eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
300 دنبال‌کننده
659 عکس
20 ویدیو
72 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️تمدن سازی و جامعه المصطفی♦️ 🔹تمدن جدید با همه ویژگی‌ها، توانایی‌ها و همه دست‌آوردهایی که برای بشر در ابعادی از زندگی ایجاد نموده، نابسامانی، کمبود و پریشانی‌هایی برای بشر امروز به ارمغان آورده است. 🔹قدرت‌هایی که در سایه تمدن جدید بر عالم سیطره دارند، حضور رقیب جدید را نمی‌پسندند. حجه الاسلام و المسلمین عباسی بخش اول ▫️به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در نخستین هم‌اندیشی «اندیشه‌های راهبردی فضلا و اندیشه‌ورزان المصطفی»، که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، تصریح کرد: ایده‌های مطرح‌شده در این هم‌اندیشی، بی‌شک برای آینده روشن‌تر و پویاتر جامعة‌المصطفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 🔸وی، در ادامه، با بیان این که جامعة‌المصطفی در فضای علمی، پژوهشی و فرهنگی عالم، نهاد شناخته‌شده‌ای است، خاطرنشان کرد: جامعة‌المصطفی در کنار دانشگاه‌هایی که نماد گفتمان اسلامی هستند تعریف و شناخته می‌شود. 🔸رئیس جامعةالمصطفی به گستره تأثیرگذاری، توانایی و قابلیت‌های نهاد فاخر المصطفی در عرصه بین‌الملل اشاره نمود و ابراز داشت: در اسناد بالادستی، براساس نگاه و تفکر راهبردی، قلمرو دانشی جامعةالمصطفی علوم اسلامی و علوم انسانی در نظر گرفته شده است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، مقوله علوم اسلامیِ متکی بر میراث اندیشه‌ای را به عنوان رسالت مهم المصطفی عنوان نمود و اذعان داشت: عرضه علوم اسلامی به عرصه‌های جهانی و پاسخ‌گویی به نیازهای کنونی بشر، نوعی بازآفرینی و نوسازی را می‌طلبد که همواره مورد توجه جامعةالمصطفی است. 🔸وی ضمن تأکید بر این که آفاق بسیار گسترده‌ای فراروی جامعة‌المصطفی و حوزه‌های علمیه وجود دارد، به نوآوری‌ها و ابداعات نظام علمی المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت:جامعه‌المصطفی با هدف ورود به علوم فرهنگی و تمدنی به علوم انسانی پرداخته است. 🔸رئیس جامعةالمصطفی در ادامه اظهار داشت: علوم انسانی، علوم مبتنی بر جهان‌بینی و انسان‌شناسی است که فرهنگ و تمدن امروز عالم را رقم زده است، این علوم با بازتولید تمدن جدید، در فرهنگ و تمدن‌ها تأثیرات زیادی ایجاد نموده است. 🔸وی با تأکید بر این که علوم انسانی به عنوان مبنای علوم دیگر، به عرصه‌های فرهنگی و تمدنی جهت می‌دهد، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی با هدف بازتولید و احیای تمدن نوین اسلامی، توجه ویژه‌ای به حوزه علوم انسانی دارد. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: نگاه تمدنی جامعة‌المصطفی، نگاه انقلاب اسلامی است که در این رسالت مهم، با همه شمول و کثرت زیرشاخه‌های علمی، آفاق روشنی را پیش روی خود ترسیم نموده است. 🔸رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که جامعة‌المصطفی به دنبال بازسازی علوم انسانی با نگاه معرفتی است، اظهار داشت: جامعة‌المصطفی در گام نخست، ضمن تعریف نگاه راهبردی، جهت‌گیری خاص مبتنی بر تمدن و نگاه جهان‌شناسانه را در دستور کار خود قرار داده است. 🔸سخنران این هم‌اندیشی یادآور شد: با توجه به نگاه ویژه جامعةالمصطفی به تربیت انسان‌های کارآمد و صاحب‌نظر و لزوم حضور ایشان در عرصه‌های علمی دنیا و انتشار گفتمان پایا، نیازمند دانش‌های مکمل کاربردی هستیم و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. 🔸وی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن حرکت به سوی آرمان‌های گفتمان اسلامی، تربیت نیرو سرعت چشم‌گیری داشته، اظهار داشت: در چهل سال اخیر، نسل پاسخ‌گو به نیازهای متنوع اجتماعی تربیت شده است. ولی باید به روند تربیت نیروهای انسانی توانمند در نقش استاد و پژوهشگر سرعت بخشیم تا پیشگامی حوزه و المصطفی را به دنبال داشته باشد. ادامه دارد ... http://hawzahnews.com/detail/News/495691 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️ جزئیات طرح تمدن نوین اسلامی در منظومه‌ی فکری رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (حفظه الله تعالی) ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️تمدن سازی و جامعه المصطفی♦️ 🔹دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی به عنوان ظرفیت بزرگ جهان اسلام، از مهم‌ترین تأکیداتی است که در ترازی تازه و مطابق با اقتضائات جدید و نیاز بشریت به نوسازی تمدن، ارائه شده است. 🔹داشتن سرزمین، جمعیت گسترده، برخورداری از چارچوب معرفتی، نگاه ویژه به انسان و الگوی حیات آن، فرهنگ علم‌آموزی و کار و تلاش از پیش‌نیازهای اساسی تمدن‌سازی به شمار می‌رود. حجت الاسلام و المسلمین عباسی بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در نخستین هم‌اندیشی «اندیشه‌های راهبردی فضلا و اندیشه‌ورزان المصطفی»، که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، تصریح کرد: ایده‌های مطرح‌شده در این هم‌اندیشی، بی‌شک برای آینده روشن‌تر و پویاتر جامعة‌المصطفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 🔸وی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن حرکت به سوی آرمان‌های گفتمان اسلامی، تربیت نیرو سرعت چشم‌گیری داشته، اظهار داشت: در چهل سال اخیر، نسل پاسخ‌گو به نیازهای متنوع اجتماعی تربیت شده است. ولی باید به روند تربیت نیروهای انسانی توانمند در نقش استاد و پژوهشگر سرعت بخشیم تا پیشگامی حوزه و المصطفی را به دنبال داشته باشد. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که جامعة‌المصطفی به عنوان نهاد پیشتاز تلاش نموده است با گشودن راه‌ها و عرصه‌های جدید و ایجاد گرایش‌های نو، گام‌های بزرگی در تربیت نسل بردارد، ابراز داشت: این پیشتازی باید راهبرد طراحان و برنامه‌ریزان باشد. 🔸رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که نهاد علمی باید هدفمندی را معیار و شاخص ارزیابی‌ تولیدات و فعالیت‌های علمی خود بداند، خاطرنشان ساخت: در تعریف شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی، هنوز به نقطه آرمانی و مطلوب دست نیافته‌ایم؛ امیدواریم در این اندیشکده‌ها، راهکارهای جدیدی برای برنامه‌ریزی‌های جامعةالمصطفی ارائه گردد. 🔸وی، در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر این که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسیر رسیدن به آرمان‌های بلند را برای تمام اجزای نظام اسلامی ترسیم نموده است، خاطرنشان کرد: دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی به عنوان ظرفیت بزرگ جهان اسلام، از مهم‌ترین تأکیداتی است که در ترازی تازه و مطابق با اقتضائات جدید و نیاز بشریت به نوسازی تمدن، ارائه شده است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: تمدن جدید با همه ویژگی‌ها، توانایی‌ها و همه دست‌آوردهایی که برای بشر در ابعادی از زندگی ایجاد نموده، نابسامانی، کمبود و پریشانی‌هایی برای بشر امروز به ارمغان آورده است. قدرت‌هایی که در سایه این تمدن بر عالم سیطره دارند، حضور رقیب جدید را نمی‌پسندند. 🔸رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر این که تمدن بریده از معنویت نمی‌تواند دوام و پایداری داشته باشد، خاطرنشان کرد: تمدن بریده از معنویت، از همراهی با ظالم هیچ ابایی ندارد. 🔸سخنران این نشست علمی با تأکید بر این که جامعة‌المصطفی هیچ گاه خود را محصور در مرزها نمی‌داند، اظهار داشت: پیام الهی و معنوی انقلاب اسلامی در خدمت همه انسان‌ها و فراتر از همه مرزها، نژادها و اقوام بوده، جامعةالمصطفی داعیه‌دار ارائه پیام جهانی و تمدنی معارف ناب الهی به بشریت است، 🔸وی، در بخش پایانی سخنان خود، به ظرفیت‌های تمدن‌ساز اندیشه پویای اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: داشتن سرزمین، جمعیت گسترده، برخورداری از چارچوب معرفتی، نگاه ویژه به انسان و الگوی حیات آن، فرهنگ علم‌آموزی و کار و تلاش از پیش‌نیازهای اساسی تمدن‌سازی به شمار می‌رود. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که به جز اندیشه اسلامی، هیچ اندیشه دیگری در دنیا، ادعایی در خصوص ارائه الگوی حیات‌آفرین مطرح نکرده، اظهار داشت: اسلام از فرهنگی برخوردار است که شکافتن رازهای هستی و دست‌یابی به مکاشفات را توصیه نموده، علم‌خواهی و تلاش در جای جای آن موج می‌زند. http://hawzahnews.com/detail/News/495691 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️صوت سخنرانی ایت الله شیخ عبدالکریم فرحانی با عنوان "جامعه انسانی و تمدن دینی" 🔹اندیشکده علوم انسانی - ساری ▫️حول موضوعات: 1️⃣ تاریخ چالش های فکری اسلام باغرب 2️⃣ جامعه انسانی وتمدن دینی، ویژگی سومین تقابل فکری با غرب 3️⃣ علوم انسانی مفید ومضر از نظر مقام معظم رهبری 4️⃣ مدل سومین تقابل فکری با غرب ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️حجت‌الاسلام حیدر همتی، پژوهشگر فقه نظام، در رساله دکتری «‌مؤلفه‌ها و شاخصه‌های تمدن‌ساز در معرفت دینی آیت‌الله خامنه‌ای» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفاع شد، آورده است: 🔹بی‌شک معرفت دینی‌ای که مدعی اجتماع‌سازی و تمدن‌سازی بر پایه دین را دارد متفاوت و گاه در تقابل با جریان‌های معرفت دینی است که اعتقادی به ورود دین در عرصه اجتماع نداشته و امکان تحقق تمدن برپایه دین را علی‌المبنا رد کرده‌اند و برخی نیز دین را امری تاریخی قلمداد کرده و قائل به اتمام کارکرد دین در دوره مدرنیته هستند. 🔹رویکرد تمدنی به دین حوزه‌های محتلف مبانی نظری و معرفتی و روشی و هم‌چنین نحوه عمل و تحقق به دین را متحول کرده است؛ 🔹در مقام مبانی معرفتی و نظری از دین نگاه حداکثری، همه‌زمانی و همه‌مکانی و نظام‌مند، و منسجم به دین دنبال می‌شود. 🔹در موضوع منطق و روش و رویکرد و منابع فهم از دین هماهنگی در روش‌های مختلف معرفتی و نیز تنوع در منابع معرفت دینی و رویکرد اجتماعی به دین و استنطاق تمدنی ازمعارف و گزارهای دینی را به همراه دارد. 🔹در مرحله تحقق دین نیز به دنبال تحقق همه دین در همه ساحت‌های زندگی این جهانی و دنیوی بشر از تولد تا مرگ و در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و تربیتی در مقیاس فراملی و فراجغرافیایی است. http://yon.ir/jOi7e ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️امکان تمدن‌سازی دین در اندیشه رهبری♦️ 🔹جریان فکری و اجتماعی برآمده از درون متفکران انقلاب اسلامی به دنبال نگاه تمدنی و همه‌جانبه به دین و تبیین و تأسیس الگوهاى پیشرفت در چارچوب فرهنگ اسلامی و آموزه‌هاى و حیانى است. 🔹متفکرانی در انقلاب اسلامی ایران معطوف به ظرفیتشان به دنبال تولید معرفت دینی‌ با سویه‌گیری ساخت تمدن نوین اسلامی دارند. حجه الاسلام حیدر همتی بخش اول ▫️حجت‌الاسلام حیدر همتی، پژوهشگر فقه نظام، در رساله دکتری «‌مؤلفه‌ها و شاخصه‌های تمدن‌ساز در معرفت دینی آیت‌الله خامنه‌ای» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفاع شده است، به بررسی اندیشه رهبری در حوزه معرفت دینی و واکاوی شاخصه‌های تمدن‌‌ساز در منظومه فکری ایشان پرداخته است. 🔸 مواجهه متفکران مسلمان با پدیده‌های مدرن و حضور پررنگ مکاتب غربی و فرهنگ اجتماعی ایشان در محیط اسلامی از یک سو و انحطاط و آشفتگی در جوامع اسلامی از سوی دیگر، عالمان و اندیشمندان مسلمان را به تدریج به تأملات نظری در حوزه تمدنی سوق داده و چیستی تفکر اجتماعی اسلام را به عنوان یکی از پرسش‌ها در حوزه معرفت دینی مطرح ساخت. 🔸 در خصوص جامعه ایران نیز‌ هرچند نهضت مشروطه، یکی از عوامل شتاب‌دهنده به این تلاش‌های نظری بود اما بی‌تردید، نقطه اوج آن را باید در انقلاب اسلامی و تحولات پس از آن یافت. از پیامد‌های انقلاب اسلامی، نقش آن در پیدایش رویکردهای اجتماعی در حوزه معرفت دینی بود، از همین رو بازشناسی این جریان‌ها و گفتمان‌های زنده و فعال، می‌تواند بستر مناسبی باشد برای فهم و تبیین پرسش‌های بنیادین، درباره رابطه معرفت دینی و ابعاد اجتماعی و تمدنی دین. 🔸از مهم‌ترین نزاع‌های انقلاب اسلامی با عالَم غرب(لیبرالیسم و سکولاریسم)، هم‌چنین با برخی جریان‌های مذهبی درون جهان اسلام (از جمله وهابیت و…) هم چنین منازعات و اختلافات احزاب وگروه‌های سیاسی و اجتماعی در درون انقلاب اسلامی به نوعی بازگشت به مقوله معرفت از دین دارد. 🔸موضوعاتی هم چون چیستی دین، رابطه دین و زندگی، رابطه وحی وعلوم بشری، دین و مدرنیته، گستره دین، مبانی ومنابع وروش معرفتی دین، انتظار از دین، چگونگی اجرای احکام وقوانین دینی در جامعه، و نیز نوع فهم وتلقی از مبانی اعتقادی و … چالش‌های مختلفی را میان اندیشمندان و عالمان دینی به وجود آورده است به گونه‌ای که بر پایه برخی از رویکردهای دین‌شناسی در دوره جدید، همه و یا بخش‌هایی از دین، اموری آن جهانی بوده و دارای ویژگی‌هایی هم چون غیب‌نمونی و نامحسوس بودن است و قلب جایگاه ایمان و اعتقاد بوده و بخشی از ثواب و عقاب نیز، آن جهانی و غیبی است. در مقابل؛ تمدن امری این جهانی، عینی، عملی و معطوف به نیازهای آنی و زمانی بشر در همین دنیا می‌باشد، و بر پایه این نگاه هیچ نسبتی میان دین و تمدن وجود ندارد. در برخی نگاه‌ها حتی نقش تخریبی نسبت به تمدن را نیز مطرح کرده‌اند. 🔸در مقابل بسیاری از دین‌پژوهان به نقش و قدرت دین قبل از دوران مدرنیته و به کارکرد عینی و ملموس آن در زندگی سیاسی و اجتماعی اعتراف کرده به گونه‌ای که همین ادیان، گستره‌های تمدنی بزرگی را نیز خلق کرده‌اند که تمدن اسلامی را می‌توان از مهم‌ترین آنها دانست، تمدنی که هرچند هم زمان با ظهور عصر مدرنیته و محوریت یافتن خروج دین از عرصه سیاست و اجتماع رو به افول نهاد، اما در همین دوران سرخوردگی نیز‌ جهان اسلام شاهد ظهور و شکل‌گیری جریان‌هایی بود که درجهت احیای مجدد تمدن اسلامی و تقابل با تمدن غرب گام بر‌می‌داشتند، جریاناتی با عناوینی هم چون احیاگران دینی، روشنفکران دینی، اصلاح‌طلبان، بیدار‌گران اقالیم قبله، تمدن‌گرایان و… که هرکدام در عرصه اجتماع و تمدن‌سازی، دارای رویکرد معرفت دینی متفاوتی بودند و از همین رو‌ راهبرد‌های متفاوتی را نیز در نسبت میان دین و احیای مجدد آن در عرصه تمدن سازی ارائه کرده‌اند. 🔸از جمله آنها، تا‌کید بر میراث گذشته، احیای اصول و سنت اسلامی و بازگشت به تمدن اسلامی به سبک گذشته و در عین حال عده‌ای با قبول شاخصه‌های تمدن مدرن و بازخوانی گذشته تاریخی بر اساس شاخص‌های مدرن اصلاح عقاید و سنت‌ها بر پایه ارزش‌های مدرنیته به دنبال تحقق مدرنیته اسلامی می‌باشند. 🔸در نقطه مقابل این دو نگاه، منظر دیگر جریان فکری و اجتماعی برآمده از درون متفکران انقلاب اسلامی است. که به دنبال نگاه تمدنی و همه‌جانبه به دین و تبیین و تأسیس الگوهاى پیشرفت در چارچوب فرهنگ اسلامی و آموزه‌هاى و حیانى است؛ در این منظر، تشکیل حکومت و دولت اسلامی، مقدمه‌ای برای تشکیل تمدن اسلامی است؛ و تمدن نوین اسلامی، نقشی محوری و جایگاهی برجسته می‌یابد. متفکرانی در انقلاب اسلامی ایران معطوف به ظرفیتشان به دنبال تولید معرفت دینی‌ با سویه‌گیری ساخت تمدن نوین اسلامی دارند. ادامه دارد ... http://yon.ir/jOi7e ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦ @TamadonEN
▫️حجت الاسلام شیخ احمد رهدار : صورت عالی فقه حداکثری،فقه تمدنی است نه فقه حکومتی، به نظرم فقه حکومتی هنوز یک لایه میانی است و سنگین ترین آن فقه تمدنی است که ما درباره آن ادبیات کمی تولید کردیم ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در نشست «الزامات بیانیه گام دوم در پرتو فقه تمدن ساز» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: 🔹فقهی که می‌خواهد تمدن اسلامی را بسازد و پاسخگوی نیازهای دنیای معاصر باشد ضمن این‌که باید بر همان پایه‌های اصیل و عمیق خودش استوار شود، در عین حال باید آمادگی لازم برای پذیرش تحولات و تغییرات را داشته باشد. 🔹فقه نیاز به تقویت رویکرد تمدنی دارد و در این رویکرد باید آن را جامع نگریست و در محدوده ابواب موجود حرکت نکرد، بلکه به آفاق دیگری هم اندیشید. 🔹تئوری انقلاب اسلامی این است که ما اجتهاد اصیل جواهری پویا و علوم اسلامی اصیلِ دقیقِ مبتنی بر پایه‌های خود داریم ولی در عین حال قابل تکامل، پیشرفت، تحول و جوشش است. جمع بین این دو هم کار هر کسی نیست و شخصیت‌هایی مثل امام(ره) و شهید صدر(ره) می‌خواهد. متن کامل http://yon.ir/3qWjj ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
🔹امام خامنه ای : خدمت به مردم گفتمان اصلی دولت اسلامی است. http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=23713 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️انتشار نخستین شماره دو فصلنامه «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب» https://b2n.ir/09943 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
◽️ دورۀ "آشنایی با مطالعات تمدنی" 🔹 از چهارشنبه ۲۷شهریور تا جمعه ۲۹شهریور. 🔹 اصفهان: خیابان دکتربهشتی- مسجد لنبان- موسسه فرهنگی شهید بهشتی 🔸جهت شرکت در دوره، نام و نام خانوادگی خود را به شماره زیر پیامک کنید: 5000538080 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN