eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.3هزار دنبال‌کننده
15.1هزار عکس
2.8هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات با قیمت مناسب 🤩👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 عقد موقتِ طولانی مدت 💠 سؤال: اگر عقد موقتی به مدت طولانی (مثلا 99 ساله) منعقد شود، آیا صحیح است و حکم عقد دائم را دارد؟ ✅ جواب: به طور کلی صحت عقد موقتِ طولانی مدت که عادتا احتمال بقای زوجین تا آن مدت وجود ندارد، محل اشکال است. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 با قرض کردن، مستطیع می‌شویم؟سوال: اگر کسی برای حج تمتع پول قرض کند و به حج مشرف شود، آیا کفایت از حج واجب می‌کند؟ اگر در آینده مجدد مستطیع شود، آیا حج بر او واجب می‌شود؟جواب: بطور کلی کسی که هزینه‌ی رفتن به حج را در اختیار ندارد، اما می‌تواند قرض بگیرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، واجب نیست که خود را با قرض گرفتن مستطیع کند، اما اگر بگیرد، حج بر او واجب می‌شود. 🏷 پی‌نوشت: استفتا از سایت آیت‌الله خامنه‌ای، شماره استفتاء: 2znpmr6 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📜 | 🔖 آیت الله خامنه‌ای: اگر مکان مأموم در بلندی قرار دارد، در صورتی که بلندی آن به مقدار متعارف؛ مانند حیاط مسجد و پشت بام آن باشد، نه مانند ساختمان های چندین طبقه، جماعت صحیح است 🔖 آیت الله مکارم: بلندتر بودن جاى مأموم از جاى امام اشكال ندارد، ولى اگر امام در صحن مسجد بايستد و عدّه‏‌اى از مأمومين در بالكن و پشت بام، و طورى باشد كه به آن جماعت نگويند، صحيح نيست. مثل اين‏كه امام در طبقه اوّل بايستد و مأمومين در بعضى از طبقات بالا كه از جماعت دور است. 🔖آیت الله سیستانی: اگر جاى مأموم بلندتر از جاى امام باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر به قدرى بلندتر باشد که نگویند اجتماع کرده‏‌اند، جماعت صحیح نیست. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ۷۱۹، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد یک، مسئله ۱۹۶۰، استفتائات سایت آیت الله مکارم 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 تبدیل کردن فدیه و کفاره به جنس دیگر 💠 کسی که فدیه و یا کفاره تأخیر مثلا به اندازه ده روز، مد طعام بر عهده او باشد لازم است به اندازۀ ده مد طعام مانند ده تا 750 گرم گندم یا نان و امثال آن، به فقیر بدهد و نمی تواند معادل قیمت ده مد طعام را تبدیل به چیز دیگری کند (مانند اینکه به همان قیمت، تخم مرغ یا گوشت به فقیر بدهد). 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 نگرفتن روزه تا رمضان سال بعد 💠 اگر انسان بر اثر بيمارى روزۀ ماه رمضان را نگيرد و پس از ماه رمضان بيمارى‏ اش برطرف شود ولى بلافاصله عذر ديگرى پيدا كند و نتواند تا ماه رمضان بعد قضاى روزه را بگيرد، بايد قضاى آن روزه‏ها را در سال­های بعد بگيرد، همچنين اگر عذر ديگرى غير از بيمارى در ماه رمضان داشته باشد و پس از ماه رمضان برطرف شود ولی تا ماه رمضان بعد بر اثر بيمارى نتواند روزه بگيرد، باید آن روزه ­ها را قضا کند. ✅ رساله نماز و روزه مسأله ٩٢٥ 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 پرداخت کفاره و فدیه به افراد واجب النفقه 💠 سؤال: آیا می توانم کفارۀ عمد و غیر عمد را به دامادم که فقیر محسوب می شود، بدهم؟ ✅ جواب: اشکال ندارد ولی باید توجه داشت که کفاره عمد به شصت فقیر (جداگانه) پرداخت می شود؛ بنابر این اگر کفاره عمدی باشد فقط می توانید یک مد طعام به ایشان بدهید. لازم به ذكر است پرداخت کفاره و فدیه به کسانی که واجب النفقه انسان محسوب می شوند (مانند فرزند و مادر)، صحیح نیست. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 نحوۀ مصرف کفاره 💠 کفاره تاخیر (یک مد طعام )، باید به فقیر داده شود و دادن پول آن کافی نیست مگر اینکه اطمینان داشته باشد که فقیر به وکالت از شخص طعام خریده و سپس آن را به عنوان کفاره قبول می کند، که در این حالت اشکال ندارد؛ بنابراین اگر در مورد مذکور اطمینان ندارد که صَرف در مورد کفاره می شود یا نه، کافی نیست. کسی که باید برای هر روز یک مد طعام بدهد، می‌تواند کفارۀ چند روز را به یک فقیر بدهد. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 وظيفه بيمار مقطعی 💠 کسی که بیماری مقطعی داشته و تا ماه رمضان سال بعد بهبود یافته است، وظیفه ای برای پرداخت فدیه ندارد ولی بنابر احتیاط قضا کردن روزه ها تا رمضان سال بعد لازم است و در غیر این صورت علاوه بر قضا باید کفاره تأخیر (یک مد معادل ٧٥٠ گرم طعام) نیز بپردازد. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 شکستن قسم 💠 سؤال: اگر شخصی به خدا قسم بخورد که گناه خاصی را ترک کند ولی تخلف کند و مرتکب شود، آیا قسم، باطل می شود یا همچنان باید به قسم عمل کند و در صورت تخلف، مجددا کفاره بپردازد؟ ✅ جواب: با اولین تخلف عمدی (که علاوه بر توبه، کفاره* دارد)، قسم باطل می شود و پس از آن، عمل به قسم لازم نیست و کفاره ندارد اما در هر صورت ترک گناه لازم است. *کفاره شکستن قسم، اطعام یا تأمین لباس برای ده فقیر و در صورت ناتوانی، سه روز روزه می باشد. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 فروش وسایل مسجد 💠 سؤال: آیا می توان وسایل مسجد - که دیگر مورد نیاز مسجد نیست - را فروخت و خرج مسجد کرد؟ ✅ جواب: موارد آن مختلف است؛ اگر منظور وسایلی است که هدیه به مسجد شده و یا برای مسجد خریداری شده ولی وقف نشده است، فروش و تبدیل آن با نظر متولی شرعی مانعی ندارد ولی چنانچه منظور وسایلی است که وقف مسجد شده، اگر موردِ نیاز مسجد نیست، بايد در مسجد ديگری استفاده شود و اگر مساجد دیگر نیاز ندارند، مى‏ توانند آن را بفروشند و پول آن را در همان مسجد ـ و در صورت عدم نیاز ـ در مسجد دیگری درهمان جهت مصرف کنند. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
📚 کپی برداری برای استفاده شخصی 💠 سؤال: بسته آموزشی ویدیویی را از مؤسسه ای خریداری کردم؛ آیا جایز است که از این محصول، فقط برای استفاده شخصی کپی برداری کنم؟ ✅ جواب: کپی برای استفاده شخصی اشکال ندارد. 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼