ماهنامۀ سوره
بخشهایی از گفتوگوی ماهنامه سوره با وحید جلیلی، قائممقام رسانهملی (۳): 🔸یکی از دوستان گفت اختلاف
🔸صداوسیما سه جور برنامه دارد؛ خبری، هنری و نظری. به انقلابیها میگویند شما میتوانید در حوزهٔ خبر کار کنید. آنجا که میخواهند سریال بسازند، از اینها خبری نیست. یکباره میبینید هشتصد سریال در سیمای جمهوری اسلامی ساخته شده و در ششصد مورد نشانهشناسی جمهوی اسلامی یا کلاً وجود ندارد یا بهشدت کمرنگ است و در عمدهٔ آنها «امر ملی» ناپدید است.
🔹تا میتوانید ما را نقد کنید. نقد درِ گوشی هم نمیخواهم، نقد علنی باشد و از ما در فضای عمومی مطالبه کنید. اگر شما نقد نکنید و مطالبات اقشار بزرگی از ملت را مطرح نکنید، دیگرانی میآیند با شکلدادن به ادبیات انتقادی خاص خودشان، ما را مجبور میکنند امکانات جمهوری اسلامی را برای اهداف آنها هزینه کنیم.
🔰برای مطالعه مشروح گفتوگو میتوانید دومین شماره ماهنامه سوره را تهیه کنید. همچنین برای خرید این شماره میتوانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیامرسانهای بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام دهید.
#ماهنامه_سوره #سوره
#وحید_جلیلی #رسانه_ملی #صداوسیما
@sourehmagazine
💠 همخانواده با عشق
🔰حسین حقیقی، با آلبوم «تماشایی» امید به موسیقی عاشقانه خانوادهمحور را زنده کردهاست.
📝رضا اصغریآذر
🚩در قسمتی از این متن میخوانیم:
“روایت عشق در آلبوم تماشایی، عشق فانتزی و دور از واقعیتهای زندگی از زبان طبقۀ مرفه جامعه نیست. آنچه جریان دارد یک رئالیسم عاشقانه است؛ از تبلور عشق در فرازوفرودهای واقعی یک زندگی مشترک. بارها در قطعات آلبوم به تأخیرها و بدقولیهای ناشی از فشارهای کاری و عذرخواهی پس از آن و همچنین لحظات سخت زندگی اشاره شده که با ایثار و تکیۀ زوجین به همدیگر موفق به عبور از آن شدهاند؛ در نهایت یک زندگی امیدوارانه و امیدآفرین در میان مشکلات زندگی را ترسیم کرده است. برای نمونه در قطعه «آویشن»: «واسه پیش خونه به دادم رسید دوتا خوشهانگور گوشوارههات / خدا شاهده قول میدم بهت یه جفت بهترش رو بگیرم برات».”
برای مطالعه بیشتر میتوانید به دومین شماره ماهنامه سوره مراجعه کنید. همچنین برای خرید این شماره میتوانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیامرسانهای بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام دهید.
#ماهنامه_سوره #سوره #مجله_سوره #رضا_اصغری_آذر
#حسین_حقیقی #موسیقی #موسیقی_عاشقانه #خانواده
💠سرگذشت سرکوب روسری
🔰 پیشفروش سومین شماره ماهنامه سوره آغاز شد.
🚩در این شماره میخوانید:
🔸انقلاب اسلامی روحی در کالبد هیئت
🔹نگاهی به تجربه تاسیس «هیئت رزمندگان اسلام»
🔸دیپلماتی که خلقیاتنویس شد
🔹روایتی در باب تحقیر مردم ایران که پای ثابت گفتار روشنفکران متجددمآب ایرانی است.
🔸سرگذشت سرکوب روسری
🔹روایتی از تجربه «رنج حجاب» در فضای فرهنگی و سیاسی پهلوی دوم
🔸شیخ زمانآگاه
🔹نحوۀ حضور شیخ فضلالله نوری در صحنۀ مشروطه چگونه بود؟
🔸فرم سنگر است
🔹ایدههایی برای پیوند هیئت و هنر
🔸مداحی؛ بنای سیاست بر محبت
🔹میزگردی درباره فرم «مداحی سیاسی»
🔸شبیهخوانی یاواقعگرایی؟
🔹جستاری در امکانهای پرداختن به امامان معصوم در سینما و تلوزیون
🔸از«اکل میته» تا همآغوشی با سکولاریسم
🔹گزارشی از گفتوگوی دورههای پیشین ماهنامه سوره با نصیری
🔷 برای پیشخرید سومین شماره ماهنامه سوره (به مدت یک هفته) میتوانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیامرسانهای بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام بدهید.
🔶 سومین شماره ماهنامه سوره با سردبیری سیدعلی سیدان در ۱۱۲ صفحه از هفته آینده در کیوسکهای مطبوعاتی و کتابفروشیهای سراسر کشور قابل تهیه است.
#ماهنامه_سوره #سوره #مجله_سوره
@sourehmagazine
@sourehmagazine
بلوا در حباب.pdf
5.86M
💠«بلوا در حباب»
📝سید علی سیدان، سردبیر ماهنامه سوره
🎯این جستار در بخش «سرمقاله، مقاله و یادداشت» برگزیده اولِ بیست و یکمین جشنواره ملی رسانههای ایران شد.
🔰این متن که آذر ۱۴۰۱ در پیششماره اول ماهنامه سوره منتشر شده است، تجربه بلوای پاییزی سال گذشته را با نگاهی کلان به صحنه نزاع، روایت کرده است.
@sourehmagazine
ماهنامۀ سوره
💠 قویتر شدیم 🔰 پیشفروش چهارمین شمارۀ ماهنامۀ سوره آغاز شد @Sourehmagazine
💠 قویتر شدیم
🔰 پیشفروش چهارمین شمارۀ ماهنامۀ سوره آغاز شد.
🚩در این شماره میخوانید:
🔸 قویتر شدیم
🔹 گفتوگو با استاد مسعود نجابتی، استاد خط و گرافیک
🔸 گرافیک انقلاب اسلامی، چگونه قوی شد؟
🔹 درآمدی بر شناخت الگوی عمل نیروهای انقلاب در میدان گرافیک
🔸 اما حبیب، جوهرش أمن یُجیب بود
🔹 نگاهی به زندگی و آثار استاد حبیبالله صادقی
🔸 قیام «مستضعفین» در خاک بوشهر
🔹 مستضعفین، چگونه در اقلیم بوشهر قدرتمند شدند و توانستند در میدان سیاست، رسانه، آموزش و آب، علیه نیروهای معارض انقلاب اسلامی قیام کنند؟
🔸 جنگِ آب
🔹 روایتی مستند از تنش آبی در برازجان و روستاهای توابع شهرستان دلوارِ بوشهر
🔸 صهیونیسم خشکیده
🔹 چرا «قرآنسوزی» نتیجۀ درماندگی صهیونیسم از قدرت «حزباللهی» در جهان است
🔸 مداحی استودیویی؛ فرمی در امتداد هیئت
🔹 گزارشی از معرکه آراء دربارۀ پدیدۀ «مداحی استودیویی»
🔸 همآهنگ با ضرباهنگ انقلاب
🔹 دربارۀ اتفاقی که برنامۀ تلویزیونی «هماهنگ» در رسانۀ ملی رقم زد
🔸 سیاهبازی زیر بیرق عزا
🔹 بازخوانی شکلگیری جریان اقلیت «مداحی سیاه» در یزد
🔸 از رنگی که میکشیم
🔹 گزارشی از رویداد «همچنان جاری» در موزۀ هنرهای معاصر
🔸 شهداد؛ قهرمان بلوچ در آفریقا
🔹 قسمت سوم سفرنامۀ کنیا؛ «تبسم در آفریقا»
🔷 برای پیشخرید چهارمین شمارۀ ماهنامۀ سوره (به مدت یک هفته) میتوانید به صفحات ماهنامۀ سوره در اینستاگرام و پیامرسانهای بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام بدهید.
🔶 چهارمین شمارۀ ماهنامۀ سوره به سردبیری سیدعلی سیدان در 144 صفحه از هفتۀ آینده در کیوسکهای مطبوعاتی سراسر کشور و کتابفروشیهای منتخب قابل تهیه است.
@sourehmagazine
ماهنامۀ سوره
🔻چرا سوره به حوادث سال ۱۴۰۱ میگوید: «بلوا»
🔸گزیدهای از گفتوگوی سید علی سیدان؛ سردبیر «سوره» با خبرگزاری مهر، درباره ماجرای انتشار پیششماره اول ماهنامه سوره در پاییز ۱۴۰۱ و انتخاب واژه «بلوا» برای ویژهنامه حوادث سال گذشته:
🔹اتفاقات سال گذشته، فضای نخبگانی ما را غافلگیر کرد. جریان برانداز از «انقلاب»، «خیزش» یا «اعتراضات سراسری» نام میبُرد که بیشتر جنبه شعاری و تبلیغی برای تحریک عواطف داشت اما این اتفاقات در اندازه یک انقلاب عمومی نبود و نتیجهاش هم مشخص بود. اما کارشناسان داخلی اکثراً به آن «حوادث اخیر» میگفتند که خیلی مبهم و خنثی بود.
🔹سال ۱۳۸۸ از واژه «فتنه» استفاده کردیم و کلمات دیگری همچون «بصیرت» و «ریزش» و «رویش» نیز حول فتنه شکل گرفت که باعث آرایش دادن نیروهای انقلاب و ساختن ذهنیت آنها میشد.
🔹ابعاد اتفاقات سال گذشته، مثل سال ۸۸ گسترده نبود و بدنه سیاسی داخلی هم نداشت که به آن «فتنه» بگوییم و از طرفی «جنبش اجتماعی» هم نبود چون اتفاقات حالتی مصنوعی و رسانهساخته داشت. عدهای از واژه «شورش» استفاده کردند که این واژه در علوم اجتماعی مدرن، یک تباری دارد.
🔹ما فکر کردیم از واژهای بهره بگیریم که به سنتمان هم بخورد و «بلوا» را انتخاب کردیم؛ به این معنی که انگار در جایی دور از ما معرکهای برپا شده و عدهای همهمه و شلوغی درست کردند و خبر و بازنمایی این همهمه به ما رسیده است. خودش بیشتر یک شلوغکاری است. از طرفی «بلوا» از ریشه «بلا» است که نوعی «آزمایش» برای ما محسوب میشود. ما مبتلا به آن میشویم. همچنان که خیلیها به آن مبتلا شدهاند نه اینکه سهمی در برپایی آن داشته باشند. به تعبیر رسانهای، یک حباب یا حادواقعیت شکل گرفت.
🔹هدف بلوای ۱۴۰۱، حتی براندازی هم نبود و بیشتر هدفشان، هرج و مرج و التهاب امنیتی بود که اتفاقاً بلوا، هرج و مرج را نیز به ذهن متبادر میکند. آیات قرآن در خصوص توضیح بلوا، بسیار کمککننده است و انشاءالله در یک مطلب جداگانه میتوان به ریشه بلوا از منظر قرآن پرداخت.
🔹ما سعی کردیم در پیششماره اول سوره به فاصله دو ماه از آغاز بلوا، با آرامش، این موضوع را تبیین کنیم. برای مثال در مورد جستار «بلوا در حباب»، با متن ۷ هزار کلمهای روبهرو هستید که با طمأنینه در حال تبیین موضوع است. این مطلب به عنوان برگزیده اول بخش مقالات، جشنواره رسانههای ایران انتخاب شد. کل پیششماره اول سوره، در واقع یک بسته تحلیلی جامع و بهنگام در تبیین بلوای سال ۱۴۰۱ بود که صحت بسیاری از تحلیلها و پیشبینیهای آن بعداً مشخص شد.
ماهنامۀ سوره
🔰قویتر شدیم
📍برشهایی از مصاحبه با مسعود نجابتی در شماره چهارم «سوره»
💠بلوای ۱۴۰۱ و «هنر هجو»
🔖هم سال ۸۸ و هم سال ۱۴۰۱، شاهد پوستاندازی گرافیک انقلاب بودیم. افراد تازهای را شناختیم و با آنها ارتباط گرفتیم و اجتماع هنرمندان انقلابی گستردهتر و قویتر شد. همانطور که انقلاب ما در جهان قویتر میشود، گرافیک انقلاب هم در حال قدرتمندتر شدن است.
🔖سال ۸۸ با شروع فتنه بچهها احساس کردند باید کاری انجام دهند. شرایط جامعه ملتهب بود. آن طرف هم کار میکردند و به هر حال یک فضای زدوخورد بود. بعد از آن بود که بچهها هم را پیدا کردند و فهمیدند یکی دو نفر نیستند. تا زمانی که احساس میکنید تنها هستید، خیلی جرئتی پیدا نمیکنید کاری کنید. در فضاهای انقلابی هم همینطور است؛ وقتی [مشابه خودتان را پیدا میکنید]، احساس قدرت و قوت قلب میکنید. جمع شدن بچهها در این دوره کنار هم برکات زیادی داشت
🔖غبار فتنه که فروکش کرد یکدیگر را پیدا کردیم. آقای میری در مشهد با جمعی از طراحان مشهدی در همین شرایط، نهضتی به راه انداخته بودند تحت عنوان پوستر انقلاب. آقای مجلسی هم با دوستانش در اصفهان مجمع طراحان انقلاب را بنا گذاشتند. جناب آقای حیاتی هم که علاوه بر هیئت هنر آتلیۀ سهدرچهار را با جمعی کاربلد تأسیس کرده بود. کانون هنر شیعی هم که پیش از این با همکاری سیدمهدی حسینی و مرحوم سیدمحمد ساجدی در قم تشکیل شده بود.
🔖گرافیک واکنش سریع، ضربالعجلی و خلق الساعه غالباً به سمت فتومونتاژ میرود. فتومونتاژ یکی از مهمترین اتفاقات گرافیک آن دوره است؛ کاری که خیلی راحت انجام میشد و از طرفی برای مخاطب هم جذابیت داشت. میتوان گفت فتومونتاژ شاخصۀ مهم گرافیک این دوره [سال ۸۸] است.
🔖در بلوای سال ۱۴۰۱ ما به این رسیدیم که کاریکاتور و کارتون در این فضا مهم است. فضای هجو، هجو دشمن، بسیار مهم است. هجو دشمن اینجا مهم است. هم سند تاریخی و هم سند روایی داریم. پیامبر هم در جنگ در برخی مواقع میگوید هجو کنید. در یک فضایی هستیم که منطق جواب نمیدهد. الان بیایید توضیح دهید و منطق و استدلال بیاورید، طرف مقابل مسخره میکند، خب شما هم بیا و هجو کن.
#مسعود_نجابتی #هنر #گرافیک #خط #بلوای_۱۴۰۱ #فتومونتاژ
🚩برای دریافت و خرید شماره چهارم ماهنامه سوره میتوانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیامرسانهای بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام دهید.
👉@sourehmagazine