eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
935 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
855 ویدیو
13 فایل
✍️ سیاه‌مشق 🕌 بستری برای تمرینِ طلبگیِ ترازِ انقلاب در فضای مجازی 💬 این‌جا با شما دربارۀ #دین، #معنویت، #دانش، #انقلاب و #زندگی حرف می‌زنم. ▪️ طلبۀ حوزۀ مشهد و مسئول قرارگاه مکتب توحید 🔸 سید محمدحسین دعائی 📩 درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
#اتحاد_مقدس 🌻 @Smh_Doaei
2.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بین مردم و مسئولان یک رابطۀ متقابل وجود دارد: هرچه مسئولان مکتبی‌تر و شفاف‌تر عمل کنند، مردم مطمئن‌تر و صریح‌تر حمایت می‌کنند و هرچه مردم منسجم‌تر و پشتیبان‌تر کنش‌گری کنند، مسئولان پرانگیزه‌تر و مستقیم‌تر انجام وظیفه می‌کنند. 🌻 @Smh_Doaei
📝 دراثر وحدت عجیب ایجادشده بین هموطنان، در دشمن شکستگی بوجود آمده. با شکر عملی این نعمت، انسجام بیشتر و پولادین‌تر شده و دشمنان خوار و خفیف‌تر خواهندشد. ⚠️ عملیات رسانه‌ای دشمن بانشانه‌گیری ذهن و روان مردم، قصد خدشه در وحدت و امنیت ملی دارد؛ مبادا باسهل‌انگاری ما این قصد شوم محقق شود. ✍️ بخشی از پیام نوروزی حضرت آیت‌الله سیدمجتبی حسینی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب 📲 @rahbar_enghelab_ir
4.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 اعتصام به «کلمۀ توحید» و التزام به «توحید کلمه» 💡 این یگانه رمز پیروزی ظاهری و باطنی اهل حق در مصاف با جبهۀ باطل است. 📌 درودهای بی‌پایان خدا بر روح پُرفتوح قافله‌سالار موحّد و مجاهد انقلاب. عین دارو، باید این ۳۰ ثانیه را هر روز مصرف کرد. برای درمان ترس، تردید، ناامیدی، اضطراب و رخوت، حتما مفید است. 🌻 @Smh_Doaei
رَبَّنَا ... لَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ 🌻 @Smh_Doaei
بخشی از بیانات رهبر شهید انقلاب.mp3
زمان: حجم: 5M
⚠️ لطفا این صوت را گوش نکنید! ▪️ به زعم قاصر بنده، تهیه و انتشار این کلیپ صوتی ـ که چندی قبل به‌شکل گسترده در فضای مجازی پخش شد ـ ظلم بزرگی به رهبر شهید انقلاب و مکتب آن عزیز بی‌نظیر است. ▪️ آن شخص یا مجموعه‌ای که این کلیپ را تولید کرده ـ در بهترین حالت ـ نه درک درستی از «روش کشف مراد گوینده» دارد، نه با چیزی به اسم «منظومۀ فکری» آشناست و نه از واقعیت سیرۀ رهبری باخبر است. ▪️ کاری که این کلیپ با اندیشۀ آقا می‌کند، تقریبا شبیه همان کاری است که فرقه‌های انحرافی با قرآن می‌کنند: تقطیع، بی‌توجهی به صدر و ذیل جملات، غفلت از قیدها و تبصره‌ها، تفسیر به رأی، مصادره به مطلوب و ... . ▪️ در واقع، اِشکال اصلی این کلیپ آن است که سازندگان آن، به آن‌چه همین کلیپ دربارۀ روش کشف نظرات امام و ضرورت استنباط درست آن‌ها می‌گوید عمل نکرده‌اند. ▪️ برای فهم عیب این کلیپ، کافی است به این نکته توجه کنیم که به‌راحتی و با یک جستجوی اجمالی می‌توان به مجموعه‌ای از جملات رهبر شهید انقلاب دست یافت که به‌حسب ظاهر، کاملا با آن‌چه در این کلیپ آمده ناسازگار است؛ جملاتی که اکتفاء به آن‌ها نیز برای فهم مراد آقا صحیح نیست. ▪️ خلاصه آن‌که: این کلیپ، می‌تواند مستمسک غلط‌ترین کنش‌ها واقع شود، زمینۀ ایجاد یک جریان خودبنیاد و خودسر در جبهۀ انقلاب را فراهم آورد و مسیر فهم درست مکتب آقا را دچار انحراف کند. ▪️ پس: لطفا این صوت را گوش نکنید! 💡 این‌جا بیشتر توضیح داده‌ام. 🌻 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
⚠️ لطفا این صوت را گوش نکنید! ▪️ به زعم قاصر بنده، تهیه و انتشار این کلیپ صوتی ـ که چندی قبل به‌شکل
⚠️ لطفا این صوت را گوش نکنید! ▪️ نقدی بر یک کلیپ صوتی از بیانات رهبر شهید انقلاب اخیرا کلیپی از بیانات رهبر شهید انقلاب منتشر شده است که با کنار هم نشاندن چند فراز خاص از سخنرانی‌های مختلف آقا، بر «عدم انتظار برای موضع‌گیری رهبری» و «ورود مردم به میدان» تأکید می‌کند، اما متأسفانه ارکان و قیود اساسی این توصیه در اندیشۀ ایشان را نادیده می‌گیرد. به بیان دیگر، این کلیپ با ترکیب چند فرازِ هم‌جهت از رهبر شهید دربارۀ ضرورت استقلال و عدم انفعال مردم، یک حسّ کلیِ به‌ظاهر زیبا می‌سازد، ولی با حذف متمم‌ها و موازنه‌های مربوطه، مخاطب را از خودجوشی به‌سمت بدبینی ساختاری، بی‌اعتمادی عمومی و کنش‌گری بی‌ضابطه سوق می‌دهد. این کلیپ صوتی: ▪️ به ما می‌گوید که انتظار برای اظهار نظر از سوی رهبر کارها را قفل می‌کند؛ اما نمی‌گوید که هرج‌ومرج نظری و اجرائی هم نتیجه‌ای جز قفل‌شدگی ندارد. ▪️ به ما می‌گوید که کار، دست مردم است؛ اما نمی‌گوید که مردم جز در چارچوب یک نظام منسجم اجتماعی نمی‌توانند کار را به سرانجام برسانند. ▪️ به ما می‌گوید که ولیّ خدا بدون مردم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ اما نمی‌گوید که مردم نیز بدون حرکت در خط فکری ولیّ خدا به بیراهه می‌روند. ▪️ به ما می‌گوید که رهبر نمی‌تواند و نباید در جزئیات اجرائی دخالت کند؛ اما نمی‌گوید که تعیین سیاست‌های کلی و تأیید تصمیم‌گیری‌های کلان، از شئون اختصاصی اوست و حتما آن را انجام خواهد داد. ▪️ به ما می‌گوید که برجام مورد رضایت رهبر نبود و به شروط ایشان دربارۀ آن توجه نشد؛ اما نمی‌گوید که برخورد بسیاری از منتقدان برجام با آن نیز مورد رضایت رهبر نبود. ▪️ به ما می‌گوید که حرف رهبر را باید از خود رهبر شنید؛ اما نمی‌گوید که اعتبارزدایی از مجاری قانونی تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی در کشور هم غلط است. ▪️ به ما می‌گوید که رهبر نمی‌تواند غلط‌بودن هر حرف غلطی را اعلام کند؛ اما نمی‌گوید که تشخیص غلط‌ها بر اساس نگاه رهبر هم روش خاص خود را دارد. ▪️ به ما می‌گوید که رهبر همۀ وزراء معرفی‌شده به مجلس برای رأی اعتماد را نمی‌شناخته و تأیید نکرده‌اند؛ اما نمی‌گوید که رهبر از رأی اعتماد مجلس به همۀ آن‌ها تمجید کردند. ▪️ به ما می‌گوید که تند رفتن در صراط مستقیم، فضیلت است؛ اما نمی‌گوید که صراط مستقیم چیست و کجاست. ▪️ به ما می‌گوید که جامعه باید خودجوش و خودکار باشد؛ اما نمی‌گوید که خودجوشی و خودکاری غیر از خودبنیادی و خودسری است. ▪️ به ما می‌گوید که باید موانع داخلی را مثل تحریم‌های خارجی دور زد و به بهانۀ عدم همکاری مسئولان، از کار دست نکشید؛ اما نمی‌گوید که تشکیل دولت موازی، جنجال‌آفرینی، تعمیم خطاها و خیانت‌ها، ناامیدکردن، بدبین‌کردن و بی‌اعتمادکردن مردم به مسئولان و نادیده‌گرفتن سازوکارهای قانونی کشور هم به صلاح نیست. ▪️ به ما می‌گوید که مسئلۀ نفوذ، فتنه و کودتا جدی است و باید با آن مقابله کرد؛ اما هیچ اشاره‌ای به ملاحظات و ظرافت‌های این مقابله نمی‌کند. به عبارت دیگر، این کلیپ، به‌جای بازنمایی منظومۀ فکری رهبر شهید انقلاب، نوعی بازسازی ناقص و نامتوازن از آن ارائه داده و به همین خاطر، هیچ انطباقی با واقعیت اندیشۀ آقا ندارد؛ اندیشه‌ای که جز با ضمیمه‌کردن اصول زیر به آن‌چه در کلیپ مورد بحث آمده، قابل فهم نیست: ▪️ احترام به قانون و نهادهای قانونی ▪️ ترک بددهنی، بی‌ادبی، مهمل‌گویی، لجن‌پراکنی، سیاه‌نمایی، یأس‌آفرینی، بی‌نظمی و خودسری ▪️ خودداری از تضعیف ارکان نظام ▪️ مراقبت از اعتماد مردم به مسئولان ▪️ توجه به اهداف و نقشه‌های دشمن ▪️ حفظ آرامش عمومی ▪️ تحفظ بر وحدت ملی ▪️ و پرهیز از دوقطبی‌سازی (در فرسته‌های بعد، به چند نمونه از بیانات مکمل آقا دربارۀ نظارت، نقد و مطالبه‌گری اشاره کردم: نمونۀ اول | نمونۀ دوم | نمونۀ سوم | نمونۀ چهارم | نمونۀ پنجم) البته این‌که به‌مناسبت یا به‌حسب نیاز، جمله‌ای از جملات رهبر شهید ـ به‌شکل منفرد و نه در ضمن یک منظومه ـ مورد استناد واقع شود، امری کاملا متعارف و موجّه است؛ اما این‌که در مقام گفتمان‌پردازی و جریان‌سازی، جمله‌های خاصی از بیانات آقا گزینش شده و به‌شکل خاصی کنار هم قرار داده شوند، به‌هیچ‌وجه کار روشمند، منصفانه و مقبولی نیست. نتیجه آن‌که: این قبیل تقطیع‌ها، با این ترکیب و ترتیب، صددرصد غلط‌انداز و تخریب‌گر بوده و هیچ خروجی عمده‌ای جز تبدیل جامعهٔ حزب‌اللهی کشور به اپوزیسیون نظام و ایجاد جریان‌های شبه‌آنارشیک در جبههٔ انقلاب ندارد. 🌻 @Smh_Doaei
🔰 فقط به‌عنوان نمونه ـ ۱ کلیپ صوتی منتشرشده از رهبر شهید انقلاب به ما می‌گوید که نظارت بر عملکرد مسئولان و نقد آن‌ها ضروری است، اما کوچک‌ترین اشاره‌ای به حدود و قیود این نظارت یا نقد در اندیشۀ آقا نمی‌کند. در حالی که ایشان دقیقا برای پیشگیری از افراط‌ها و تفریط‌ها، به‌شکل مفصل دربارۀ این حدود و قیود سخن گفته‌اند: «امروز جنگ ما کجاست؟ خب گفته می‌شود جنگ اقتصادی؛ درست هم هست. ... لکن یک جنگ دیگری هم هست که از آن جنگ، خیلی اوقات غفلت داریم. اهمّیّت آن جنگ، کمتر از جنگ اقتصادی نیست؛ بلکه گاهی زمینه‌ساز تأثیر جنگ اقتصادی است. آن جنگ چیست؟ آن جنگ، جنگ رسانه‌ای، جنگ فضاسازی عمومی، جنگ تبلیغاتی است؛ خیلی مهم است. در این جنگ دوم، در این عرصه‌ی دوم، شدّت فعّالیّت دشمن و تحرّک دشمن زیاد شده، چند برابر شده؛ ما نباید از این جنگ غفلت کنیم. خبرهای ما، اطّلاعات ما نشان می‌دهد که ـ یعنی این‌ها اطّلاع است، تحلیل نیست ـ تشکیلاتی به وجود آمده است به‌وسیله‌ی دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیست و دستگاه جاسوسی آمریکا، این‌ها تشکیلات درست کرده‌اند، از سوی قارون‌های منطقه هم دارند پشتیبانی مالی می‌شوند؛ در اطراف کشور، در بعضی از این کشورهای نزدیک به ما، اصلاً نشسته‌اند برنامه‌ریزی می‌کنند و به‌طور جدّی دارند کار می‌کنند ... برای این‌که بتوانند فضای فکری و تبلیغاتی کشور را آلوده کنند. و این مسئله،‌ مسئله‌ی مهمّی است؛ بسیار مسئله‌ی حسّاسی است؛ این‌که فضای تبلیغاتی کشور، فضایی باشد که مردم را یا دچار کند یا دچار و کند یا دچار کند ـ نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاه‌ها ـ یا به مردم بدهد یا حتّی مشکلات مربوط به اقتصاد را افزایش بدهد. ... البتّه از دشمن توقّعی نیست؛ یعنی جز رذالت از دشمن توقّعی نیست؛ دشمن، دشمن است دیگر. آن‌چه مهم است این است که ما به این جَو کمک نکنیم؛ من این را می‌خواهم عرض بکنم؛ آن نقطه‌ی اصلی عرض من همین است. ما به این جَو کمک نکنیم؛ ما در آلوده‌کردن فضای عمومی ذهن مردم تأثیر نگذاریم؛ یعنی ما باید در جهت عکس عمل کنیم. گاهی اوقات توجّه نمی‌کنیم و این اتّفاق می‌افتد. گاهی اوقات در بیان برخی از مشکلات می‌کنیم، گاهی اوقات در بیان آن انتقادی که نسبت به یک دستگاهی یا به یک شخصی داریم، مبالغه می‌کنیم. این مبالغه مضر است؛ این مبالغه در آلوده‌کردن و هرچه بیشتر مضطرب کردنِ به کار خواهد رفت؛ این کاری است که باید به آن توجّه کرد. را نباید گسترش داد. ببینید! بنده خودم اهل انتقادم؛ من به همه‌ی این دولت‌هایی که از اوّلِ این مسئولیّتِ این حقیر تا امروز سرِ کار آمده‌اند، در موارد گوناگون اعتراض و انتقاد داشته‌ام و انتقادها گاهی هم انتقادهای تندی بوده، سختی بوده؛ انجام داده‌ایم انتقادها را. من خودم اهل مسامحه‌ی در برخورد با مشکلات دستگاه‌های مسئول نیستم؛ لکن نوع گفتن، نوع اقدام‌کردن،‌ نوع برخوردکردن باید جوری نباشد که موجب بشود که مردم اسیر و دچار بیماری بدبینی بشوند؛ این بدبینی را دیگر نمی‌شود درست کرد. جوری نباشد که مردم به وضعی در بیایند که هرچه تبلیغات مثبت در یک جهتی انجام بگیرد، قابل باور نباشد برای مردم، [امّا] یک کلمه‌ی دروغ از طرف دشمن تا گفته می‌شود، قابل باور باشد برای مردم؛ این چیز خیلی خطرناکی است. ... این ویروس بدبینی چیز بدی است؛ بدبینی به سپاه، بدبینی به دولت، بدبینی به مجلس، بدبینی به قوّه‌ی قضائیّه، بدبینی به نهادهای انقلابی و بنیادهای انقلابی، بدبینی به این‌ها. بله، انتقاد اشکالی ندارد، بلکه لازم است؛ انتقاد برای اصلاح لازم است. ... گاهی اوقات انتقاد بایستی عمومی هم باشد؛ ما همیشه معتقد نیستیم که انتقاد بایستی درِگوشی باشد؛ نه، گاهی هم باید عمومی باشد. امّا این‌که ما به‌نحوی انتقاد بکنیم که آن شنونده‌ی انتقاد، به تعبیر رایج، بندِ دلش پاره بشود و بگوید دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد، این‌جوری نباید انتقاد بکنیم. ... این دستگاه‌هایی هم که مورد انتقاد قرار می‌گیرند، خب کارهای خوب هم دارند، آن کارهای خوب را هم باید گفت. ... این موجب می‌شود که مردم، هم متوجّه بشوند که این‌جا اشکال دارد، هم این موجب نشود که به‌کلّی مأیوس بشوند و بگویند آقا! همه چیز از دست رفت؛ این[طور] نباید باشد.» (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ـ ۹۷/۶/۱۵) 📌 بدبینی مثل ویروس است؛ تحت اختیار و ارادۀ ما نیست؛ اگر مراقب محتوا، جهت‌گیری، رویکرد، صورت‌بندی، ادبیات و لحن انتقاد خود نباشیم، خواسته یا ناخواسته فراگیر می‌شود. الغرض؛ اگر بلدیم در این چارچوب، نقد یا مطالبه کنیم، بسم‌الله! در غیر این صورت، لطفا ساکت! البته اگر توصیه‌های صریح رهبر شهید انقلاب برایمان مهم است. والا که هیچ! راحت باشیم! 🌻 @Smh_Doaei
18.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فقط به‌عنوان نمونه ـ ۲ کلیپ صوتی منتشرشده از رهبر شهید انقلاب ضرورت مطالبه‌گری را گوشزد می‌کند، اما از این بیانات آقا که می‌تواند شالودۀ این مطالبه‌گری را دگرگون کند، خالی است: «مواظب باشید دولت به خاطر اختلاف نظر، اختلاف سلیقه، اختلاف مذاق و اختلاف جناح مورد تضعیف قرار نگیرد. دولت را باید نگه داشت. همه باید رئیس‌جمهور را مورد تکریم قرار بدهند و این را همه یک اصل بدانند. این‌که افرادی بیایند و سعیشان این باشد که دولت را ناکارآمد جلوه بدهند، این خدمت به کشور نیست. اگر عقیده‌شان هم این است، این عقیده را بایست به یک نحوی به گوش خود مسئولان دولتی یا مسئولانی که می‌توانند اثرگذار باشند، برسانند؛ اما تبلیغِ ناکارآمدی دولت را در بین مردم کردن، آن هم غیرمنصفانه، صحیح نیست. اگر واقعیت هم می‌داشت، نباید به‌شکل تبلیغاتی و داد زدنِ بر سر کوچه و بازار ظاهر می‌شد؛ چه برسد به آن‌جایی که واقعیت هم ندارد و غیرمنصفانه است. دولت با جدیت و تلاش خوب، کارِ پرحجم و متکی به محاسبه انجام می‌دهد؛ حالا گیرم که در فلان مسئله‌ی اقتصادی ممکن است نظری داشته باشد که با نظر فلان کارشناس یکسان نباشد؛ خوب نباشد؛ این، از اهمیت و ارزش کار دولت نمی‌کاهد. انتقاد کردنِ صحیح و عاقلانه، غیر از حرف‌زدن به شکلی است که یک دستگاه را ناکارآمد نشان بدهند و ناموفق جلوه بدهند؛ چه حق باشد، چه ناحق، غلط است.» (بیانات‌ در دیدار کارگزاران نظام ـ ۱۳۸۵/۰۷/۱۸) 📌 پیشنهاد می‌کنم حتما و حتما این سخنرانی آقا را به‌طور کامل ببینید. کلاس درس است؛ البته برای آن‌هایی که خود را بی‌نیاز از یاد گرفتن نمی‌دانند. 🌻 @Smh_Doaei
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فقط به‌عنوان نمونه ـ ۳ انتقاد همراه با اعتماد. انتقاد غیرمزاحم با اعتماد. این نص توصیۀ آقاست که البته در کلیپ صوتی منتشرشده از ایشان نیامده است. رهبر شهید انقلاب: «اعتماد باید وجود داشته باشد. نمی‌گویم انتقاد نباشد؛ همراه با . می‌خواهند انتقاد بکنند، اشکال ندارد، امّا اعتماد داشته باشند. مسئولین دارند کار می‌کنند؛ با اخلاص، با علاقه‌مندی، با شوق، با توکّل به خدا، با همه‌ی توان؛ اعتماد بشود به آن‌ها؛ انتقاد هم اگر لازم بود، [بشود]؛ من مخالفتی با انتقاد ندارم. اگر این راه را دنبال کردیم و بحمدالله تا امروز دنبال شده و بعد از این هم به فضل الهی، به توفیق الهی دنبال خواهد شد، پیروزی بر دشمن قطعی است.» (بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران ـ ۱۴۰۲/۰۵/۲۶) سؤال: آیا بیان ظلم یا خیانت بعضی از مسئولین ادارات در برابر مردم جایز است؟ جواب رهبر شهید انقلاب: گزارش‌دادن ظلم به مراکز و مراجع مسئول برای پیگیری و تعقیب، بعد از تحقیق و اطمینان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّی اگر از مقدمات نهی از منکر محسوب شود واجب می گردد. ولی بیان آن در برابر مردم وجهی ندارد. بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعیف دولت اسلامی شود است. 🌻 @Smh_Doaei
🔰 فقط به‌عنوان نمونه ـ ۴ هیچ شکی در این نیست که برجام، خسارت محض بود. هیچ شکی در این نیست که دهۀ نود، دهۀ خسارت‌باری بود. هیچ شکی در این نیست که جهت‌گیری و عملکرد دولت در این دهه، خصوصا در ماجرای برجام، صدمات بزرگ و بعضا جبران‌ناپذیری به حرکت انقلاب وارد کرد. هیچ شکی در این نیست که رهبر شهید انقلاب با برجام مخالف بودند. هیچ شکی در این نیست که هیچ‌وقت آب ما با بانیان برجام در یک جوی نخواهد رفت. هیچ شکی در این نیست که باید برجام، ذهنیت‌های برجام‌زده و جریان برجام‌اندیش و برجام‌ساز را شناخت، نقد کرد و با قدرت و صراحت تمام جلویش ایستاد. اما: این کار چگونه ممکن است؟ با چه ادبیات و رویکردی باید در این مسیر قدم گذاشت؟ و با چه ملاحظاتی باید به این مهم اقدام کرد؟ هرچند در کلیپ صوتی منتشرشده از رهبر شهید انقلاب نیامده، اما ایشان به این سؤالات پاسخ داده‌اند: «هیچ‌کس نباید این مجموعه‌ی مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ی شامل آمریکا ـ همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج به‌علاوه‌ی یک ـ سازش‌کار بداند؛ این غلط است. این‌ها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، این‌ها بچّه‌های خودمان هستند، بچّه‌های انقلابند؛ یک مأموریّتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست [که] بر عهده‌ی این‌ها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده‌ی آن‌ها است انجام می‌دهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود ـ که این‌ها سازش‌کارند، و مانند این‌ها ـ قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست.» (بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان ـ ۱۳۹۲/۰۸/۱۲) «بنده هیئت مذاکره‌کننده را ـ همین دوستانى که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند ـ هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدیّن می‌دانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضّارى که این‌جا تشریف دارید، از محتواى مذاکرات خبر ندارید. اگر شما هم از محتواى مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آن‌چه در مجالس می‌گذرد مطّلع بودید، به بخشى از آن‌چه بنده گفتم، حتماً اذعان می‌کردید. من البتّه علاوه‌ى بر این‌ها، بعضى از این دوستان را از نزدیک مى‌شناسم، بعضى را از دور با سوابقشان مى‌شناسم؛ این‌ها مردمانى هستند متدیّن و امین؛ این‌ها امین‌اند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند براى این کار. انصافاً غیرت ملّى هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیرى از کسانى قرار می‌گیرند ـ که حالا نمی‌خواهم تعبیرِ متناسب واقعى را بکنم؛ چون گاهى تعبیرهایى هست که واقعاً شایسته‌ى آن تعبیرند، امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم ـ و انصافاً در مقابل آن‌ها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان می‌کنند، دنبال می‌کنند و تعقیب می‌کنند. ... بنده با انتقاد مخالف نیستم؛ عیبى ندارد، انتقاد لازم است و کمک‌کننده است؛ منتها این را همه توجّه داشته باشند که انتقادکردن آسان‌تر از عمل‌کردن است. عیب‌هاى طرف مقابل را در آن عرصه‌اى که قرار دارد، ما راحت مى‌بینیم، درحالى‌که خطرات او، دشوارى‌هاى او، نگرانى‌هاى او، مشکلات او را انسان نمى‌بیند. مثل این است که شما کنار یک استخرى ایستاده‌اید، دارید تماشا می‌کنید؛ یک‌نفر هم رفته است روى ارتفاع، از ده‌مترى می‌خواهد شیرجه بزند. خب، شیرجه می‌زند، شما که این‌جا کنار استخر ایستاده‌اید، می‌گویید هان! این پایش خم شد، زانویش خم شد؛ این یک اشکال. بله، این اشکال است، امّا شما زحمت بکشید از این دایو بروید بالا، سرِ آن ده‌مترى به آب یک نگاهى بکنید، آن‌وقت قضاوت بکنید! انتقادکردن آسان است. [البتّه‌] این حرف من مانع از انتقاد نشود؛ انتقاد بکنید؛ لکن توجّه داشته باشید که انتقادها با لحاظِ این معنا باشد که آن طرف مقابل بعضى از عیوبى را که ما در انتقادمان ذکر می‌کنیم ممکن است می‌دانند، [امّا] خب به این نتیجه رسیده‌اند یا ضرورت‌ها آن‌ها را به این‌جا کشانده یا به هر دلیل دیگرى. البتّه بنده نمی‌خواهم بگویم این‌ها معصومند؛ نه، معصوم نیستند؛ ممکن است انسان یک‌جاهایى در تشخیص، در عمل، خطا هم بکند؛ امّا مهم این است که به امانت این‌ها و به دیانت این‌ها و به غیرت این‌ها و به شجاعت این‌ها ما اعتقاد داریم.» (بیانات در دیدار رمضانی با مسئولان نظام ـ ۱۳۹۴/۰۴/۰۲) 📌 این‌که مجبور باشی برای دفاع از حریم و دفع خطر انقلابی‌گری‌های انحرافی، جملات رهبر شهید انقلاب در دفاع از بانیان برجام و نقد بعضی از منتقدان برجام را بازخوانی کنی و خودت را در یک چنین موضعی بنشانی، حقیقتا طاقت‌فرساست. 💔😔 🌻 @Smh_Doaei