eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: هر که تلاش کند به آنچه می خواهد می رسد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش آيا عرق جنب نجس است در غير اين صورت آيا مى‌‌شود با لباسى که با عرق جنب آلوده است مى‌‌شود نماز خواند؟ 📝پاسخ -(آیت‌الله خامنه‌ای:) پاک است و لکن احتياط واجب آن است که با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود، بله اگر عرق موجود در لباس مذکور خشک شده و يا شسته شده باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد. -(آیت‌الله اراکی:) عرق جنب از حرام گر چه نجس بودن آن، محل ّ اشکال است ولی با بدن یا لباسی که به آن، آلوده شده نمی‌توان نماز خواند. -(آیت‌الله خوئی:) عرق جنب از حرام پاک است و بنا بر احتیاط مستحب ّ نماز با آن نخوانند و نزدیکی با زن در حال حیض، حکم جنابت از حرام را دارد. -(آیات گلپایگانی، صافی:) عرق جنب از حرام پاک است چه در حال جماع بیرون آید یا بعد از آن، از مرد باشد یا از زن، از زنا باشد یا از لواط یا از وطی و نزدیکی کردن با حیوانات یا استمناء؛ (و استمناء آن است که انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون آید) لکن بنا بر احتیاط واجب با بدن یا لباسی که آلوده به آن است، نمی‌شود نماز خواند. -(آیت‌الله بهجت:) عرق جنب از حرام نجس نیست ولی بنا بر أظهر و أحوط، با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده تا خشک نشده است نماز نخوانند. -(آیت‌الله تبریزی:) عرق جنب از حرام پاک است و بنا بر احتیاط نماز با آن جائز نیست و بعید نیست احتیاط در این مسأله و مسأله [119] واجب نباشد و نزدیکی با زن در حال حیض حکم جنابت از حرام را دارد. -(آیت‌الله سیستانی:) عرق جنب از حرام پاک است و نماز با آن صحیح است. -(آیت‌الله زنجانی:) عرق جنب از حرام پاک است، ولی بنا بر احتیاط مستحب از آن اجتناب کنند، چه عرق در حال نزدیکی بیرون آید یا بعد از آن، از مرد باشد یا از زن، از زنا باشد، یا از لواط، یا از نزدیکی کردن با حیوانات، یا استمناء. -(آیت‌الله مکارم:) کسی که از طریق حرام جنب شود، خواه به واسطه زنا باشد یا لواط و یا استمناء، عرق او نجس نیست، ولی ما دام که بدن یا لباس او عرق دارد، با آن نماز نخواند بنا بر احتیاط واجب. احتیاط مستحب ّ آن است که از عرق جنب از حرام پرهیز شود و برای رعایت این احتیاط، بهتر است با آب ملایم غسل کند که به هنگام غسل بدن او عرق نکند، این در صورتی است که با آب قلیل غسل نماید و اگر با آب کر و مانند آن باشد اشکال ندارد، امّا بعد از پایان غسل یک بار همه بدن را آب بکشد (بنا بر احتیاط مستحب ّ)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عادی شدن غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای شیعیان😔 🔹از زبان استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تمسک مدعی مرجعیت و از مانعین تحول حوزه ( محمد جواد فاضل لنکرانی ) به مفهوم لقب برای شرعیت بخشیدن به مجازات ارتداد 🔹حدود 10 سال قبل در پی ترور رافق تقی که به جرم ارتداد و به فتوای آیت الله محمد فاضل لنکرانی صورت گرفت ،پسر ایشان ( محمد جواد) در قبال پاسخ به نظرات مخالفین این عمل ،متنی را درصدد دفاع از این ترور منتشر کرد . 🔸ایشان در محور دوم ( مجازات ارتداد در روایات) در طائفه چهارم روایات اینگونه می نویسد : ▪️طائفه چهارم: رواياتي كه دلالت دارد كه شهادت بر توحيد و نبوت پيامبر اكرم(ص) موجب حقن و حفظ دماء و صحت نكاح و مواريث است. مفهوم اين روايات آن است كه نبود اين شهادت مساوق با انتفاي حقن دماء است. مرحوم محقق خوئي در تنقيح (3 / 84) فرموده است روايات متعددي داريم كه مناط را در حقن دماء و توارث و صحّت نكاح، شهادت به توحيد و نبوت پيامبر اكرم(ص) قرار داده است. نتيجه اين طائفه آن است كه كسي كه ارتداد پيدا مي‌كند ديگر سبب حقن دماء در او منتفي مي‌شود. (http://fazellankarani.com/persian/articles/4975/ )▪️ 💠نقد شکل این استدلال اینگونه است که با نفی اسلام، حقن دماء منتفی می شود و نفی اسلام همان ارتداد است لذا مرتد محقون الدم نیست!! نتیجه اینکه معنای محقون الدم نبودن مهدورالدم بودن اوست ‍پس مرتد مهدورالدم است. ♦️مقدمه اول مبتنی بر مفهوم لقب است یعنی نفی اسمی که موضوع حکم واقع شده است.مفهوم لقب اضعف مفاهیم است و مفهوم ندارد.از فردی که ادعای مرجعیت دارد چنین خطایی آنهم در چنین مسئله خطیری که جان انسانی را می گیرد قابل پذیرش نیست. 🔻اگر فردی اصلا اصول فقه هم نخوانده باشد می فهمد که به طور کلی قول به سببیت انحصاری اسلام برای حقن دم فاجعه آمیز است . 🔹مقدمه دوم هم ناقص است.نفی اسلام اصلا تلازمی با ارتداد ندارد چرا که نفی اسلام دو فرد دارد یکی کافر اصلی و دیگری مرتد.هیچ دلیلی بر انحصار نفی اسلام بر مرتد نیست.کافر اصلی شامل غیرموحدان و موحدان غیرمسلمان می شود.لازمه حرف محمد جواد فاضل لنکرانی محقون الدم نبودن غیرمسلمانان است مطلقا !!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: در در دنیا مانند کسی باش که در خانه ای ساکن است و مالک آن نیست و منتظر رفتن است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش آيا نجاست جسمي مانند ميز و يا گوشي با دستمال خيس پاک ميشود؟ 📝پاسخ دستمال خیس، نجاست را پاک نمی کند و برای پاک شدن اشیاء نجس باید آنها را آبکشی کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختلاس مال اسلام نیست نجومی مال اسلام نیست باند بازی مال اسلام نیست 💠 آیت الله جوادی آملی 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ تاملی در صحت تراث 🔹در عصر حاضر، ابزار نگارش و نوشتار، فراوان در دسترس مردم است؛ و همچنين، اكثريت افراد جامعه، سواد خواندن و نوشتن دارند. از سوى ديگر، وسايل ضبط و ثبت، اعم از دستگاه تكثير، دوربين عكاسى و ضبط صوت نيز، به وفور در جامعه و در اختيار مردم وجود دارد. اما با گذشت حدود سى سال از نبود امام خمينى، افراد و جريان هاى متفاوت يا مخالف هم، ادعا دارند كه حرف ها و انديشه هاى امام خمينى، در حال تحريف شدن است؛ جناح اين طرف، ادعا دارد كه امام اين طور نگفت و اينطور نبود؛ جناح آن طرف، ادعا دارد كه امام انجور بودند و اينجور گفتند. . 🔸اين وضعيت اختلافى را مقايسه كنيد با عصر پيامبر(ص)، كه ابزار نگارش در دسترس نبود، و اگر وجود داشت، بسيار سطحى و سست بودند؛ حتى در كل جزيره العرب، افراد با سواد، كمتر از پنجاه نفر بوده اند؛ به اين وضعيت، اضافه كنيد مشكلات خط عربى و نبود نقطه، و داشتن حروف مشابه در الفبا و از همه مهم تر، قانون منع نوشتار در دوره پس از پيامبر را. . 🔹سؤال 🔻1-آيا اكنون مى توان ادعا نمود، آنچه از احاديث منسوب به عصر پيامبر(ص) كه در دست ماست، نماى تمام عيار سيره و گفتار نبوى است؟ . 🔻2-اگر با وجود تكنولوژى هاى جديد، كلام و سيره امام خمينى، قابل تحريف است، آيا با نقل شفاهى "سينه به سينه" و وجود نزاع هاى قبيله اى و فرقه اى ميان مسلمانان، اكنون مى توان به واقعيت هاى موجود در سنت نبوی دست یافت ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کدوم کلمه ای است که کار آدم را تا آخر بسازه؟! 💠 از زبان آیت الحق بهجت رحمة الله علیه 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️محک توان حدیثی مدعی مرجعیت و از مانعین تحول حوزه ( محمد جواد فاضل لنکرانی) 🔹آقای لنکرانی معتقدست که اکثر روایات باب حد المرتد اصول کافی صحیحه و بدون تردید در حد متواتر معنوی و اجمالی است.در ادامه می نویسد که فقهاء عظام در موارد دیگری با وجود حداقل ده روایت در یک موضوع عنوان تواتر را پذیرفته اند و افزوده که چنانچه روایت در حد تواتر باشد دیگر حتی نیازی به بررسی سند هم ندارد. (http://fazellankarani.com/persian/articles/4975/ ابتدای محور دوم را ملاحظه کنید) 🔸نقد : از روایات باب حد المرتد کافی 15 روایت در مورد حکم مرتد است و بقیه به عناوین دیگری مثل ادعای نبوت ، سب النبی و غلو مربوط است.اگر غلو از مصادیق ارتداد شمرده شود این عدد به 18 می رسد.از این 18 روایت در سه مورد حکم قتل مطرح نیست لذا عدد روایات باز به 15 کاهش پیدا می کند . علامه مجلسی در بررسی سند این روایات فقط سه حدیث را صحیح می دانند!! ♦️اگر روایات موثق کالصحیح و حسن کالصحیح را هم صحیح بدانیم باز تعداد روایات صحیح به 5 حدیث می رسد!! و عمده اخیار این باب به لحاظ سندی فاقد اعتبارند یعنی حدود یک ‍پنجم روایات باب معتبر است و این دقیقا مخالف ادعای آقای لنکرانی است .این مطلب را هم باید در نظر داشت که علامه مجلسی در ارزیابی سند چندان سخت گیر نیست و تفکری شبه اخباری دارد. ( http://lib.eshia.ir/71429/23/396/%D8%AD%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%AF) 💠در نقد ادعای دوم مبنی بر تواتر معنوی یا اجمالی این روایات وقبول تواتر با حداقل ده روایت باید گفت ادعای حصول تواتر و قطع به صدق با ده مخبر حرفی بی دلیل است و عادتا از چنین عددی یقین به امتناع تبانی بر کذب حاصل نمی شود.این کدام فقیه است که با ده روایت در یک موضوع ادعای تواتر کرده باشد ؟ بررسی سند روایات بحث مرتد امری مسلم بین فقهاست و هیچ یک از ‌آنها به بهانه تواتر از بحث سندی این روایات خودداری نکرده اند.کدام فقیهی روایات قتل مرتد را متواتر دانسته است ؟آقای لنکرانی برای هیچ یک از این ادعاها سندی ارائه نمی کند. جالب تر آنکه ادعای تواتر معنوی یا اجمالی روایات قتل مرتد را حتی مرحوم آیت الله لنکرانی ( پدر ایشان) هم قبول نداشته چه برسد به دیگر فقیهان.ایشان هم روایات مربوطه را هم به لحاظ سند و هم از حیث دلالت بررسی کرده است. ( رجوع به کتاب تفصیل الشریعه ، کتاب الحدود ، خاتمه کتاب ) 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 برای سلامتی علامه مصباح حفظه الله دعا کنیم. 🔹 با توجه به وخامت بیماری ایشان از تمامی مؤمنین خواستاریم با تضرع به درگاه خداوند متعال و توسل به اهل بیت (ع)، برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا بفرمایید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: دنیا فریب می دهد زیان می رساند و سریع می گذرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ایا پیام دادن دو دختر و پسر که همدیگرو خواهر برادر قبول کردن، گناه داره؟ 📝پاسخ خواهر و برادری بین دو نامحرم معنایی ندارد و بهانه شیطانی است. چت کردن با نامحرم اگر هیچ گونه مفسده نداشته باشد وضرورت داشته باشد در چارچوب موازین شرعی بدون قصد لذت و در بین بودن حرفهای تحریک کننده و... اشکال ندارد، اما چت کردن با نامحرم اگر مفسده داشته باشد به هر دلیل وزمینه گناهی را فراهم کند یا حرفهای تحریک کننده ویا با قصد لذت در بین باشد حرام است وغالبأ این نوع روابط زمینه گناه و مفسده را فراهم میکند. صحبت کردن های غیر ضروری از مناسب ترین جایگاه های نفوذ شیطان است. ناخود آگاه انسان را به روابط غیر اخلاقی سوق می دهد. این گونه گفتگوها اگر در آغاز هم قصد سوء و خلاف و لغزشى در میان نباشد، در ادامه راه به مسیر نادرست مى ‏انجامد.
✍️تاملی بر عبارت لولا فاطمه لماخلقتکما 🔹غُلُوّ فراتر بردن اعتقادی از حد و اندازه خود ویکی از مهمترین آفات دین و دینداری است . از مصادیق غلو نسبت دادن فضایل و کرامات عجیب و غریبی هست که برای آنها سند معتبری اقامه نشده است . البته مشکل غلو در ادیان پیشین نیز بوده و عیسی را خدا یا پسر خدا و عزیر را پسر خدا نامیدن از مصادیق غلو است . 🔸به نظر می رسد بخشی از حدیث : یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما از جمله احادیث غلوآمیز است . 💠نقد 🔻این مطلب در کتب روایی متقدم نیامده و منبع معتبری هم ندارد . گفته شده که اولین بار در کتاب کشف اللئالی نوشته صالح بن عرندس حلی آمده است . با توجه به سال وفات ابن عرندس ( حدود سال 840 ق ) نمی توان به این منبع اعتماد کرد . 🔻در سند ادعایی برای حدیث افراد مابین شهید اول تا شیخ صدوق ذکر نشده است!!! . عین این اشکال برای افراد مابین شیخ صدوق تا جابر بن یزید جعفی نیز صادق است فارغ از اینکه روایت جابر بن یزید از جابر بن عبدالله انصاری هم مسئله مورد تامل است . 🔻این عبارت در هیچ یک از کتب موجود و منسوب به شیخ صدوق و شهید اول وجود ندارد . در فاصله چهارصد ساله ی بین شیخ صدوق و شهید اول احدی این مطلب را از شیخ صدوق روایت نکرده است . 🔷عبارت دارای سه بخش است . گرچه بخش اول ( لولاک لما خلقت الافلاک ) سند معتبری ندارد ولی میتوان مویدی برای آن پیدا کرد . مفهوم بخش اول اینست که هدف غایی خلقت وجود مقدس پیامبر است و اگر ایشان نبود عالم هم خلق نمی شد . آیه الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ( ملک / 2 ) قوی ترین موید این معناست روایاتی چون لولا محمد لماخلقتک ( حضرت آدم ) یا لولاک لما خلقت ارضی مویدات روایی این بخش از حدیث است 🔶بخش دوم ( لولا علی لما خلفتک ) و بخش سوم ( لولا فاطمه لماخلقتکما ) علاوه بر مشکل سندی دارای مشکل محتوایی هستند . مفهوم بخش دوم بیانگر افضلیت حضرت علی بر پیامبر و مفهوم بخش سوم بیانگر افضلیت حضرت فاطمه بر پیامبر و حضرت علی است . بر اساس اعتقاد شیعه پیامبر افضل مخلوقات است و بعد از ایشان حضرت علی . لذا دو بخش روایت هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ محتوایی دچار عیب و آفت است . 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ویژگی ممتاز علامه طباطبایی در تدریس 🔻 علامه یک سال فکر می کرد و یک ساعت حرف می زد 🧐 🔸مقایسه کنید با وضع فعلی حوزه ها که در برخی از آنها تفاوت علمی استاد با شاگرد در حد خواندن یا نخواندن شرح فارسی است 😔😔 👇👇 @Taammolate_talabegi
🏴انا لله و انا الیه راجعون در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، آیت‌الله مصباح‌یزدی هم آسمانی شد رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا