eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
485 دنبال‌کننده
754 عکس
298 ویدیو
7 فایل
عضوی کوچک از جامعه حوزویان مشغول تدریس، تحقیق و تبلیغ در جبهه انقلاب اسلامی مسئول قرارگاه مکتب توحید درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رحا مدیا
💢 مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند؛ نشست آنلاین با موضوع: "بررسی انتقادی مخالفت ها با قانون حجاب و عفاف" 👤 ارائه: حجت‌الاسلام سید محمدحسین دعائی؛ مسئول قرارگاه مکتب توحید 📆 زمان: یکشنبه ۱۸ آذرماه ⏰ ساعت: ۱۸ الی ۱۹ 🎥 پخش به صورت آنلاین در بستر اسکای روم به آدرس: 📌 https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد 🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد. ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت. 💻 Farsi.Khamenei.ir
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
📢 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد 🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنب
یوسف گم‌گشته باز آید به کنعان، غم مخور کلبهٔ احزان شود روزی گلستان، غم مخور ای دل غمدیده حالت بِه شود دل بَد مکن وین سرِ شوریده باز آید به سامان، غم مخور گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن چتر گل در سر کَشی ای مرغ خوشخوان، غم مخور دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت دائماً یکسان نباشد حال دوران، غم مخور هان مَشو نومید چون واقف نِه‌ای از سرّ غیب باشد اندر پرده بازی‌های پنهان، غم مخور ای دل اَر سیل فنا بنیاد هستی بَر کَند چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنش‌ها گر کُند خار مغیلان غم مخور گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید هیچ راهی نیست کان را نیست پایان، غم مخور حال ما در فرقت جانان و اِبرام رقیب جمله می‌داند خدای حال‌گردان، غم مخور حافظا در کُنج فقر و خلوت شب‌های تار تا بُوَد وِردت دعا و درس قرآن غم مخور 🏷 🆔 @Smh_Doaei
در روزهای پیش رو این آیات سوره مبارکه احزاب را زیاد باید مرور کنیم: وَ لَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ ۚ وَ مَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَ تَسْلِيمًا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا وقتی که اهل ایمان با ائتلاف نظامی دشمن روبرو شدند تحلیلشان این بود: «آن‌چه در حال وقوع است دقیقا همان چیزی است که خدا و رسول خدا قرارش را با ما گذاشته و پیشاپیش خبرش را به ما داده بودند. آری؛ حق با خدا و رسول خدا بود.» و به این ترتیب فشارها و سختی‌ها برایشان اثری جز افزایش ایمان و تسلیم نداشت. البته پایمردی همۀ اهل ایمان در راه حق به یک میزان نیست؛ بلکه این فقط بزرگ‌مردان مؤمن و مجاهدند که به عهد خود با خداوند متعال تا آخر وفادار می‌مانند. یعنی یا بر سر این عهد به شهادت می‌رسند یا بدون ذره‌ای دگرگونی و عقب‌نشینی، برای شهادت لحظه‌شماری می‌کنند. همۀ این ماجراها و امتحان‌ها نیز برای آن است که خداوند مؤمنان راستین را به یُمن راستی و صداقتشان پاداش داده و ظاهرسازان دورو و بی‌بهره از حقیقت ایمان را اگر خواست گرفتار عذاب کند یا آن‌که به ایشان رحم کرده و فرصتی دوباره در اختیارشان بگذارد. زیرا خداوند در همه‌حال آمرزنده و مهربان است. 🆔 @Smh_Doaei
بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای پزشکیان! ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران! سلام علیکم اخیرا در جلسه‌ای فرموده‌اید: «با امر و نهی و دستور و مجازات نمی‌شود کسی را هدایت کرد.» در رابطه با این فرمایش جنابعالی نکاتی به ذهن می‌رسد که آن‌ها را به‌شکل صریح و خلاصه عرض می‌کنم: ۱. خوشحالم که ولو به‌طور ضمنی اصل «ضرورت هدایت» را پذیرفته‌اید، نهادینه‌شدن ارزش‌های دینی در جامعه را مصداق هدایت‌شدگی می‌دانید و مثل بخش قابل توجهی از بدنه نخبگانی طرفدار خود، آشکارا در پی ترویج «لیبرالیسم فرهنگی» نیستید؛ هرچند که خروجی منطق جنابعالی نیز ولو به‌شکل ناخواسته چیزی جز «اباحه‌گری» و «ولنگاری» نیست. ۲. به حکم «عقل»، «شرع» و «تجربه»، قطعا ابزار «قانون» - به‌معنای «امر» و «نهی» همراه با «مجازات متخلف» - در فرایند «هدایت» مؤثر است. به بیان دیگر هرچند «الزامات قانونی» برای ایجاد «تغییرات فرهنگی» کافی نیستند، اما لازمند؛ و این اصلی پذیرفته‌شده در همه‌جای دنیاست. ۳. کارکرد اصلی قانون، نه «هدایت‌گری حداکثری» بلکه «کنترل‌گری حداقلی» به‌منظور تضمین «نظم اجتماعی» و جلوگیری از هرج‌ومرج‌های ویرانگر عمومی است؛ چیزی که اگر انجام نگیرد، نه تنها اساسا امکان فعالیت‌های فرهنگی و به‌کارگیری ابزارهای فرهنگ‌ساز از بین می‌رود بلکه جامعه گرفتار «آنارشیسم» خواهد شد؛ همان پدیده شومی که به فرموده امیرالمؤمنین علیه‌السلام حتی از حکمرانی عاری از عدالت و دیانت مخرب‌تر است: «لابدّ للنٌاس من أمیر برّ أو فاجر.» ۴. اگر سخن شما را بپذیریم، علاوه بر آن‌که باید «مرجعیت دین در امر قانون‌گذاری» و «ضرورت اتکاء نظامات حقوقی بر شریعت» را انکار کنیم، باید تمام «قوانین جاری ناظر به فرهنگ» مثل: قانون راهنمایی و رانندگی، قانون خانواده، قانون آموزش و پرورش، قانون سربازی، قانون کار و ... را نیز ملغی نماییم؛ حال آن‌که هیچ عاقلی به چنین چیزی تن نخواهد داد. ۵. طبق مبنای شما هرگز نباید به موافقان قانون حجاب و عفاف دستور داد و آن‌ها را از مقابله قانونی با بی‌حجابی باز داشت. بلکه فقط باید به کار فرهنگی روی آنان پرداخت و تلاش برای تغییرشان را از دبستان شروع کرد. قبول است؟ ۶. این‌که امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک اشتر فرمودند: «و لا تقولنّ إنّی مؤمّر آمر فأطاع» هرگز به‌معنای نفی «ضرورت قانون در حکمرانی فرهنگی» نیست؛ بلکه تأکیدی است بر اهمیت مسئولیت‌پذیری، پاسخگوبودن در قبال وعده‌ها و خودداری از خودرأیی در مواجهه با آحاد مردم. ای کاش در حوزه فهم دین و تفسیر نهج‌البلاغه نیز به شعار پُرتکرار خود، یعنی «ضرورت مراجعه به کارشناسان» عمل می‌کردید. ۷. اصلا فرض می‌کنیم سخن شما درست! بسم الله! پیشنهاد مشخص شما برای گذر از «چالش تحمیلی حجاب» چیست و کجاست؟ ای کاش به جای این همه «کلی‌گویی» و تکرار ملال‌انگیز «فهرست بایدها»، از طرح تفصیلی خود برای «مواجهه فرهنگی با بی‌حجابی» و «تربیت دینی کودکان و نوجوانان در مدرسه» رونمایی می‌کردید. در پایان امیدوارم که تا انتهای دوران مسئولیت خویش، توفیق پایبندی به سوگندی که برای «پاسداری از مذهب‏ رسمی‏ کشور» و «ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏» خورده‌اید را داشته باشید. با احترام سید محمدحسین دعائی 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
💢 مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند؛ نشست آنلاین با موضوع: "بررسی انتقادی مخالفت ها با قانون حجاب و
بررسی انتقادی مخالفت‌ها با قانون حجاب و عفاف.mp3
14.3M
🔰 بررسی انتقادی مخالفت‌ها با قانون حجاب و عفاف 🎙 سید محمدحسین دعائی 📍 مدرسۀ اندیشه‌ورز رحا 🗓 ۱٨ آذر ۱۴۰۳ ▪️ رویکرد بحث: بررسی مبنا، منطق و منهج مخالفت‌ها ▪️ هدف بحث: تبیین روش بررسی موارد مشابه ▪️ ضرورت مواجهه علمی و قانونی با قانون حجاب و عفاف ▪️ اینستاگرام و توییتر، سکوی مناسبی برای نقد‌های علمی نیستند. ▪️ جوسازی‌ رسانه‌ای و لابی‌گری سیاسی، غیر از نقد علمی و قانونی است. ▪️ گشت ارشاد، نه! طرح نور، نه! قانون حجاب و عفاف، نه! پس چه؟! ▪️ مخالفت ابدی مخالفان با یک قانون موقت و آزمایشی ▪️ ریشه خطای مخالفان: مغالطات متکی بر دوگانه‌های انحرافی ▪️ جنجال و هجمه مخالفان: تنها علت ضریب‌یافتن قانون حجاب و عفاف ▪️ نگاه جزیره‌ای مخالفان به مسئله حجاب و غفلت از تأثیرات دومینووار آن ▪️ اهمیت مسئله حجاب را از نوع مواجهه دشمن باید فهمید. ▪️ برای فرهنگ‌سازی قانون کافی نیست، اما لازم است. ▪️ مسئله حجاب مسئله امنیت ملی است. ▪️ عدم منافات اجراء قانون حجاب و عفاف با انسجام ملی ▪️ ناسازگاری ادعای مخالفان با نتایج پایش‌های رسمی ▪️ خطای تمسک به مصلحت‌های جعلی یا غیر اهم ▪️ دغدغه مخالفان: افت تعداد گردشگران خارجی و کاهش تقاضای لوازم آرایش! ▪️ کدام عدالت؛ مسئله این است! ▪️ بحث علمی به جای خود؛ اما مبنای حکمرانی نظر حاکم شرع است. ▪️ اشکال اساسی: عدم اعتقاد به جامعیت و صلاحیت دین برای اداره جامعه ▪️ اسلام رحمانی: اسم رمز سکولاریسم و لیبرالیسم در جامعه ایران ▪️ مخالفان قانون حجاب و عفاف همان موافقان ایده دودولتی در فلسطین‌اند. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
❤️ این صدا و تصویر شهید ابراهیم عقیل است؛ شاگرد مکتب روح‌الله و فرمانده رشید حزب‌الله. ▪️ این خلاصه
🔰 بدون‌شک هرگونه ترس، انفعال و افسردگی در مواجهه با حادثه «سقوط سوریه» نتیجه موارد زیر است: ▪️ خوش‌خیالی، ساده‌اندیشی و سطحی‌نگری در فهم واقعیت‌ها ▪️ عدم کلان‌نگری و آینده‌بینی ▪️ کوتاهی در انجام وظیفه ▪️ ضعف و سستی ▪️ خستگی و کلافگی ▪️ عجله و بی‌صبری ▪️ نازپروردگی و عافیت‌طلبی ▪️ عدم استقامت ▪️ عجب و غرور ▪️ وابستگی به شوق و شعف پیروزی ▪️ ناامیدی و سرخوردگی از شکست ▪️ تکیه بر اسباب ظاهری ▪️ عدم تسلیم در برابر اراده خدا ▪️ بی‌اعتمادی به وعده‌های خدا ▪️ و در یک کلام: فاصله‌گرفتن از اندیشه، نگاه، حس، رفتار و زندگی توحیدی که اساس «عقلانیت انقلابی» است. 🔥 «توحید» دوای همه دردهاست. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
وصال او ز عمر جاودان به خداوندا مرا آن ده که آن به به خلدم دعوت ای زاهد مفرما که این سیب زنخ زان بوستان به 🆔 @Smh_Doaei
البته فکر کنم تولد سید ۳۰ اردیبهشت بود؛ تو کوه‌های ورزقان ... 💔 و سلام علیه یوم وُلد بالاستشهاد. 🆔 @Smh_Doaei
اگر دست از جان برداری، اگر فدایی امام باشی، برای تو هم مادری می‌کند. «ام‌البنین» مادر همه دلداده‌های شهادت‌جوست. 🌻 @Smh_Doaei
⚠️ ترقی معکوس ❗️ جامعه انقلابی درک عمیقی از علم نداشته و گرفتار تلقی‌های عقب‌افتاده از تحول علوم انسانی است. ❗️ علوم انسانی ساختنی نیستند. ما کارخانه تولید علوم انسانی نداریم. ❗️ تلاش برای اسلامی‌سازی علوم انسانی از اساس غلط بود. ❗️ علم، دینی و‌ غیردینی ندارد. ❗️ مبانی عقلی دین، حداکثر قادر به پشتیبانی فلسفی از علم هستند. ❗️ علوم اسلامی مصطلح نمی‌توانند جای علوم انسانی و‌ اجتماعی را پر کنند. ❗️ دین نه می‌خواهد و نه می‌تواند که به قلمرو علوم تجربی وارد شود. ❗️ ما نسبت به علوم انسانی موجود در دانشگاه‌ها دچار توهم توطئه هستیم. ❗️ شکست‌های ما در عرصۀ فرهنگ ارتباطی با علوم انسانی ندارند. ❗️ از معدود کارهای شایسته‌ای که در راستای تحول علوم انسانی انجام شده ترجمه آثار خارجی به زبان فارسی است. این‌ها بخش‌هایی از بیانات حجة الاسلام رضا غلامی در گفتگو با روزنامه فرهیختگان است؛ شخصیتی که سال‌ها به‌عنوان: ▪️ مؤسس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا ▪️ برگزارکنندۀ کنگرۀ بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ▪️ و رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی مشغول نظریه‌پردازی و تلاش اجرائی برای تحول علوم انسانی بوده و حالا از تحول خود رونمایی کرده است. ای کاش یک‌نفر پیدا می‌شد و با استفاده از آثار خود ایشان نقدی بر این بیانات می‌نوشت. 🌻 @Smh_Doaei