هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️ تشریح برنامههای همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی در گفتوگوی خبرنگار مفتاح اندیشه با دبیر اجرایی همایش
🔹 علوم انسانی بهمنزله نرمافزار مدیریت جامعه است و اسلامیسازی این علوم را میتوان مهمترین پیششرط به بارنشستن شجره طیبه انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی دانست. طرح سترگ اسلامیسازی علوم انسانی را متفکرانی بصیر بر اساس مبانی عقلی و آموزههای وحیانی پایهگذاری کرده و به پیش بردهاند.
🔹 فیلسوف و اندیشمند فرزانه، علامه محمدتقی مصباح یزدی(رضواناللهتعالیعلیه) یکی از پیشگامان و پرچمداران این حرکت عظیم بود که با گام نهادن در مسیر معرفت توحیدی، مرزهای دانش در حوزههای مختلف علوم انسانی را درنوردید، و با تکیه بر اندیشه ناب اسلامی، تحولی عظیم در این عرصه رقم زد.
💫 اهداف این همایش را بدین شرح میتوان خلاصه کرد؛
الف) آشناسازی بیشتر جامعه علمی و نخبگانی داخل و خارج از کشور با آرا و اندیشههای علامه مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی.
ب) بررسی و تبیین آرا و اندیشههای علامه مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی.
ج) بهرهگیری از ظرفیتهای منظومه فکری علامه مصباح برای تولید علوم اسلامی و اسلامیسازی علوم انسانی.
د) گسترش و غنیسازی کمی و کیفی متون و منابع در زمینه علوم انسانی اسلامی.
http://meftahandishe.com/?p=25000
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فروش مجازی کتاب : «الٰهیات تمدّنی» (با رویکرد مقایسهای به فلسفه دین معاصر و تأکید بر اندیشههای کلامی علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی)
🔹این کتاب نوشتۀ استاد محمدرضا خاکی قراملکی در ۹۵۰ صفحه (۱۴۰ هزار تومان) که با تخفیفِ ۲۰ درصدی ۱۱۲ هزار تومان و ارسال پُستیِ رایگان تحویل خریدار می شود.
🔹دانش الهیات، درصورتیکه روشمند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روشهای تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدارشناختی» میگردد.
🔹سطح تفقه دینیِ حاصلشده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکاملِ مبانی و روشِ آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئلههای تمدنی و اجتماعی را ندارد. ازاینرو، بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل، تحول یابد.
✨ لینک خرید آسان:
https://ppng.ir/d/8cDv
✨ پیام در شبکههای مجازی:
@tamaddonnovin
✨ شماره تماس:
09104646212
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
May 11
▫️فایل صوتی نشست تخصصی با موضوع «درآمدی بر فهم تمدنی از قرآن» با ارائه حجت الاسلام دکتر حبیب اله بابایی
🔹دبیر جلسه: سرکار خانم زهرا محمودی
🔹مکان : دانشگاه قم (پاییز ۱۴۰۰)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️الگوی اسلامیسازی علومانسانی♦️
🔹ایشان روش حاکم بر علومانسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمردند.
🔹ایشان علومانسانی موجود را بهطور کلی کنار نمیزدند، ولی آن را پرنقص و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر میدانستند.
احمدحسین شریفی بخش اول
🔸 علامه مصباح همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پارهای از اندیشمندان غربی، به علومانسانی موجود نقد داشتند و این علوم را نارسا و گرفتار کاستیهای بیشمار میدانستند و معتقد بودند علومانسانی کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است.ایشان به مناسبتهای مختلف در اطراف نقصها و ضعفهای علومانسانی موجود سخن میگفتند.
🔸ایشان روش حاکم بر علومانسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود میدانستند. توضیح آنکه روش حاکم بر علومانسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمردند؛ البته معتقد بودند غربیها تاحدود بسیاری حق روش تجربی را ادا کرده و تلاشهای گستردهای در بهرهگیری از این روش داشتهاند.
🔸به همین دلیل، ایشان علومانسانی موجود را بهطور کلی کنار نمیزدند، ولی آن را پرنقص و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر میدانستند. همچنین تأکید میکردند علومانسانی موجود مبتنیبر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است.
🔸برای نمونه، اصل امکان تصادف یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالیکه براساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. درنتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریه تکامل داروین فرومیریزد و به نتیجه نمیرسد، زیرا روشن است که اگر نظریهای مبتنیبر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل میشود.
🔸ایشان معتقد بودند بسیاری از توصیههای علومانسانی کنونی با ارزشهای اسلامی، ناهمخوان، ناسازگار و در تهافتند.
🔸توضیح آنکه ایشان علومانسانی را به دو بخش تقسیم میکردند: علومانسانی توصیفی و علومانسانی توصیهای. پارهای از مبانی علومانسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی میدانستند و البته تعارض علومانسانی توصیهای با ارزشهای اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگتر میشمردند.
🔸ایشان برای اسلامیسازی علومانسانی انجام سه کار عمده را بهصورت همزمان لازم میدانستند و خود نیز در حد توان به انجام آنها همت داشتند:
1. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم میدانستند.
2. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنشگرایان علم تأکید داشتند؛ یعنی معتقد بودند تحولگرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علومانسانی رخ دهد. ایشان برای اینکار نیز برنامههایی داشتند؛ هم برنامه تحول اخلاقی و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی.
3. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامههای رسمی آموزشی در حوزه علومانسانی تأکید داشتند.
🔸مناسب است توضیحی اجمالی درباره هرکدام از این سه برنامه تحولی علامه بیان کنیم. ایشان بعد از اثبات امکان و ضرورت علم دینی و اسلامیسازی علومانسانی، سه گام مهم را برای اسلامیسازی علومانسانی برمیشمردند:
1⃣ گام اول که بسیار بر آن تأکید داشتند، نقد علومانسانی موجود است. لازمه این نقد، آن است که آنها را بشناسیم و در مرز دانشهای مربوطه باشیم؛ چراکه نمیتوان از بیرون گود فقط به ناکارآمدی آنها اشاره کرد.
2⃣ در گام دوم باید مبانی معقول و موجه علومانسانی تبیین شود؛ یعنی در تولید فلسفه علومانسانی اسلامی باید نگاه ایجابی داشته باشیم.
🔸عالمان دینی باید متکفل این مهم شوند و مبانی معقول، موجه و صحیحِ علومانسانی را براساس فکر، فلسفه و معرفتشناسیِ اسلامی تولید کنند. در اینباره نمیتوان از دیگران انتظار داشت.
3⃣ گام سوم تولید فلسفه و علم موردنظر است. ایشان در اینباره معتقد بودند که در تکتک علومانسانی لازم است با تکیه بر بنیانهای فکر اسلامی، فلسفه مضاف به آنها تبیین و تدوین شود و البته میفرمودند روانشناسی، اقتصاد و جامعهشناسی اولویتهای نخست هستند، زیرا اینها علومانسانی مادر هستند و بقیه علومانسانی به یک معنا پیرو اینها هستند.
🔸بههرحال، باید فلسفه این سه علم تولید شود. سپس باید فلسفه مضاف علومانسانی پیرو، مثل علوم سیاسی، مدیریت، تعلیم و تربیت، حقوق و اخلاق تولید شود که محصول این کار، تولید نظریهای اسلامی است.
ادامه دارد ...
http://fdn.ir/66951
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی جلسات مربوط به دوره کوتاه مدت آموزشی با عنوان «سیاست و تمدن» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه
🔹این دوره در روزهای سوم و چهارم اسفندماه سال گذشته سال ۱۳۹۹ توسط گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم (ع) به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
💫 موضوعات مطرح شده و اساتید آن :
۱. « ماهیت "تمدن" و "رویکرد تمدنی" » با ارائه دکتر حبیب اله بابائی
۲. « از گقتگوی تمدنها تا منازعه ایده ها در افق بیداری اسلامی ایران » با ارائه دکتر موسی نجفی
۳. « افراطی گری و تکفیر و چالش های تمدنی آن برای مسلمانان » با ارائه دکتر مختار شیخ حسینی
۴. « تحول مفهومی و روشی تمدن در تجربه جمهوری اسلامی » با ارائه دکتر محمدهادی همایون
۵. « نگاه تاریخی به رابطه حکومت و تمدن » با ارائه دکتر محسن الویری
۶. « امنیت و تمدن » با ارائه دکتر نجف لک زایی
۷. « حرکت تمدنی در تجربه جمهوری اسلامی » با ارائه دکتر محمدرضا بهمنی
۸. «ظرفیتهای سیاسی جهان اسلام برای تحقق تمدن نوین اسلامی » با ارائه دکتر احمد رهدار
۹. « رویکرد تمدنی در تحلیل سیاست خارجی » با ارائه دکتر رسول نوروزی
۱۰. « توسعه و تمدن در ایران بعد از انقلاب » با ارائه دکتر سعید هاشمی نسب
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN