آنچه پیامبران دیگر در هزار سال حاصل کردند
محمد _علیه السلام_ در مدت اندک از آن بر گذشت
که : من لدن حکیم علیم.
زیرا از برای آن کارش بیرون آورده بودند، همچو عیسی.
عیسی اگر در اول شیرخوارگی آن یک سخن گفت،
اما دیگر نگفت.
آن بی اختیار بود، " رمیا من غیر رام ".
چنانکه بچه الف کشد ناگاه نیک آید.
محمد (عليه السلام) اگر چه دیر گفت
و بعد چهل گفت اما کامل تر بود سخن او.
آخر سخن هر دو برجاست.
پیشوای اولیان و آخریان است.
" یعرفونه کما یعرفون ابناءهم "
#مقالات_شمس 🔆
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
رفتم به کوی خواجه و گفتم: که خواجه کو؟
گفتند :خواجه عاشق و مست است و کو به کو
گفتم :فریضه دارم آخر نشان دهید
من دوستدار خواجهام؛آخر نی ام عدو
گفتند :خواجه عاشق آن باغبان شدهست
او را به باغها جو یا بر کنار جو
مستان و عاشقان بر دلدار خود روند
هر کس که گشت عاشق رو دست از او بشو
ماهی که آب دید نپاید به خاکدان
عاشق کجا بماند در دور رنگ و بو
برف فسرده کو رخ آن آفتاب دید
خورشید پاک خوردش اگر هست تو به تو
خاصه کسی که عاشق سلطان ما بود
سلطان بینظیر وفادار قندخو
آن کیمیای بیحد و بیعد و بیقیاس
بر هر مسی که برزد زر شد به ارجعوا
در خواب شو ز عالم وز شش جهت گریز
تا چند گول گردی و آواره سو به سو
ناچار می برندت باری به اختیار
تا پیش شاه باشدت اعزاز و آبرو
گر ز آنک در میانه نبودی سرخری
اسرار کشف کردی عیسیت مو به مو
بستم ره دهان و گشادم ره نهان
رستم به یک قنینه ز سودای گفت و گو
#مولانا
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🍃💐
مولوی از ارادتمندان رسول گرامی اسلام است.
در مثنوی و در دیوان شمس مکرر از او به بزرگی و عظمت یاد کرده است. و
معتقد است که حضرت محمد (ص) بطور قطع و یقین از بندگان موید خداوند است.
او در دفتر چهارم روایتی از رسول مکرم دارد که شنیدنی و خواندنی است. او می گوید که:
مصطفی میگفت پیشِ جبرئیل
که چنانکه صورت توست ای خلیل
مر مرا بنْما تو محسوس آشکار
تا ببینم مر ترا نظّارهوار
گفت: نتوانی و طاقت نَبْوَدَت
حس ضعیفست و تَنُک، سخت آیدت
گفت: بنْما تا ببیند این جسد
تا چد حَدْ حس نازکست و بیمدد
ابیات ۳۷۵۶ تا ۳۷۵۹، تصحیح موحد)
حضرت میخواست که جبرئیل به صورتی بر پیامبر آشکار شود که حس آن را دریابد.
پس از اصرار رسول، مولوی ادامه میدهد که:
چون که کرد اِلحاح، بنمود اندکی
هیبتی که کُهْ شود زاو مُنْدَکی
شهپری بگْرفته شرق و غرب را
از مَهابت گشت بیهُش مصطفی
چون ز بیم و ترس بیهوشَش بدید
جبرئیل آمد در آغوشش کشید
(ابیات ۳۷۶۹ تا ۳۷۷۱، تصحیح موحد)
در اثر ابرام حضرت جبرئیل گوشهای از هیبت خویش را نشان داد که کوه را پاره پاره میکرد.
او مصطفی را که بیهوش شده بود را در آغوش کشید.
اما آن بنده موید خداوند به جایی رسید که مولوی میگوید که:
احمد اَر بگْشاید آن پَرِّ جلیل
تا ابد بیهوش مانَد جبرئیل
چون گذشت احمد زِ سِدره و مَرْصَدَش
وز مقامِ جبرئیل و از حَدَش
گفت او را: هین، بپر اندر پیاَم
گفت: رَوْ رَوْ، من حریف تو نیاَم
باز گفت او را: بیا ای پردهسوز
من به اوجِ خود نرفتهستم هنوز
گفت بیرون زین حد ای خوشفَرِّ من
گر زنم پّری، بسوزد پّرِ من
(ابیات ۳۸۰۱ تا ۳۸۰۵، تصحیح موحد)
رسول معظم اصرار میکند که جبرئیل وی را همراهی کند، اما او می گوید که حد من تا همینجا است. شهپری که شرق و غرب را گرفته بود، میگوید که اگر ادامه دهم پَر خواهد سوخت. بنابراین تو برو و ادامه بده.
خجسته میلاد نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع) بر شما و مبارک باد.
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
"آگاهی" شفا دهنده در عدم خود است
" جمود" خود را ، یا می بایست از "درون" شکافت و یا نیشتری از بیرون ،این کار به سر انجام خواهد رساند .
#نبی عسکری
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
آمد بر من دوش نگاری سر تیز
شیرین سخنی ،شکر لبی شورانگیز
با روی چو آفتاب بیدارم ڪرد
یعنی که چو آفتاب دیدی ، برخیز
َ#مولانا
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
مذاقِ بادهی عشق تو شرح نتْوان داد
کسی که خورد از این مِی، به خود نیامد باز
به زلفِ پُرخمِ تو، از ازل دلم مفتون
به روی دلکش تو، تا ابد دو چشمم باز
حدیث موی تو آخر نشد، شب آخر شد!
قیامتیست مسلسل، حکایتیست دراز...
#صافی_قزوینی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🦋 نظریه تاثیر پروانه ای
هرکه بِنْهَد سنّت بَد ای فَتی
تا دَر افتد بعد او خَلْق از عَمی
جمع گردد بر وِیْ آن جُمله بَزَه
کو سَری بودهست و ایشان دُمْغَزَه
#مثنوی_مولانا
ای جوانمرد، هرکسی که بنای یک کار بد را بگذارد و بعد از آن مردمان کورکورانه از او پیروی کنند، گناه آن گمراهی ها به گردن آن نفر اول است چون او به منزله سَر است و بقیه مانند دُم.
در نظریه آشوب که در سیستم های دینامیک مطرح شده است، پدیده ای به نام اثر پروانه ای وجود دارد که می گوید شرایط یک سیستم به وضعیت اولیه آن وابسته است و تغییر اندک در این شرایط اولیه می تواند با گذشت زمان تغییرات زیادی را به وجود آورد.
فکر، حرف و رفتاری که از ما سر می زند، با گذشت زمان تاثیرات فراوانی بر روی کل مجموعه انسانی خواهد داشت. وجود فضای مجازی سرعت و قدرت این پدیده را تشدید کرده است.
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
هر که خود را شناخت به نیستی ، خدای خود را شناخت به هستی
هر که خود را شناخت به جفا خدای خود را شناخت به وفا
هر که خود را شناخت به خطا ، خدای خود را شناخت به عطا
اگر از دوزخ رستن خواهی خدمت کن و اگر بهشت خواهی طاعت کن و اگر شفاعت خواهی نیت کن و
اگر مولا خواهی روی بدو آر که بیابی هم اندر ساعت...
#شمس_تبریزی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
اِذا بَلَغَ الصَّبُّ الكمالَ مِنَ الفَتي
وَ يُذْهَلُ عَنْ وَصْلِ الحبيب مِنَ السُّكْرِ
فَيَشْهدُ صِدْقاً حيثُ يَشْهَدُهُ الهَوَي
بأنَّ صلاةَ العاشِقينَ مِنَ الكُفرِ
#حسين_بن_منصور_حلاج
چون عاشق از خامی به منتهای كمال میرسد
و از شدت مستی وصل دوست را از ياد ببرد
هر لحظه عشقش به راستی گواهی دهد كه
صلات عاشقين از كفر است
چون عاشق از هواها به كمال رسد
و در ابهت ذكر، از مذكور(معشوق)
غافل شد(مذكور را از ياد برد،)
هر لحظه هوسش (عشقش) به حق گواهی میدهد
كه صلاة عارفين كفر است
فارسیی #قاسم_ميرآخوری
#مجموعه_آثار_حلاج
عاشق چو كمال يافت در سَطْوَتِ ذُكْر،
از يادِ نگار باز ماند از بسِ سُكر؛
تا عشق در آمد كه «چه گَردی خَم و راست؟
كُفرست نمازِ عاشقان، يكسره كُفر!»
#حلاج_الاسرار
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🍀🍀🍀
تو بودی، خود نه نمودی
من گمراه بودم، نمیدانستم چه بخواهم چه کنم
برخاستی، جلوه گری نمودی
من نظاره گر شگفتی های توشدم
شدن را از توآموختم
🍀🍀🍀
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
انبیا همه معرّفِ همدگرند،
عیسی میگوید ای جهود!
موسی را نیکو نشناختی،
بیا مرا ببین تا موسی را بشناسی.
محمّد میگوید: ای نصرانی و جهود!
موسی و عیسی را نیکو نشناختید.
بیابید مرا ببینید تا ایشان را بشناسید.
انبیا همه معرِّفِ همدگرند.
سخن انبیا شارح و مبین همدگر است.
بعد از آن یاران گفتند که یا رسولالله
هر نبی مُعرِّفِ مَن قَبله بود.
اکنون تو خاتمالنبیینی،
معرف تو که باشد؟
گفت: من عرف نفسه فقد عرف ربه
یعنی: من عرفه نفسی فقد عرف ربی.
#مقالات_شمس 🔆
https://eitaa.com/TAMASHAGAH