081.mp3
1.6M
🔸ترتیل صفحه 81 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
التماس دعا دارم🙏
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_81
❇️#اختصاص بعضی #طبقات و #افراد به بعض #مختصات، با #وحدت_ريشه_انسانی آنها منافات ندارد
💠وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى بَعْضُكُمْ إِلى بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً
🌱چگونه آن را میگیرید؛ بااینکه از یکدیگر کام گرفتهاید و آنان (با عقد ازدواج)، پیمان محکمی از شما گرفتهاند؟!
نساء - ۲۱
🔷✨خدای تعالی در كتاب كريمش بيان كرده كه مردم همگی و بدون استثنا چه مردان و چه زنان شاخههايی از يك تنه درختند، و اجزا و ابعاضی هستند برای طبيعت واحده بشريت، و مجتمع در تشكيل يافتن، محتاج به همه اين اجزا است، همان مقدار كه محتاج جنس مردان است، محتاج جنس زنان خواهد بود، هم چنان كه فرمود:" بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ" (همه از هميد).
👈 و اين حكم عمومی منافات با اين معنا ندارد، كه هر يك از دو طايفه زن و مرد خصلتی مختص به خود داشته باشد، مثلا نوع مردان دارای شدت و قوت باشند، و نوع زنان طبيعتا دارای رقت و عاطفه باشند، چون طبيعت انسانيت هم در حيات تكوينی و هم اجتماعيش نيازمند به ابراز شدت و اظهار قوت است، و هم محتاج به اظهار مودت و رحمت است، هم چنان كه نيازمند به آن است كه ديگران نسبت به او اظهار شدت و قوت كنند و هم اظهار محبت و رحمت نمايند، و اين دو خصلت دو مظهر از مظاهر جذب و دفع عمومی در مجتمع بشری است.
👈 روی اين حساب دو طايفه مرد و زن از نظر و زن و از نظر اثر وجودی با هم متعادلند، هم چنان كه افراد طايفه مردان با همه اختلافی كه در شؤون طبيعی و اجتماعی دارند، بعضی قوی و عالم و زيرك و بزرگ و رئيس و مخدوم و شريف، و بعضی ديگر ضعيف و جاهل و كودن و مرءوس و خادم و پستاند، و همچنين تفاوتهايی ديگر از اين قبيل دارند، در عين حال از نظر وزن و تاثيری كه در ساختمان اين مجتمع بشری دارند متعادلند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_81
❇️#تحريم #جمع_بين_اختين
💠وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ:"
🌱و برای شما جمع در ميان دو خواهر ممنوع است"
نساء - ۲۳
🔷✨يعنی ازدواج با دو خواهر در زمان واحد مجاز نيست، بنا بر اين اگر با دو خواهر يا بيشتر در زمانهای مختلف و بعد از جدايی از خواهر قبلی انجام گيرد، مانعی ندارد. و از آنجا كه در زمان جاهليت جمع ميان دو خواهر رائج بود، و افرادی مرتكب چنين ازدواجهايی شده بودند قرآن بعد از جمله فوق میگويد:" إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ" يعنی اين حكم (همانند احكام ديگر) عطف به گذشته نمیشود، و كسانی كه قبل از نزول اين قانون، چنين ازدواجی انجام دادهاند كيفر و مجازاتی ندارند، اگر چه اكنون بايد يكی از آن دو را انتخاب كرد، و ديگری را رها كنند.
👈 رمز اينكه اسلام از چنين ازدواجی جلوگيری كرده شايد اين باشد، كه دو خواهر به حكم نسب و پيوند طبيعی نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند، ولی به هنگامی كه رقيب هم شوند طبعا نمیتوانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به- اين ترتيب يك نوع تضاد عاطفی در وجود آنها پيدا میشود، كه برای زندگی آنها زيانبار است، زيرا دائما انگيزه" محبت" و انگيزه" رقابت" در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزهاند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺