امام رضا علیه السلام:
هرکس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماههای دیگر تمام قرآن را بخواند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۹)
💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد شخص محوری(۲)
گام سوم: رویکرد کانتی و گادامری
🔹سروش که سال ها خود را شاگرد خلف پوپر می دانست، از اردیبهشت سال ۱۳۶۷ وارد مرحله جدیدی می شود و مدتی فلسفه علم را کنار گذاشته و پای
به عرصه هرمنوتیک و معرفت شناسی معارف دینی می گذارد.
او با تدوین قبض و بسط تئوریک شریعت که به صورت مقالاتی در کیهان فرهنگی نیمه دوم دهه شصت با عنوان بسط و قبض تئوریک شریعت منتشر گردید، رویکرد گادامر و نسبی گرایی معرفت دینی را نظام مند کرد.
🔸هر چند نمی توان نویسنده نظر قبض و بسط را بنیانگذار نظریه نسبیت معرفت دینی دانست، زیرا سالها پیش این نظریه توسط اقبال لاهوری، مهندس جلال الدین آشتیانی و دکتر شریعتی مطرح شده بود، اما دکتر سروش، برای اولین بار توانست این نظریه را با استفاده از ذهن شناسی و فلسفه استعلایی کانت و هرمنوتیک فلسفی گادامر به صورت ارکان سه گانهای نظام مند سازد. جالب توجه این که، گادامر، شاگرد هایدگری است که به شدت با پوپر در تزاحم و تعارض بوده و همانند اسلاف مکتب پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم دائما در حال ستیز و مخالفت با یکدیگر بودند و حال دکتر سروش، هرمنوتیک فلسفی هایدگر را با بهره گیری از کتاب حقیقت و روش گادامر احیا می کند و در کنار نظريه ابطال گرایی پوپری می نشاند؛ البته سروش هیچ گاه در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، نام گادامر را نمی برد، اما از صامت دانستن دین و تأثیرگذاری معارف بیرون دینی بر فهم متون دینی کاملا پیدا است که او از این مدرسه بهره فراوان برده است.
🔻باید به این نکته هم توجه داشت که قبض و بسط، نقطه آغازین مخالفت علمی - نه عملی - دکتر سروش با نظام جمهوری اسلامی است، زیرا وقتی معرفت دینی، معرفتی بشری گردد و ناخالص و نامقدس و آمیخته ای از حق و باطل و نسبی و عصری معرفی شود؛ در آن صورت، تشکیل حکومت دینی برگرفته از معرفت دینی نامقدس از تقدس می افتد و معرفتی بشری خواهد شد؛ علاوه بر این که، متون دینی صامت، قابلیت این را دارند تا با معارف بشرى لیبرالیستی هم تفسیر شوند و مدل دیگری از حکومت دینی لیبرالیستی را در جامعه پیاده کنند.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹روایت حاج آقا از قضایای آبان ۹۸ و خشم مردم به خاطر گرانی بنزین که بینشون گیر کردند...😂😂
#طنز
#لباس_روحانیت
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(2)
♦️کتاب با شرک آغاز می شود
در خطبه ی کتاب میگوید: «صانع كل شيء مصنوع بقدرته، المتكلم بكلامه الأزليّ ليس بخارج من صفته.» ( سرّ العالمین ص449)
ازلی بودن کلام خداوند عقیده اشاعره و بنابر روایات شیعه و براهین عقلی، شرک است
- إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ وَ مَثَّلَهُ لَمْ يَكُنْ مِنْ قَبْلِ ذَلِكَ كَائِناً وَ لَوْ كَانَ قَدِيماً لَكَانَ إِلَهاً ثَانِياً. (نهج البلاغة، خطبه 186)
- إِنَّ الْكَلَامَ صِفَةٌ مُحْدَثَةٌ لَيْسَتْ بِأَزَلِيَّةٍ كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا مُتَكَلِّمَ. (الکافی؛ دار الکتب الاسلامیة؛ ج1؛ ص107)
این که شیعه، کلامِ خداوند را حادث می داند؛ مسأله ای است ابتدائی که بر متکلّم اشعری بزرگی چون غزّالی مخفی نبوده است. پس چگونه ممکن است او شیعه شده باشد؛ در حالی که همچنان بر کفر اشعری خود ثابت مانده است؟
♦️مولف انگیزه خود از تالیف کتاب را تشویق دیگران به طلب حکومت و قدرت جویی بیان می کند (سرالعالمین ص 449) و نیاز به تذکر نیست که این انگیزه با روح شیعه ناسازگار است. مَنْ طَلَبَ الرِّئَاسَةَ هَلَكَ. (الکافی، ج2؛ ص297). در سرتاسر کتاب مخاطب را به قدرت طلبی و تصاحب حکومت، دعوت می کند تا جایی که او را به ستیز با تقدیر الهی می خواند و به سخن معاویه استشهاد می نماید(سرالعالمین ص 508)
♦️غزالی در موارد متعدد خواننده کتاب را به پرستش اجرام آسمانی دعوت کرده است.به عنوان مثال روز سه شنبه را روز عبادت مریخ دانسته وچنین دعایی را توصیه می کند: أسألك بحق سلطنتك و دولتك و قهرك أن تعطيني ما يصلح لي منك (سرالعالمین ص 485).همچنین برخی از این خرافات مشرکانه را به انبیاء نسبت داده است(سرالعالمین ص 483)
♦️غزالی حدیث «من مات بغیر امام مات میتة جاهلیة» را تحریف کرده و آن را بر اقطاب صوفیه تطبیق داده است : من ليس له شيخ فالشيطان شيخه، و من مات بغير شيخ فقد مات ميتة الجاهلية، فيعلمه و يدله و يعرفه طريق الوصول إلى اللّه تعالى.» (سرّ العالمین ص493)
ادامه دارد...
#تأمل
#غزالی
#آیت_الله_بهجت
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠گفته میشه که امروز یعنی 17 رمضان روزی بوده که امام زمان دستور ساخت مسجد جمکران را به حسن بن مثله داده است.
♦️نقد خبر ساخت مسجد جمکران را با هشتک #مسجد_جمکران می توانید در کانال جستجو کرده و بی اعتباری چنین روایتی را با ادله مشاهده کنید.
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
بازرگان امین و راستگو و مسلمان
روز قیامت با شهیدان خواهد بود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(3)
♦️دفاع از بزرگان اهل سنت :
... فهذه علوم الصوفية الصافية الصادقة الوافية، مثل الحسن، و سفيان، و الفضيل بن عياض، و أبي يزيد البسطامي، و أبي الحسين النوري، و حبيب العجمي، و معروف الكرخي، و شقيق البلخيّ و محمد بن حفيف و بشر بن سعيد و أحمد الخوارزمي و أحمد الداراني، و حارث المحسابي، و سرى السقطي، و أبي الحسين بن المنصور الحلاج، و الجنيد، و الشبلي، و أبي نعيم القاضي. فهذه الطائفة الإلهية الذين نبغ ذكرهم ليسوا كالطائفة المشغولة بالعلوم و الشهوات،
... و أما علماء الآخرة فمثل الحسن البصري، و سفيان بن عيينة، و الثوري صاحب المذهب، و الطائي الطاهري، و أبو سعيد الخدري، و أبو حنيفة النعمان بن ثابت الكوفي، و مالك بن أنس المدني، و محمد بن إدريس الشافعي المطلبي، و أحمد بن حنبل الشيباني، و المزني، و ابن شريح، و الحداد، و القفال، و أبو الطيب، و أبو حامد، و أستاذنا إمام الحرمين أبو المعالي الجويني، و الشيخ الإمام أبو إسحاق إبراهيم الفيروزآبادي المعروف بالشيرازي
... رأى الشافعي مناما و كان قد تكلم في المسألة مع أبي يوسف، فرأى كأنه قد أدخل الجنة (سرالعالمین ص 502-504)
♦️دعوت به مذهب شافعی و دیگر مذاهب اهل سنّت
نویسنده کتاب خواننده را به مذهب شافعی دعوت نموده و او را در انتخاب مذهب فقهی مخیّر دانسته است.
«كن أيها الملك مسارعا في الثناء و الثواب فإنه الذكر المخلد، و أكثر ما تنظر في كتب ابن أبي الدنيا، و تواريخ الطبري، و مذهب الشافعي، أو ما تختار من المذاهب.» (سرّ العالمین ص457)
♦️تعداد نوافل
«اعلم أن الصلوات الفرض هي خمس صلوات و ركعاتها سبع عشرة ركعة، و أكمل سنّتها ثماني عشرة ركعة.» ( سرّ العالمین ،ص477)
پوشیده نیست که در مذهب شیعه، نوافل یومیه سی و چهار رکعت است.
ادامه دارد...
#تأمل
#غزالی
#آیت_الله_بهجت
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 مرحوم آیت الله سید محمد حسینی کاشانی
♦️هفته گذشته این عضو اولین دوره مجلس خبرگان دارفانی را وداع گفت و بزرگانی چون آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله اعرافی و از مسئولین حکومتی دکتر حسن روحانی پیام تسلیت برای درگذشت ایشان صادر کردند.
♦️ایشان پدر زن محمود علوی وزیر اطلاعات کشور و از جمله مخالفین انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی بودند. از این جهت در صف افرادی چون آیت الله مومن قمی و سید محمد موسوی خوئینی ها قرار می گیرند.
#سیاسی
#ولایت_فقیه
#ولی_فقیه
#مجلس_خبرگان
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر روایت طلاق عایشه بدست حضرت علی (1)
♦️17 رمضان مصادف است با روز درگذشت عایشه. شیعیانی هستند که چنین میگویند: امام علی(ع) این قدرت را داشت که عائشه را از امّ المؤمنین بودن خلع کند. لذا چون عایشه بعد از رحلت پیامبر برخی اعمال ناشایست را انجام داد حضرت علی عایشه را طلاق می دهد به نیابت از پیامبر .
♦️شیخ صدوق در کمال الدین ج 2 ص 454 روایتی را نقل کرده که مضمون آن طلاق عایشه بدست حضرت علی بعد از جنگ جمل است. سند روایت بدین صورت است :
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَاتِمٍ النَّوْفَلِيُّ الْمَعْرُوفُ بِالْكِرْمَانِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى الْوَشَّاءُ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ طَاهِرٍ الْقُمِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَحْرِ بْنِ سَهْلٍ الشَّيْبَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَسْرُورٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيِّ
💠بررسی سند روایت
♦️راوی اول محمّد بن على بن محمّد بن حاتم نوفلى معروف به كرمانى که شیخ مرحوم صدوق است توثیق خاصی ندارد و فقط، ترضی و ترحم در مورد او شده است، لذا باید طبق مبنا، نسبت به او عمل کنیم. مرحوم مامقانی ترحم و ترضی شیخ صدوق را نشانه اعلا درجه حسن می داند (تنقيح المقال، ج3 ، ص160 )ولی محقق خویی ترحم و ترضی را حتی بر هر فاسقی جایز دانسته و کثرت ترحم و ترضی را نشانه ای بر حسن نمی داند چه برسد به وثاقت.( معجم رجال الحديث، ج1 ، ص78)
آیت الله نجم الدین طبسی در درس خارج مهدویت مورخه 920805 می فرماید : نظر بنده این است که شیخ بودن (یک یا دو روایت از شخصی نقل کردن) دلیل بر وثاقت نیست آري کثرت روایت ثقه از یک شخص، دلیل بر وثاقت است و در این مورد، به کثرت نرسیده است. ما ترضی را هم فقط، حمل بر حسن - نه اعلا درجه حسن و نه دلیل بر وثاقت - میکنیم.
♦️راوی دوم ، سوم و پنجم همگی مهمل هستند.
♦️راوی چهارم محمد بن بحر بن سهل شیبانی است.شیخ طوسی هم در رجال و هم در فهرست متهم بودن او به غلو را نقل کرده است.ابن غضائری او را ضعیف و غالی دانسته است.
کشی در نقل اخبار وارده در مذمت زراره در مورد شیبانی می گوید که او از غلات حنفیین بوده است.
علامه حلی نام او را در قسم دوم رجال خود ذکر کرده و در انتهاء نظر به توقف درباب روایات او دارد. ابن داود هم شیبانی را در قسم دوم-ضعفا- رجال خود آورده است.
♦️تنها راوی آخر که سعد بن عبدالله است ثقه می باشد.
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#ام_المومنین
#عایشه
#جنگ_جمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام سجاد علیه السلام:
هر کس در هیچ کاری به مردم امید نبندد و همه کارهای خود را به خدای عزوجل واگذارد خداوند هر خواسته ای که او داشته باشد اجابت کند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi