فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 ما بچههای مادر پهلو شکستهایم ...
🎥 لحظاتی از توسل رهبران جبهه مقاومت به صدیقه کبری سلام الله علیها
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از رحا مدیا
💢 مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند؛
نشست آنلاین با موضوع:
"بررسی انتقادی مخالفت ها با قانون حجاب و عفاف"
👤 ارائه: حجتالاسلام سید محمدحسین دعائی؛ مسئول قرارگاه مکتب توحید
📆 زمان: یکشنبه ۱۸ آذرماه
⏰ ساعت: ۱۸ الی ۱۹
🎥 پخش به صورت آنلاین در بستر اسکای روم به آدرس:
📌 https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat
#حجاب_عفاف
#حجاب
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد
🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت.
💻 Farsi.Khamenei.ir
سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
📢 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد 🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنب
یوسف گمگشته باز آید به کنعان، غم مخور
کلبهٔ احزان شود روزی گلستان، غم مخور
ای دل غمدیده حالت بِه شود دل بَد مکن
وین سرِ شوریده باز آید به سامان، غم مخور
گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن
چتر گل در سر کَشی ای مرغ خوشخوان، غم مخور
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت
دائماً یکسان نباشد حال دوران، غم مخور
هان مَشو نومید چون واقف نِهای از سرّ غیب
باشد اندر پرده بازیهای پنهان، غم مخور
ای دل اَر سیل فنا بنیاد هستی بَر کَند
چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور
در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنشها گر کُند خار مغیلان غم مخور
گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید
هیچ راهی نیست کان را نیست پایان، غم مخور
حال ما در فرقت جانان و اِبرام رقیب
جمله میداند خدای حالگردان، غم مخور
حافظا در کُنج فقر و خلوت شبهای تار
تا بُوَد وِردت دعا و درس قرآن غم مخور
🏷 #گلچین #حافظ_شیرازی #امام_زمان
🆔 @Smh_Doaei
در روزهای پیش رو این آیات سوره مبارکه احزاب را زیاد باید مرور کنیم:
وَ لَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ ۚ وَ مَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَ تَسْلِيمًا
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا
وقتی که اهل ایمان با ائتلاف نظامی دشمن روبرو شدند تحلیلشان این بود:
«آنچه در حال وقوع است دقیقا همان چیزی است که خدا و رسول خدا قرارش را با ما گذاشته و پیشاپیش خبرش را به ما داده بودند. آری؛ حق با خدا و رسول خدا بود.»
و به این ترتیب فشارها و سختیها برایشان اثری جز افزایش ایمان و تسلیم نداشت.
البته پایمردی همۀ اهل ایمان در راه حق به یک میزان نیست؛ بلکه این فقط بزرگمردان مؤمن و مجاهدند که به عهد خود با خداوند متعال تا آخر وفادار میمانند.
یعنی یا بر سر این عهد به شهادت میرسند یا بدون ذرهای دگرگونی و عقبنشینی، برای شهادت لحظهشماری میکنند.
همۀ این ماجراها و امتحانها نیز برای آن است که خداوند مؤمنان راستین را به یُمن راستی و صداقتشان پاداش داده و ظاهرسازان دورو و بیبهره از حقیقت ایمان را اگر خواست گرفتار عذاب کند یا آنکه به ایشان رحم کرده و فرصتی دوباره در اختیارشان بگذارد.
زیرا خداوند در همهحال آمرزنده و مهربان است.
🆔 @Smh_Doaei
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای پزشکیان!
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران!
سلام علیکم
اخیرا در جلسهای فرمودهاید:
«با امر و نهی و دستور و مجازات نمیشود کسی را هدایت کرد.»
در رابطه با این فرمایش جنابعالی نکاتی به ذهن میرسد که آنها را بهشکل صریح و خلاصه عرض میکنم:
۱. خوشحالم که ولو بهطور ضمنی اصل «ضرورت هدایت» را پذیرفتهاید، نهادینهشدن ارزشهای دینی در جامعه را مصداق هدایتشدگی میدانید و مثل بخش قابل توجهی از بدنه نخبگانی طرفدار خود، آشکارا در پی ترویج «لیبرالیسم فرهنگی» نیستید؛ هرچند که خروجی منطق جنابعالی نیز ولو بهشکل ناخواسته چیزی جز «اباحهگری» و «ولنگاری» نیست.
۲. به حکم «عقل»، «شرع» و «تجربه»، قطعا ابزار «قانون» - بهمعنای «امر» و «نهی» همراه با «مجازات متخلف» - در فرایند «هدایت» مؤثر است. به بیان دیگر هرچند «الزامات قانونی» برای ایجاد «تغییرات فرهنگی» کافی نیستند، اما لازمند؛ و این اصلی پذیرفتهشده در همهجای دنیاست.
۳. کارکرد اصلی قانون، نه «هدایتگری حداکثری» بلکه «کنترلگری حداقلی» بهمنظور تضمین «نظم اجتماعی» و جلوگیری از هرجومرجهای ویرانگر عمومی است؛ چیزی که اگر انجام نگیرد، نه تنها اساسا امکان فعالیتهای فرهنگی و بهکارگیری ابزارهای فرهنگساز از بین میرود بلکه جامعه گرفتار «آنارشیسم» خواهد شد؛ همان پدیده شومی که به فرموده امیرالمؤمنین علیهالسلام حتی از حکمرانی عاری از عدالت و دیانت مخربتر است: «لابدّ للنٌاس من أمیر برّ أو فاجر.»
۴. اگر سخن شما را بپذیریم، علاوه بر آنکه باید «مرجعیت دین در امر قانونگذاری» و «ضرورت اتکاء نظامات حقوقی بر شریعت» را انکار کنیم، باید تمام «قوانین جاری ناظر به فرهنگ» مثل: قانون راهنمایی و رانندگی، قانون خانواده، قانون آموزش و پرورش، قانون سربازی، قانون کار و ... را نیز ملغی نماییم؛ حال آنکه هیچ عاقلی به چنین چیزی تن نخواهد داد.
۵. طبق مبنای شما هرگز نباید به موافقان قانون حجاب و عفاف دستور داد و آنها را از مقابله قانونی با بیحجابی باز داشت. بلکه فقط باید به کار فرهنگی روی آنان پرداخت و تلاش برای تغییرشان را از دبستان شروع کرد. قبول است؟
۶. اینکه امیرالمؤمنین علیهالسلام به مالک اشتر فرمودند: «و لا تقولنّ إنّی مؤمّر آمر فأطاع» هرگز بهمعنای نفی «ضرورت قانون در حکمرانی فرهنگی» نیست؛ بلکه تأکیدی است بر اهمیت مسئولیتپذیری، پاسخگوبودن در قبال وعدهها و خودداری از خودرأیی در مواجهه با آحاد مردم. ای کاش در حوزه فهم دین و تفسیر نهجالبلاغه نیز به شعار پُرتکرار خود، یعنی «ضرورت مراجعه به کارشناسان» عمل میکردید.
۷. اصلا فرض میکنیم سخن شما درست! بسم الله! پیشنهاد مشخص شما برای گذر از «چالش تحمیلی حجاب» چیست و کجاست؟ ای کاش به جای این همه «کلیگویی» و تکرار ملالانگیز «فهرست بایدها»، از طرح تفصیلی خود برای «مواجهه فرهنگی با بیحجابی» و «تربیت دینی کودکان و نوجوانان در مدرسه» رونمایی میکردید.
در پایان امیدوارم که تا انتهای دوران مسئولیت خویش، توفیق پایبندی به سوگندی که برای «پاسداری از مذهب رسمی کشور» و «ترویج دین و اخلاق» خوردهاید را داشته باشید.
با احترام
سید محمدحسین دعائی
🆔 @Smh_Doaei
سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
💢 مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند؛ نشست آنلاین با موضوع: "بررسی انتقادی مخالفت ها با قانون حجاب و
بررسی انتقادی مخالفتها با قانون حجاب و عفاف.mp3
14.3M
🔰 بررسی انتقادی مخالفتها با قانون حجاب و عفاف
🎙 سید محمدحسین دعائی
📍 مدرسۀ اندیشهورز رحا
🗓 ۱٨ آذر ۱۴۰۳
▪️ رویکرد بحث: بررسی مبنا، منطق و منهج مخالفتها
▪️ هدف بحث: تبیین روش بررسی موارد مشابه
▪️ ضرورت مواجهه علمی و قانونی با قانون حجاب و عفاف
▪️ اینستاگرام و توییتر، سکوی مناسبی برای نقدهای علمی نیستند.
▪️ جوسازی رسانهای و لابیگری سیاسی، غیر از نقد علمی و قانونی است.
▪️ گشت ارشاد، نه! طرح نور، نه! قانون حجاب و عفاف، نه! پس چه؟!
▪️ مخالفت ابدی مخالفان با یک قانون موقت و آزمایشی
▪️ ریشه خطای مخالفان: مغالطات متکی بر دوگانههای انحرافی
▪️ جنجال و هجمه مخالفان: تنها علت ضریبیافتن قانون حجاب و عفاف
▪️ نگاه جزیرهای مخالفان به مسئله حجاب و غفلت از تأثیرات دومینووار آن
▪️ اهمیت مسئله حجاب را از نوع مواجهه دشمن باید فهمید.
▪️ برای فرهنگسازی قانون کافی نیست، اما لازم است.
▪️ مسئله حجاب مسئله امنیت ملی است.
▪️ عدم منافات اجراء قانون حجاب و عفاف با انسجام ملی
▪️ ناسازگاری ادعای مخالفان با نتایج پایشهای رسمی
▪️ خطای تمسک به مصلحتهای جعلی یا غیر اهم
▪️ دغدغه مخالفان: افت تعداد گردشگران خارجی و کاهش تقاضای لوازم آرایش!
▪️ کدام عدالت؛ مسئله این است!
▪️ بحث علمی به جای خود؛ اما مبنای حکمرانی نظر حاکم شرع است.
▪️ اشکال اساسی: عدم اعتقاد به جامعیت و صلاحیت دین برای اداره جامعه
▪️ اسلام رحمانی: اسم رمز سکولاریسم و لیبرالیسم در جامعه ایران
▪️ مخالفان قانون حجاب و عفاف همان موافقان ایده دودولتی در فلسطیناند.
🏷 #گفتار #سخنرانی #قانون_حجاب_و_عفاف
🆔 @Smh_Doaei
سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
❤️ این صدا و تصویر شهید ابراهیم عقیل است؛ شاگرد مکتب روحالله و فرمانده رشید حزبالله. ▪️ این خلاصه
🔰 بدونشک هرگونه ترس، انفعال و افسردگی در مواجهه با حادثه «سقوط سوریه» نتیجه موارد زیر است:
▪️ خوشخیالی، سادهاندیشی و سطحینگری در فهم واقعیتها
▪️ عدم کلاننگری و آیندهبینی
▪️ کوتاهی در انجام وظیفه
▪️ ضعف و سستی
▪️ خستگی و کلافگی
▪️ عجله و بیصبری
▪️ نازپروردگی و عافیتطلبی
▪️ عدم استقامت
▪️ عجب و غرور
▪️ وابستگی به شوق و شعف پیروزی
▪️ ناامیدی و سرخوردگی از شکست
▪️ تکیه بر اسباب ظاهری
▪️ عدم تسلیم در برابر اراده خدا
▪️ بیاعتمادی به وعدههای خدا
▪️ و در یک کلام: فاصلهگرفتن از اندیشه، نگاه، حس، رفتار و زندگی توحیدی که اساس «عقلانیت انقلابی» است.
🔥 «توحید» دوای همه دردهاست.
🏷 #فتأمل #توحید #عقلانیت_انقلابی
🆔 @Smh_Doaei
وصال او ز عمر جاودان به
خداوندا مرا آن ده که آن به
به خلدم دعوت ای زاهد مفرما
که این سیب زنخ زان بوستان به
🆔 @Smh_Doaei
البته فکر کنم تولد سید ۳۰ اردیبهشت بود؛
تو کوههای ورزقان ... 💔
و سلام علیه یوم وُلد بالاستشهاد.
🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ فدای آن بانویی که پسرش همهکارۀ این عالم است ...
🌻 @Smh_Doaei
اگر دست از جان برداری، اگر فدایی امام باشی، برای تو هم مادری میکند.
«امالبنین» مادر همه دلدادههای شهادتجوست.
🌻 @Smh_Doaei
⚠️ ترقی معکوس
❗️ جامعه انقلابی درک عمیقی از علم نداشته و گرفتار تلقیهای عقبافتاده از تحول علوم انسانی است.
❗️ علوم انسانی ساختنی نیستند. ما کارخانه تولید علوم انسانی نداریم.
❗️ تلاش برای اسلامیسازی علوم انسانی از اساس غلط بود.
❗️ علم، دینی و غیردینی ندارد.
❗️ مبانی عقلی دین، حداکثر قادر به پشتیبانی فلسفی از علم هستند.
❗️ علوم اسلامی مصطلح نمیتوانند جای علوم انسانی و اجتماعی را پر کنند.
❗️ دین نه میخواهد و نه میتواند که به قلمرو علوم تجربی وارد شود.
❗️ ما نسبت به علوم انسانی موجود در دانشگاهها دچار توهم توطئه هستیم.
❗️ شکستهای ما در عرصۀ فرهنگ ارتباطی با علوم انسانی ندارند.
❗️ از معدود کارهای شایستهای که در راستای تحول علوم انسانی انجام شده ترجمه آثار خارجی به زبان فارسی است.
اینها بخشهایی از بیانات حجة الاسلام رضا غلامی در گفتگو با روزنامه فرهیختگان است؛ شخصیتی که سالها بهعنوان:
▪️ مؤسس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا
▪️ برگزارکنندۀ کنگرۀ بینالمللی علوم انسانی اسلامی
▪️ و رئیس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
مشغول نظریهپردازی و تلاش اجرائی برای تحول علوم انسانی بوده و حالا از تحول خود رونمایی کرده است.
ای کاش یکنفر پیدا میشد و با استفاده از آثار خود ایشان نقدی بر این بیانات مینوشت.
🌻 @Smh_Doaei
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎨 پوستر | «راه نصرالله ادامه دارد»
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز: ...بعضی خیال کردند که قضیّهی مقاومت تمام شد؛ اینها سخت در اشتباهند. روح سیّدحسن نصراللّه زنده است، روح سنوار زنده است؛ شهادت، اینها را از عرصهی وجود بیرون نبُرد؛ جسم اینها رفت، روحشان باقی است، فکرشان باقی است، راهشان ادامه دارد. ۱۴۰۳/۹/۲۷
❤️ #راه_نصرالله 📥 نسخه قابل چاپ
💻 farsi.khamenei.ir
🔰 طلوع حکمت در فتنۀ شام
▪️ برداشتهای سیگانه از بیانات اخیر رهبر حکیم انقلاب دربارۀ حوادث منطقه
✍️ سید محمدحسین دعائی
یکی از اوصاف پرتکرار امام بزرگوار در بیان رهبر معظم انقلاب، وصف «حکمت» است.
ایشان در یکی از سخنرانیهای خود میفرمایند:
«امام بزرگوار ما حکیم بود. امام یک حکیم به معنای قرآنی بود. حکیم یعنی آن کسی که حقائقی را مشاهده میکند که از چشمهای دیگران مغفولعنه است؛ پوشیده است. کلمات او، کلماتی ممکن است ساده به نظر بیاید، اما هر چه میشکافید میبینید لایهها و عمقهای بیشتری دارد. امام اینجوری بود.»
و بدون هرگونه مبالغه و مجامله باید گفت که قطعا خود رهبر انقلاب هم حکیماند؛ یک حکیم قرآنی که آنچه دیگران نمیبینند و نمیفهمند را میبیند و میفهمد و به شیواترین شکل ممکن بیان میکند.
و خوشا به حال امثال شهید سلیمانی که این حقیقت را دریافته و قدر آن را دانستند:
«من ... در این بیست سالی که در محضر آقا بودم، نتیجۀ تقوا را و ثمرۀ آن را که حکمت میشود و بر زبان و بر دل و بر عقل جاری میشود، من در آقا بهطور کامل دیدم. لذا در هر چیزی که الآن ایشان شبهه میکنند، مطمئن میشوم که در انتهای آن، شبهه درمیآید و یا بر هر چیزی که یقین میکنند، مطمئن میشوم که در آن، [مقصود] به دست میآید.»
بر همین اساس در پی آنیم که آخرین تجلیات حکمی این رهبر عالیقدر را در بیانات مهم ایشان پیرامون حوادث منطقه به تماشا بنشینیم: ...
📌 ادامۀ یادداشت در پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه:
https://v-o-h.ir/?p=45634
🏷 #نوشتار #یادداشت #رهبر_معظم_انقلاب #مقاومت
🌻 @Smh_Doaei
سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 طلوع حکمت در فتنۀ شام ▪️ برداشتهای سیگانه از بیانات اخیر رهبر حکیم انقلاب دربارۀ حوادث منطقه ✍️
14.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید سلیمانی:
قبول ولایت فقیه به این نیست که بگوییم ما معتقد به ولایت فقیه هستیم.
ما باید «حکمت رهبری» را، «تشخیص رهبری» را، «ترسیم رهبری» را مورد توجه قرار دهیم.
اگر ما به حکمت و تشخیص رهبری توجه نکنیم، این توجه به ولایت فقیه نیست.
🌻 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبها که هیچ؛ روزهای ما هم در فراق یاران، یلداست ... 💔
و چه بهانهای برای وصل، شیرینتر از شهادت؟
🌻 @Smh_Doaei
سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 طلوع حکمت در فتنۀ شام ▪️ برداشتهای سیگانه از بیانات اخیر رهبر حکیم انقلاب دربارۀ حوادث منطقه ✍️
🔰 بیانات آیة الله شبزندهدار دربارۀ دیدار اخیر خود با رهبر معظم انقلاب:
▪️ شب پنجشنبه در جلسهای که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، ایشان بسیار با آرامش قلب در قبال برخی از دوستان که در جریانات اخیر دغدغه خاطر داشتند و ناراحت بودند مواجه شدند.
▪️ رهبر انقلاب با قلبی مطمئن فرمودند:
▫️ «هیچ مسألهای نیست. از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از این فراز و نشیب ها فراوان داشتهایم. امروز جنگ اسلام و کفر است. کفر میخواهد مسلط شود و جلوی پیشروی اسلام و ارزشها و آرمانهای الهی را بگیرد. دشمنان ناراحت هستند و این کارها را انجام میدهند و افرادی هم در داخل دارند. اما هیچگونه دغدغه خاطری نباید داشته باشیم. اگر به وظیفه الهی خود عمل کنیم خداوند یاری خواهد کرد.»
▪️ همانگونه که توکل به خداوند متعال و ایمان به نصرت الهی در قلب امام راحل وجود داشت، در قلب رهبر معظم انقلاب هم وجود دارد. تا وقتی که چنین رهبری وجود دارد که دل به خدا بسته و با توکل الهی کار میکند و قصد و نیت ایشان خالص بوده و با خداوند و اولیاء الهی پیوند دارد، مسائلی که پیش میآید از بین خواهد رفت که البته برای عدهای هم امتحان خواهد بود.
▪️ رهبر معظم انقلاب فرمودند:
▫️ «هرکس از دستش کاری برای نصرت اسلام و نظام بر میآید #حرام است که #سکوت کند و کاری نکند.»
🌻 @Smh_Doaei
سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 با جامعهشناسها و فرهنگپژوههایی مواجه هستیم که: ▪️ برای یک پدیدۀ پوشیده و پرحاشیه، مثل زنجیرزن
🔰 فقر، فساد و تبعیض جامعهشناختی
✍️ سید محمدحسین دعائی
چند روز قبل، محسنحسام مظاهری در کانال تلگرامی خود نوشت:
«درحالیکه تا همین چند سال پیش، حتی یک زن و دختر هم اجازهی ورود به استادیوم نداشت و زنان و دختران بسیاری در حسرت نشستن روی سکوهای استادیوم بودند، امروز در رخدادی بیسابقه، چهل هزار زن و دختر، از سنین مختلف، با تیپهای گوناگون، برخی با حجاب و برخی بدون حجاب، در ورزشگاه نقش جهان اصفهان به تماشای فوتبال تیمهای محبوبشان نشستند. اما دریغ که در رسانهی عمومی حتی یک تصویر از این اجتماع باشکوه زنانه نشان داده نشد. مسابقهی امروز، تصویری است از وضعیتی که در آنیم: جامعهای که با سرعت نور در حال تغییر است و گفتار رسمی، که تصور میکند با پنهانکردن و انکار واقعیت میتواند آن را از بین ببرد؛ غافل از آنکه واقعیت جامعه همانی است که روی سکوها و در کف خیابان میگذرد. جامعهای که نشان داده است در فهم و هضم و هماهنگی با تغییرات، فرسنگها جلوتر از نهادهای رسمی است و مواجههی بهمراتب بالغانهتر و عاقلانهتری دارد. ما در ایرانِ پسامهسا هستیم؛ و امروز، صفحهای دیگر و مهم از تاریخ این ایرانِ جدید ورق خورد.»
از ایشان چند سؤال دارم:
۱. چرا به روی خود نمیآورید که آمادهسازی زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری لازم برای حضور زنان در استادیوم و صدور اجازۀ این حضور، کار بخشی از همان نهادهای رسمی است که شما آنها را به عدم بلوغ و عقل متهم میکنید؟!
۲. چرا چشم بر بازتاب خبری این اتفاق در رسانههای رسمی میبندید و وجود چنین بازتابی را به کلی انکار میکنید؟!
۳. چرا توقع دارید در میانۀ این همه مسئلۀ مهم، از قبیل مخاطرات امنیتی، مشکلات اقتصادی، محذورات معیشتی و معضلات فرهنگی، رسانههای رسمی آنها را وانهاده و یکدفعه حادثۀ حضور زنان و دختران در استادیوم نقش جهان را به خبر اول کشور تبدیل کنند؟!
۴. چرا حتی آنجاییکه حاکمیت ـ درست یا غلط ـ بهسمت گسترش آزادیهای اجتماعی رفته و برخی از رویههای پیشین خود را تغییر میدهد هم باز دست از مذمت و تحقیر او برنمیدارید؟!
۵. چرا متوجه نیستید که نفس «تغییر» ـ بدون لحاظ جنس و جهت آن ـ اصالت نداشته و حاکمیت دینی، علاوه بر آنکه نمیتواند چشم بر تغییرات فرهنگی و اجتماعی ببندد، مجاز به رهاکردن جامعه در دل هرگونه تغییری هم نیست؟!
۶. چرا اگر روی سکوها، نه چهل هزار، بلکه صدهزار دختر علاقمند به قرآن و امام زمان بنشینند یا اگر در کف خیابانها جمعیت میلیونی علاقمندان به عید غدیر، محرم، اربعین، انقلاب اسلامی، فلسطین و شهداء قدم بزنند، آنوقت دیگر این سکوها و خیابانها نشاندهندۀ واقعیت جامعه نیستند؟!
۷. چرا درگذشت یک دختر جوان و اغتشاشات محدود بعد از آن یا حضور چنددههزار نفری دختران در یک استادیوم میتواند ملاک فصلبندی تاریخ اجتماعی ایران و ورقخوردن این تاریخ باشد، اما حوادثی مثل شهادت قهرمان ملی و اسلامی ایرانیان، یعنی شهید سلیمانی و تشییع میلیونی او در عراق و ایران چنین صلاحیتی ندارد؟!
اجمالا همانکه قبلا گفتم: به نظر میرسد پای نوعی فقر، فساد و تبعیض علمی در میان است.
🌻 @Smh_Doaei
🔰 قرائتیِ ما
▪️ چندجملهای در تجلیل از استاد قرائتی
▫️ بهبهانۀ پیام اخیر رهبر انقلاب به اجلاس سراسری نماز
جناب حجة الاسلام و المسلمین حاجآقای #قرائتی دامت افاداته، بهعنوان چهرهای درخشان در عرصۀ تبلیغ نماز، زکات، تفسیر، مهدویت و سوادآموزی، بدونشک یکی از شخصیتهای شایان تجلیل در روزگار ماست؛ و چه دلیلی بر صحت این ادعا بهتر از تجلیلهای کمنظیر رهبر حکیم انقلاب از این شخصیت والامقام.
موارد زیر تنها برخی از عناوین و اوصافی است که رهبر بزرگوارمان در طول سهدهه برای استاد قرائتی به کار بردهاند:
▪️ عالم مجاهد، روشنبین، بزرگوار، خستگیناپذیر و بااخلاص
▪️ روحانی صادق، ثابتقدم، خدمتگزار، آگاه، دلسوز، پرهیزگار، پارسا، پرانگیزه و گرانقدر
▪️ مرد شایسته، استوار، عزیز و محترم
اما آنچه مهمتر از این تجلیلهاست، ویژگیهایی است که رهبر حکیم و حقگوی انقلاب ـ به مناسبتهای مختلف ـ برای استاد قرائتی برشمرده و بهواسطۀ آن ویژگیها به تجلیل ایشان میپردازند:
۱. اهل اقدام برای پُرکردن خلأهاست، نه اهل موازیکاری.
۲. اهل تمرکز برای تحقق یک هدف است، نه اهل پراکندهکاری.
۳. اهل دلسوزی و عشقورزی است، نه اهل رفع تکلیف ظاهری.
۴. اهل ابتکار و نوآوری است، نه اهل کارهای کلیشهای.
۵. اهل جدّ و جهد و همت است، نه اهل کمفروشی.
۶. اهل پیگیری و خستگیناپذیری است، نه اهل سستی و کاهلی.
۷. اهل صفا و خلوص است، نه اهل جلوهگری و خودنمایی.
و دقیقا از همین روست که استاد قرائتی، به تعبیر رهبر انقلاب، «یک نمونۀ بسیار خوب و درسآموز» یا به عبارت دیگر یک #الگو است؛ و اساسا سرّ اینکه آقا، برخلاف دأب خود و علیرغم همۀ محاذیری که دارند، اینگونه استاد قرائتی را در زمان حیاتش مورد تجلیل قرار میدهند نیز همین مسئلۀ الگوسازی از شخصیت ایشان برای همۀ دلدادگان دین و انقلاب، خصوصا طلبههاست؛ آن هم در روزگارِ #اولویت_تبلیغ.
الغرض، استاد قرائتی ـ که به تصریح رهبر انقلاب، از «موهبتهای خاص الهی» برخوردار است ـ طوری نظر نائب حضرت ولیعصر ارواحنا فداه را جلب کرده که در قابی کمنظیر، این معلم قرآن را کنار خود نشانده و از او با عنوان «قرائتیِ ما» یاد میکنند.
خوشا به حالش!
برای ایشان، طول عمر با عافیت و برای خود، توفیق اخلاص در مسیر #جهاد_تبیین را از خداوند متعال خواستاریم.
✍️ سید محمدحسین دعائی
🌻 @Smh_Doaei
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ بزرگداشت پنجمین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی با سخنرانی رهبر انقلاب برگزار میشود
🔸در آستانهی پنجمین سالروز شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خانوادههای این شهید عزیز و همراهانش، خانوادههای شهدای تشییع در سال ۹۸ و خانوادههای شهدای حادثه تروریستی سال گذشتهی کرمان، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
🔹️در این دیدار که صبح فردا چهارشنبه دوازدهم دیماه ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار میشود، جمعی از خانوادههای معظم شهدا، ایثارگران و فعالان حوزهی مقاومت نیز حضور خواهند داشت و شنوندهی بیانات حضرت آیتالله خامنهای خواهند بود.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از قرارگاه مکتب توحید
☀️ هو البصیر
🔖 همزمان با سالگرد رحلت آیة الله مصباح یزدی و شهادت سپهبد سلیمانی
📣 قرارگاه مکتب توحید برگزار میکند:
🔰 اختتامیۀ اولین دورۀ رویداد بصائر
🎙 سخنران:
▪️ استاد حسن رحیمپور ازغدی
▫️ عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
🎁 همراه با تقدیر از برگزیدگان المپیاد سیاسی بصائر
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۳ دی، ساعت ۹:۱۵ صبح
📍 مکان: مشهد مقدس، بازارچه سراب (امامخمینی ۱۴)، جنب مسجد حمزه، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، حسینیه شهید سلیمانی
🆔 @TawhidSchool_ir
📣 بازنشر بهمناسبت سالگرد رحلت آیة الله مصباح یزدی رضوان الله علیه:
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 آن زمستانِ بهاری
▪️ نگاهی دوباره به مستندِ «آن زمستان» دربارۀ مرحوم آیة الله مصباح یزدی
✍️ سید محمدحسین دعائی
[بخش ۱ از ۲]
🔸 غرض اصلیام از نوشتن متن حاضر، نقد فنی مستند خوشساخت و پُرمضمونِ «آن زمستان» نیست. بلکه میخواهم بازارگرمی کنم. آری؛ امیدوارم با خواندن این چند خط، کسانی که این مستند را ندیدهاند، آن را ببینند و کسانی که آن را دیدهاند، دوباره ببینند و بیشتر بیندیشند.
🔹 فرم مستندِ «آن زمستان» فرم خلاقانهای است. یعنی کارگردان آن توانسته است با عبور از «گفتگومحوری»، از ژانر مستند، «آشناییزدایی» کرده و طبیعت کُند و یکنواخت آن را به نفعِ «محتوا» و «مخاطب» تغییر دهد. البته بدیهی است که فهم این خلاقیت و لذتبردن از آن، جز در پرتوِ «بلوغ سینمایی»، «دغدغهمندی قلبی» و «کنجکاوی ذهنی نسبت به موضوع فیلم» ممکن نیست.
🔸 بینندۀ این مستند، بههیچوجه حضور دوربین را حس نمیکند. یعنی شما در وقت تماشای این فیلم، اصلا فکر نمیکنید که دارید فیلم میبینید؛ و این موفقیت چشمگیر، علاوه بر آنکه از «هنرمندی کارگردان» و دیگر عوامل فیلم ـ مثل تصویربردار، صدابردار و نورپرداز ـ خبر میدهد، از «روح بلند آیة الله مصباح یزدی و وارستگی و اخلاص ایشان» حکایت دارد؛ بهگونهای که تا آخر فیلم، حسرت یک نگاه آیة الله، به دل دوربین میماند. خلاصه آنکه: مستندِ «آن زمستان»، مثل سوژۀ خود، بهشدت «ساده» و «صادق» است.
🔹 در ادامۀ نکتۀ قبل و بهطور خاص، باید از «نجابت و عفت دوربین فیلم» در داخل خانه و در بین خانوادۀ آیة الله نیز یاد کرده و به تحسین آن بپردازیم.
🔸 هرچند در مستندِ «آن زمستان»، صرفا به مقطع کوتاهی از زندگی آیة الله مصباح یزدی پرداخته شده است، اما میتوان در آینۀ این مستند، ابعاد مختلف معنوی، علمی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و فردی شخصیت ایشان را به تماشا نشست.
🔹 البته امتیاز ویژۀ این مستند آن است که به بهترین شکل ممکن، «وجوه دیدهنشدهای از شخصیت آیة الله» را پیش چشم مخاطب قرار میدهد؛ وجوهی مثل: «خوشاخلاقی، شوخطبعی، نکتهسنجی و خانوادهدوستی» که حقیقتا مواجهه با آنها، مخاطب ناآشنا با ایشان را شوکه میکند. به عبارت دیگر، مستندِ «آن زمستان» ما را به «اندرون» و «اندرونیِ» آیة الله مصباح یزدی برده و نه تنها تصویر ذهنی ما از ایشان، بلکه اساسا تصورمان از «حیات عالمان دینی» را تغییر میدهد.
🔸 «سادهزیستی و بیاعتنائی آیة الله مصباح یزدی به مظاهر دنیا»، یکی دیگر از ابعاد مهم شخصیت ایشان است که مستندِ «آن زمستان» بهخوبی پرده از آن برمیگیرد.
🔹 «تواضع و فروتنی آیة الله» نیز در جایجای مستند دیده میشود؛ بهگونهای که هرکس آن را ببیند و اندکی «انصاف» به خرج دهد، تصدیق میکند که ایشان بهشکل خارق العادهای «خاکی» بودهاند. خاکی، یعنی کسی که در عین بزرگی، در دسترس است، در بند تعارفات و تشریفات نیست، زندگی سادهای دارد، مردمی است و حتی برای خود، یک میز کار مستقل ندارد.
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
[بخش ۲ از ۲]
🔸 نام این مستند هم با ما حرف دارد: «آن زمستان»؛ یعنی زمستان سال ۹۴؛ همان زمستانی که مجلس خبرگان از محضر آیة الله مصباح یزدی محروم گردیده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دچار خسارت شد؛ همان زمستانی که بهخاطر حذف ظاهری و موقت آیة الله از سپهر سیاسی کشور، زمستان سیاست، فرهنگ و اجتماع را در پی داشت.
🔹 یکی دیگر از بخشهای قابلتوجه این مستند، سکانسهای ابتدائی آن است؛ یعنی سکانسهای مربوط به جراحی چشم آیة الله مصباح یزدی که میتوان به تفسیر نمادین آنها پرداخت و اشارۀ سربسته و گذرای کارگردان به «تغییر دید آیة الله» را در آنها به تماشا نشست؛ همان واقعیتی که میتوان در پرتو آن، به فهم بهتری از اندیشۀ سیاسی و کنشگریهای اجتماعی ایشان دست یافت. آری؛ شاید ماجرا از این قرار است که پس از دههها «حضور میدانی، تجربهاندوزی و بازخوردگیری»، اندیشۀ سیاسی آیة الله مصباح یزدی، جلوههای واقعبینانهتری پیدا کرده است. بهعنوان مثال میبینیم که ایشان ـ بهصراحت و در تضاد با قرائت مشهور از دیدگاه خود ـ هرگونه «نابگرایی غیرواقعبینانه» را مذمت میکنند، از ضرورتِ فتنههای اجتماعی برای «آزمایش مردم» سخن میگویند، بر اولویتِ «بصیرتافزایی عمومی» صحه میگذارند و غلطبودن مسیرِ «اجبار و تحمیل» را مورد تأکید قرار میدهند.
🔸 به اعتقاد نگارنده، مهمترین درس این مستند، درسِ «نگاه توحیدی» و «زندگی توحیدی» است؛ اینکه یک «مؤمن موحد»، همهچیز ـ حتی دنیاییترین چیزها، یعنی «سیاست» ـ را با دید توحیدی میبیند، فقط بهدنبال جلب رضایت خداست، فقط در پی انجام وظیفه است، فقط در آرزوی عاقبت به خیری است، فقط خداوند را منشأ اثر میداند و به همین خاطر، حتی در سختترین شرائط زندگی، آب در دلش تکان نمیخورد. آری؛ دل مؤمن موحد مجاهد، حتی در سردترین زمستانها، بهاری است.
🔹 حتی اگر تمام تصاویر این مستند از یادها برود، تصویر پُرمعنایی که از بوسۀ «سردار سلیمانی» بر پیشانیِ «آیة الله مصباح یزدی» قاب گرفته است، هیچگاه فراموش نخواهد شد.
🔸 اگر مستندِ «آن زمستان» یک «مقاله» بود و میخواستیم برای آن چند «کلیدواژه» انتخاب کنیم، آن کلیدواژهها از این قرار بودند: عبودیت، نگاه توحیدی، دینمحوری، ولایتمداری، وظیفهشناسی، تکلیفگرایی، مردمداری، آرمانخواهی، واقعبینی، اخلاق اسلامی، معنویت، نورانیت، برکت، شجاعت، حُریت، صداقت، صمیمیت، جامعیت، جهاد، اخلاص، سبک زندگی دینی، علم نافع، علوم انسانی اسلامی و سیاستورزی الهی. خلاصه آنکه: این مستند، هم «درس دین» است، هم «درس سیاست» و هم «درس زندگی».
🔹 مستندِ «آن زمستان»، بیش از آنکه نشانگرِ «تسلط تحسینبرانگیزِ» کارگردان بر کار خود باشد، از «سنخیت حسرتبرانگیزِ» او با آیة الله مصباح یزدی حکایت دارد؛ تا آنجا که شاید بتوان گفت روح آیة الله در این مستند حلول کرده است؛ و از همین روست که باید به فکر قلمهزدن این مستند به سوژههای دیگر و تکثیر آن بود. آری؛ مستندِ «آن زمستان»، از راه رسیدن بهارِ «سینمای اشراقی» را نوید میدهد.
🏷 #نوشتار #یادداشت #مستند #آن_زمستان #آیة_الله_مصباح_یزدی
🆔 @Smh_Doaei