eitaa logo
طلبه تراز| بصیرت
398 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
82 فایل
༻﷽༺ «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» هرکس که مرگ به سراغش آمد در حالی که امام زمان خود را نشناخت،مرگ او مرگ جاهلانه است. #مبانی #اخبار #تحلیل #جریان_شناسی #اصطلاحات #تاریخ
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20200615-WA0001.mp3
3M
📻 : پادکست زیبا از بیانات حضرت آقا درباره «افول تمدن غرب» ✅ با ما همراه باشید 👇 🆔 @talabetaraz_basirati
23. 📍ناسیونالیسم: عبارت است از اعتقاد به برتری یك ملت و قوم بر تمام ملل و اقوام دیگر و لزوم وفاداری مطلق و بدون هیچ قید و شرطی نسبت به قوم و ملت خود، و مباهات كردن هر قوم و قبیله نسبت به فرهنگ و زبان و نژاد خودش. بنابراین ناسیونالیسم (ملی گرایی) خود را از همه برتر و دیگران را پایین تر از خود می داند، كه به ناسیونالیسم اقتصادی و سیاسی تقسیم می شود. ______________ ✅  با کانال " طلبه تراز | بصیرتی " همراه باشید. 🆔 @talabetaraz_basirati 🆔 @talabedartarazenghlab
🔰 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔰 🔴مرحله هفتم: 📍 توجه به خطوط قرمز 🔰۷-۴ مواضع خلاف آرامش: اگر یک کسی یک حرف غلطی زد ، آیا کسی باید به او جواب بدهد یا نه ؟ خوب ، بله معلوم است جواب دادن به حرف غلط ، شیوه خودش را دارد ، راه خودش را دارد ، کار خاص خودش است. یک وقت هست که حالا کسی یک حرف غلطی زد ، ما بیاییم مثلاً صد جای این حرف غلط را تابلو کنیم ، شعار کنیم که آقا ، فلانی این حرف غلط را زد ، تا همه بدانند این است که اشتباه است ، خطاست . من با حرکت روشنگرانه از سوی هر کسی ، از سوی هر نهادی ، هیچ مخالفتی ندارم ، بلکه علاقه‌مندم و معتقدم به مسئله‌ای تبیین . یعنی اصلاً جزء راهبردهای اساسی کار ما از اول ، مسئله تبیین بوده‌است ، تبیین لازم است؛ اما این معنایش این نیست که ما به اختلافات درونی ، هی دامن بزنیم . مراقب باشید . این را همه باید مراقب باشند .(۹۰/۴/۱۳) ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
24. 📍انترناسیونالیسم: در برابر ناسیونالیسم، انترناسیونالیسم قرار دارد كه معتقد است خیر و سعادت بشر اقتضا می كند كه ملت ها بدون در نظر گرفتن تعصب های قومی با هم همكاری داشته باشند. ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🔰 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔰 🔴مرحله هفتم: 📍 توجه به خطوط قرمز 🔰۷-۵ مواضع دشمن شاد کن کسی که برای انقلاب، برای امام، برای اسلام کار می‌کند بمجردی که ببیند حرف او، حرکت او موجب شده‌است که یک جهت‌گیری علیه این اصول به وجود بیاید، فوراً متنبه می شود چرا متنبه نمی‌شوند؟ وقتی می‌بینند سران ظلم و استکبار عالم از این‌ها حمایت می‌کنند، رؤسای آمریکا و فرانسه و انگلیس و این‌هایی که مظهر ظلم اند _ هم در زمان کنونی، هم در دوره تاریخی صد سال و دویست ساله تا حالا _ دارند از این‌ها حمایت می‌کنند، باید بفهمند یک جای کارشان عیب دارد؛ باید متنبه شوند. ... آیا می‌شود با بهانه عقلانیت، این حقایق روشن را ندیده گرفت، که ما عقلانیت به خرج می‌دهیم! این عقلانیت است که دشمنان این ملت و دشمنان این کشور و دشمنان اسلام و دشمنان انقلاب، شما را از خود بدانند و برای شما کف و سوت بزنند، شما هم همین طور خوشتان بیاید، دلخوش کنید؛ این عقلانیت است؟! این نقطه مقابل عقل است عقل این است که به مجردی که دیدید برخلاف آن مبانی که شما ادعایش را می‌کنید، چیزی ظاهر شد، فوراً خودتان را بکشید کنار، بگویید نه نه نه، ما نیستیم... من تعجب می‌کنم! کسانی که اسم و رسم خودشان را از انقلاب دارند _ بعضی از این آقایان یک سیلی برای انقلاب نخوردند در دوران اختناق و طاغوت _ و به برکت انقلاب اسم و رسمی پیدا کردند و همه چیزشان از انقلاب است، می‌بینید که دشمنان انقلاب چطور براق شدند، آماده شدند، صف کشیدند، خوش‌حال‌اند، می‌خندند؛ این‌ها را که می‌بینید؟ به خود بیایید، متوجه بشوید. 📆 ۱۳۸۸/۰۹/۲۲ ______________ ✅  با کانال " طلبه تراز | بصیرتی " همراه باشید. 🆔 @talabetaraz_basirati 🆔 @talabedartarazenghlab
🔰 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔰 📍گفتار دوم 🔔با عبور از مقدمه و ورود به مرحله تحلیل پدیده ، باید این یازده مهارت را با هم و توأمان به کار انداخت . 🔴مهارت‌ها و فنون تحلیل سیاسی الف :موارد ایجابی ۱_ کل نگری ( مشاهده مجموعه و واقعیات با هم) واقعیت‌هایی وجود دارد که اگر ما این واقعیت‌ها را در محاسبات خودمان نیاوریم ، قطعاً در قضاوت اشتباه خواهیم کرد ؛ در انتخاب راه هم اشتباه خواهیم کرد . این واقعیت‌ها را باید دید . ما وقتی که می‌خواهیم آرمان‌گرایی همراه با واقع‌بینی داشته باشیم _ یعنی واقعیت‌ها را ببینیم ، براساس واقعیت‌ها حرکت خودمان را تنظیم کنیم _ باید توجه کنیم که به لغزش‌هایی که در این‌جا ممکن است پیش بیاید ، دچار نشویم . لغزشگاه هایی وجود دارد . یک لغزش این است که ما بخشی از واقعیت‌ها را ببینیم ، بخش دیگری ظرفیت‌ها را نبینیم؛ این هم موجب خطاست؛ خطای در محاسبه را بدنبال خواهد داشت . واقعیت‌ها را باید با هم دید و دانست . (۹۱/۵/۳) اگر ما نگاه کلان به انقلاب و حادثه‌ی پدید آمدن جمهوری اسلامی بکنیم ، جزئی نگری ها نمی‌تواند ما را گمراه کند . گاهی جزئی‌نگری و نگاه نکردن مسیر مستمر از ابتدا تا انتها ، انسان را گمراه می‌کند ؛ حتی گاهی آدم راه را گم می‌کند ، هدف را گم می‌کند . نمی‌خواهیم بگوییم جزئی نگر نباشیم ؛ چراغ ، نگرش به جزئیات ، یعنی همان برنامه‌ریزی ؛ این را ما منکر نیستیم برنامه‌ریزی ، نگاه به فصول مختلف بخش‌های مختلف ، یعنی جزئی‌نگری . می‌خواهیم بگوییم این نگاه به بخش‌ها و اجزا و ابعاد موجب نشود که ما غافل بشویم از نگاه به کل . چون نگاه به کل برای ما درس آموز است. (۸۷/۳/۱۴) ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🔰 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔰 📍گفتار دوم 🔔با عبور از مقدمه و ورود به مرحله تحلیل پدیده ، باید این یازده مهارت را با هم و توأمان به کار انداخت . 🔴مهارت‌ها و فنون تحلیل سیاسی الف :موارد ایجابی ۲_ ملاحظه نسبت آرمان‌ها و واقعیت‌ها: جوان ، دانشجو و عنصر انقلابی نسبتش به آرمان‌های انقلاب چیست ؟ البته بنده معتقدم که آرمان‌های انقلاب بدون نیرو و نشاط و جسارت جوانی ، قابل‌تعقیب و قابل دسترسی نیست. نسبت شما با آرمان‌ها ، این‌چنین نسبتی است. عقیده من این است که اگر چنانچه نیروی جوانی ، یعنی قدرت فکری و بدنی ، و اگر نشاط و روحیه و حالت تحرک ، و هم چنین جسارتی ، یعنی خط شکنی ها ، که در جوان‌ها به‌عنوان خصیصه وجود دارد ، نباشد ، ما به آرمان‌ها دست پیدا نخواهیم کرد لذا جوان‌ها در زمینه دسترسی به آرمان‌ها و تحقق آرمان‌های انقلاب و آرمان‌های اسلامی ، دارای مسئولیت های بزرگی هستند و کارآمدی بسیار بالایی هم دارند . اگر بخواهیم مثال بزنیم ، باید بگوییم آرمان‌ها مثل قلّه اند و... به‌نظر من فعال دانشجویی آرمان‌خواه که واقعیت‌ها را هم می‌شناسد ، هرگز نباید در هیچ شرایطی احساس انفعال و بن‌بست کند . یعنی نباید از آرمان‌خواهی دست برداشت؛ نه در هنگام پیروزی‌های شیرین ، نه در هنگام هزیمت های تلخی . ما در عرصه ی دفاع مقدس پیروزی‌های بزرگی داشتیم ، هزیمت های تلخی هم داشتیم . اصلاً بن‌بستی وجود ندارد در آرمان‌خواهی در آرمان‌خواهی صحیح و واقع‌بینانه وقتی انسان واقعیت‌ها را ملاحظه کند ، هیچ چیز به نظرش غیرقابل‌پیش‌بینی نمی‌آید . توقع من از عزیزان دانشجو این است که همواره دنبال آرمان‌ها باشند ؛ چه در آن مواردی که حادثه‌ای که پیش می‌آید ، طبق دلخواه شما است ویرگول چه در آنجایی که حادثه‌ای که پیش می‌آید ، طبق دلخواه شما نیست ؛ آرمان‌گرایی را با نگاه به واقعیت‌ها از دست ندهید و دنبال کنید . در اصل انقلاب هم همین جور بود ، در جنگ همین جور بود ؛ در حوادث گوناگونی هم که در این سال‌ها پیش آمده ، همیشه همین‌جور بوده است . بعضی‌ها در قبال حوادث گوناگون ، موضع‌گیری‌ها و موقعیت‌های روحی و معنوی و فکریشان ، متناسب با آنچه که لازمه آرمان‌خواهی است ، نیست . (۹۲/۵/۶) ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
7.📍 رئالیسم: همانطوری كه بیان شد رئالیسم (واقع پرستی و دنبال حقیقت بودن) در مقابل ایدآلیسم قرار دارد. رئالیست سعی دارد خود را با حقایق جهان و محیط جامعه وفق دهد و عوامل حقیقی را در حوادث دخالت دهد. ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🔰 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔰 📍گفتار دوم 🔔با عبور از مقدمه و ورود به مرحله تحلیل پدیده ، باید این یازده مهارت را با هم و توأمان به کار انداخت . 🔴مهارت‌ها و فنون تحلیل سیاسی الف :موارد ایجابی ۳_ ملاحظه نسبت تکلیف و نتیجه: رابطه تکلیف مداری با دنبال نتیجه بودن چیست؟ امام رحمة اللّه فرمودند ما دنبال تکلیف هستیم . آیا این معنایش این است که امام ره دنبال نتیجه نبود ؟ چطور می‌شود چنین چیزی را گفت ؟ امام بزرگوار که به آن شدت ، به آن حدّت ، در سن کهولت ، این همه سختی‌ها را دنبال کرد ، برای این‌که نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد ، می‌شود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود ؟ حتماً تکلیف‌گرایی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب ، بر طبق تکلیف عمل کند ؛ بر خلاف تکلیف عمل نکند ، ضد تکلیف عمل نکند ، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند ، اولیای دین کرده‌اند ، هم برای رسیدن به نتایج معینی بود ؛ دنبال نتایج بودند ، مگر می‌شود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم ؟ یعنی نتیجه هرچه شد شد؟ نه البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه ، بر طبق تکلیف عمل می‌کند ، اگر یک وقتی هم به نتیجه‌ای مطلوب خود نرسید ، احساس پشیمانی نمی‌کند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده . اگر انسان برای رسیدن به نتیجه ، بر طبق تکلیف عمل نکرد ، وقتی نرسید ، احساس خسارت خواهد کرد ؛ اما آنکه نه ، تکلیف خودش را انجام داده ، مسئولیت خودش را انجام داده ، کار شایسته و بایسته را انجام داده است و همان‌طور که قبلاً گفتیم ، واقعیت‌ها را ملاحظه کرده و دیده است و بر طبق این واقعیت‌ها برنامه‌ریزی و کارکرده ، آخرشم به نتیجه نرسید ، خوب احساس خسارت نمی‌کند ؛ او کار خودش را انجام داده بنابراین ، این‌که تصور کنیم تکلیف گرایی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم ، نگاه درستی نیست. در دفاع مقدس و در همه جنگ‌هایی که در صدر اسلام ، زمان پیغمبر صلوات اللّه علیه یا بعضی از ائمه علیهم‌السلام بوده است ، کسانی که وارد میدان جهاد می‌شدند ، برای تکلیف هم حرکت می‌کردند . جهاد فی‌سبیل‌اللّه یک تکلیف بود . در دفاع مقدس هم همین‌جور بود؛ ورود در این میدان ، با احساس تکلیف بود ؛ آن کسانی که وارد می‌شدند ، اغلب احساس تکلیف می‌کردند . اما آیا این احساس تکلیف ، معنایش این بود که به نتیجه نیاندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند ؟ اتاق جنگ نداشته باشند ؟ برنامه‌ریزی و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامی نداشته باشند ؟ این‌جور نیست ... بنابراین تکلیف‌گرایی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن ، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه بدست می‌آید ، چگونه قابل تحقق است؛ برای رسیدن به آن نتیجه ، بر طبق راه‌های مشروع و میسر ، برنامه‌ریزی کند . (۹۲/۵/۶) ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
28. 📍فئودالیسم: فئودالیسم یك سازمان بزرگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی است كه در بسیاری از نقاط اروپا و خاور دور و خاور میانه در قرون وسطی، قبل از تشكیل دولت های ملی جدید وجود داشته است. خصلت عمده در فئودالیسم آن است كه از طرف شاه هر قسمت از اراضی بزرگ به تصرف اشراف به نام فئودال در می‌آید، و آن زمین های بزرگ از طرف فئودال یا نمایندگانشان به كشاورزان اجاره داده می شود. و اشراف هم در مقابل این اجاره نسبت به كشاوزان آن منطقه اختیارات قضائی و حكومتی و مالی و سیاسی داشتند. ولی در زمان حاضر فئودالیسم به كشوری گفته می شود كه عده ای از اشراف و مالكین املاكی را مالك می باشند و كشاورزان از حقوق سیاسی محروم اند، و یا به مقداری كم ازحقوق سیاسی و كشور بهره مند هستند. ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
🔰 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔰 📍گفتار دوم 🔔با عبور از مقدمه و ورود به مرحله تحلیل پدیده ، باید این یازده مهارت را با هم و توأمان به کار انداخت . 🔴مهارت‌ها و فنون تحلیل سیاسی الف :موارد ایجابی ۴_لحظه شناسی لحظه را باید شناخت، نیاز را باید دانست. فرض بفرمایید کسانی که در کوفه دل‌هاشان پر از ایمان به امام حسین علیه‌السلام بود ، به اهل‌بیت محبت هم داشتند ، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند ؛ همه‌شان هم به شهادت رسیدند ، پیش خدا هم مأجور اند ؛ اما کاری که باید بکنند ، آن کاری نبود که آن‌ها کردند ؛ لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند ؛ در زمان ، آن کار را انجام ندادند اگر کاری که توّابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند ، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام می‌دادند ، اوضاع عوض می‌شد؛ ممکن بود حوادث ، جور دیگری حرکت بکند . شناسایی لحظه‌ها و انجام کار در لحظه نیاز ، خیلی چیز مهمی است . شناختن موقعیت ، فهمیدن نیاز ، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز ؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود ؛ آن کاری را که باید انجام بدهد ، بتواند انجام بدهد .(۸۸/۱۰/۲۹) ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati
29. فاكسیونالیسم: فاكسیون به معنای حزب است. این اصطلاح را "جورج واشنگتن" در آغاز استقلال آمریكا به جای پارتی (حزب) به كار برد. فاكسیونالیسم یعنی حزب پرستی و عقیده به لزوم وجود احزاب سیاسی و اتكاء دولت و حكومت با احزاب عامه كه آن را سیستم حزبی (پارتی سیستم) نیز می نامند. در مقابل كمونیسم كه تك حزبی است قرار دارد. فرق پلورالیسم با فاكسیونالیسم آن است كه اصطلاح اولی عمومیت دارد و شامل عقیده به لزوم تعدد جمعیت و انجمن ها از هر قبیل اعم از مذهبی و فرهنگی و علمی و سیاسی و اقتصادی می باشد، در حالی كه فاكسیونالیسم تنها معتقد به تعداد احزاب سیاسی است. ✅ با ما همراه باشید👇 🆔 @talabetaraz_basirati