▫️شیخ احمد رهدار : نکته تمدنی در باب حکومت جهانی حضرت ولیعصر (علیه السلام)
🔹خیلی اوقات فکر می کنیم الگوی مطلوب تعامل انسانی از نگاه دینی، عدل است.در حالیکه این نیست.
🔹همه مهدوی پژوهان بر این باورند که مشی تعامل در حکومت جهانی حضرت مهدی بر پایه ایثار است و نه عدل.
🔹عدل مفهومی است که آن را استخدام می کند برای گذار از آن ظلم و جوری که قبل از وضعیت ظهور در جامعه مستولی شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️ مروری بر معیارهای دولت تراز تمدن اسلامی از منظر رهبر انقلاب
🔹رهبر انقلاب نیز تأکید دارند، ما هنوز در مرحله دولت سازی به سر می بریم و در حال گذار از دولت پیشااسلامی به دولت اسلامی هستیم.
🔹فرض مسلم این است که شناخت آرمان های انقلاب اسلامی بدون شناخت اندیشههای امام(ره) ممکن نیست.
🔹حکمت و خردگرایی و دوری از شتابزدگی و تصمیمهای نسنجیده و ناپخته یکی دیگر از شاخصهای دولت اسلامی از منظر رهبر انقلاب میباشد.
vasael.ir/0003kj
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️سومین نشست از سلسله نشست های راهبردی و تمدنی با حضور حجت الاسلام دکتر حبیب بابایی ودکتر نصرالله سجادی با موضوع " بازی های همبستگی کشورهای اسلامی (ISG) و مسئله المپیک در جهان اسلام " در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار می شود.
🔹دکتر سجادی در بازیهای المپیک ۱۹۸۸ سئول، ۱۹۹۶ آتلانتا،۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن سرپرست کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران بوده و در پنج دوره بازیهای آسیایی عهدهدار سرپرستی کاروان ورزشی ایران بودهاست و سابقه عضویت در شورای المپیک آسیا را از سال ۱۳۷۰ به مدت ۲۰ سال داشته و از سال ۱۳۷۳ مدرس المپیک سولیداریتی کمیته بینالمللی المپیک است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️ روشنفکری و تمدن نوین اسلامی ♦️
🔹تفکر روشنفکری تراز انقلاب را باید در اندیشه تعالی دید. خط اندیشه تعالی همان خط نهضتهای اسلامی و بیداری اسلامی است.
🔹روشنفکر تراز انقلاب یک نگاه به مشروطه دارد یک نگاه به صفویه دارد، یک نگاه به تاریخ اسلام و انسان ۲۵۰ ساله دارد و اگر هم به احیاگری اسلامی مصری هندی و ترکی نگاه میکند با موضع مستقل خودش نگاه می کند.
دکتر موسی نجفی ؛ مولف و استاد دانشگاه بخش اول
▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، قسمت هشتم برنامه اندیشه محور چهارسو با حضور موسی نجفی، مولف، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع محوری بررسی ماهیت روشنفکری انقلاب اسلامی با اجرای آروین فرشی نعیم منتشر شد.متن زیر گزارشی از مهمترین فرازهای این گفتوگو است؛
🔸ما دو نوع اندیشه داریم؛ یکی اندیشه ترقی است و دیگری اندیشه تعالی. اندیشه ترقی، روشنفکر و صورت مسئله خودش را دارد. این اندیشه چندین دهه قبل مشروطه رابطه با غرب، منورالفکری و تاریخ ایران را تحلیل میکند، به مشروطه و دوره پهلوی می رسد و همینطور جلو می آید.
🔸شما اگر اندیشه ترقی را نشناسید، روشنفکری ایران را هم نمی شناسید. به جای اینکه دنبال تقی زاده ها و ملکمخان ها باشید این اندیشه را ببینید؛ چرا که همه اینها در قطاری سوار هستند که لوکوموتیو اصلی آن اندیشه ترقی است.
🔸ویژگی اندیشه ترقی این است که علاوه بر تعریف خودش میخواهد جبهه مخالف را خودش توضیح دهد و تعریف کند و آن دو چیز یکی استبداد و دیگری ارتجاع است. در این اندیشه هر کسی در بعد سیاسی اینها را قبول ندارد مستبد است و هر کسی در موارد فکری اینها را قبول ندارد مرتجع است، لذا اگر کسی اصول اندیشه ترقی را نمیپذیرفت، مرتجع و عقب مانده محسوب میشد.
🔸این نقد به این ها وارد است که همان قدر که شما دوست دارید خودتان را معرفی کنید بگذارید طرف مقابل تان هم آزادانه خودش را معرفی نماید.
🔸اندیشه دوم اندیشه تعالی است و رقابت بین این دو اندیشه است و تفکر روشنفکری تراز انقلاب را باید در این اندیشه تعالی دید، نه صرفاً در نقد اندیشه ترقی. خط اندیشه تعالی همان خط نهضتهای اسلامی و بیداری اسلامی است.
رهبر انقلاب کتاب سید قطب را با تلخیص ترجمه کرده اند، اما ایشان در سیری که داشته اند بیشتر تحت تأثیر امام هستند تا سید قطب و یا لااقل این سیر را طی کردهاند. در خلأ فکری دوره تبعید امام و ممنوعیت آثار ایشان، نیروهای انقلابی برای حفظ شعله انقلاب از مصریان کمک گرفتند و کتاب های آنان را مورد توجه قرار دادند.
🔸در آستانه انقلاب آثار سیدقطب کمتر دیده شد و ابتدا بیشتر آثار شریعتی و پس از آن آثار مطهری بیشتر دیده می شد.
🔸ضرورت انتشار کتاب ترجمه رهبر انقلاب بر کتاب سید قطب را از دست اندرکاران انتشار بپرسید، اما شاید وجهش این باشد که اولاً سیر کتابها و منظومه فکری و کتابهای رهبر انقلاب به صورت مجموعه چاپ شود و دوماً این کتاب کتاب معیوبی نیست و همانطور که در مقدمه اش ذکر شده است رهبر انقلاب آن را با تلخیص و گزینش ترجمه کردهاند.
🔸روشنفکر تراز انقلاب یک نگاه به مشروطه دارد یک نگاه به صفویه دارد، یک نگاه به تاریخ اسلام و انسان ۲۵۰ ساله دارد و اگر هم به احیاگری اسلامی مصری هندی و ترکی نگاه میکند با موضع مستقل خودش نگاه می کند.
🔸شریعتی، بازرگان و امثال اینها نه روشنفکر تراز انقلاب امام اند و نه روشنفکر سکولار. اگر امام را بدون روشنفکران در نظر بگیریم باز هم حتماً و بدون شک انقلاب پیروز میشد. این ها با توده مردم ارتباط نداشتند و بیشتر با نخبگان و دانشگاهیان ارتباط بودند، حتی تأثیر آنها در حوزه ها هم اندک بود. در جامعه شیعه رابطه مردم با مرجعیت از جنس دیگری است و متفاوت است.
🔸یک وقت شما انقلاب را مارکسیستی و سوسیالیستی نگاه می کنید؛ با این نگاه بسیاری از نوشته ها انقلابی نیست، اما اگر انقلاب را هویتی ببینید نه هویت را انقلابی بحث به گونه دیگری میشود. ما یک انقلاب هویتی داریم یک هویت انقلابی، هویت انقلابی یعنی اینکه شما هر چیزی را که دارید با انقلاب بسنجید، اما انقلاب هویتی یعنی انقلاب یک وسیله ای است که شما را به هویت خودتان می رساند و وقتی به آن رسیدید دیگر آن انقلاب معنا نمی دهد و پوست می اندازد و به مرحله بعدی استحاله می شود و آن انقلابی گری به معنای شعار و اینها یک بخشی از آن انقلاب است نه همه آن.
http://yon.ir/zLEGz
ادامه دارد ...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️اربعین، ظرفیتی برای تربیت نوجوانان تمدنساز
🔹یکی از دغدغههای والدین، تربیت صحیح و اصولی فرزندانشان هست. همچنین یکی از دغدغههای مهم برای ساختن تمدن اسلامی، تربیت نسل صالح و مصلح است.
برای به وجود آمدن چنین تربیتی میبایست بسترهای لازم در خانواده، مدرسه و جامعه به وجود آید تا تربیت صحیح اتفاق بیفتد.
🔹پیادهروی اربعین یکی از بسترهای تربیت نوجوان تمدن ساز است. ظرفیتهایی که در این مراسم عظیم فراهم است به ندرت میتوان در یک مجموعه فرهنگی یا یک مدرسه و حتی در جامعه در مدتی کوتاه به وجود آورد.
🔹در این مراسم معنویت فراگیر و جمعی، وحدت و کمکرسانی به همنوعان و مسلمین، مدیریت فردی، مسئولیتپذیری جمعی، موکبداری و پخت غذا، تمرین شرایط سخت، گفتو گو با نوجوانان جهان اسلام تجریه میشود.
🔹همچنین وجود ظرفیتهای فراوان و بیشمار دیگر که در یک زمان و مکان و حول امام معصوم شکل گرفته است، میتواند موجب برنامهریزی مسئولین و فعالین فکری فرهنگی شود تا از مدتها قبل از این مراسم و در حین برگزاری مراسم به برنامهریزی و اعزام نوجوانان به این مراسم داشته باشند.
BinesheTamadoni.ir
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️ روشنفکری و تمدن نوین اسلامی ♦️
🔹من بین تجدد و مدرنیسم و مدرنیزاسیون تفکیک میکنم. مدرنیسم مربوط به غرب است و تجدد مربوط به خود ما است. سنت ما میتواند امر جدید ایجاد کند.
🔹کار روشنفکر انقلاب اسلامی نظام سازی های مختلف جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی است. روشنفکر انقلابی آمده است تا آن میراث عظیم را با شرایط جدید تطبیق دهد.
دکتر موسی نجفی ؛ مولف و استاد دانشگاه بخش دوم
▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، قسمت هشتم برنامه اندیشه محور چهارسو با حضور موسی نجفی، مولف، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع محوری بررسی ماهیت روشنفکری انقلاب اسلامی با اجرای آروین فرشی نعیم منتشر شد.متن زیر گزارشی از مهمترین فرازهای این گفتوگو است؛
🔸علامه طباطبایی را از نظر برخی ملاک های انقلابی گری مانند نفی رژیم طاغوت و شعار دادن نمی توانیم انقلابی بنامیم، اما در مرحله دوم و سوم انقلاب یعنی نظام سازی تمدن، المیزان و تفکر موجود در آن بیشترین الهام بخش انقلابیون خواهد بود چرا که انقلاب هویتی است.
🔸نباید گفت المیزان چه میزان انقلابی است؛ باید ببینیم انقلاب وقتی به مرحله هویت می رسد المیزان چه میزان کمک میکند. لذا نوشتههای شریعتی در قسمت هویت انقلابی دیده میشود، اما وقتی انقلاب هویتی شود، نوشته های شهید مطهری و علامه طباطبایی بیشتر قابل توجه است.
🔸برخی گفته اند واژه روشنفکری انقلاب با خاستگاه و معنای اصلی آن تعارض دارد. می توانیم به پیشنهاد مرحوم آل احمد بگوییم فرزانه انقلاب یا هر اسم دیگری بگذاریم. این اسم را ما برای تقریب به ذهن به کار میبریم.
🔸من بین تجدد و مدرنیسم و مدرنیزاسیون تفکیک میکنم. مدرنیسم مربوط به غرب است و تجدد مربوط به خود ما است. سنت ما میتواند امر جدید ایجاد کند، مثلاً کجا این اتفاق افتاده است؟ در عصر صفویه. تجدد از ما جدا نیست، من اسم این را تجدد ملی و تجدد ظلی گذاشتهام. تجدد ملی زیر سایه سنت است، اما تجدد ظلی زیر سایه تمدن غرب است.
🔸روشنفکری انقلاب اولاً میراث عظیم انسان ۲۵۰ ساله را می بیند، یعنی تمدن اسلامی اول و بعد نگاهی هم به تمدن شیعی دوم دارد؛ مانند عصر صفویه، و بعد هم بیداری اسلامی دو قرن اخیر را کاملاً می بیند و تحلیل می کند.
🔸کار روشنفکر انقلاب اسلامی نظام سازی های مختلف جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی است. روشنفکر انقلابی آمده است تا آن میراث عظیم را با شرایط جدید تطبیق دهد و اولاً صورت مسئله خود را داشته باشد و دوماً جوابی مطابق با اصول خود بدهد.
🔸در مباحث فکری جنگ، جنگ اندیشه است. اینکه پای مسائل دیگر مانند قوه قضاییه را باز کنند و اینکه بگویند ما تریبون نداریم و دانشگاهها دست ما نیست و دست شماست و از این قبیل حرفها به نظر من مظلومنمایی کردن است چرا که همه آنها تریبون دارند. تریبون دارند، رسانه دارند، ماهوارهها و غرب را دارند، رسانه های بسیاری که اصلاً ربطی به نظام ندارند و اتفاقاً ضد نظام هستند در خدمت آنان هستند. شبکههای اجتماعی را دارند که کنترل زیادی بر روی آن نیست.
http://yon.ir/zLEGz
ادامه دارد ...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️گفتاری از حجت الاسلام شیخ احمد رهدار در باب اربعین و ظرفیت های اربعین :چرا راهپیماییِ اربعین در حال جهانیشدن است؟
🔹معنویتهایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیهالسلام گویا یک اعتکاف سیار است.
🔹در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام میدهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنشها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است.
🔹نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به نظر میرسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقولهی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفیتر تأمل میکنیم، متوجه میشویم که نه، در اینجا نوعی نظم حاکم است که باعث میشود میلیونها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند.
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43625
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️ظرفیت های تمدنی پیاده روی اربعین♦️
🔹معنویتهایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیهالسلام گویا یک اعتکاف سیار است.
🔹در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام میدهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنشها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است.
حجت الاسلام شیخ احمد رهدار پژوهشگر و استاد دانشگاه
▫️رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از موکبداران عراقی حرکت عظیم راهپیماییِ اربعین را ظرفیت و ابزاری در جهت نیل امت اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» دانستند و فرمودند « اگر ظرفیّتهای کشورهای اسلامی -ظرفیّت عراق، ظرفیّت ایران، ظرفیّت کشورهای دیگر منطقهی غرب آسیا و شمال آفریقا- بر روی هم مجتمع بشود، اگر این ظرفیّتها به هم برسند، این دستها در هم گره بخورند، آن وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیلهی گویایی برای تحقّق این هدف باشد.»
▫️از این رو، حجتالاسلام دکتر احمد رهدار استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در گفتار زیر نگاهی داشته است به ابعاد و ظرفیتهای تمدنی پدیدهی پیادهروی اربعین.
🔸 در خصوص حرکت پرشور اربعین حسینی، سخت است که با قاطعیت بگوییم مهمترین ویژگیهای آن چیست. به نظرم باید به چیستیِ ظرفیتهای تمدنی و تاریخی این منسک بپردازیم.
🔸نکتهی اول این است که در این منسک ما به نوعی شاهد معنویتی متفاوت از جنس معنویتهای دیگر در اسلام هستیم. معنویتهایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیهالسلام گویا یک اعتکاف سیار است.
🔸بر خلاف اعتکافهای پیشینی که مثلاً به مسجد یا و مکان مقدس دیگری میرویم و چند روز آنجا خودمان را محصور میکنیم و به صورت متمرکز و ثابت به عبادت میپردازیم، این منسک اما از این ویژگی برخوردار است که عبادتش از جنس عبادت در حال حرکت است. در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام میدهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنشها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است.
🔸شاید به تعبیر دیگری بتوان گفت که جواز رفتارهای متکثر در متن این منسک باعث میشود که سالک خسته نشود و سالکان بسیاری با ذواق متکثر و با ظرفیتهای جسمی و روحی متکثر بتوانند با این منسک نسبت بگیرند. همین ویژگی به نوبهی خودش باعث میشود که هر سال جمعیتی بیش از سالهای گذشته را بهسمت خودش دعوت کند. در واقع این ویژگیِ حرکت اربعین با یک شیبی، به آن استعداد جهانی شدن میدهد و ما در همین دههی اخیر نرخ رشد و شتاب این شیب را بهوضوح دیدهایم.
🔸نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به نظر میرسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقولهی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفیتر تأمل میکنیم، متوجه میشویم که نه، در اینجا نوعی نظم حاکم است که باعث میشود میلیونها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند.
🔸این پدیده اساساً با شاخصههای مدیریت عرفی جهانِ امروز همخوانی ندارد. مثلاً ما نمیتوانیم با این مدیریت عرفی بیست میلیون جمعیت از اقوام مختلف از کشورهای مختلف را با زبانها و با خُلق و خو و فرهنگهای مختلف را در یک زمان و مکان محدود و مشخصی جمع کنیم و در عین حال کمترین ناهنجاری و تنش مذهبی و خشونت را شاهد نباشیم.
🔸همهی سالکان این طریق گویی در قراردادی نانوشته متعهد شدهاند به یک اصولی از جنس اصول معنوی. انگار همه در محضر امام حسین علیهالسّلام هستند. انگار همه در این دایرهی مغناطیسی امام معصوم، حلیم و باگذشت و بااخلاق شدهاند و این را همه بهوضوح حس کردهاند.
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43625
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️ظرفیت راهپیمائی اربعین ؛ در مسیر تمدن نوین اسلامی
🔹 پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در اطلاعنگاشت «در مسیر تمدن نوین اسلامی» مروری بر مهمترین توصیههای حضرت آیتالله خامنهای درباره راهپیایی اربعین داشته است.
نسخه چاپ
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43693
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️شماره ٣٧٧ ام هفته نامه ۹دی؛ شنبه روی دكه های مطبوعات
💫 رهبر انقلاب در ديدار با نخبگان جوان:
🔹مشکل داریم اما امیدواریم.
🔹نخبگان و اساتيد نگذارند اميد به وجودآمده براي پيشرفت كشور دچار اختلال شود.
🔹اربعين حسيني؛ دروازه تمدن جهاني اسلام
▫️پرونده ويژه ٩دي درباره آيين باشكوه پياده روي اربعين با آثاري از:
دكتر موسي نجفي، عبدالله شهبازي، حجت الاسلام احمد رهدار، دكتر مهدي جمشيدي، محمد ايماني
♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️
با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید:
jaaar.com/kiosk/source/543
jar.app.link/9_day
هفته نامه ۹ دی 👇
@noheday
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️گفتاری از حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری با عنوان " زیارت اربعیت ؛ محور امت سازی "
🔹«امتسازی» در تقسیم کلان آن به دو گونه است که هر کدام الزامات و امکانات خود را میطلبد. یکی امتسازی در جبههی باطل است که بر محور حیات دنیاست. متقابلاً یک تمدن دیگری هم داریم؛ تمدن الهی که بر مبنای اقدامات انبیاء است.
🔹️ کما این که برج ایفل نماد تمدن مادی است و دور آن طوافی صورت میگیرد، کربلا نماد تمدن ماست و حول آن طواف صورت میگیرد و این تمایل قلوب به کربلاست که امتساز است. زیارت سیدالشهدا علیهالسّلام کثرتهایی را که شیطان برپا میکند، به هم میزند و به جای آن یک تمدن درست میکند.
🔹️ عاشورا هزینهای است که نبیّ اکرم صلواتاللهعلیهوآله برای امتسازی و شفاعت و عبوردادن امتش از فتنهی جبههی کفر و نفاق دادهاند. زیارت و بُکاء و عزاداری بر اباعبدالله علیهالسّلام محور اتصال امت به عاشورا است.
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43733
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️حجتالاسلام احمد عابدی در تبیین هندسه مفهومی عاشورا، اربعین و تمدن اسلامی در یادداشتی، مطرح کرد:
🔹در منظومه فکری شیعه، عاشورا نقطه ظهور حقیقت در عالم و جزو اعظم عبادات الهی است که دارای سطوح، شئون و لایههای مختلف است، هرکسی به اندازه ظرفیتش به آن ورود پیدا میکند و از فیوضات آن بهرهمند میگردد.
🔹زیارت میلیونی اربعین عامل تراکم قدرت مومنین در موضوع واحد، جبهه واحد و جهت واحد شده است. این قدرت متراکم، مفاهیم و موضوعات عاشورا را (عزت و کرامت، ظلم ستیزی، یکتا پرستی) با موحدین، مستضعفین، آزاد اندیشان و مسیحیت ناب جهان به اشتراک میگذارد.
🔹قدرت معنایی و الهی تعبیه شده در مفاهیم و موضوعات عاشورایی وقتی در قدرت متراکم انسانهای علاقهمند به امام و مومن به اهداف او ضرب میشود تمامی حیات اجتماعی بشر را تحت پوشش قرار میدهد و تا تاسیس یک تمدن نوین اسلامی پیش میبرد.
متن کامل
http://meftaah.com/news/1813353
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️انتشارکتاب «درس گفتار تمدن نوین اسلامی»
🔹کتاب «درس گفتار تمدن نوین اسلامی» متن پیاده شده و ویراسته اولین دوره تربیت مدرس تمدن نوین اسلامی با تدریس فرزاد جهان بین است که به تازگی منتشر شده است.
🔹کتاب درس گفتار تمدن نوین اسلامی در هشت فصل و دوضمیمه، سازمان یافته است.معناشناسی تمدن و فرهنگ، تمدن اسلامی، تمدن نوین اسلامی،مناسبات فرهنگ و تمدن، تحلیل وصف نوین، تبیین تفصیلی مراحل ۵ گانه تحقق تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی؛ پروسه یا پروژه، مقایسه ۴ کشور مدعی تمدن سازی در جهان اسلام و مقایسه ایران و آمریکا بر اساس مولفه های تمدنی از جمله بخش های این کتاب است.
https://b2n.ir/62513
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️متن سخنرانی حجت الاسلام دکترحمید پارسانیا به عنوان "عقلانیت، تمدنسازی و نظام انقلابی "
🔹نشست «تحلیل نظریه انقلابی در بیانیه گام دوم» چندی پیش در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد و در آن حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا، دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران با موضوع «عقلانیت، تمدنسازی و نظام انقلابی» به ارائه بحث پرداخت. در این فایل صحبتهای این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را میخوانیم.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️اثر جدید " مهدی نصیری " با عنوان «عصر حیرت» به زودی منتشر می شود.
🔹ادعای اساسی این کتاب آن است که غیبت امام معصوم به ویژه وقتی که با تمدن فراگیر و مسیطر جدید همراه می شود، مانع تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز دین است و حتی در صورت استقرار یک حکومت دینی با محوریت ولایت فقیه، امکان تحقق چنان تمدنی در حد مطلوب و قابل قبول وجود ندارد و تنها نسبت محدودی از آن مقدور و میسور است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️تحقق تمدن نوین اسلامی♦️
🔹هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر میکنیم و من قبل از انقلاب هم به آن فکر میکردم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالان عرصه علم دینی است.
🔹 اما اختلاف ما این است که شما آن را بسیار نزدیک و بلکه محصَّل میدانید ولی من آن را بسیار دور میبینم.
دکتر رضا داوری اردکانی بخش اول
▫️به گزارش خبرنگار وسائل، در روزهای پایانی اسفند 96 جمعی از پژوهشگران جوان حوزوی و دانشگاهی که در زمینه نسبت علم و دین و مساله علمدینی فعالیت میکردند در نشستی برای هماندیشی گرد هم آمدند. تمامی این جوانان نمایندگانی بودند که از سوی اساتید صاحب ایده و نظریه در زمینه علمدینی معرفی شده بودند و در کنار آنها نیز نمایندگان موسسات پژوهشی، آموزشی و رسانهای که در موضوع علمدینی فعالیت میکردند حضور داشتند.
▫️اما دکتر داوری، نمایندهای معرفی نکرد و نامهای برای دبیرخانه هماندیشی ارسال کرد که انتشار عمومی آن باعث بروز حواشی متعددی در طول دو هفته پس از انتشار شد. حواشی نامه تا حدی بود که دو نفر از روسای قوا درباره آن موضعگیری کردند و تعداد قابل توجهی یادداشت و مصاحبه درباره آن انجام شد که دبیرخانه هماندیشی تمام این موارد را در کتابی با عنوان «بر نامه فیلسوف» در کنار هم قرار داده است.
▫️در طول یک سال و نیم گذشته از نشست سال 96، با اینکه دکتر داوری به دبیرخانه هماندیشی علمدینی محبت داشته و ارتباط جوانان این دبیرخانه را پذیرا بود، اما در اولین روز آبان 98 این فرصت پدید آمد تا جمعی از پژوهشگران علمدینی در نشستی در کنار استاد قرار گرفته و به گفتگو با فیلسوف معاصر ایرانی بنشینند.
▫️این هشتمین هماندیشی از سلسله هماندیشیهای علمدینی بود که با حضور دکتر رضا داوری اردکانی و در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این نشست ابتدا دکتر داوری درباره بحث تمدن نوین اسلامی و علوم انسانی اسلامی مباحثی را طرح کرد و سپس به سؤالات حضار پاسخ گفت که در ادامه گزارش مختصری از این نشست خواهد آمد.
▫️من از قبل از انقلاب به تمدن اسلامی فکر میکردم.
🔸دکتر داوری در ابتدای مباحث خود با اشاره به بحث تمدن اسلامی و امکان تحقق آن اظهار داشت که «هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر میکنیم و من قبل از انقلاب هم به آن فکر میکردم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالان عرصه علم دینی است. اما اختلاف ما این است که شما آن را بسیار نزدیک و بلکه محصَّل میدانید ولی من آن را بسیار دور میبینم.
🔸من هر چند قائل به علم به معنای تطابق با واقع نیستم اما انسان واقعگرایی هستم و شما در این مسیر، واقعیتها را نمیبینید؛ البته این واقعیتها برابر با جمهوری اسلامی نیست. مثلاً آیا این آموزش و پرورش، این بانک، این اقتصاد و این دزدیها و غارتها برای تمدن اسلامی و جمهوری اسلامی است؟ این مشکلات در برابر همه اهداف مقدس جمهوری اسلامی قرار دارد. این طور نیست که من قبلا از جمهوری اسلامی دفاع میکردم و اکنون نمیکنم.
▫️اگر جامعه اسلامی ساختید آنگاه علم اسلامی دارید.
🔸مسأله من از سی سالگی و بلکه زودتر وضع تفکر در ایران بوده است؛ به وضع علم و فرهنگ، نظم اداری، راسیونالیته (که وبر به آن پرداخته است)، مدیریت و مسائل جامعه فکر کنید و بسنجید که در چه وضعی است! اگر جامعه اسلامی ساختید آنگاه علم اسلامی دارید و این مساله نمیتواند بر عکس باشد.
🔸با فارابی، ابن سینا و ملاصدرا نمیتوانید مسائل این زمان که همگی مسائل غربی است را حل کنید. الان همه چیز غربی و متجدد است و باید این دید چگونه میتوان با آن مواجهه کرد. از بانک، فضای مجازی، مدرسه، دانشگاه مدرن و پست مدرن و .... نمیتوانیم صرف نظر کنیم و آنها را میپذیریم. اما آیا مثلاً فضای مجازی را ما استفاده میکنیم یا اینکه او از ما استفاده میکند؟ ما دلمان خوش است که این وسیلهای است که ما آن را در راه مقصودمان به کار میبریم در حالی که تکنیک و قانون آن دارد دنیا را اداره میکند. امروز تکنیک و قانون تکنیک، همه دنیا را اداره میکند.
▫️جهان جدید، جهان سکولار است.
🔸عالم جدید پوششی است بر دین و نمیخواهد شما به حقیقت دین برسید؛ جهان جدید جهان سکولار است و این، جهان نمود خدایی بشر و قدرت بشر است. این ادعای أنا الحقی از ابتدای قرن 15 سابقه دارد. شما میگویید با سکولاریسم مخالفید و در استدلالهای آن خدشه کردهاید، اما باید توجه کنید که سکولاریسم یک وجود است و قانون جهان امروز، سکولاریسم است پس این مخالفت یک بحث منطقی نیست!».
vasael.ir/0003vC
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN