💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انبیاء آیات 11 تا 24
📄#صفحـہ_323
༻🍃🌸🍃༺
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
میلادی: Wednesday - 06 December 2023
قمری: الأربعاء، 22 جماد أول 1445
🌹 امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹وفات حضرت قاسم پسر امام کاظم علیهما السلام
📆 روزشمار:
▪️11 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️21 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️28 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
▪️37 روز تا وفات حضرت ام کلثوم علیها السلام
▪️38 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام
🕊
#گزیده_نڪات_تفسیرے مربوط بہ #صفحہ_323🔻
༻🍃🌸🍃༺
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_323
❇️#آیات12تا15انبیاء
💠فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها يَرْكُضُونَ (۱۲) لا تَرْكُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلی ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَ مَساكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ (۱۳) قالُوا يا وَيْلَنا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ (۱۴) فَما زالَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ حَتَّی جَعَلْناهُمْ حَصِيداً خامِدِينَ (۱۵/انبیاء)
🌱پس چون (قوم ستمگر) قهر ما را احساس كردند، ناگهان پا به فرار گذاشتند.
(امّا خطاب رسيد كه) فرار نكنيد! و به خانههايتان و آنچه در آن كامياب بوديد باز گرديد، شايد مورد سؤال قرار گيريد. (و چون عذاب ما را جدّی ديدند) گفتند: ای وای بر ما! همانا ما ستمكار بوديم.و پيوسته، اين سخن آنان بود تا ما آنها را درو كرده و خاموش و بیحركت ساختيم.
كلمهی «حَصيد» به معنای محصود يعنی درو شده است. كلمه «خامد» به معنای خاموش شدن است.
در اينكه مراد از «مورد سؤال قرار گيريد» چيست؟ ممكن است اين باشد كه خودتان از يكديگر، يا فقرا از شما، يا تاريخ آينده از شما سؤال كند. واللَّهالعالم.
۱- عذابی كه بر جوامع ستمگر نازل میشود تدريجی است. «فَلَمَّا أَحَسُّوا» (احساس در مورد ديدن آثار قهر است كه به تدريج پيدا میشود).
۲- هيچ كس را در مقابل قهر خداوند، تاب مقاومت نيست. «يَرْكُضُونَ» (مغرورها نيز بهنگام خطر، صحنه را خالی كرده و میگريزند.)
۳- از قهر الهی نمیتوان فرار كرد. «لا تَرْكُضُوا»
۴- كاميابی میتواند زمينهساز ظلم وطغيان باشد. «ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ»
۵- بايد مجازات را در محل وقوع جرم اجرا كرد، شايد مورد سؤال واقع شوند.
«لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ»
۶- ستمگران سرانجام مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. «تُسْئَلُونَ»
۷- پايان ظلم، پشيمانی است. «يا وَيْلَنا»
۸- عاقبت، وجدانهای خفته، بيدار و منكران حقيقت، بر آن اقرار خواهند كرد.
«إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ»
۹- به هنگام نزول بلا، نالهها از اثر میافتد. فَما زالَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ ...
۱۰- كفر و ظلم، سرنوشتی همچون گياهان درو شده وبیجان برای انسان به ارمغان میآورد. «حَصِيداً خامِدِينَ»
۱۱- جار و جنجالهای تبليغاتی، ستايشها و تملّقها، و تهديدها و ارعابها در محضر الهی محكوم به خاموشی است. «خامِدِينَ»
۱۲- ظلم مستمر، عذاب الهی را در پی دارد. إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ ... حَصِيداً خامِدِينَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_323
❇️#آیه18انبیاء
💠بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (۱۸/انبیاء)
🌱(اين چنين نيست،) بلكه ما حقّ را بر باطل میكوبيم تا مغز آن را در هم بشكند، پس بیدرنگ، باطل محو و نابود میشود. و وای بر شما از آنچه (خداوند را به آن) توصيف میكنيد (و نسبت لهو و لعب و بيهوده كاری میدهيد).
🔹سپس با لحن قاطعى براى ابطال اوهام بیخردانى که دنیا را بى هدف یا تنها مایه سرگرمى مى پندارند چنین مى گوید: این جهان ، مجموعه اى است از حق و واقعیت ، چنین نیست که اساس آن بر باطل بوده باشد ((بلکه ما حق را بر سر باطل مى کوبیم تا آنرا نابود و هلاک سازد و باطل محو و نابود مى شود)) (بل نقذف بالحق على الباطل فیدمغه فاذا هو زاهق ).
🔹و در پایان آیه مى گوید: ((اما واى بر شما از این توصیفى که از بى هدفى عالم مى کنید)) (و لکم الویل مما تصفون ).
یعنى ما همواره دلائل عقلى و استدلالات روشن و معجزات آشکار خود را در برابر پندارها و اوهام بیهوده گرایان قرار مى دهیم ، تا در نظر اندیشمندان و صاحبان عقل ، این پندارها درهم کوبیده و نابود شود.
🔹دلائل شناسائى خدا روشن است ، دلائل وجود معاد آشکار، براهین حقانیت انبیاء، واضح ، و در حقیقت براى آنها که لجوج و بهانه گیر نیستند، حق از باطل کاملا قابل شناسائى است .
قابل توجه اینکه : جمله ((نقذف )) از ماده ((قذف )) به معنى پرتاب کردن است ، مخصوصا پرتاب کردن از راه دور، و از آنجا که پرتاب از راه دور، شتاب و سرعت و قوت بیشترى دارد، این تعبیر بیانگر قدرت پیروزى حق بر باطل است ، کلمه ((على )) نیز مؤ ید این معنى است ، زیرا این کلمه معمولا در موارد ((علو)) به کار مى رود.
جمله ((ید مغه )) که به گفته راغب به معنى شکستن جمجمه و مغز سر است که حساسترین نقطه بدن انسان محسوب مى شود، تعبیر رسائى است براى غالب بودن لشگر حق ، غلبه اى چشمگیر و قاطع .
🔹تعبیر به ((اذا)) نشان مى دهد که حتى در آنجائى که انتظار نمى رود حق پیروز شود ما این برنامه را انجام مى دهیم .
تعبیر به ((زاهق )) که به معنى چیزى است که به کلى مضمحل شده نیز تاکید دیگرى است بر این منظور.
و اینکه جمله ((نقذف )) و ((یدمغ )) به صورت فعل مضارع آمده دلیل بر استمرار این برنامه است .
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺