84.mp3
714.8K
🔸ترتیل صفحه ۸۴ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : رست
🛑 فایل بدون ترجمه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
التماس دعای فرج مهدی فاطمه
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5900069709218317794.mp3
1.66M
🔸ترتیل صفحه 84 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
التماس دعای ویژه
┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 84
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا (34)
مردان بر زنان خود مديريّت دارند بدان جهت که خدا بعضى از آنان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده است و نيز بدان جهت که از اموالشان [در زندگى مشترک خود] هزينه مى کنند. پس زنانِ شايسته فرمانبردارند و در غياب [شوهر حقوق او را ]حفظ مى کنند همان طور که خدا [حقوق آنان را ]حفظ کرده است. و زنانى را که از ناسازگارى آنان بيم داريد [اوّل ]اندرزشان دهيد و [اگر سود نداد ]در بستر از آنان دورى کنيد و [اگر سود نداد ]بزنيدشان، پس اگر از شما اطاعت کردند راهى بر زيانشان مجوييد. همانا خدا بلند مرتبه و بزرگ است. (34)
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا (35)
و اگر از جدايى ميان آن دو، بيم داريد داورى از کسان مرد و داورى از کسان زن برانگيزيد [تا راه اصلاح را بيابند ]اگر آن دو، اراده اصلاح داشته باشند خدا ميانشان توافق برقرار مى کند. به يقين خدا دانا و آگاه است. (35)
۞ وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا (36)
و خدا را بپرستيد و هيچ چيزى را شريک او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيکى کنيد و به خويشان و يتيمان و مسکينان و همسايه نزديک و همسايه دور و يار نزديک و در راه ماندگان و بردگانى که مالکشان هستيد. همانا خدا کسى را که متکبّر و خود ستا باشد دوست نمى دارد; (36)
الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا (37)
همانان که بخل مىورزند و مردم را به بخل وا مى دارند و آنچه را خدا از فضل خود به آنان داده است کتمان مى کنند. و براى کافران عذابى خوار کننده آماده کرده ايم; (37)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
نکته تفسیری صفحه ۸۴:
به همسایه نیکی کنید:
از زمانی که بشر به صورت اجتماعی زندگی کرده، واژه ی «همسایه» برای او معنا و مفهوم داشته است. ما انسانها، موجوداتی اجتماعی هستیم و خواسته یا نخواسته در کنار انسانهای دیگر زندگی می کنیم. دین اسلام که برای همه ی امور انسانها برنامه دارد، به موضوع همسایه و همسایه داری توجه ویژه ای کرده است. نیکی و محبّت همسایگان به یکدیگر، مایه ی آرامش خاطر آنهاست و بسیاری از مشکلات، با کمک همسایگان حل و فصل می شود. در مقابل، آزار و اذیت همسایگان به یکدیگر، زندگی را در کام انسان تلخ می کند و خانه را که باید محل آرامش انسان باشد، به مکان رنج و ناآرامی او تبدیل می کند. این آیه به همه ی مسلمانان دستور می دهد که به همسایگان خود نیکی کنند. البته همسایگان نزدیک در اولویت قرار دارند؛ ولی همسایگان دور نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. بر اساس برخی از روایات، تا چهل خانه از چهار طرف، همسایه ی انسان محسوب می شوند.[1]
پیشوایان معصوم ما در باره ی حق همسایه و لزوم نیکی به او، توصیه های مهمّی کرده اند. در وصیت های امیر مؤمنان علی علیه السلام چنین می خوانیم: «خدا را در مورد همسایگانتان در نظر بگیرید؛ که نیکی به همسایگان، سفارش پیامبر شماست. پیامبر صلوات الله علیه آن قدر در باره ی نیکی به همسایه سفارش کرد که ما گمان کردیم به زودی دستور می دهد که همسایه از همسایه ارث می برد.»[2] در روایت دیگری آمده که روزی پیامبر اسلام (ص) سه بار فرمود: «به خدا سوگند، ایمان ندارد.» شخصی پرسید: «چه کسی؟» فرمود: «کسی که همسایه اش از آزار و اذیت او در امان نباشد.»[3] جالب اینکه در روایات می خوانیم که همسایگان سه نوع اند: 1ـ همسایه ای که به گردن انسان یک حـق دارد؛ 2ـ همسایه ای که دو حق دارد؛ 3ـ همسایه ای که سه حق دارد. آن که یک حق دارد، همسایه ی کافر است. زیرا فقط همسایه است. دومین گروه که دو حق دارند، همسایگان مؤمن هستند؛ زیرا هم حق همسایگی دارند و هم از جهت ایمانی، برادر مسلمان انسان محسوب می شوند. سومین گروه، همسایگان خویشاوند هستند؛ زیرا علاوه بر دو حق یادشده، حق خویشاوندی نیز بر گردن انسان دارند.[4]
[1] - کافی، ج 2، ص 669
[2] - نهج البلاغه، نامة 47
[3] - تفسیر نمونه، ج 3، ص 381
[4] - تفسیر آسان، ج 3، ص 228
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊🌹