▫️لینک فایل تصویری " مستند غرب ؛ آیا تمدن غرب رو به پایان است یا خیر ؟ "
🔹مستند درباره غرب به روایت پایان تاریخ مغرب زمین با استناد به شواهد و رویدادهای سیاسی و اجتماعی میپردازد.
🔹تمدن مغرب زمین از دیرباز مورد توجه تاریخ نویسان، فلاسفه، جامعه شناسان، مردم شناسان و محققان رشته های مختلف دانش قرار داشته و دارد؛ اینکه غرب چگونه از حضیض تمدنی و مادی به اوج پیشرفتهای مادی دست یافت و چگونه استیلای خود را بر جوامع دیگر قوت بخشید.
🔹در این بین نظریه پایان تاریخ غرب هم از سوی گروهی از جامعه شناسان مطرح شده؛ تاریخی که می رود خودش را به پایان نزدیک سازد و درصدد نابودی خویش برآید.
https://www.aparat.com/v/FRzr3
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️توصیه هایی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحول علوم انسانی اسلامی با توجه به بیانیه گام دوم و فقه نظام در کلام رهبر معظم انقلاب :
🔹دانش ، وسیله عزت و قدرت یک کشور است.
🔹هنوز از قله های دانش دنیا بسیار عقبیم ، باید به قله ها دست یابیم.
🔹با شتاب پیش می رویم ولی این شتاب باید سالها با شدت بالا ادامه یابد تا آن عقب ماندگی جبران شود.
🔹این راه را با احساس مسولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش بگیرید.
🔹به سوء استفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی کنم .
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️حضرت زهرا (س) الگوی تمدنی♦️
🔹شخصیتی مثل حضرت زهرا(س)، نه فقط الگو برای زنان یا زنان در زمان و مکان خاص، که الگو برای انسان به معنای عام است.
🔹الگوبرداری از ابعاد مختلف زندگی فاطمه زهرا(س) برای همه ادوار و همه افراد اعم از زن و مرد کاربردی و موثر است، از اخلاق نیک، حیا و حجاب ظاهری و باطنی گرفته تا دفاع تمام قد از ولایت.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست بخش نخست
▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ همه جوامع برای خود الگویی دارند، این الگو می تواند از اسطورههایی خیالی باشد که در داستانهای هر قوم و ملیتی به مثابه قهرمانی درستکار جلوه کرده و یا می تواند حقیقتا شخصیتی باشد که با اقدامات خود در تاریخ ماندگار شده است. اما خدای متعال برای ما مسلمانان به ویژه شیعیان الگوهای چهاردهگانه ای قرار داده که با الهام از آنها می توانیم مسیر سعادت را بی خطر طی کنیم.
▫️حضرت زهرای مرضیه(س) به عنوان امالائمه(ع) یکی از بهترین این الگوهای چهاردهگانه هستند که در آستانه سالروز شهادت ایشان با آیتالله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره وجوه الگوبخش سبک زندگی و سیره آن حضرت(ع) گفتگویی صورت گرفته است که مشروح آن تقدیم حضورتان میشود:
▪️با توجه به اینکه در ایام شهادت حضرت زهرا(س) قرار گرفته ایم، به نظرتان در روزگار کنونی چگونه می توانیم به بهترین شکل از سیره حضرت(ع) الگوبرداری و در سبک زندگی خود از روش و منش آن بانوی بزرگوار استفاده کنیم؟
🔸بارها گفته شده است که شخصیتی مثل حضرت زهرا(س)، نه فقط الگو برای زنان یا زنان در زمان و مکان خاص، که الگو برای انسان به معنای عام است. این ادعا نیست و کسی که بی طرف هم باشد، اگر روش و منش و افکار حضرت فاطمه(س) را دنبال کند به این نتیجه می رسد.
🔸نکته دیگر اینکه گاهی برخی شخصیت ها ممکن است شخصیتی جهانی یا جاودان داشته باشند اما جامع نیستند یعنی در بُعد خاصی به عنوان الگو شناخته می شوند، ممکن است زن یا مردی دانشمندی برجسته یا خدمتگزار و مصلح اجتماعی باشد اما الزاما در خانه موفق نباشد.
🔸در مورد حضرت زهرا(س) وقتی هر نوع تعصب را کنار می گذاریم به این نتیجه می رسیم که ایشان الگویی جامع برای ما است در نتیجه با آن خصوصیات قبلی، می توان گفت که آن حضرت(س) شخصیتی کامل برای همه شئون مورد نیاز انسان ها، جهانی و جاودان است.
🔸با توجه به این مساله الگوبرداری از ابعاد مختلف زندگی فاطمه زهرا(س) برای همه ادوار و همه افراد اعم از زن و مرد کاربردی و موثر است، از اخلاق نیک، حیا و حجاب ظاهری و باطنی گرفته تا دفاع تمام قد از ولایت. بنابراین، در روزگار کنونی که تا این اندازه معنویت در زندگی بشر کمرنگ شده است، تاسی به شخصیتی چون فاطمه زهرا(س) می تواند تاثیری شگرف بر سبک زندگی های ما داشته باشد.
▪️پاسخ به کسانی که می گویند حضرت زهرا(س) معصوم و دختر پیامبر(ص) است و الگوبرداری از ایشان ممکن نیست، چیست؟
🔸قبل از پاسخ به این پرسش مقدمه ای را بیان می کنم، انسان گاهی وقت ها آن روحیه فرافکنی اش غالب می شود که چنین تعابیری را به کار می برد. در واقع برای اینکه وجدان خود را راضی کند فرافکنی می کند، مثلا به یک دانشمند می گوییم فلان دانشمند را نگاه کن اما آن دانش اموز می آید به تعبیر من «تهمت نبوغ» می زند و می گوید: او نابغه بود! بعدها که زندگی آن معلم را مطالعه می کنیم می بینیم که اتفاقا نابغه هم نبوده فقط تلاش کرده است.
🔸بنابراین ما نمی گوییم همه انسان ها از توفیق مساوی برخوردار هستند، البته این جای بحث کلامی دارد اما مسیر رشد برای هیچ انسانی بسته نیست، به این معنا که انسان می تواند آن شخصیت ها را اسوه قرار دهد و در مسیر آنها قدم بردارد.
ادامه دارد ...
http://meftaah.com/?p=15061
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️حضرت زهرا(س)الگوی تمدنی♦️
🔹سیره حضرت فاطمه(س) در مقام دفاع از ولایت در واقع یک تمدن را شکل داد؛ به بیان دیگر، ایشان در دفاع از ولایت و امامت، اول مدافع ولایت است، آن هم با ادراک به موقع، اظهار به موقع و اقدام به موقع.
🔹حضرت(س) از مشکات وحی سیراب می شود و با شخصیت ذاتی خود نیز زمینه استفاده از مشکات وحی را فراهم می کند و موفق می شود که چنین فرزندانی را تربیت کند.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست بخش دوم (بخش آخر)
▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ همه جوامع برای خود الگویی دارند، این الگو می تواند از اسطورههایی خیالی باشد که در داستانهای هر قوم و ملیتی به مثابه قهرمانی درستکار جلوه کرده و یا می تواند حقیقتا شخصیتی باشد که با اقدامات خود در تاریخ ماندگار شده است. اما خدای متعال برای ما مسلمانان به ویژه شیعیان الگوهای چهاردهگانه ای قرار داده که با الهام از آنها می توانیم مسیر سعادت را بی خطر طی کنیم.
▫️حضرت زهرای مرضیه(س) به عنوان امالائمه(ع) یکی از بهترین این الگوهای چهاردهگانه هستند که در آستانه سالروز شهادت ایشان با آیتالله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره وجوه الگوبخش سبک زندگی و سیره آن حضرت(ع) گفتگویی صورت گرفته است که مشروح آن تقدیم حضورتان میشود:
▪️اندکی به ابعاد دیگری از وجود شخصیت حضرت زهرا(س) بپردازیم، مهمترین تاثیر تمدنی فاطمه زهرا(س) در تاریخ اسلام چیست؟
🔸ولایت پذیری و دفاع از ولایت یکی از اصلی ترین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) و در واقع درس و الگویی مهم برای همه ما است. این سیره حضرت فاطمه(س) در مقام دفاع از ولایت در واقع یک تمدن را شکل داد؛ به بیان دیگر، ایشان در دفاع از ولایت و امامت، اول مدافع ولایت است، آن هم با ادراک به موقع، اظهار به موقع و اقدام به موقع.
🔸 ادراک یعنی قضیه را به موقع درک می کند و در خطبه فدکیه به موقع اظهار و در دفاع از امیرالمومنین علی(ع) به موقع اقدام می کند از این جهت در این عرصه نیز ایستاده بر قله است.
🔸در تربیت فرزند نیز ایشان چنین هستند، زندگی ایشان زندگی ۴۰ ساله نبود، سن حضرت زهرا(س) را ۴۰ سال گفته اند و برخی کمی بیشتر اما در همین عمر کوتاه، چهار یا پنج فرزند را به جز محسن، تربیت می کنند که هر کدام اسوه بشری محسوب می شوند.
🔸درست است که حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیتی فوقالعاده است اما هرگز الگو بودن خود را از دست نمی دهد، زنان ما نباید بگویند که حضرت زهرا(س) این چنین بود و ما نمی توانیم این گونه باشیم بلکه باید در این مسیر قدم برداشت، حضرت(س) از مشکات وحی سیراب می شود و با شخصیت ذاتی خود نیز زمینه استفاده از مشکات وحی را فراهم می کند و موفق می شود که چنین فرزندانی را تربیت کند.
▪️سخن پایانی … دهه فاطمیه چه رهاوردی برای جامعه دارد؟
🔸مردم ایران با توجه به علاقه ای که به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارند، باید باور کنند که شخصیت هایی چون حضرت زهرا(س) هرگز مشمول مرور زمان نمی شوند و همیشه حالت الگو دارند.
🔸این بسیار زیبا است که بانوان جامعه ما زندگی خود را با تاسی به شخصیت فاطمه زهرا(س) بر پایه اخلاق نیکو، عبادت، حجاب و نجابت قرار دهند. این کار سختی نیست. مهم آن است که به چه چیزی عادت کنیم. گاهی عادت نکرده ایم و تلاشی هم برایش نمی کنیم و می گوییم نمی شود. در حالی که چنین نیست.
http://meftaah.com/?p=15061
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️صوت پنجمین کرسی آزاداندیشی متا در گام دوم با موضوع " الگوی مواجهه با علم و تمدن غرب " با ارائه حجت الاسلام سید محمد حسین متولی امامی
🔹با حضور اساتید محترم استاداصغر طاهرزاده و دکتر محمدعلی رجبی دوانی
🔹اصفهان. خ نشاط. خانۀ مشروطیت
🔹جمعه ۱ آذرماه ۹۸ - ساعت ۹ صبح
🔸صوت اول : ارائه حجت الاسلام متولی امامی و نقد دکتر محمد رجبی دوانی
🔸صوت دوم : ارائه حجت الاسلام متولی امامی و نقد استاد اصغر طاهرزاده
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️صوت پنجمین کرسی آزاداندیشی متا در گام دوم با موضوع " الگوی مواجهه با علم و تمدن غرب " با ارائه حجت الاسلام سید محمد حسین متولی امامی
🔹با حضور اساتید محترم استاداصغر طاهرزاده و دکتر محمدعلی رجبی دوانی
🔹اصفهان. خ نشاط. خانۀ مشروطیت
🔹جمعه ۱ آذرماه ۹۸ - ساعت ۹ صبح
🔸صوت اول : ارائه حجت الاسلام متولی امامی و نقد دکتر محمد رجبی دوانی
🔸صوت دوم : ارائه حجت الاسلام متولی امامی و نقد استاد اصغر طاهرزاده
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️کرسی ترویجی " نقش زنان در بیانیه گام دوم و تمدن سازی از بعد اخلاق و معنویت " با ارائه دکتر هادی حسین خانی
🔹چهارشنبه ؛ ۱۶ بهمن ماه ۹۸ ؛ ۱۰-۱۲ صبح
🔹موسسه آموزشی و پژوهشی امام؛طبقه پنجم؛سالن اندیشه
🔸در ادامه چکیده مقاله در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️برگزاری سمینار تخصصی " شهید امت انسان تراز تمدنی " در دو بخش با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه
🔹بخش اول از سمینار تمدنی شهید امت ۱۷ ام بهمن روز پنج شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲.۳۰ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات، با دو پنل عرفانی و فقهی برگزار می شود.
▫️نشست اول : نشست عرفان تمدنی (مسئله معنویت و شهادت) با ارائه حجه الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدان پناه با موضوع " شهادت و امتداد اجتماعی آن "
🔶 حجه الاسلام و المسلمین استاد علی امینی نژاد با موضوع " تاثیر جهاد اصغر در جهاد اکبر "
🔸دبیر علمی : حجه الاسلام و المسلمین عباس حیدری پور
▫️نشست دوم فقه تمدنی (مسئله ترور.انتقام و اقتدار) با ارائه حجه الاسلام و المسلمین استاد رضا اسلامی با موضوع: " عفو و انتقام در روابط بین الملل"
🔸دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی شجریان
🔹زمان : پنج شنبه 1398/11/17 ساعت 10 الی 12:30
🔹مکان: قم - ابتدیا خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی عج
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️کتاب "عیار تمدنی جمهوری اسلامی" (در حجم ۷۶۰ صفحه) که کار نفسگیر گروهی از تمدنپژوهان است از سوی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شد.
🔹این کتاب که طراحی و اجرای آن از سال ۱۳۹۴ شروع شد، در یک فرآیند نوآورانه و به شکل گروهی به ثمر نشسته و ایدهها و پرسشهای جدیدی را در تجربه تمدنیِ اسلام در نظام جمهوری اسلامی عرضه نموده است.
🔹در این کتاب، موضوعات برگزیده از تجربه تمدنی جمهوری اسلامی، از سه نقطه عزیمت نظریات پشتیبان، اسناد بالادستی، و تجربه عینی جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و نقطهها قوت و ضعف تمدنیِ ایران در گذشته چهلسالهاش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
🔹شایان ذکر است که خلاصه ۲۶۰ صفحهای از همین کتاب نیز با عنوان "کارنامه تمدنی جمهوری اسلامی" تا چندروز آینده منتشر خواهد شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️عدالت در تمدن سازی از منظر امام♦️
🔹در نگرش امام عدالت خصلت و ویژگی قوانین سیاسی و اجتماعی و نیز ویژگی گروهها و نهادهای اجتماعی و سیاسی و مهمتر از آن، خصلت و ویژگی جامعه انسانی است.
🔹به صورت کلی عدالت در نگاه معمار کبیر انقلاب در سه بعد فردی اجتماعی و الهی مورد توجه قرار گرفته است.
حجت الاسلام محمود کارگر بخش سوم
▫️به گزارش خبرنگار وسائل، عدالت یکی از مولفههای جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر امام خمینی(ره)مهم در نگاه رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان این مولفه را در بیانیه گام دوم هم به صورت مشهود مورد تاکید قرار داده اند.
▫️در این راستا مصاحبهای با حجت الاسلام محمود کارگر، دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم و فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه باقرالعلوم(ع)،(گرایش اندیشه سیاسی اسلام)، انجام دادهایم که بخش نخست آن تحت عنوان «جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر رهبر معظم انقلاب» تقدیم خوانندگان شد و مصاحبه دوم با عنوان «جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر امام خمینی» در این نوشتار تقدیم خوانندگان می شود:
🔸مهمترین شاخصه که در چیستی تمدن اسلامی مطرح میشود و ماهیت تمدن اسلامی را در نگاه امام خمینی(ره) معرفی مینماید، عدالت است. ایشان در همه نقدهایی که به تمدن شاهی و تمدن غربی دارد، گاهی به صورت مستقیم و گاهی به صورت مصداقی از عدالت بحث مینماید.
🔸عدالت مورد نظر امام(ره)، عدالتی است که در علوم مختلف که ایشان از ابتدای تحصیل تا اواخر عمر شریفشان مطالعه کردهاند، رهبر کبیر انقلاب هم در کتابهایشان و هم در سخنرانیها و بیانات خویش مکرراً از عدالت صحبت کردهاند که اهمیت جایگاه عدالت در نهضت خمینی کبیر (ره) را نشان میدهد.
🔸بررسی مفاهیم عدالت در کلام رهبر کبیر انقلاب ما را به چیستی عدالت رهنمون میسازد. ایشان مفاهیم زیادی از عدالت برداشت نمودهاند.
🔸عدالت را بررسی مینماییم که میتوان در سه بعد فردی، اجتماعی و الهی آن را خلاصه کرد: عدالتی که در جهت حفظ اخلاق فردی در ارتباط با دیگران و به نسبت با نفس خود توسط امام(ره) مطرح گردیده است را عدالت فردی نام مینامیم، که کمال این عدالت در ائمه معصومین به عنوان عصمت و درجات پایین آن در افراد جامعه اسلامی اعم از ولی فقیه، قضات، ائمه جمعه و جماعات و مردم عادی باید باشد.
🔸معرفت بخشی امام خمینی(ره) در زمینه عدالت جهانی، از انسان شروع و تعالی، تکامل و رشد عدالت در اجتماع بشری، با انقلاب درونی افراد آغاز میشود. نگرش و توجهی که امام خمینی(ره) به مسئله قسط و عدالت در جامعه و نهادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی آن داشته بیانگر این امر است که عدالت را نه صرفا ملکه فردی، بلکه خصلت و حالتی اجتماعی میداند.
🔸در این نگرش عدالت خصلت و ویژگی قوانین سیاسی و اجتماعی و نیز ویژگی گروهها و نهادهای اجتماعی و سیاسی و مهمتر از آن، خصلت و ویژگی جامعه انسانی است. به عنوان مثال، یکی از مهمترین و شاید ویژگی اصلی حکومت جمهوری اسلامی را تحقق عدالت میداند.
🔸به صورت کلی عدالت در نگاه معمار کبیر انقلاب در سه بعد فردی اجتماعی و الهی مورد توجه قرار گرفته است. عدالت فردی در ارتباط فرد با نفس خویش و در ارتباط با دیگران در قالب اخلاق مطرح میگردد که باید از درون خود را متخلق به عدل نماید و به خود ظلم ننماید و در ارتباط با دیگران نیز حقوق آنها را بر اساس عدل و قسط رعایت نماید.
🔸عدالت اجتماعی یکی از خصلتهای مهم حکومت اسلامی است که همه نهادها و سازمانها و ... باید بر اساس آن شکل گرفته و برای عدالت برنامههای فکری و عملیاتی اجراء نمایند. عدالت الهی در کلام امام(ره) به عنوان برجستهترین صفت معبود عالم است که عدل مطلق خداوند شامل همه فضایل و جمیع کمالات جل و شانه میشود.
ادامه دارد ...
vasael.ir/00043u
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️برگزاری همایش ملی " بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی " به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (بهمراه پنل های تخصصی)
🔹 سخنران افتتاحیه :دکتر سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)
🔹 سخنران اختتامیه : دکتر سید سعید رضا عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)
🔸 ۲۴بهمن ماه ۹۸ ؛ ساعت ۹ الی ۱۷
🔸 مرکز همایش های غدیر قم(ثبت نام در همایش جهت حضور الزامی است)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🌹 تبریک و تهنیت به مناسبت سالروز ۲۲ بهمن و ۴۱ سالگی انقلاب اسلامی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️جدول برنامه همایش ملی " بیانیه گام دوم وتمدن نوین اسلامی "
🔹امروز ۵ شنبه ۲۴ بهمن ماه ۹۸ ؛ ساعت ۹ صبح
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️برگزاری کرسی علمی ترویجی " مدلی بر اسلامی سازی علوم با اقتباس از شکل گیری فلسفه اسلامی در دوران اوج تمدن اسلامی " با ارائه دکتر مهدی طاهریان
🔸ناقدان و داوران: حججاسلام والمسلمین رضا غلامی و سید حسین حسینی و دکتر عطاءالله رفیعی آتانی
🔸دبیر علمی: دکتر حسین رمضانی
🔹۲۷بهمن ماه سال جاری از ساعت ۱۴ تا ۱۶
🔹 تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قیصر، خیابان پژوهشگاه(2)، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی دکتر حسین سوزنچی در دومین هم اندیشی اصحاب علوم انسانی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با موضوع " فهم پدیده حاج قاسم سلیمانی ، از جامعه شناسی تا امت شناسی "
🔹بیست بهمن ماه ۱۳۹۸
🔹قم ، پردیسان ، دانشگاه باقرالعلوم ، طبقه سوم ، سالن جلسات حوزه ریاست
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️صوت سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با موضوع رویکرد تمدنی انقلاب در نماز جمعه قم؛ ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۸
🔹حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه در برنامه تریبون تبیین که بعد از اقامه نماز جمعه در مصلای قدس برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا و ایام پیروزی انقلاب اسلامی به بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: بیانیه گام دوم با قلمی موجز اما عمیق نوشته شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️عدالت در تمدن سازی از منظر امام♦️
🔹وجود عدالت در هر ساختاری که باشد به آن ساختار مشروعیت میبخشد و این از شاخصههای اصلی تمدن اسلامی است. بنابراین میتوان ساختارها را جابهجا کرد تا سریعتر به تمدن عادلانه رسید.
🔹تمدن عادلانه بهوسیله فاعلین تحقق تمدن در صورتی است که همه آنها از عدالت پاسداری نمایند که وجه تمایز تمدن اسلامی با تمدن غربی در متصف بودن رهبران و مسولان و مردم تمدن اسلامی به عدالت است.
حجت الاسلام محمود کارگر بخش چهارم (بخش آخر)
▫️به گزارش خبرنگار وسائل، عدالت یکی از مولفههای جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر امام خمینی(ره)مهم در نگاه رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان این مولفه را در بیانیه گام دوم هم به صورت مشهود مورد تاکید قرار داده اند.
🔸در این راستا مصاحبهای با حجت الاسلام محمود کارگر، دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم و فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه باقرالعلوم(ع)،(گرایش اندیشه سیاسی اسلام)، انجام دادهایم که بخش نخست آن تحت عنوان «جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر رهبر معظم انقلاب» تقدیم خوانندگان شد و مصاحبه دوم با عنوان «جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر امام خمینی» در این نوشتار تقدیم خوانندگان می شود :
▫️وسائل ـ از نگاه امام خمینی(ره) عدالت و تمدن سازی، چه رابطهای با یکدیگر دارند؟
🔸فرد و اجتماع دو رکن اصلی تمدن اسلامی هستند که باید متصف به عدالت باشند که بر اساس چارچوب نظری علل اربعه از منظر امام خمینی(ره) جایگاه عدالت در تمدن سازی به شرح ذیل میباشد:
🔸علت مادی: برای نیل به سعادت در مکتب امام راحل(ره) هم عوامل مادی و هم عوامل معنوی و روحانی دخیل هستند که هر کدام از آنها اگر عادلانه باشند زمینه تمدن را فراهم میآورند. بنابراین یکجانبه نگری در این دو عامل صحیح نیست، زیرا باعث ظلم خواهد شد.
🔸چپاولگری و دزدی از منابع و منافع ملیتها در امور مادی صرف نتیجه تمدن غربی محسوب میشود که زیر سایه توسعه صورت پذیرفته است در حالی که تمدن اسلامی دنبال ریشهکن کردن فقر و رسیدن امکانات مادی در همه مظاهر اسلامی و ایجاد تمدن عادلانه با توزیع ثروت و دادن حق به حقدار است.
🔸علت صوری: از نظر امام خمینی(ره) کیفیت حکومت عادلانه مهم است نه شکل و ساختار صوری آن؛ زیرا کیفیت حکومت در بعد عدالت، فرد و جامعه را به سمت سعادت سوق میدهد. وجود عدالت در هر ساختاری که باشد به آن ساختار مشروعیت میبخشد و این از شاخصههای اصلی تمدن اسلامی است. بنابراین میتوان ساختارها را جابهجا کرد تا سریعتر به تمدن عادلانه رسید.
🔸علت فاعلی: قیام به عدالت در حکومت اسلامی ضروری است زیرا اگر رهبران و پاسداران اسلام بخواهند حکومت را به تمدن جهانی مبدل گردانند باید به سمت نظام عادلانه حرکت کنند. تمدن عادلانه بهوسیله فاعلین تحقق تمدن در صورتی است که همه آنها از عدالت پاسداری نمایند که وجه تمایز تمدن اسلامی با تمدن غربی در متصف بودن رهبران و مسولان و مردم تمدن اسلامی به عدالت است.
🔸علت غایی: از منظر امام(ره) عدالت چیزی است که همه آحاد ملت را با هر دینی که باشند نسبت به تمدنسازی دینی متحد و باعث همبستگی میشود. اگر ملتها متوجه عدالت بشوند و مطالبه کننده عدالت باشند به سمت تمدن رسول الله پیش میروند.
🔸این تمدن است که مخالف با تمدن غربی است زیرا عدالت را بر مبانی اسلام معرفی میکند نه بر مبنای ملیت، رنگ، نژاد و ... . بنابراین هدف از تمدن اسلامی، رساندن افراد و جامعه تمدنی با محوریت عدل برای زندگی در جهانی عادلانه است که زیر سایه عدل الهی صورت میگیرد.
vasael.ir/00043u
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN