پیش بینی نتایج فوتبال...
نظر آیت الله مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
امامت غیر روحانی...
نظر آیت الله مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
حرکت سر یا پا در هنگام مسح...
نظر همه مراجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
چگونه می توان متوجه شد رطوبتی که از یک زن یا دختر خارج می شود، منی است یا ترشحات طبیعی زنانه؟
📤پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر رطوبت خارج شده از زن همراه با اوج لذت جنسی باشد، منی است و زن جنب شده است و غسل جنابت بر او واجب می شود، در غیر این صورت حکم به منی بودن رطوبت ها نمی شود و پاک می باشند.
✍ بقیه مراجع غیر از آیات بهجت و نوری:
خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.
✍آیت الله بهجت:
خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آن ها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.
✍آیه الله نوری:
خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی(اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند که منی است.
✅ تبصره:
اوج لذت جنسی حالتی است، که شخص در آن حال از خود بی خود می شود و لذت زیادی می برد و ارضا می شود. بعد از تمام شدن آن حالت، زن احساس تخلیه شدن و ارضای جنسی می کند. معمولا حالت تحریک آمیزی را که قبل از تخلیه شدن داشت، دیگر ندارد.
📚منابع:
1. توضیح المسائل مراجع، مسأله346 وحید، توضیح المسائل، مساله352 سیستانی، تعلیقات علی العروة، ج ۱، غسل الجنابة، الاول. خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، سوال171 صافی، هدایة العباد، ج1، مسأله2. 175توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴۶
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
کراوات...
نظر آیت الله مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
همسرم چند روز پیش ده هزار تومان از خیابان پیداکرد و به مستمندی داد آیا مشکلی دارد؟
📤 پاسخ:
برداشتن مالی( پول) که در جایی افتاده است، مکروه است، اما اکنون که برداشته است، اشکالی ندارد آن را به مستمند داده است، فقط باید نیت می کرد، که آن را از طرف صاحب پول به مستمند می دهد.
✍ آیات امامخمینی، خامنه ای، گلپایگانی، صافی:
احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد.
✍آیه الله مکارم شیرازی:
بنابر احتیاط واجب از طرف صاحبش آن را صدقه دهد واگر نیازمند است می تواند خودش بردارد و اگر مال مهمی است احتیاط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگیرد.
✍ آیه الله بهجت:
از طرف صاحبش صدقه دهد یا به حاكم شرع بدهد.
✍آیه الله سیستانی:
اگر مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولی مستحبّ آن است كه آن را از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد. و از این قبیل است پول كه علامتی ندارد.
✍آیه الله وحید خراسانی:
اگر مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد و قیمت آن از یك درهم ـ یعنى 6/12 نخود نقره سكه دار ـ كمتر باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولى مستحبّ آن است كه از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد.
📚منبع
توضیح المسائل مراجع، جلد2،ص 554.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
حجاب مردان در برابر نامحرم...
نظر آیت الله مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
اگر فردی کلماتی از قبیل "عزیزم" و از این قسم کلمات به جنس مخالف بزند، در صورتی که از به کار بردن این کلمات هیچ گونه احساسی نداشته باشد، حکمش چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
بهطور كلى ارتباط مذکور با نامحرم كه مستلزم مفسده بوده و يا خوف ارتكاب گناه در ميان باشد، جايز نيست.
✍ آیت الله سیستانی:
جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم:
در فرض سوال، از بکار بردن این گونه الفاظ در ارتباط با نامحرم باید به صورت جدی اجتناب نمود.
✍ آیت الله شبیری:
هر نوع رفتار و گفتار با نامحرم، که انسان را در معرض گناه قرار می دهد یا نوعا محرک شهوت دیگری است جایز نیست.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
گفتن کلماتی تحریک آمیز مانند عزیزم و امثال آن با نامحرم جایز نیست چون مفسده دارد، هر چند خود قصد خاصی نداشته باشد برای طرف مقابل ممکن است ایجاد مفسده نماید. در مورد خطاب کلمه شما یا تو با نامحرم اشکال ندارد و گفتن شما نیز به عنوان احترام ایجاد مفسده نمی کند. هم چنین صحبت کردن غیر ضروری با نامحرم ایجاد مفسده می کند و باید از صحبت های غیر ضروری نیز خودداری شود.
📚 استفتاء از سایت مراجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
حجاب مردان در برابر مردان...
نظر آیت الله مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
حكم وضو و غسل و تیمم با ناخن مصنوعي كه در حال حاضر قابل کندن می باشد چیست؟ در چه صورتی می توان جبیره انجام داد؟
📤 پاسخ:
✍ امام خمينی:
بايد ناخن مصنوعي را بردارد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت می تواند جبیره انجام دهد.
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر مانع رسیدن آب به عضو می گردد وضو و غسل باطل است و حال حاضر چون برداشتن آن حرج نمی باشد باید مانع را برطرف کند مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت می تواند جبیره انجام دهد.
با فرض اینکه قابل برداشتن است وضو و غسل و تیمم باطل است. بلی در صورتی که برداشتن آن حرجی باشد حکم جبیره مترتب است.
✍ آیت الله بهجت:
اگر طوری باشد که در وضو و غسل مانع از رسیدن آب به اصل ناخن یا اصل پلک باشد جایز نیست. باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت میتواند جبیره انجام دهد.
✍ آیت الله سيستانی:
باید کنده شود مگر اینکه کندن آن مستلزم حرج باشد که در این صورت باید بین وضوء و تیمّم جمع کند.
✍ آیت الله شبيري زنجانی:
باید برای اولین نماز، مانع را برطرف نماید و وضو یا غسل معمولی را به جا آورد و وضو یا غسل جبیره ای فقط در زمانی صحيح است که وقت تنگ شده باشد به گونه ای که اگر بخواهد مانع را برطرف کند، نمازش قضاء شود ولی با وضو یا غسل جبیره بتواند ولو یک رکعت از نماز را داخل وقت بخواند.
✍ آیت الله فاضل لنكرانی:
اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید برطرف گردد مگر در تنگی وقت یا اينکه برداشتن آن مستلزم عسر و حرج باشد که در این صورت جبیره انجام دهد.
✍ آیت الله مكارم شيرازی:
چنانچه به راحتي قابل جدا کردن باشد، و ضرر مهمي نداشته باشد، باید جدا کند و به صورت عادی وضو بگيرد. در غیر این صورت، به همان شکل يعني جبيره ای وضو مي گيرد، همچنين اگر وقت برای جدا کردن آن تنگ باشد.
📚 منابع:
العروة الوثقی، ج1، کتاب الطهارة، فصل في شرايط الوضوء، با استفاده از شرط سوّم / تحريرالوسيله، ج1، ص 27، با استفاده از م12 / وسیلةالنجاة آیت الله بهجت، ص51، با استفاده از م9 / توضيح المسائل مراجع، ج1، ص176، با استفاده از شرط سیزدهم و ص197، با استفاده از م341 (آخر مساله) / رساله آموزشی مقام معظم رهبری، فصل دوم: طهارت، درس15، وضو (3): شرایط وضو«2» ، ص69، با استفاده از مورد8 / استفتائات آیت الله بهجت، ج1، ص175، با استفاده از س610 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید / استفتاء شفاهی از بعض مراجع تقلید
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
جواب سلام در نماز...
نظر همه مراجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
لباس آستین کوتاه برای مردان...
نظر آیت الله مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
وقت غسل جمعه تا چه زمانی است؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
وقت آن از اذان صبح است تا ظهر، و بهتر است نزديك ظهر بجاآورده شود. و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است كه بدون نيت ادا و قضا تا عصر جمعه بجا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نكند، مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضاى آن را بجا آورد. و كسى كه میترسد در روز جمعه آب پيدا نكند، میتواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد، بلكه اگر در شب جمعه غسل را به اميد آنكه مطلوب خداوند عالم است بجا آورد صحيح است. و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگويد: "اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل على محمد و آل محمد و اجعلنى من التوابين و اجعلنى من المتطهرين".
✍ آیت الله سیستانی:
وقت آن بعد از اذان صبح است تا غروب آفتاب، و بهتر آن است که نزدیک ظهر بجا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر آن است که بدون نیّت اداء و قضاء تا غروب بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد. و کسی که میداند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد می تواند روز پنجشنبه، یا شب جمعه غسل را رجاءً انجام دهد. و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ إلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شرِیکَ لَهُ وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُه، اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْنِی مِنَ التَّوّابِینَ وَاجْعَلْنِی مِنَ المُتَطَهّرِینَ»
✍ آیت الله مکارم:
غسل جمعه که از مهمترین و مؤکّدترین غسل های مستحب محسوب می شود و بهتر است که حتّی الامکان آن را ترک نکنند، وقت آن از اذان صبح روز جمعه است تا ظهر و اگر تا ظهر انجام نشود احتیاط آن است که بدون نیّت ادا و قضا و به قصد مافی الذّمّه تا عصر جمعه به جا آورند، و اگر در روز جمعه غسل نکنند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضای آن را به جا آورند و کسی که می ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند می تواند روز پنجشنبه غسل را به نیّت مقدّم داشتن انجام دهد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
وقت آن بعد از اذان صبح است، تا ظهر، و بهتر آن است که نزدیک ظهر به جا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیت ادا و قضا تا غروب به جا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را به جا آورد، و کسی که می داند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد می تواند روز پنجشنبه غسل را رجاءً انجام دهد. و مستحبّ است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد وَ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ المُتَطَهِّرِینَ»
✍ آیت الله نوری همدانی:
وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر بجا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیت ادا و قضا تا عصر جمعه بجا آورد و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب، قضای آن بجا آورد. و کسی که می ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند یا موفق نشود ، می تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد ، بلکه اگر در شب جمعه غسل را به امید آنکه مطلوب خداوند عالم است بجاآورد، صحیح است و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: اَشهدُ اَن لا اِلهَ الا الُله وحدهُ لا شریکَ له وانّ محمّداً عبدهُ و رسولهُ اللهّم صل عَلی مُحمدٍ و آل محمدٍ و اجعَلنی منَ التوابینَ و اجعلنِی منَ المتُطهرینَ.
📚 منابع:
توضیح المسائل، نوری م۶۴۵، وحید م۶۵۰، مکارم م۶۰۸، سیستانی م۶۳۳، سایت رسمی آیت الله خامنه ای
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
دیر کرد و جریمه ای که بخاطر تاخیر در پرداخت اقساط خرید خودرو از نمایندگی های معتبر کشور پرداخت می شود چه حکمی دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر مجبور به پرداخت مبلغ مذکور باشید و کوتاهی در تأخیر پرداخت بدهی اصلی نداشته باشید، تکلیفی ندارید.
✍ آیت الله مکارم:
اگر شرط ضمن عقد باشد اشكالى ندارد، ولى نبايد به اين صورت باشد كه در صورت تأخير سود پول را بگيرد.
✍ آیت الله سیستانی: گرفتن ديركرد جايز نيست.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر چیزی اضافه تر از مبلغ چک (قسط) دریافت شود جایز نیست.
✍ آیت الله وحید: حرام می باشد.
✍ آیت الله فاضل:
گرفتن جریمه دیر کرد حرام است. و هم چنین عدم پرداخت اقساط ماشین در تاریخ مقرر نیز جایز نیست.
📚 منبع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613584.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
من یک قبر به صورت پیش فروش خریده ام آیا هر سال باید اضافه قیمتش را پرداخت کنم یا لازم نیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر از درآمد سال خريدهايد، دادن خمس قيمت خريد کافى است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
چنانچه یک بار خمس آن را پرداخت کرده باشیدو ترقی قیمت داشته باشد تنها ترقی قیمت آن خمس دارد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
اگر با پول خمس داده شده قبر را خریده چیزی به عهده او نیست و اگر با پول خمس داده شده نخریده اگر سر سال خمس قبر را بدهد چنانچه مبلغ دیگری برای قبر پرداخت نگردد چیزی دیگری بر عهده صاحب قبر نیست.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر قبر را خريده و مالك آن شده است بايد خمس آن را به قيمت فعلى بدهد و ترقی قیمت را تازمانی که از آن استفاده نشده هرسال حساب کنید. اما اگر قبر را نخريده و مالك آن نيست، بلكه مبلغى از درآمد سال به منظور اولويت يافتن جهت دفن داده است (كه نوعاً اين گونه است) در اين صورت خمس ندارد.
✍ آیت الله سیستانی:
یک بار باید خمس ان را بدهید نه هر سال.
📚منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
نیت نماز مغرب و عشا پس از نیمه شب شرعی چگونه است؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
واجب است نماز مغرب و عشا را تا قبل از نيمه شب شرعى بخوانند و بعد از آن به قصد قربت بجا آورده و نيت ادا و قضا نكنند. [1]
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
هرگاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و بايد قضا کند، امّا اگر به واسطه عذرى نخوانده باشد بايد تا قبل از اذان صبح به جا آورد و نماز او ادا است. [۲]
✍ آیت الله سیستانی:
وقت نماز مغرب و عشا برای برای شخص مضطَرّ ـ که یا از روی فراموشی یا به سبب خواب یا حیض و مانند اینها نماز را پیش از نیمهشب نخوانده ـ تا طلوع فجر ادامه دارد. اگر از روی اختیار نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیت اداء و قضاء کند آن نماز را بجا آورد. [۳]
📚منابع:
[۱] سایت آیت الله خامنه ای، پرسشهای متداول، وقت نماز
[۲] رساله آیت الله مکارم مسأله۶۸۰
[۳] رساله آیت الله سیستانی مسأله ۷۲۳ و۷۲۷
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا شوهر مى تواند هنگام آمیزش بدون رضایت همسرش به طور طبیعى عزل کند؟
📤پاسخ:
✍همه مراجع (به جز تبریزى):
آرى، اشکال ندارد؛ ولى بدون رضایت زن کراهت دارد.
✍آیه اللّه تبریزى ره:
بنا بر احتیاط واجب، باید با رضایت زن عزل کند.
✅ نکته: عزل مرد به این است که هنگام آمیزش آب خود را بیرون از رحم زن بریزد.
....................................
📥سوال:
آیا زن مى تواند هنگام آمیزش به طور طبیعى عزل کند؟
📤پاسخ:
✍همه مراجع:
اگر شوهر راضى باشد، اشکال ندارد و در غیر این صورت عزل زن حرام است.
✅ نکته: عزل زن به این است که هنگام آمیزش خود را کنار بکشد؛ به طورى که آب شوهر در رحم او ریخته نشود.
📚منابع:
[۱]. امام، فاضل، نورى و مکارم: تعلیقات على العروه، ج ۲، کتاب النکاح، الفصل الاول، م ۶ ؛ بهجت، احکام پزشکى، ص ۴۱ ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۰ ؛ صافى، هدایه العباد، ج ۲، کتاب النکاح، م ۱۰ ؛ خامنه اى، استفتائات، س ۷۶۴ و ۳۹۸ و دفتر: وحید. [۲]. تبریزى، صراط النجاه، ج ۱، م ۷۹۶٫ [۳]. امام، فاضل، نورى و مکارم: تعلیقات على العروه، ج ۲، کتاب النکاح، الفصل الاول، م ۶ ؛ بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م ۱۱ ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۰ ؛ صافى، هدایه العباد، ج ۲، کتاب النکاح، م ۱۰ ؛ خامنه اى، استفتائات، س ۱۳۵۳ ؛ تبریزى، صراط النجاه، ج ۱، م ۷۹۶ و دفتر: وحید.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
در صورتی که متوجه زلزله نشویم و پس از مدتی از طریق رسانه ها از وقوع آن با خبر شویم، تکلیف چیست؟
📤 پاسخ:
✍ امام خامنه ای:
اگر در زمانی که عرفا زمان متصل به زلزله است علم به وقوع آن پیدا نکرده اید واجب نیست و تشخیص زمان متصل به عهده مکلف است.
✍ آیت الله مکارم:
اگر زلزله جز به وسيله دستگاه ها قابل درک نباشد نماز ندارد، و اگر قابل درک بوده اما او نفهميده، احتياط مستحب آن است که تا آخر عمر، هر وقت توانست بخواند.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر زلزله عرفاً- ولو برای عده ای- از اهل منطقه محسوس بوده است در هر حال، نماز آيات واجب می شود.
✍ آیت الله وحید:
اگر از أخبارِ رسانه ای إطمینان به وقوعِ زلزله پیدا کردید باید نماز بخوانید ولی بدونِ نیّتِ اداء و قضاء.
✍ آیت الله فاضل:
اگر از طریق رسانه ها یا افراد دیگری یقین کنید که در شهری که شما ساکن هستید زلزله آمده باید نماز آیاتش را بخوانید فرقی نمی کند چند ساعت بعد بفهمید هر زمانی که بفهمید نماز آیات را بخوانید و به نیت ادا هم بخوانید. اگر یک ماه بعد هم بفهمید به احتياط واجب در مثل زلزله نماز آيات را بخوانید.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613609.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
خانمی که استحاضه (کثیره یا متوسطه) است، می تواند بدون غسل برای ختم، وارد مسجد شود؟
📤 پاسخ:
✍ آیات عظام خامنه ای و سیستانی:
اشکال ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
رفتن به مسجد و توقف در آن، براي زن مستحاضه قليله حرام نيست و زن مستحاضه کثيره در صورتي مجاز به اين کار است که غسل هاي روزانه را انجام داده باشد.
✍ آیت الله شبیری:
توقف در مساجد برای مستحاضه قلیله و متوسطه اشکال ندارد و برای کثیره نیز در صورتی که غسل های واجب خود را انجام دهد مانعی ندارد و اگر هنوز وقت نماز نرسیده است بنابر احتیاط باید غسل کند.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
زن مستحاضه درحال استحاضه کثیره یا متوسطه می تواند بدون غسل، به مسجد برود و برای ختم در مسجد توقف کند ولی احتیاط مستحب است که در حال اختیار بدون غسل به مسجد توقف نکند.
📚 استفتاء از سایت مراجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯