#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_104
❇️#آیه164نساء
💠وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْناهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَكْلِيماً
🌱پیامبرانی (را فرستادیم) که پیش از (نزول) این (سوره، سرگذشتِ) آنان را برایت بیان کردهایم، و پیامبرانی(را فرستادیم) که سرگذشتِ آنان را برایت بیان نکردهایم، و خدا بهصورتی ویژه (و بدون واسطه) با موسی سخن گفت؛
نساء - ۱۶۴
🔷✨رشته وحی هميشه در ميان بشر بوده است و چگونه ممكن است ما افراد انسان را بدون راهنما و رهبر بگذاريم و در عين حال برای آنها مسئوليت و تكليف قائل شويم؟ لذا" ما اين پيامبران را بشارت دهنده و انذار كننده قرار داديم تا به رحمت و پاداش الهی، مردم را اميدوار سازند و از كيفرهای او بيم دهند تا اتمام حجت بر آنها شود و بهانهای نداشته باشند".
خداوند برنامه ارسال اين رهبران را دقيقا تنظيم و اجرا نموده، چرا چنين نباشد با اينكه:" او بر همه چيز توانا و حكيم است".
🔷✨حكمت او" ايجاب میكند كه اين كار عملی شود و" قدرت او"، راه را هموار میسازد، زيرا عدم انجام يك برنامه صحيح يا به علت عدم حكمت و دانايی است يا به خاطر عدم قدرت، در حالی كه هيچيك از اين نقائص در ذات پاك او وجود ندارد. و در آيه آخر به پيامبر دلداری و قوت قلب میبخشد كه اگر اين جمعيت نبوت و رسالت تو را انكار كردند اهميتی ندارد، زيرا:" خداوند گواه چيزی است كه بر تو نازل كرده است".
و البته انتخاب تو برای اين منصب بیحساب نبوده بلكه" اين آيات را از روی علم به لياقت و شايستگی تو برای اين ماموريت، نازل كرده است"
🔷✨اين جمله ممكن است ناظر به معنی ديگری نيز باشد كه آنچه بر تو نازل شده از دريای بیپايان علم الهی سرچشمه ميگيرد و محتوای آنها گواه روشنی بر اين است كه از علم او سرچشمه گرفته، بنا بر اين شاهد صدق دعوی تو در متن اين آيات ثبت است و نيازی به دليل ديگر نيست، چگونه ممكن است يك فرد درس نخوانده بدون اتكا به علم الهی كتابی بياورد كه مشتمل بر عاليترين تعليمها و فلسفهها و قانونها و دستورهای اخلاقی و برنامههای اجتماعی باشد؟! و در پايان اضافه ميكند كه نه تنها خداوند گواهی بر حقانيت تو ميدهد بلكه" فرشتگان پروردگار نيز گواهی ميدهند اگر چه گواهی خدا كافی است".
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_104
❇️#آیه167تا169نساء
💠إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا ضَلالاً بَعِيداً (۱۶۷) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً (۱۶۸) إِلاَّ طَرِيقَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أَبَداً وَ كانَ ذلِكَ عَلَی اللَّهِ يَسِيراً (۱۶۹)
🌱قطعاً كسانی كه كافر شدند و (با القای شبهه و تهمت و تحقير) مردم را از راه خدا باز داشتند، به تحقيق گمراه شدند، گمراهی دور (از نجات). همانا كسانی كه كافر شدند و ستم كردند، خداوند بر آن نيست كه آنان را بيامرزد و به راهی هدايتشان كند.
مگر به راه جهنّم، كه برای هميشه در آن ماندگارند و اين (عذاب و كيفر) بر خداوند آسان است.
💬نكتهها🔻
🔷✨مراد از «ضلال بعيد» گمراهی مضاعف كافران است. كفر، يك گمراهی است و مانع شدن از ايمان ديگران، گمراهی ديگر. كفر يك انحراف است و خود را بر حقّ دانستن، انحرافی بالاتر. كفر، ظلم به خويش است و مانع راه ديگران شدن، ظلم به تاريخ و نسل بشر.
شايد مراد از «ظلم» در آيهی ۱۶۸، همان مانع شدن از هدايت ديگران باشد. زيرا چه ظلمی بالاتر از ظلم فكری و فرهنگی و اعتقادی؟
سختترين عذابها و بدترين تعبيرات، برای كافرانی بيان شده كه با انواع تبليغات، تهمتها و تهديدات، مانع رسيدن پيام حقّ به گوش حقّجويانند. (عدم مغفرت، عدم هدايت، دوزخی شدن و جهنّم ابدی)
💬پيامها🔻
🔹بازدارندگان مردم از هدايت، خود در گمراهی سختی هستند. «ضَلُّوا ضَلالًا بَعِيداً»
🔹كفر و ظلم، در كنار همند و نتيجهی آنها، محروميّت از آمرزش و هدايت الهی است. «كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا ... لا لِيَهْدِيَهُمْ»
🔹كيفر كافرانِ ظالم كه مانع هدايت مردمند، دوزخ ابدی است. «جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ســــــــــــلام ❤
#روز_زیباتون_بخیر_و_نیکی
🌷صبحتون شاد و پرانرژی
روزتون معطر به نور الهی
🌷سر آغاز روز تون
سرشار ازعشق و شـادی
و خبرهای خوش و عالی
❤دلتون شــــــاد
و_زندگیــــتون_ آرام و زیبــا 🌸🍃
به رسم هر روز دعای 4 حمد، به سفارش مولا علی علیه السلام 🌹
*🌼«بسم الله الرحمن الرحیم»🌼*
1️⃣_ *«الحَمدُلِلّه ِ الَّذی عَرَّفَنی نَفسَهُ وَ لَم یَترُکنی عُمیانَ القَلب»*؛
2️⃣_ *«الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَنی مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِه»*؛
3️⃣_ *«الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَ رِزقی فی یَدِهِ وَ لَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس»*؛
4️⃣_ *«الحَمدُلِلّه ِ الَّذی سَتَرَ عُیُوبی عَورَتی وَ لَم یَفضَحنی بَینَ النّاسِ»*؛