🤔 #کاشت_ناخن!
❓ آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
✍ آیت الله خامنه ای:
با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند
و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)
در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
✍ آیت الله سیستانی:
ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که ضرورتی برای اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی آن، به هنگام غسل نباشد، بصورت عادی غسل را انجام میدهد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید.
📚 استفتاء از سایت مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #تخیل_شهوت!
❓ تخیل شهوت بدون خروج منی، چه حکمی دارد؟
✍ آیت الله خامنهای:
تحریک شهوت از طریق مذکور جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم:
فکر گناه تا زمانی که منتهی به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمی شود، ولی بی شک آثار نامطلوبی بر روح انسان می گذارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
حرام نیست اما اگر با تحریک کردن عضو باشد احتیاط در ترک است.
✍ آیت الله وحید:
بنابر احتیاطِ واجب، حرام است.
✍ آیت الله فاضل:
صرف تخیل شهوت تا زمانی که عملا منجر به حرام و گناه نشود، گناه حساب نمی شود. لیکن تخیّل شهوانی، دل را سیاه می کند و زمینه گناه را فراهم می کند و بهتر است از تخیل شهوانی بدون قصد خروج منی نیز خودداری شود.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: 46DI2JhHkN4. مکارم، ش: 9510040086. شبیری، ش: 36812. استفتاء اينترنتی از سایت وحید. فاضل، ش: 9502954.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #مدت_عده_ازدواج_موقت
❓مدت عده ازدواج موقت چقدر است و آیا این مسأله فتوا است یا احتیاط واجب؟
✍ آیت الله خامنهای:
عده عقد موقت دو حیض کامل پس از اتمام محرمیت است و اگر در سن حیض دیدن است و حیض نمی بیند با تمام شدن ۴۵ روز عده تمام می شود.
✍ آیت الله مکارم:
در عقد موقت در صورتي که دخول انجام نشده يا زن يائسه باشد عده ندارد و در صورت دخول بعد از تمام شدن مدت يا بخشش باقيمانده مدت توسط مرد عده آغاز مي شود، عده زني که عادت ماهانه مي بيند، به مقدار دوحيض کامل است و اگر عادت نمي بيند چهل وپنج روز تمام. حکم فوق فتواست.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
فتوای معظم له در مورد عده ازدواج موقت یک حیض کامل یا ۴۵ روز از زمان پایان مدت یا بخشیدن مدت ازدواج است.
✍ آیت الله سیستانی:
دو حيض كامل بنا بر احتياط واجب.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: 12Y6kroDSCo. مکارم، ش: 9712130002. شبیری، ش: 62850. سیستانی؛ ش:829530.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #مخلوط_شدن_آب_غیر_با_آب_وضو!
❓ اگر در حین وضو گرفتن دست به محلی که خیس است برخورد کند از آنجایی که با آب غیر وضو قاطی میشود وضو باطل میشود؟
✍ آ یت الله خامنه ای:
اگر هنگام شستن دست و صورت باشد اشکالى ندارد ولى اگر بعد از شستن دست چپ باشد و بخواهد با همان دست مسح سر يا پا را انجام دهد اشکال دارد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر دست قبل از مسح به جای خیس بخورد و رطوبتی غیر از آب وضو به دست برسد مسح با آن باطل است و اگر با قسمت دیگری کف دست که آب غیر وضو به آن نرسیده مسح بکشد صحیح است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
در فرض سوال آن را نیز از آب وضو حساب می کند.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
مسح سر و پا باید با آب وضو که در کف دست است انجام شود و اگر آب کف دست با آب دیگری ممزوج و قاطی شود مسح با آن صحیح نیست.
📚 منبع: استفاءاز دفتر مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #مسح_هر_دو_پا_با_یک_دست!
❓ آیا مسح هر دو پا را _ بدون عذر _ میتوان با یک دست انجام داد؟
✍ آیت الله خامنه ای:
اشکالی ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ کشیده شود.
✍ آیت الله مکارم:
احتیاط واجب آن است که پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ مسح شود.
✍ آیت الله سیستانی:
اشکال ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اشکال ندارد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
احتیاط آن است که (درحال اختیار) مسح پای راست باید به ترتیب، با دست راست باشد و مسح پای چپ با دست چپ باشد.
📚 منابع:
استفتاء اینترنت از سایت آیات خامنهای، ش: FWRSB1oaal. مکارم، ش: 9509260084. سیستانی، ش: 656020. شبیری، ش: 45400. فاضل، ش: 9611559.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #شوخی_با_نامحرم!
❓ حکم شوخی کردن با نامحرم چیست؟ حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید.
✍ آیت الله خامنه ای:
در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود.
✍ آیت الله بهجت:
چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود. شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد.
✍ آیت الله سیستانی:
مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست.
🔹 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار
هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند.
✅ داستان:
یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم، امام باقر (علیهالسلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.
📚 منابع:
استفتائات نمایندگی ها–بخش نمایندگی ها، بهجت استفتائات، ج۴، ص۱۸۷، س۵۲۵۶ و۵۲۵۷. سیستانی، استفتائات نمایندگان معظم له، دفتر قم، ص ۱۳۳. زنجانی استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – ش:۲۶۲۶۰. مکارم استفتاء خصوصی کتبی از معظم له، ش: ۹۴۱۱۰۱۰۰۹۲. فاضل، جامع المسائل، ج۱، احکام خانواده، ص۴۵۴، س۱۷۲۱. ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، ص ۲۸۳. بحار الأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۴۷.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #حقوق_حیوانات!
❓ گربهای را که کبوترهایم را میخورد گرفتم و داخل یک گونی به بیرون شهر بردم تا رهایش کنم ولی متاسفانه مرده بود، آیا گناه کرده ام؟ وظیفه ام چیست؟
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر قصد کشتن آن را نداشتید، گناهی مرتکب نشدید.
✍ آیت الله مکارم:
تکلیفی ندارید خوب است مقداری صدقه دهید.
✍ آیت الله سیستانی:
تکلیفی ندارید.
✍ آیت الله وحید:
خوب است به فقیرِ شیعهای صدقه بدهید.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: qMleRf7HMk. مکارم، ش: 9703130055. سیستانی، ش: 743274. و سایت آیت الله وحید.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯