eitaa logo
انجمن علمی تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب
57 دنبال‌کننده
39 عکس
3 ویدیو
12 فایل
🔔فعالیت انجمن علمی تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب در فضای مجازی به شرح ذیل است: «رصد و انتشار اخبار و محتوای علمی در حوزه تاریخ اسلام و تشیع.» 🆔 ارتباط با ادمین٫تبادل در ایتا: @mardi_cyber ❇️ اینستاگرام: https://www.instagram.com/shiite.history
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️ «بررسی و نقد موقعیت مکانی خانه حضرت فاطمه علیهاالسلام در گزاره های تاریخی» 🔻 (با حضور): ✅ دکتر_محمد_الله_اکبری دکترا تخصصی تاریخ تمدن و ملل اسلامی 🕰 (زمان): یکشنبه ۱۲ دی ساعت ۱۵٫۳۰ 🏟 (لینک ورود): http://b2n.ir/r03234 🔻نام کاربری: نام و نام خانوادگی خودتان ✅ رمز عبور: ۲۲ 🔻با اعطای گواهینامه معتبر به شرکت کنندگان ✅ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹🔸ورود برای عموم علاقه مندان آزاد می باشد. ❇️ (آدرس حضوری): قم.ابتدای بلوار الغدیر. کوچه۱۱. ساختمان دانشگاه ادیان و مذاهب. ط۲. دانشکده شیعه شناسی. سالن شهید قدوسی (ارتباط با مسئول انجمن): http://eitaa.com/HistoryofShiism https://eitaa.com/ShiiteHistoryAssociation
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه_هجوم_به_خانه_صدیقه_طاهره_علیها_السلام.pdf
1.17M
«نگرشی در اسناد و مدارک هجوم به خانه ی صدیقه ی طاهره (س) از قرن اول هجری تا کنون» تالیف: عبدالزهراء مهدی کتاب حاوی شرح احادیث و روایات یا اسناد و مدارکی است در ارتباط با هجوم به خانه حضرت زهرا (س) که عناوین اصلی آن به این شرحند: ۱. هجوم به خانه فاطمه (س) در آیینه وحی. ۲. هجوم به خانه فاطمه (س) در آیینه تاریخ. ۳. هجوم به خانه فاطمه (س) در آیینه اسناد. ۴.نکته‌های هجوم به خانه فاطمه (س) @ShiiteHistoryAssociation
🔻 رهبر انقلاب: از طرفی، گفتیم قهرمان امّت اسلامی است؛ چرا؟ چون با حرکات خود و بالاخره با شهادت خود -شهادتش هم مکمّل این معنا بود- اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام شد. «۱۳۹۹/۹/۲۶» @ShiiteHistoryAssociation
🌐به همت انجمن علمی دانشجویی تاریخ تشیع دانشکده شیعه شناسی؛ 🔹نشست علمی «بررسی و نقد موقعیت مکانی خانه حضرت زهرا(س) در گزاره های تاریخی برگزار شد». 🔸گزارشی از نشست 👇👇 https://fss.urd.ac.ir/fa/cont/275 @ShiiteHistoryAssociation
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ هجوم به خانه ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) را در این لینک بخوانید🖤👇🏻 http://www.taghribnews.com/vdcjvaet8uqehyz.fsfu.html @ShiiteHistoryAssociation
JHC_Volume 47_Issue بهار 95_Pages 11-36.pdf
674.5K
بررسی استنادی شهادت محسن بن علی (ع) در متون تاریخی اهل تسنّن و تشیّع نویسنده: استاد بشیر سراجی @ShiiteHistoryAssociation
حضرت محسن علیه السلام اولین و کوچک_ترین شهید آل طه علیهم السلام - بشیر سراجی.pdf
14.61M
حضرت محسن (علیه السلام) اولین و کوچک‌ترین شهید آل طه علیهم السلام نوشته : استاد بشیر سراجی در این کتاب می‌خوانید: «- حضرت محسن با هویتی کتمان شده - تولد حضرت، تولدی تلخ - شهادت‌اولین‌و‌کوچک‌ترین شهیدآل‌رسول - شاهدان فاجعه‌ای بزرگ‌تر از عاشورا - اخبار شهادت قبل از واقعه دردناک - آنچه بعد از حادثه غمبار به ما رسیده - محل دفن پاره تن دخت نبی علیهاالسلام» @ShiiteHistoryAssociation
4_219151243149312312.pdf
16.41M
نام کتاب: «المحسن السبط مولود ام سقط» تالیف: «السید حسن الموسوی الخرسان» https://eitaa.com/ShiiteHistoryAssociation
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5823218317497729053.pdf
3.02M
نام کتاب:«ماساة الزهراء٫جلد اول » نویسنده:«سید جعفر مرتضی عاملی» @ShiiteHistoryAssociation
4_5823218317497729054.pdf
2.61M
نام کتاب:«ماساة الزهراء٫جلد دوم » نویسنده:«سید جعفر مرتضی عاملی» @ShiiteHistoryAssociation
4_5872717983087855693.pdf
7.66M
نام کتاب:«زندگانی فاطمه زهرا علیهاالسلام» نویسنده : «دکتر سید جعفر شهیدی» @ShiiteHistoryAssociation
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی از ابیات کتاب عبارتند از: حتى أتوا باب البتول فاطمهْ ٫ وهـي لهـم قالية مصارمهْ. فوقفت مـن دونه تعـذلهم ٫ فكسـر البـاب لهـم أوّلهم. فاقتحموا حجابها فأعـولتْ ٫ فضربوهـا بينهم فأسقطتْ. ... وقتلهـم فـاطمة الزهـراءِ ٫ أضرم حرّ النار في أحشائي. لاَنّ في المشهور عند الناسِ ٫ بأنَّها ماتت مـن النفاسِ. این‌که فاطمه را به شهادت رساندند درون من را به آتش کشیده. چرا که نزد همگان مشهور است که او در اثر سقط جنین از دنیا رفت. @ShiiteHistoryAssociation
Noor-Book.com الأرجوزة المختارة.pdf
7.33M
نام کتاب:«الارجوزة المختارة» نویسندن:«قاضی نعمان مصری» شعر قاضی نعمان مصری (متوفای ۳۶۳ قمری) فقیه حکومت فاطمیون اسماعیلی مصر و نویسنده کتاب فقهی دعائم الاسلام، در وصف مصائب وارده بر حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. (کتاب اشعار وی با نام الارجوزة المختارة: ص ۸۸ تا ۹۲ ـ چاپ سنة ۱۹۷۰ میلادی ـ انتشارات الدراسات الإسلامية ـ مونترال كانادا) @ShiiteHistoryAssociation
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با اعطای گواهینامه معتبر به شرکت کنندگان
بسمه تعالی انجمن علمی دانشکده شیعه شناسی برگزار می‌کند عنوان: شناخت اندیشه های اعتقادی و کلامی زنان فعال در تاریخ با تمرکز بر مادران ائمه(علیهم السلام) سخنران: سرکار خانم دکتر ناهید طیبی زمان: یکشنبه ۱۹ دی ماه ساعت: ۱۹:۳۰ لینک ورود:👇🏻 https://b2n.ir/r03234 کد دسترسی:۲۲
انجمن علمی دانشکده شیعه شناسی به صورت مشترک با موسسه مرام(حضوری و مجازی) برگزار می‌نماید. عنوان: ژئوپلیتیک عربستان امروز سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسجد جامعی دبیر علمی نشست: حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریعتمداری زمان: چهارشنبه ۲۹ دی ماه ساعت ۱۰ صبح مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی(ره) لینک ورود:👇🏻 https://b2n.ir/r03234 کد دسترسی: ۲۲ @ShiiteHistoryAssociation
📚 آغاز ثبت نام بن کتاب برای طلاب و دانشجویان 📝 دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 🔸 ثبت‌نام جهت دریافت بن اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روز چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، آغاز می‌شود. 🔹 اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور می‌توانند از روز چهارشنبه (بیست‌ودوم دی‌ماه ۱۴۰۰) برای دریافت بن خرید کتاب به آدرس https://bon.tibf.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند.
🔼 سه ضلع از ✳️ ضلع اول: پیامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله و سلم تا شش ماه، زمانی که برای نماز صبح از خانه خارج می‌شد، کنار خانه زهرا (سلام الله علیها) می‌ایستاد و آن‌ها را برای نماز ندا می‌داد و این آیه را می‌خواند. می‌فرمود: (الصلوة يا اهل البيت! إنما يريد اللّه ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يُطهّرکم تطهيرا) 📓المستدرک علی الصحیحین، حاكم نیشابوری، دارالکتب العلمیة، بیروت ج 3، ص 172،( باب ذكر مناقب فاطمه ح 4748) ✳️ ضلع دوم: معمر از «زهری» و او از عایشه نقل کرده که: (حضرت) زهرا (سلام الله علیها) از ابوبکر اعراض کرد و با او صحبت نکرد تا این که به شهادت رسید و بعد از پیامبر (ص) شش ماه زندگی کرد و وقتی به شهادت رسید، او را همسرش (حضرت) علی(ع)دفن کرد و به ابوبکر اجازه نداد که بر جنازه او حاضر شود و نماز بخواند. 📓ابن اثیر،‌الکامل فی التاریخ، جلد دوم، صفحه۱۲۶ 👌گزارش اعراض از شیخین در اواخر عمر شریفشان با تکرار در کتب اهل سنت دیده می‌شود. ✳️ ضلع سوم: مَنْ مات وليستْ عليه طاعة مات ميتة جاهلية 📓مجمع الزوائد، الهيثمي ، ج5 ، ص224 و كتاب السنة ، ج2 ،‌ ص489،9 . الباني بعد از نقل حديث مي‌گويد : إسناده حسن، ورجاله ثقات. 👌این روایت نیز با عبارات مختلف و با فراوانی بالا در کتب اهل سنت ذکر شده است. 🔎پس سوال از پژوهش گران اهل سنت این می شود که: حال با وجود آیه ی" تطهیر" و جمع گزارش های اعراض از خلفا پس وجوب اطاعت از امام چگونه خواهد بود؟ نتیجه گیری از این سه ضلع برعهده ی تبادر ذهنی خواننده است. @ShiiteHistoryAssociation
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حتما عکس بالا👆🏻 را باز کنید و ببینید. «عکس بسیار قدیمی از » خانه‌های مسکونی، حرم (علیهماالسلام) را احاطه کرده‌است. در حالی‌که کاخ بنی‌العباس آن طرف رها شده است. این عکس بسیار گویا است... @ShiiteHistoryAssociation
🖤 زیارتنامه حضرت ام البنین سلام الله علیها بسم الله الرحمن الرحیم «أَشهَدُ أَن لا إلهَ إلا الله وَحدَهُ لاشَرِیکَ لَهُ وَ أَشهَدُ أنَّ مُحَمَّدَاً عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ. السَّلامُ عَلَیکَ یَا رَسُولَ الله السَّلامُ عَلَیکَ یَا أَمِیرَ الُمؤمِنین السَّلامُ عَلَیکِ یَا فَاطِمَةَ الزَّهرَاءِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ العَالَمِین السَّلامُ عَلَى الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدی شَبَابِ أَهلِ الجَنَّة. السَّلامُ عَلَیکِ یَا زَوجَةَ وَصِیِّ رَسَولِ الله السَّلامُ عَلَیکِ یَا عَزِیزَةَ الزَّهرَاءِ عَلَیهَا السَّلام السَّلامُ عَلَیکِ یَا أُمَّ البُدُورِ السَّوَاطِع فَاطِمَةَ بِنت حزَام الکلابیّةالمُلَقَّبةُ بِأُمّ البَنِین وَ بَاب الحَوَائِج. أُشهِدُ اللهَ وَ رَسُولهُ أَنَّکِ جَاهَدتِ فی سَبِیلِ اللهِ إِذ ضَحّیتِ بِأَولَادَکِ دُونَ الحُسَین بنَ بِنتِ رَسُولِ الله. وَ عَبَدتِ اللهَ مُخلِصَةً لَهُ الدِّین بِولائکِ لِلأَئِمَّةِ المَعصُومِین عَلَیهمُ السَّلام. وَ صَبَرتِ عَلَى تِلکَ الرَزیَّةِ العَظِیمَة وَ احتَسَبتِ ذَلِکَ عِندَ الله رَبّ العَالَمین. وَ آزَرتِ الإمَامَ عَلیَّاً فی المِحَنِ وَ الشَّدَائِدِ وَ المَصَائِب وَ کُنتِ فی قِمَّةِ الطَّاعَةِ وَ الوَفَاء وَ أنَّکِ أَحسَنتِ الکَفَالَة. وَ أَدَّیتِ الأَمَانَة الکُبرى فی حِفظِ وَدیعَتَی الزَّهرَاء البَتُول الحَسَنِ وَ الحُسَینِ. وَ بَالَغتِ وَ آثَرتِ وَ رَعَیتِ حُجَجَ اللهِ المَیَامِین. وَ رَغبتِ فی صِلَةِ أَبنَاء رَسُولِ رَبِّ العَالَمین. عَارِفَةً بِحَقِّهِم ،مُؤمِنَةً بِصِدقِهِم، مُشفِقَةً عَلَیهِم، مُؤثِرَةً هَوَاهُم وَ حُبَّهُم عَلَى أَولَادکِ السُّعَدَاء. فَسَلامُ اللهِ عَلَیکِ یَا سَیِّدَتی یَا أُمَّ البَنِین مَا دَجَى الَّلیلُ وَ غَسَق وَ أَضَاءَ النَّهَارُ وَأَشرَوَ سَقَاکِ الله مِن رَحِیقٍ مَختُومٍ یَومَ لایَنفَعُ مَالٌ وَ لابَنُون فَصِرتِ قدوَةً لِلمُؤمِنَاتِ الصَّالِحَاتِ لأَنَّکِ کَرِیمَة الخَلائِق عَالِمَةً مُعَلَّمَةً نَقیَّةً زَکِیَّةً. فَرَضِیَ اللهُ عَنکِ وَ أَرضَاکِ و جَعَلَ الجنهَ منزلکِ و ماوآکِ وَ لَقَد أَعطَاکِ اللهُ مِن الکَرَامَات البَاهِرَات، حَتَّى أَصبَحتِ بِطَاعَتکِ لله وَلِوَصیِّ الأَوصِیَاءوَ حُبّک لِسَیِّدَة النِّسَاء الزَّهرَاءِ وَ فِدَائکِ أَولادکِ الأَربَعَة لِسَیِّدِ الشُّهَدَاء بَابَاً لِلحَوَائِج. فاشفَعِی لِی عِندَ الله بِغُفرَانِ ذُنُوبِی وَ کَشفِ ضُرِّی وَ قَضَاءِ حَوَائِجِی فَإنَّ لَکِ عِندَاللهِ شَأنَاً وَ جَاهَاً مَحمُودَاً. وَ السَّلامُ عَلَى أَولَادکِ الشُّهَدَاء العَبَّاس قَمَرُ بَنِی هَاشِم و بَاب الحَوَائِج وَ عَبدالله وَ عُثمَان وَ جَعفَر الَّذِینَ استُشهِدُوا فی نُصرَةِ الحُسَینِ بِکَربَلاء وَ السَّلامُ عَلَى ابنَتکِ الدُّرَّة الزَّاهِرَة الطَّاهِرَة الرَّضیَّة خَدِیجَة فَجَزَاکِ اللهُ وَ جزَاهُم الله جَنَّاتٍ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهَارُ خَالِدِینَ فیهَا اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍعَدَدَ الخلائق التی حَصرُها لا یُحتَسَب او یَعُدُّ. و تَقَبَّل مِنَّا یا کریم🖤» 🏴 @ShiiteHistoryAssociation
بسم الله الرحمن الرحیم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از شعرای آئینی تاریخ : ۱۳۹۰/۳/۲۵ درباره‌ی مصیبت حضرت اباالفضل (علیه الصّلاة و السّلام) به نظرم میرسید که یکی از بخشهای مهم و جذابی که میتواند این مصیبت را بیان کند، همان زبان حال مادر حضرت اباالفضل است؛ همان «لا تدعونّی ویک امّ البنین»، یا آن شعر دیگری که به ایشان منسوب است. خب، این دو تا شعر است. البته اینها ترجمه‌ی شعری هم شده، ترجمه‌ی خیلی جالبی نیست، خیلی قوی نیست؛ اما خود این یک عرصه است. مادری است؛ صورت قبر چهار جوانش را که در کربلا شهید شدند، در بقیع میکشد و نوحه‌سرائی میکند و حماسه می‌آفریند. همه‌اش اشک ریختن و تو سر زدن هم نیست -البته اشک ریختن هست، اشکالی هم ندارد - بلکه حماسه‌آفرینی است، افتخار به این جوانهاست. این یک عرصه‌ی خیلی خوبی است، که از اینگونه عرصه‌ها برای مصیبت خیلی باید استفاده کرد. یا توصیف بعضی از حالات روحی قهرمانان کربلا، از جمله شبیه آنچه که عمان سامانی گفته، که لحظات رفتن حضرت سیدالشهداء به عرصه‌ی میدان را تصویر میکند - حالا چقدر واقعیت دارد، من نمیدانم؛ البته روضه‌خوانها میخوانند - که حضرت زینب آمدند جلو، راه را گرفتند و گفتگویی بین این دو بزرگوار انجام گرفت. عمان از این گفتگو استفاده کرده برای تشریح شخصیت حضرت زینب. کای عنان گیر من آیا زینبی‌ یا که آه دردمندان در شبی‌ که بعد دنبالش این است: «زن مگو مردآفرین روزگار». ببینید، از این مناسبت - مناسبت گفتگوی این برادر و خواهر - استفاده میکند برای اینکه شخصیت حضرت زینب (سلام اللَّه علیها) را تشریح کند. اینها میدانهای مهمی است. یعنی شرح حالها و زبان حالها فقط بیان آن حالی که در آن لحظه قهرمان داستان دارد، نباشد؛ بلکه میتواند شرح خصوصیات او، شخصیت او، ظرافتهای روح او و عظمتهائی که در وجود او هست، باشد؛ اینها همه میدانهاست۰ @ShiiteHistoryAssociation