eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
935 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
855 ویدیو
13 فایل
✍️ سیاه‌مشق 🕌 بستری برای تمرینِ طلبگیِ ترازِ انقلاب در فضای مجازی 💬 این‌جا با شما دربارۀ #دین، #معنویت، #دانش، #انقلاب و #زندگی حرف می‌زنم. ▪️ طلبۀ حوزۀ مشهد و مسئول قرارگاه مکتب توحید 🔸 سید محمدحسین دعائی 📩 درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مسئله چیز دیگری است! 🔸 مردم حق ندارند دربارۀ مذاکرات، سؤالات حداقلی داشته باشند؟ چرا! اما مطالباتی مثل «ایجاد زنجیرۀ انسانی دور فرودگاه، برای ممانعت از سفر هیئت ایرانی به اسلام‌آباد!» یا «پخش زندۀ مذاکرات!» یا طرح انواع و اقسام تهمت‌ها و اهانت‌ها به این و آن، سؤالات حداقلی نیستند. 🔸 آیا بین مسائل نظامی و مسائل مربوط به مذاکره فرق نیست؟ چرا! پس به چه دلیل می‌گویند جزئیات مذاکرۀ جاری را نمی‌توان توضیح داد؟ چون این مذاکره، یک مذاکرۀ نظامی و جنگ‌آلود است؛ نه یک مذاکرۀ صرفا سیاسی یا اقتصادی. به‌علاوه آن‌که مسئولان تا امروز دربارۀ ابعاد مختلفی از مذاکرات توضیحاتی ارائه کرده‌اند. 🔸 سخن آن نیست که مردم در برابر مذاکرات، «منفعل» باشند؛ بلکه سخن صرفا آن است که اگر می‌خواهند طبق تربیت رهبر شهید، «فعال» باشند، به حدود و ضوابط این فعالیت در نگاه ایشان نیز توجه کنند؛ همین! باور کنید بین «انفعال محض» و «بیش‌فعالی»، حالات دیگری هم قابل تصور است. 🔸 برادران عزیز! فارغ از این‌که آتش‌بس، توافق و مذاکره، اصلا خوب است یا نه، باید توجه داشته باشیم که: اولْ توافق نمی‌کنند، بعدْ آتش‌بس! بلکه اول آتش‌بس می‌کنند تا بعد به توافق برسند. به‌توافق‌رسیدن هم مذاکره می‌خواهد. 🔸 راستش فهم سخنان خامنه‌ای شهید ـ به‌شکل کلی ـ خیلی کار پیچیده‌ای نیست؛ اما اگر دقت نکنیم ـ چه بپذیریم و چه نپذیریم ـ از این فهم، دور خواهیم افتاد. اولا، نقطۀ آغاز مذاکرات جاری، نه تهدید دشمن، بلکه درخواست‌های مکرر او بعد از ناکامی در میدان جنگ بود. به عبارت دیگر، این مذاکرات، نه زیر سایۀ تهدید دشمن، بلکه زیر آفتاب قدرت و مقاومت نظامی ایران آغاز شد. ثانیا، موضوع مذاکرات جاری، نه گفتگو برای رفع و رجوع مطالبات دشمن، بلکه تلاش برای تحمیل ارادۀ جمهوری اسلامی به او و تثبیت دستاوردهای میدانی است. ثالثا، وقتی مسئولان، تا این مرحله از کار، هم در اظهارات خود و هم در عمل، نشان داده‌اند که مقهور زیاده‌خواهی دشمن نشده و به‌خاطر تهدیدهای او عقب‌نشینی نمی‌کنند، یعنی: قرار نیست ایران ـ به‌قول رهبر شهید انقلاب ـ یک کشور تهدیدپذیر جلوه کند. رابعا، چرا حساب عملیات روانی دشمن و گنده‌گویی‌های رسوای او را از واقعیت جاری در فضای نظامی و دیپلماسی جدا نمی‌کنیم؟! و خامسا، چرا طوری سخن می‌گوییم که انگارنه‌انگار دور اول مذاکرات، با مقاومت ایران بر سر شروط خود بی‌نتیجه مانده و هیچ اصراری هم از سوی ایران برای برگزاری دور دوم مذاکرات وجود ندارد؟! 🔸 این‌که جمعِ انبوهِ مخالفانِ فهمِ خود از اندیشۀ رهبر انقلاب و مخالفانِ تحلیل‌ها، کنش‌ها یا مطالبات شکل‌گرفته بر اساس این فهم را نمی‌بینیم یا آن‌ها را اقلیت محض می‌دانیم، یکی دیگر از اشتباهاتی است که به سوءتفاهم‌ها دامن می‌زند. 🔸 وقتی در جریان مذاکرات پیش از جنگ رمضان، مسئولان دیپلماسی کشور، بارها و بارها از بدبینی به دشمن، باور به فریبکاری او، لزوم گره‌نزدن امور به نتیجۀ مذاکرات و ضرورت هوشیاری امنیتی و آمادگی نظامی سخن گفتند و وقتی فرماندهان نظامی کشور، بارها و بارها، بر وجود این هوشیاری و آمادگی تأکید داشته و اعلام کردند که دست‌ها روی ماشه است، چرا باز به این گزارۀ غلط دامن می‌زنیم که «شهادت رهبر انقلاب، نتیجۀ مذاکرات بود»؟! چرا گمان می‌کنیم که اگر مذاکره‌ای رخ نمی‌داد، جنگی آغاز نمی‌شد و شهادت رهبر انقلاب ممکن نبود؟! چرا بر اساس تلقی‌های شخصی، معنای این جملۀ رهبر شهید انقلاب که «مذاکره با آمریکا ضررهای جبران‌ناپذیری خواهد داشت» را مصادره به مطلوب می‌کنیم؟! 🔸 این‌که رهبر جدید انقلاب به همان دیدگاه رهبر شهید انقلاب در باب مذاکره معتقدند یا این‌که از ایشان در اقتدار و دشمن‌ستیزی چیزی کم ندارند، با این‌که مذاکرات فعلی طبق نظر ایشان در جریان باشد هیچ منافاتی ندارد. آن‌قدر سرعت تحولات، تعداد متغیرهای مرتبط با معادلات سیاسی و محاذیر یا ملاحظات رهبری برای ابراز دقیق و شفاف یک نظر زیاد است که به‌راحتی می‌توان تصور کرد آن‌چه ما به‌شکل اولیه فکر می‌کنیم مطابق با واقع نباشد. پس: این‌قدر راحت و سریع، حکم قطعی ندهیم. 🔸 و اما عرض آخر و اصلی: هیچ‌کس نگفت «نگران نباشید!» یا «حق ندارید اظهار نگرانی کنید!» بلکه همۀ حرف، در کمّ و کیف نگرانی‌ها و اظهارهاست. این‌که می‌خواهیم در چارچوب مکتب رهبر شهید انقلاب حرکت کنیم خیلی خوب است؛ اما ای کاش تلقی دقیق و کاملی از این مکتب داشتیم و مخاطب خود را نیز به همین تلقی دقیق و کامل سوق می‌دادیم. 🔸 در پایان بیایید با هم این بیانات رهبر شهید انقلاب را که نه ده سال قبل و نه حتی یک‌سال قبل، بلکه همین چندماه قبل ایراد شده‌اند، دوباره مرور کنیم: ... 🌻 @Smh_Doaei
رهبر شهید انقلاب: «یک کارهایی لازم است، یک کارهای مضر است. تبیین لازم است؛ رفع مغالطه‌هایی که گاهی انجام می‌گیرد لازم است. امّا ایرادهای غیرلازم را به میان کشیدن و درباره‌اش بحث‌کردن و بر روی مسائل کوچک جنجال‌کردن، مضر است؛ این‌ها با هم فرق دارد. همان ابطال مغالطه‌ای هم که عرض کردیم، آن را هم با انواع مختلفی می‌شود انجام داد؛ با آن بهترین شکلش باید آن را انجام بدهند که مشکلی برای کشور به وجود نیاید. وفاداری به نظام در زبان، در اظهار، چیز لازم و مفیدی است؛ هم لازم است، هم مفید است. یا همه، سیاست‌های کلّی نظام را در همین زمینه‌ی مورد بحث تأیید کنند و حمایت کنند و مورد قبول قرار بدهند، این لازم است. امّا این‌که یک اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد بین افراد، این‌ها را غلیظ کنند که این مال فلان جناح است، این مال فلان جناح است، این حرفش این‌جوری است، نه، این مضر است. بنابراین یک کار، لازم است، یک کار، مضر است؛ ما این‌ها را از همدیگر باید تفکیک کنیم. شور و هیجان عمومی مردم لازم است. امروز ملّت ایران یک شور و هیجانی دارد؛ به‌خصوص جوان‌ها شور و هیجان دارند. این چیز خیلی خوبی است، این چیز خیلی لازمی است، امّا بی‌صبری مضر است. این‌که بی‌صبری کنند، دائم پا به زمین بکوبند که آقا چرا نشد، چرا نکردید، چرا اقدام نشد و مانند این‌ها، این مضر است. یعنی بدانیم که کدام کار، کار درستی است، کدام کار، کار مضرّی است. بنابراین این‌ها مطالب و توصیه‌هایی است که من عرض می‌کنم. آخرین توصیه‌ای که من می‌خواهم عرض بکنم، این است که دستگاه‌های مسئول که امروز بحمدالله مشغول کار هستند، چه دستگاه‌های مسئول در عرصه‌ی نظامی، چه دستگاه‌های مسئول در عرصه‌ی دیپلماسی ـ هر دو ـ که به شکل درست و با جهت‌گیری درست، هر دو لازم است، بایستی با قوّت کار خودشان را انجام بدهند، منتها جهت‌گیری‌ها را توجّه کنند، به‌خصوص در عرصه‌ی دیپلماسی، جهت‌گیری خیلی مهم است؛ جهت‌گیری‌ها کاملاً‌ مراعات بشود، دقّت بشود، کار بشود و انجام بگیرد ان‌شاء‌الله. ممکن است کسی در یک قضیّه‌ی مربوط به نظامی یا دیپلماسی یا غیره به یک مسئولی اعتراض داشته باشد؛ ما نمی‌گوییم اعتراض را نگویند؛ چرا؛ منتها اوّلاً‌ لحنی که برای بیان اعتراض و بیان انتقاد انتخاب می‌شود لحن قابل‌قبولی باشد؛ ثانیاً بعد از تحقیق باشد، بعد از اطّلاع‌یابی باشد. گاهی اوقات در روزنامه‌ها و بعضی جاهای دیگر، یک چیزهایی را من می‌بینم، بعضی یک حرف‌هایی می‌زنند، اعتراض‌هایی می‌کنند که ناشی از بی‌اطّلاعی است، نمی‌دانند چه کار انجام گرفته یا چه کار باید انجام می‌گرفته و نشده و مثلاً [باید] انجام بگیرد؛ ناشی از بی‌اطّلاعی است. اطلاع درست به دست بیاورند و با لحن مناسب نظراتشان را ابراز کنند. آن مسئولین هم با قوّت تمام، با روحیه‌ی کامل ان‌شاء‌الله به کارهای خودشان ادامه بدهند.» (۱۴۰۴/۰۴/۲۵) 🌻 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
یک سؤال مهمی که به‌خاطر هیاهوها و فوریت‌های سیاسی جاری در کشور، معمولا به آن توجه نمی‌شود این است که
⚠️ ناظر به گذشته: ▪️ فارغ از نگاه شیطنت‌آمیز، فرصت‌جویانه و خطرناک حاکم بر این متن، اگر حوزه‌های علمیه، عالمان دین و طلاب عزیز، در تراز انقلاب اسلامی عمل می‌کردند، حتما امکان کمتری برای این قبیل اظهارات و تحرکات در اختیار کسانی مثل نویسندۀ آن قرار می‌گرفت. 💡 ناظر به آینده: ▪️ کار سختی که جبهۀ فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی در پیش دارد آن است که در عین عمل به راهبردهای رهبر انقلاب ـ مثل جذب حداکثری، سماحت و مدارا ـ مرزبندی روشن و البته روشمندی با این قبیل رویکردهای انحرافی و التقاطی نیز داشته باشد. 🌻 @Smh_Doaei
❤️ در خوشبختی ما همین بس که سال‌های سال، نور نگاه او در زندگی ما جریان داشت و عطر حضورش مشاممان را پُر کرده بود. 📖 این را وقتی به کوچه‌‌پس‌کوچه‌های تقویم خود نگاه می‌کنیم و در جای‌جای آن، رد پای او را می‌بینیم، بهتر می‌توان فهمید. 📍 سعدیۀ شیراز 🗓 اردیبهشت ۱۳۸۷ 🔖 انتشار به‌مناسبت یکم اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی 🌻 @Smh_Doaei
خبر خوب آن‌که امروز تقریبا همۀ ما روی چند گزاره اتفاق‌نظر داریم: ▪️ این‌که دوران، دوران خفت و ذلت ترامپ است و این‌که جمهوری اسلامی توانسته این خفت و ذلت را بر او تحمیل کند. ▪️ این‌که به‌حسب اظهارات و اقدامات، در سطوح عالی حاکمیت و در بدنۀ اصلی تیم دیپلماسی کشور، کسی اهل تسلیم، عقب‌نشینی، دروغ‌گویی و خیانت به خون رهبر شهید نیست. ▪️ این‌که یکی از اهداف اصلی ترامپ، ایجاد بدبینی و دودستگی بین مردم و مسئولان است و این‌که به‌هیچ‌وجه نباید به تحقق این هدف کمک کرد. ▪️ این‌که شرائط، شرائط بسیار سخت و پیچیده‌ای است. ▪️ این‌که تصمیم‌گیری در چنین شرائطی نیازمند اطلاع درست و دقیق از همۀ متغیرها و اشراف بر همۀ جوانب ماجراست. ▪️ و این‌که چاره‌ای جز تأکید بر تقویت آمادگی‌ها برای پیشگیری از غافلگیری، لحاظ واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور، حفظ وحدت، توجه به توصیه‌های دلسوزان، حضور فعال در میدان، حمایت مؤمنانه و هوشیارانه از مسئولان و دعا برای جلب رحمت و نصرت خدا نداریم. شکل‌گیری این خودآگاهی جمعی و تثبیت نسبی این گزاره‌ها در فضای ذهنی ما، یکی از نعمت‌های بزرگ خدا، یکی از برکات مهم جنگ، یکی از آثار صدق و اخلاص اکثریت کنش‌گران در جبهۀ انقلاب و یکی از نشانه‌های رشد فکری و تحلیلی مردم است. باید این نعمت را شکر گفت و در مقابل هجمه‌های خارجی و البته داخلی به آن ایستاد تا یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیازها برای رقم‌خوردن پیروزی‌های بعدی فراهم شود. 🌻 @Smh_Doaei
📣 به حول و قوۀ الهی، در نیمسال دوم سال‌تحصیلی جاری، دو درس زیر برگزار خواهند شد: 🔰 کارگاه مراجعات اصولی ۲ 🔖 بررسی تطبیقی بخش‌هایی از حواشی و شروح کفایه ⏰ یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها | ۸:۳۰ الی ۱۰ 📍 مرکز تخصصی تمدن اسلامی 🔰 عرفان و معنویت در صحیفه سجادیه (دورۀ دوم) 🔖 گذری بر شاخصه‌های عرفان اصیل در دعاهای صحیفه ⏰ پنج‌شنبه‌ها | ۱۴ الی ۱۵:۳۰ 📍 حوزه علوم اسلامی دانشگاه فردوسی 📚 @Elmiyyat_Doaei
دیروز سالگرد تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود؛ همان مجمع اصحاب آخرالزمانی سیدالشهداء سلام‌الله‌علیه؛ همان مجرای سربازی برای حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه؛ همان کارپرداز و پیشکار اصلی مکتب امام و رهبر شهید در مقیاس ملی و بین‌المللی؛ همان مزرعۀ جهاد و استشهاد؛ همان برگ برندۀ جمهوری اسلامی در نبردهای تمدنی برای ایجاد نظم نوین جهانی؛ همان زاییدۀ پیروزی‌های عظیم در جنگ هشت‌ساله و زایندۀ فتوحات بزرگ در جنگ دوازده‌روزه و چهل‌روزه؛ و همان سازمان افتخارآمیزی که پُرافتخارترین اسطوره‌های ایران اسلامی ـ یعنی سرداران و فرماندهان گلگون‌کفن ما ـ به عضویت در آن و پوشیدن لباس سبز آن افتخار می‌کردند. این‌که امروز و به برکت جنگ رمضان، گزارۀ «اگر سپاه نبود، کشور نبود» به یک درک عمومی تبدیل شده خیلی مهم است؛ اما به این نکته هم باید توجه داشت که موفقیت‌های امروز سپاه، نه یک حادثۀ دفعیِ ناخودآگاه، بلکه نتیجۀ انباشت تدریجی سال‌ها فکر، برنامه‌ریزی، خلاقیت، تدبیر، تلاش و رشد است. به پیشوای شهید پاسداران انقلاب ـ خامنه‌ای بزرگ ـ و به یکایک آن عزیزان، خصوصا سرداران و سربازان شهید این نهاد نامیرا درود می‌فرستیم و به آن‌ها اطمینان می‌دهیم که به‌نوبۀ خود از میراث گران‌قدرشان پاسداری خواهیم کرد. سپاه پاسداران، سپهسالار کم ندارد. ولی اگر بخواهیم از میان آن همه، فقط به یک اسم اشاره کنیم، «پاسدار قاسم سلیمانی» حتما انتخاب شایسته‌ای است؛ همان ابرمردی که هرچه می‌گذرد، به عظمت او و ابرپروژۀ او بیشتر پی می‌بریم. دو روایت بالا از جایگاه شهید سلیمانی و عملکرد او در قامت فرمانده سپاه قدس شنیدنی است. 🌻 @Smh_Doaei
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای عضویت در سپاه حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، هیچ راهی جز پاسداری جهادی و استشهادی از انقلاب اسلامی نداریم. مبادا از این قافله جا بمانیم ... 🌻 @Smh_Doaei