲. به اختیار و قصد خود نذر کند.
۳. توانایی داشته باشد، یعنی ادای نذر برایش ممکن باشد و گرنه صحیح نیست.
✍ آیت الله سیستانی:
جز در موردی که نذر روزه کند که اگر از ادای آن عاجز شد، احتیاط واجب آن است که به جای هر روز، 750 گرم غذا به فقیر صدقه دهد یا 1/5 کیلو به کسی بدهد که به جای او روزه نذر شده را بگیرد.
✍ آیت الله زنجانی:
اگر نذر کند که روزه ای بگیرد و بدون پیش بینی از ادای آن عاجز شود، باید آن را قضا کند و اگر ممکن نشد، به مقدار یک مد طعام به فقیر صدقه دهد.
۴. در نذر باید صیغه آن خوانده شود.
۵. مورد نذر، حرام یا مکروه و یا ترک واجب یا مستحب نباشد.
۶. اذن شوهر یا پدر.
📚 منابع:
[1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 2، ص 610_613، م 2642 _ 2648
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت می کند که تا اول آن شهر مسافت شرعی نیست لکن تا نقطهای که مقصود اوست مسافت شرعی می باشد، آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است یا نقطهای که مقصود فرد می باشد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنهای:
اگر برای نقطه خاصی سفر نکرده بلکه مقصود او خود شهر است، اول شهر ملاک است اما اگر نقطه خاصی مد نظر است، مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.
✍ آیت الله مکارم:
ملاک در مسافت شرعی، آخرین خانه های شهر مبدأ تا اولین خانه های شهر مقصد می باشد.
✍ آیت الله سیستانی:
ملاک مقصد نهایی در سفر است.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
در فرض سوال که مقصد خود شهر نیست، باید مسافت تا منزل محاسبه شود نه خود شهر.
✍ آیت الله فاضل:
معیار و ملاک در مسافت شرعی فاصله بین دو شهر است یعنی اگر از آخرین خانه های شهر مبداء تا اولین خانه های شهر مقصد به مقدار مسافت شرعی نشود هرچند در داخل شهر مقصد تا نقطه ای که مقصود او است به مقدار مسافت شرعی برود حکم مسافر را ندارد و نمازش تمام است.
📚 منابع:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، احکام روزانه. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405120239. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 374736. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 19596. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402195.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آيا محل ايستادن خانم ها در نماز، بايد عقب تر از مردها باشد؟
📤 پاسخ:
✍ آيت اللَّه خامنه اى:
بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.
✍ آيات فاضل و مكارم:
زن بايد عقب تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.
✍ آيت اللَّه سيستانى:
بنابر احتياط لازم، زن بايد عقب تر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.
✍ آيت اللَّه وحيد:
بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصلهاى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.
📚 منبع:
توضيح المسائل مراجع، م 886
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا خندیدن در برابر نامحرم اشکال دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیة الله بهجت :
خندیدن زن در برابر نامحرم اشکال دارد.
✍ آیات خامنه ای، وحید:
اگر خندیدن زن بدون قصد ریبه و همراه با اطمینان و عدم وقوع در مفاسد باشد اشکال ندارد والا جایز نیست.
✍آیة الله صافی گلپایگانی:
لبخند زدن و هر کاری که در معرض تهییج نامحرم است، جایز نیست.
✍ آیة الله مکارم:
رعایت عفت واجب است. قهقهه زن در برابر نامحرم که موجب تحریک شود، حرام است. خندیدن با صوت اگر مفسده نداشته باشد، برای مرد و زن کراهت دارد.
✍ آیت الله سیستانی:
چنانچه مهیج نباشد و به قصد وادار کردن طرف به گناه نباشد اشکال ندارد.
📚منبع:
استفتاء از سایت مراجع؛ سؤال تلفنی(7840001-0251) از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، پنج شنبه 29/2/1390- ساعت45/12؛ سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯