eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
297 دنبال‌کننده
650 عکس
9 ویدیو
72 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در نشست «الزامات بیانیه گام دوم در پرتو فقه تمدن ساز» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: 🔹فقهی که می‌خواهد تمدن اسلامی را بسازد و پاسخگوی نیازهای دنیای معاصر باشد ضمن این‌که باید بر همان پایه‌های اصیل و عمیق خودش استوار شود، در عین حال باید آمادگی لازم برای پذیرش تحولات و تغییرات را داشته باشد. 🔹فقه نیاز به تقویت رویکرد تمدنی دارد و در این رویکرد باید آن را جامع نگریست و در محدوده ابواب موجود حرکت نکرد، بلکه به آفاق دیگری هم اندیشید. 🔹تئوری انقلاب اسلامی این است که ما اجتهاد اصیل جواهری پویا و علوم اسلامی اصیلِ دقیقِ مبتنی بر پایه‌های خود داریم ولی در عین حال قابل تکامل، پیشرفت، تحول و جوشش است. جمع بین این دو هم کار هر کسی نیست و شخصیت‌هایی مثل امام(ره) و شهید صدر(ره) می‌خواهد. متن کامل http://yon.ir/3qWjj ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
🔹امام خامنه ای : خدمت به مردم گفتمان اصلی دولت اسلامی است. http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=23713 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️انتشار نخستین شماره دو فصلنامه «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب» https://b2n.ir/09943 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
◽️ دورۀ "آشنایی با مطالعات تمدنی" 🔹 از چهارشنبه ۲۷شهریور تا جمعه ۲۹شهریور. 🔹 اصفهان: خیابان دکتربهشتی- مسجد لنبان- موسسه فرهنگی شهید بهشتی 🔸جهت شرکت در دوره، نام و نام خانوادگی خود را به شماره زیر پیامک کنید: 5000538080 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️حجت‌الاسلام ‌محسن الویری، عضو هیأت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در برنامه تلویزیونی «درس‌گفتار»، عنوان کرد: 🔹در یک نگاه تاریخی می‌توان دریافت که قرآن در زیست اجتماعی و تمدنی مسلمانان نقش و اثر ویژه‌ای داشته است. 🔹تأثیر قرآن بر جهت‌گیری‌های کلان تمدن اسلامی انکارناپذیر است. در هر برش مکانی و زمانی از زیست تاریخی مسلمانان که بنگریم ردپایی از این اثرگذاری دیده می‌شود. 🔹تأثیرگذاری قرآن بر اجزای تمدن اسلامی را از ۴ جنبه مختلف می‌توان بررسی کرد: تأثیر قرآن بر دانش و ایجاد شاخه‌های علمی جدید، تأثیر قرآن بر هنر، تأثیر قرآن بر بافت فضاهای شهری و در نهایت تأثیر قرآن بر زیست اجتماعی مسلمانان. http://yon.ir/FZ6Ak ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️تاثیر قرآن در تاریخ تمدن اسلامی♦️ 🔹تأثیر قرآن بر جهت‌گیری‌های کلان تمدن اسلامی انکارناپذیر است. در هر برش مکانی و زمانی از زیست تاریخی مسلمانان که بنگریم ردپایی از این اثرگذاری دیده می‌شود. 🔹تأثیر قرآن بر اجزای تمدن اسلامی را از ۴ جنبه مختلف می‌توان بررسی کرد: تأثیر قرآن بر دانش و ایجاد شاخه‌های علمی جدید، تأثیر قرآن بر هنر، تأثیر قرآن بر بافت فضاهای شهری و در نهایت تأثیر قرآن بر زیست اجتماعی مسلمانان. حجت الاسلام محسن الویری قسمت اول به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح ▫️برنامه تلویزیونی «درس‌گفتار» شبکه چهار به بررسی موضوع «تاریخ در قرآن» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن الویری عضو هیأت‌علمی و مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع) پرداخت. در این سلسله جلسات، سردبیر نشریه علمی پژوهشی تاریخ اسلام، پیوندها و ارتباطات میان دانش تاریخ و قرآن مورد واکاوی و بررسی قرار می‌دهد. ▫️قرآن کتاب هدایت و یا کتاب تاریخ؟ 🔸در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام الویری پیوند تاریخ و قرآن را به ۲ نحو بسیار کلی مورد بررسی قرار داد و گفت: در یک مواجهه که آن را مواجهه در قلمرو بیرونی می‌نامیم، صرف‌نظر از مضمون آیات، پیوندهای قرآن با تاریخ مورد مداقه قرار می‌گیرد. در این صورت خواهیم دید که با ۲ حوزه متفاوت روبرو می‌شویم. 🔸وی افزود: حوزه اول، حوزه‌ای است که در آن قرآن و سرگذشت آن به‌ مثابه یک سند تاریخی مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرد. حوزه دوم، حوزه‌ای است که جایگاه و تأثیر قرآن بر تمدن اسلامی را مورد تحقیق و تتبع قرار می‌دهد. 🔸مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع) بیان داشت: اما در مواجهه‌ای دیگر، که آن را مواجهه در قلمرو درونی می‌نامیم، مضامین قرآن و آیات آن مورد توجه قرار می‌گیرد. در اینجا پرسش از نحوه ارتباط آیات قرآن با موضوعات تاریخی مطرح است و با ۲ حوزه مجزا روبرو هستیم: حوزه اول بهره‌گیری از دانش تاریخ، برای فهم بهتر قرآن و تفسیر آیات آن است و حوزه دوم بررسی محتوای تاریخی آیات قرآن است. 🔸قرآن و سرگذشت آن به‌ منزله یک سند تاریخی وی با تأکید بر اینکه در این ساحت، قرآن فارغ از محتوای آن، به‌ عنوان یک کتاب و یک سند در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: در اینجا پرسش‌هایی همچون سرگذشت قرآن چیست؟ چگونه تدوین یافت؟ چگونه نازل شد؟ کاتبان وحی چه کسانی بودند؟ مطرح می‌شود که جنبه تاریخی دارند و پاسخ آن‌ها را باید از خلال مباحث تاریخی دریافت. 🔸حجت‌الاسلام الویری ابراز داشت: بحث دیگر در این زمینه، تاریخیت قرآن است. تاریخیت قرآن دیدگاهی است که در آن قرآن نه کلامی از سوی خداوند، که یک محصول فرهنگی است که در گذر ایام شکل گرفته و معنای اصلی آن معنای تاریخی است. این دیدگاهی است که اغلب مسلمانان نسبت به آن نگاه انتقادی داشته و آن را بر نمی‌تابند. 🔸وی افزود: بحث دیگر در این ساحت، بحث سندیت قرآن یعنی اعتبار قرآن به‌ مثابه یک سند است. آیا این همان متنی است که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و مجموعه‌ای که امروزه مسلمانان سراسر جهان در برابرشان قرار دارد، همان متنی است که مسلمانان در سده‌ها و دهه‌های نخستین با آن سروکار داشتند؟ این یک بحث تاریخی است؛ یعنی به لحاظ تاریخی اثبات می‌شود که این قرآن موجود، همان متن نخستین است و تغییری در آن رخ نداده است. ▫️جایگاه و تأثیر قرآن بر تاریخ تمدن اسلامی 🔸عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) تصریح کرد: بحث دوم تأثیر قرآن بر تمدن بشری است. در اینجا نیز صرف‌نظر از مضمون قرآن، به دنبال پاسخی برای این پرسش هستیم که قرآن در گذشته تمدنی ما چه جایگاهی داشته است؟ در یک نگاه تاریخی می‌توان دریافت که قرآن در زیست اجتماعی و تمدنی مسلمانان نقش و اثر ویژه‌ای داشته است. 🔸وی ادامه داد: این بحث نیز یکسره بحث تاریخی است، یعنی برای بررسی و واکاوی نحوه این اثرگذاری نیازمند مطالعات تاریخی هستیم. تأثیر قرآن بر تمدن اسلامی را از ۲ وجه گوناگون می‌توان بررسی کرد. ادامه دارد ... http://yon.ir/FZ6Ak ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن ایران در دوره صفویه» (با تاکید بر هویت فرهنگی) نوشته محسن بهرام‌نژاد از سوی انتشارات سمت منتشر شد. 🔹«تاریخ فرهنگ و تمدن ایران در دوره صفویه» در هشت فصل تنظیم شده است. فرهنگ و بنیادهای فرهنگ ایرانی در عهد صفوی، تعلیم و تربیت در عصر صفوی، دانش‌های دینی ـ مذهبی در عصر صفوی، علوم عقلی و عملی در عصر صفوی، ادبیات فارسی و تاریخ‌نگاری در عهد صفوی، هنر در عصر صفوی، معماری در عصر صفوی و آداب و رسوم فرهنگی در عصر صفوی فصل‌های کتاب را دربرمی‌‌گیرد. 🔹نویسنده در مقدمه کتاب به این نکته اشاره می‌کند که ایران عصر صفوی از حیث آداب و رسوم فرهنگی درخور توجه است. این خاندان پس از تشکیل حکومتی با کارکردهای سیاسی و مذهبی وحدت‌گرایانه در مسیر ایجاد جامعه‌ای با هویت واحد فرهنگی تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کردند. آنان با آشتی دادن سنت‌های قدیم فرهنگی و رسوم مذهب رسمی کشور در شکل‌گیری هویت جمعی ایرانیان نقش موثری ایفا کرده‌اند ... https://b2n.ir/34580 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی ما است. ▫️راه‌پیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد. 🔸امام خامنه‌ای در دیدار موکب‌داران عراقی اربعین حسینی: 🔹مراسم اربعین را باید هرچه میتوانیم پُربارتر و معنوی‌تر برگزار کنیم. 🔹اهل فکر و فرهنگ برای عظمت این مراسم برنامه‌ریزی کنند. هدف هر مسلمان باید امروز ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد. 🔹ملتهای اسلامی ظرفیت عظیمی دارند که اگر از آن استفاده شود، امت اسلامی به اوج خواهد رسید. ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی ما است. 🔹ملت بزرگ عراق میتواند کشور خود را به اوج عزت برساند. این ظرفیتها بایستی به منصه‌ی عمل برسد. اگر ظرفیت کشورهای اسلامی مجتمع بشود، اگر ایران و عراق و دیگر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا به هم برسند و این دستها در هم گره شود، آن وقت امت اسلامی نشان خواهد داد که عزت اسلامی یعنی چه و تمدن اسلامی را به جوامع دنیا نشان خواهد داد. 🔹راه‌پیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد. پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم. ۹۸/۶/۲۷ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️تاثیر قرآن در تاریخ تمدن اسلامی♦️ 🔹توصیه و تأکیدات مکرر قرآن به فراگیری علم، تأثیری بر روی کلیت زندگی مسلمانان گذاشت که آثار آن تا پیش از مواجهه مسلمانان با دنیای مدرن و دنیای جدید به صورتی پررنگ آشکار است. 🔹با استفاده از ظرفیت موجود در گزاره‌ها و اشارات تاریخی آیات قرآن، امکان ایجاد یک منظومه جدید از دانش تاریخ و گونه‌ای متفاوت از تاریخ‌نگاری وجود داشته باشد. حجت الاسلام محسن الویری قسمت دوم (قسمت اخر) به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح ▫️برنامه تلویزیونی «درس‌گفتار» شبکه چهار به بررسی موضوع «تاریخ در قرآن» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن الویری عضو هیأت‌علمی و مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع) پرداخت. در این سلسله جلسات، سردبیر نشریه علمی پژوهشی تاریخ اسلام، پیوندها و ارتباطات میان دانش تاریخ و قرآن مورد واکاوی و بررسی قرار می‌دهد. ▫️تأثیر قرآن بر روح تمدن اسلامی 🔸حجت‌الاسلام الویری با بیان اینکه تأثیر قرآن بر جهت‌گیری‌های کلان تمدن اسلامی انکارناپذیر است، اظهار داشت: در هر برش مکانی و زمانی از زیست تاریخی مسلمانان که بنگریم ردپایی از این اثرگذاری دیده می‌شود. من‌ باب مثال توصیه و تأکیدات مکرر قرآن به فراگیری علم، تأثیری بر روی کلیت زندگی مسلمانان گذاشت که آثار آن تا پیش از مواجهه مسلمانان با دنیای مدرن و دنیای جدید به صورتی پررنگ آشکار است. ▫️تأثیر بر اجزای تمدن اسلامی 🔸وی افزود: تأثیر قرآن بر اجزای تمدن اسلامی را از ۴ جنبه مختلف می‌توان بررسی کرد: تأثیر قرآن بر دانش و ایجاد شاخه‌های علمی جدید، تأثیر قرآن بر هنر، تأثیر قرآن بر بافت فضاهای شهری و در نهایت تأثیر قرآن بر زیست اجتماعی مسلمانان. مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به بهره‌گیری از تاریخ برای فهم و تفسیر قرآن بیان داشت: طبعاً آن دسته از آیات قرآن که حاوی بحث‌های تاریخی هستند، به‌ طور مستقیم به مطالعات تاریخی پیوند خواهند خورد و از این مطالعات باید برای فهم بهتر آن‌ها بهره جست. اما در برخی موارد، آگاهی‌های تاریخی حتی در فهم آن دسته از آیات که مضمونی غیرتاریخی دارند، نیز مفید و چه‌بسا ضروری است. بحث شأن نزول آیات یکی از این موارد است. ▫️مضامین تاریخی آیات قرآن 🔸وی درباره مضامین تاریخی آیات قرآن گفت: در قرآن گزاره‌های مختلف تاریخی وجود دارد. آیات مختلفی از قرآن به تاریخ پیوند می‌خورد. آیا این گزاره‌ها و آیات می‌توانند فهم ما از تاریخ را دگرگون سازند؟ آیا با کنار یکدیگر قرار دادن این گزاره‌ها می‌توان از یک منظومه متفاوت از دانش تاریخ سخن گفت؟ 🔸حجت‌الاسلام الویری خاطرنشان کرد: اما پیش از پاسخ به این پرسش‌ها باید به یک سؤال مقدماتی مهم پاسخ داد: آیا قرآن کتاب هدایت است و یا کتاب تاریخ؟ اگر قرآن کتاب هدایت است و نه کتاب تاریخ، با چه توجیهی می‌توان به جستجوی مباحث تاریخی در قرآن پرداخت؟ هیچ تحریفی در قرآن رخ نداده است 🔸وی افزود: قطعاً نمی‌توان این مسأله را انکار کرد که قرآن کتاب هدایت است و البته قرآن را نمی‌توان کتاب تاریخ به معنای متعارف به شمار آورد، اما نمی‌توانیم انکار کنیم که موضوعات و گزاره‌های تاریخی فراوانی در قرآن به چشم می‌خورد. درباره این گزاره‌ها باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه این گزاره‌ها دارای اتقان هستند، یعنی پیش‌فرض ما درستی و صحت این گزاره‌ها است. چراکه قرآن کتاب خداست و هیچ تحریفی در آن رخ نداده است. 🔸این کارشناس قرآنی ابراز داشت: دوم اینکه گزاره‌های تاریخی قرآن سرنخ‌هایی برای دانش تاریخ به حساب می‌آیند. به‌ عنوان‌ مثال در ماجرای اصحاب کهف و یا عروج حضرت عیسی (ع) اشاراتی در قرآن وجود دارد که می‌تواند راه را برای قرائت‌های متفاوت از تاریخ بگشاید و یا حتی برای کشف پاره‌ای از مجهولات در موضوعات تاریخی سرنخ‌هایی در اختیار پژوهشگران قرار دهد. 🔸وی ادامه داد: با توجه به ۲ نکته قبل به نظر می‌رسد که با استفاده از ظرفیت موجود در گزاره‌ها و اشارات تاریخی آیات قرآن، امکان ایجاد یک منظومه جدید از دانش تاریخ و گونه‌ای متفاوت از تاریخ‌نگاری وجود داشته باشد. اما این امکان تا پیش از آنکه مورد نقد و آزمون قرار نگرفته باشد، فرضیه‌ای بیش نیست و تنها در صورت اثبات این فرضیه، می‌توان از یک گونه متفاوت تاریخ سخن گفت. مادامی‌که این کار انجام نشده است، اظهارنظرهای شتاب‌زده و شعارزده بیش از اینکه خدمتی به علم و یا دین باشد، گمراه‌کننده خواهد بود. 🔸به گزارش فارس، برنامه تلویزیونی «درس گفتار» به تهیه‌کنندگی سیدشهاب لاجوردی توسط مؤسسه آفاق حکمت اندیشه اسلامی تولید شده و از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷:۲۰ از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت ۱۰ صبح، بازپخش می‌شود. http://yon.ir/FZ6Ak ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️معرفی کتاب " گفتمان های تمدن اسلامی در ترکیه معاصر " اثر رسول نوروزی فیروز (کاری از مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی) 🔹کتاب حاضر تلاشی است در معرفی اندیشه هایی که در جهان اسلام برای پاسخ به مسائلی نظیر نحوه مواجهه با تمدن غرب و فرایند ساخت تمدن اسلامی در دوره معاصر ارائه شده است. 🔹این کتاب بر چند متفکر معاصر از سرزمین آناتولی متمرکز شده است؛ سرزمینی که میراث دار تجربه ای خاص از اسلام گرایی زیر بیرق خلافت عثمانی است. در این اثر تلاش شده است ضمن بیان اندیشه ها، زمینه تولید و بازتولید اندیشه ها ترسیم شود تا مخاطب تصویری روشن تر از فرایند تحولات فکری در کنار تحولات عملی دریافت نماید. 🔹شباهت در شوق و انگیزه دو کشور ایران و ترکیه در احیای تمدن اسلامی، رونق مباحث علمی مرتبط با تمدن اندیشی را افزایش داده است و به نظر می رسد تولید آثاری برای معرفی آنچه که در عرصه دانشی و عملی دو کشور اسلامی می گذرد، تضارب و تفاهم فکری و عملی در پی خواهد داشت. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️صوت سخنرانی حجت الاسلام محسن ابراهیمی با عنوان ‌" شهید مطهری، الگوی عالم تمدن ساز در منظومه انتظار " 🔹سخنرانی در جلسه اختتامیه طرح دانش آموزی بلند مدت مصباح (دانش آموزان هرمزگانی)، ۹۸/۵/۱۹، مسجد جمکران ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️ویژه برنامه آموزش مجازی اربعین ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر: el.balagh.ir/news/1904 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️شیخ احمد رهدار : نکته تمدنی در باب حکومت جهانی حضرت ولیعصر (علیه السلام) 🔹خیلی اوقات فکر می کنیم الگوی مطلوب تعامل انسانی از نگاه دینی، عدل است.در حالیکه این نیست. 🔹همه مهدوی پژوهان بر این باورند که مشی تعامل در حکومت جهانی حضرت مهدی بر پایه ایثار است و نه عدل. 🔹عدل مفهومی است که آن را استخدام می کند برای گذار از آن ظلم و جوری که قبل از وضعیت ظهور در جامعه مستولی شده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️ مروری بر معیارهای دولت تراز تمدن اسلامی از منظر رهبر انقلاب 🔹رهبر انقلاب نیز تأکید دارند، ما هنوز در مرحله‌ دولت سازی به سر می بریم و در حال گذار از دولت پیشا‌اسلامی به دولت اسلامی هستیم. 🔹فرض مسلم این است که شناخت آرمان های انقلاب اسلامی بدون شناخت اندیشه‌های امام(ره) ممکن نیست. 🔹حکمت و خردگرایی و دوری از شتاب‌زدگی و تصمیم‌های نسنجیده و ناپخته یکی دیگر از شاخص‌های دولت اسلامی از منظر رهبر انقلاب می‌باشد. vasael.ir/0003kj ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️فایل صوت جلسات " نقش فلسفه در تمدن اسلامی " استاد حجه الاسلام علی فرحانی 🔹بیستم مهرماه سال ۹۶ در جمع دانشجویان دانشگاه همدان ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️سومین نشست از سلسله نشست های راهبردی و تمدنی با حضور حجت الاسلام دکتر حبیب بابایی ودکتر نصرالله سجادی با موضوع " بازی های همبستگی کشورهای اسلامی (ISG) و مسئله المپیک در جهان اسلام " در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار می شود. 🔹دکتر سجادی در بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول، ۱۹۹۶ آتلانتا،۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن سرپرست کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران بوده و در پنج دوره بازیهای آسیایی عهده‌دار سرپرستی کاروان ورزشی ایران بوده‌است و سابقه عضویت در شورای المپیک آسیا را از سال ۱۳۷۰ به مدت ۲۰ سال داشته و از سال ۱۳۷۳ مدرس المپیک سولیداریتی کمیته بین‌المللی المپیک است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️ روشنفکری و تمدن نوین اسلامی ♦️ 🔹تفکر روشنفکری تراز انقلاب را باید در اندیشه تعالی دید. خط اندیشه تعالی همان خط نهضت‌های اسلامی و بیداری اسلامی است. 🔹روشنفکر تراز انقلاب یک نگاه به مشروطه دارد یک نگاه به صفویه دارد، یک نگاه به تاریخ اسلام و انسان ۲۵۰ ساله دارد و اگر هم به احیاگری اسلامی مصری هندی و ترکی نگاه می‌کند با موضع مستقل خودش نگاه می کند. دکتر موسی نجفی ؛ مولف و استاد دانشگاه بخش اول ▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، قسمت هشتم برنامه اندیشه محور چهارسو با حضور موسی نجفی، مولف، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع محوری بررسی ماهیت روشنفکری انقلاب اسلامی با اجرای آروین فرشی نعیم منتشر شد.متن زیر گزارشی از مهم‌ترین فرازهای این گفت‌و‌گو است؛ 🔸ما دو نوع اندیشه داریم؛ یکی اندیشه ترقی است و دیگری اندیشه تعالی. اندیشه ترقی، روشنفکر و صورت مسئله خودش را دارد. این اندیشه چندین دهه قبل مشروطه رابطه با غرب، منورالفکری و تاریخ ایران را تحلیل می‌کند، به مشروطه و دوره پهلوی می رسد و همینطور جلو می آید. 🔸شما اگر اندیشه ترقی را نشناسید، روشنفکری ایران را هم نمی شناسید. به جای اینکه دنبال تقی زاده ها و ملکم‌خان ها باشید این اندیشه را ببینید؛ چرا که همه اینها در قطاری سوار هستند که لوکوموتیو اصلی آن اندیشه ترقی است. 🔸ویژگی اندیشه ترقی این است که علاوه بر تعریف خودش می‌خواهد جبهه مخالف را خودش توضیح دهد و تعریف کند و آن دو چیز یکی استبداد و دیگری ارتجاع است. در این اندیشه هر کسی در بعد سیاسی اینها را قبول ندارد مستبد است و هر کسی در موارد فکری اینها را قبول ندارد مرتجع است، لذا اگر کسی اصول اندیشه ترقی را نمی‌پذیرفت، مرتجع و عقب مانده محسوب می‌شد. 🔸این نقد به این ها وارد است که همان قدر که شما دوست دارید خودتان را معرفی کنید بگذارید طرف مقابل تان هم آزادانه خودش را معرفی نماید. 🔸اندیشه دوم اندیشه تعالی است و رقابت بین این دو اندیشه است و تفکر روشنفکری تراز انقلاب را باید در این اندیشه تعالی دید، نه صرفاً در نقد اندیشه ترقی. خط اندیشه تعالی همان خط نهضت‌های اسلامی و بیداری اسلامی است. رهبر انقلاب کتاب سید قطب را با تلخیص ترجمه کرده اند، اما ایشان در سیری که داشته اند بیشتر تحت تأثیر امام هستند تا سید قطب و یا لااقل این سیر را طی کرده‌اند. در خلأ فکری دوره تبعید امام و ممنوعیت آثار ایشان، نیروهای انقلابی برای حفظ شعله انقلاب از مصریان کمک گرفتند و کتاب های آنان را مورد توجه قرار دادند. 🔸در آستانه انقلاب آثار سیدقطب کمتر دیده شد و ابتدا بیشتر آثار شریعتی و پس از آن آثار مطهری بیشتر دیده می شد. 🔸ضرورت انتشار کتاب ترجمه رهبر انقلاب بر کتاب سید قطب را از دست اندرکاران انتشار بپرسید، اما شاید وجهش این باشد که اولاً سیر کتاب‌ها و منظومه فکری و کتاب‌های رهبر انقلاب به صورت مجموعه چاپ شود و دوماً این کتاب کتاب معیوبی نیست و همانطور که در مقدمه اش ذکر شده است رهبر انقلاب آن را با تلخیص و گزینش ترجمه کرده‌اند. 🔸روشنفکر تراز انقلاب یک نگاه به مشروطه دارد یک نگاه به صفویه دارد، یک نگاه به تاریخ اسلام و انسان ۲۵۰ ساله دارد و اگر هم به احیاگری اسلامی مصری هندی و ترکی نگاه می‌کند با موضع مستقل خودش نگاه می کند. 🔸شریعتی، بازرگان و امثال اینها نه روشنفکر تراز انقلاب امام اند و نه روشنفکر سکولار. اگر امام را بدون روشنفکران در نظر بگیریم باز هم حتماً و بدون شک انقلاب پیروز می‌شد. این ها با توده مردم ارتباط نداشتند و بیشتر با نخبگان و دانشگاهیان ارتباط بودند، حتی تأثیر آنها در حوزه ها هم اندک بود. در جامعه شیعه رابطه مردم با مرجعیت از جنس دیگری است و متفاوت است. 🔸یک وقت شما انقلاب را مارکسیستی و سوسیالیستی نگاه می کنید؛ با این نگاه بسیاری از نوشته ها انقلابی نیست، اما اگر انقلاب را هویتی ببینید نه هویت را انقلابی بحث به گونه دیگری می‌شود. ما یک انقلاب هویتی داریم یک هویت انقلابی، هویت انقلابی یعنی اینکه شما هر چیزی را که دارید با انقلاب بسنجید، اما انقلاب هویتی یعنی انقلاب یک وسیله ای است که شما را به هویت خودتان می رساند و وقتی به آن رسیدید دیگر آن انقلاب معنا نمی دهد و پوست می اندازد و به مرحله بعدی استحاله می شود و آن انقلابی گری به معنای شعار و اینها یک بخشی از آن انقلاب است نه همه آن. http://yon.ir/zLEGz ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️اربعین، ظرفیتی برای تربیت نوجوانان تمدن‌ساز 🔹یکی از دغدغه‌های والدین، تربیت صحیح و اصولی فرزندانشان هست. هم‌چنین یکی از دغدغه‌های مهم برای ساختن تمدن اسلامی، تربیت نسل صالح و مصلح است. برای به وجود آمدن چنین تربیتی می‌بایست بسترهای لازم در خانواده، مدرسه و جامعه به وجود آید تا تربیت صحیح اتفاق بیفتد. 🔹پیاده‌روی اربعین یکی از بسترهای تربیت نوجوان تمدن ساز است. ظرفیت‌هایی که در این مراسم عظیم فراهم است به ندرت می‌توان در یک مجموعه فرهنگی یا یک مدرسه و حتی در جامعه در مدتی کوتاه به وجود آورد. 🔹در این مراسم معنویت فراگیر و جمعی، وحدت و کمک‌رسانی به هم‌نوعان و مسلمین، مدیریت فردی، مسئولیت‌پذیری جمعی، موکب‌داری و پخت غذا، تمرین شرایط سخت، گفت‌و گو با نوجوانان جهان اسلام تجریه میشود. 🔹همچنین وجود ظرفیت‌های فراوان و بی‌شمار دیگر که در یک زمان و مکان و حول امام معصوم شکل گرفته است، می‌تواند موجب برنامه‌ریزی مسئولین و فعالین فکری فرهنگی شود تا از مدت‌ها قبل از این مراسم و در حین برگزاری مراسم به برنامه‌ریزی و اعزام نوجوانان به این مراسم داشته باشند. BinesheTamadoni.ir ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️ روشنفکری و تمدن نوین اسلامی ♦️ 🔹من بین تجدد و مدرنیسم و مدرنیزاسیون تفکیک می‌کنم. مدرنیسم مربوط به غرب است و تجدد مربوط به خود ما است. سنت ما می‌تواند امر جدید ایجاد کند. 🔹کار روشنفکر انقلاب اسلامی نظام سازی های مختلف جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی است. روشنفکر انقلابی آمده است تا آن میراث عظیم را با شرایط جدید تطبیق دهد. دکتر موسی نجفی ؛ مولف و استاد دانشگاه بخش دوم ▫️به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، قسمت هشتم برنامه اندیشه محور چهارسو با حضور موسی نجفی، مولف، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع محوری بررسی ماهیت روشنفکری انقلاب اسلامی با اجرای آروین فرشی نعیم منتشر شد.متن زیر گزارشی از مهم‌ترین فرازهای این گفت‌و‌گو است؛ 🔸علامه طباطبایی را از نظر برخی ملاک های انقلابی گری مانند نفی رژیم طاغوت و شعار دادن نمی توانیم انقلابی بنامیم، اما در مرحله دوم و سوم انقلاب یعنی نظام سازی تمدن، المیزان و تفکر موجود در آن بیشترین الهام بخش انقلابیون خواهد بود چرا که انقلاب هویتی است. 🔸نباید گفت المیزان چه میزان انقلابی است؛ باید ببینیم انقلاب وقتی به مرحله هویت می رسد المیزان چه میزان کمک می‌کند. لذا نوشته‌های شریعتی در قسمت هویت انقلابی دیده می‌شود، اما وقتی انقلاب هویتی شود، نوشته های شهید مطهری و علامه طباطبایی بیشتر قابل توجه است. 🔸برخی گفته اند واژه روشنفکری انقلاب با خاستگاه و معنای اصلی آن تعارض دارد. می توانیم به پیشنهاد مرحوم آل احمد بگوییم فرزانه انقلاب یا هر اسم دیگری بگذاریم. این اسم را ما برای تقریب به ذهن به کار می‌بریم. 🔸من بین تجدد و مدرنیسم و مدرنیزاسیون تفکیک می‌کنم. مدرنیسم مربوط به غرب است و تجدد مربوط به خود ما است. سنت ما می‌تواند امر جدید ایجاد کند، مثلاً کجا این اتفاق افتاده است؟ در عصر صفویه. تجدد از ما جدا نیست، من اسم این را تجدد ملی و تجدد ظلی گذاشته‌ام. تجدد ملی زیر سایه سنت است، اما تجدد ظلی زیر سایه تمدن غرب است. 🔸روشنفکری انقلاب اولاً میراث عظیم انسان ۲۵۰ ساله را می بیند، یعنی تمدن اسلامی اول و بعد نگاهی هم به تمدن شیعی دوم دارد؛ مانند عصر صفویه، و بعد هم بیداری اسلامی دو قرن اخیر را کاملاً می بیند و تحلیل می کند. 🔸کار روشنفکر انقلاب اسلامی نظام سازی های مختلف جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی است. روشنفکر انقلابی آمده است تا آن میراث عظیم را با شرایط جدید تطبیق دهد و اولاً صورت مسئله خود را داشته باشد و دوماً جوابی مطابق با اصول خود بدهد. 🔸در مباحث فکری جنگ، جنگ اندیشه است. اینکه پای مسائل دیگر مانند قوه قضاییه را باز کنند و اینکه بگویند ما تریبون نداریم و دانشگاه‌ها دست ما نیست و دست شماست و از این قبیل حرفها به نظر من مظلوم‌نمایی کردن است چرا که همه آنها تریبون دارند. تریبون دارند، رسانه دارند، ماهواره‌ها و غرب را دارند، رسانه های بسیاری که اصلاً ربطی به نظام ندارند و اتفاقاً ضد نظام هستند در خدمت آنان هستند. شبکه‌های اجتماعی را دارند که کنترل زیادی بر روی آن نیست. http://yon.ir/zLEGz ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️دانلود متن کتاب«چهل منزل تا اربعین» به قلم سید مفید حسینی کوهساری لینک دانلود کتاب 👇 ‌ hawzahnews.com/detail/News/466399 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️گفتاری از حجت الاسلام شیخ احمد رهدار در باب اربعین و ظرفیت های اربعین :چرا راه‌پیماییِ اربعین در حال جهانی‌شدن است؟ 🔹معنویت‌هایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیه‌السلام گویا یک اعتکاف سیار است. 🔹در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است. 🔹نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به ‌نظر می‌رسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقوله‌ی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفی‌تر تأمل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نه، در این‌جا نوعی نظم حاکم است که باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین ‌کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند. http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43625 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN