eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
301 دنبال‌کننده
659 عکس
20 ویدیو
72 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️گفتاری از حجت الاسلام شیخ احمد رهدار در باب اربعین و ظرفیت های اربعین :چرا راه‌پیماییِ اربعین در حال جهانی‌شدن است؟ 🔹معنویت‌هایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیه‌السلام گویا یک اعتکاف سیار است. 🔹در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است. 🔹نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به ‌نظر می‌رسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقوله‌ی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفی‌تر تأمل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نه، در این‌جا نوعی نظم حاکم است که باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین ‌کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند. http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43625 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️ظرفیت های تمدنی پیاده روی اربعین♦️ 🔹معنویت‌هایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیه‌السلام گویا یک اعتکاف سیار است. 🔹در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است. حجت الاسلام شیخ احمد رهدار پژوهشگر و استاد دانشگاه ▫️رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از موکب‌داران عراقی حرکت عظیم راه‌پیماییِ اربعین را ظرفیت و ابزاری در جهت نیل امت اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» دانستند و فرمودند « اگر ظرفیّتهای کشورهای اسلامی -ظرفیّت عراق، ظرفیّت ایران، ظرفیّت کشورهای دیگر منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا- بر روی هم مجتمع بشود، اگر این ظرفیّتها به هم برسند، این دستها در هم گره بخورند، آن وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راه‌پیمایی اربعین میتواند یک وسیله‌ی گویایی برای تحقّق این هدف باشد.» ▫️از این رو، حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در گفتار زیر نگاهی داشته‌ است به ابعاد و ظرفیت‌های تمدنی پدیده‌ی پیاده‌روی اربعین. 🔸 در خصوص حرکت پرشور اربعین حسینی، سخت است که با قاطعیت بگوییم مهم‌ترین ویژگی‌های آن چیست. به ‌نظرم باید به چیستیِ ظرفیت‌های تمدنی و تاریخی این منسک بپردازیم. 🔸نکته‌ی اول این است که در این منسک ما به نوعی شاهد معنویتی متفاوت از جنس معنویت‌های دیگر در اسلام هستیم. معنویت‌هایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیه‌السلام گویا یک اعتکاف سیار است. 🔸بر خلاف اعتکاف‌های پیشینی که مثلاً به مسجد یا و مکان مقدس دیگری می‌رویم و چند روز آن‌جا خودمان را محصور می‌کنیم و به صورت متمرکز و ثابت به عبادت می‌پردازیم، این منسک اما از این ویژگی برخوردار است که عبادتش از جنس عبادت در حال حرکت است. در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است. 🔸شاید به تعبیر دیگری بتوان گفت که جواز رفتارهای متکثر در متن این منسک باعث می‌شود که سالک خسته نشود و سالکان‌ بسیاری با ذواق متکثر و با ظرفیت‌های جسمی و روحی متکثر بتوانند با این منسک نسبت بگیرند. همین ویژگی به نوبه‌ی خودش باعث می‌شود که هر سال جمعیتی بیش از سال‌های گذشته را به‌سمت خودش دعوت کند. در واقع این ویژگیِ حرکت اربعین با یک شیبی، به آن استعداد جهانی‌ شدن می‌‌دهد و ما در همین دهه‌ی اخیر نرخ رشد و شتاب این شیب را به‌وضوح دیده‌ایم. 🔸نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به ‌نظر می‌رسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقوله‌ی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفی‌تر تأمل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نه، در این‌جا نوعی نظم حاکم است که باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین ‌کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند. 🔸این پدیده اساساً با شاخصه‌های مدیریت عرفی جهانِ امروز هم‌خوانی ندارد. مثلاً ما نمی‌توانیم با این مدیریت عرفی بیست میلیون جمعیت از اقوام مختلف از کشورهای مختلف را با زبان‌ها و با خُلق و خو و فرهنگ‌های مختلف را در یک زمان و مکان محدود و مشخصی جمع کنیم و در عین حال کمترین ناهنجاری و تنش مذهبی و خشونت‌ را شاهد نباشیم. 🔸همه‌ی سالکان این طریق گویی در قراردادی نانوشته متعهد شده‌اند به یک اصولی از جنس اصول معنوی. انگار همه در محضر امام حسین علیه‌السّلام هستند. انگار همه در این دایره‌ی مغناطیسی امام معصوم، حلیم و باگذشت و بااخلاق شده‌اند و این را همه به‌وضوح حس کرده‌اند. http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43625 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️ظرفیت راهپیمائی اربعین ؛ در مسیر تمدن نوین اسلامی 🔹 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در اطلاع‌نگاشت «در مسیر تمدن نوین اسلامی» مروری بر مهم‌ترین توصیه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره راهپیایی اربعین داشته است. نسخه چاپ http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43693 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️شماره ٣٧٧ ام هفته نامه ۹دی؛ شنبه روی دكه های مطبوعات 💫 رهبر انقلاب در ديدار با نخبگان جوان: 🔹مشکل داریم اما امیدواریم. 🔹نخبگان و اساتيد نگذارند اميد به وجودآمده براي پيشرفت كشور دچار اختلال شود. 🔹اربعين حسيني؛ دروازه تمدن جهاني اسلام ▫️پرونده ويژه ٩دي درباره آيين باشكوه پياده روي اربعين با آثاري از: دكتر موسي نجفي، عبدالله شهبازي، حجت الاسلام احمد رهدار، دكتر مهدي جمشيدي، محمد ايماني ♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: jaaar.com/kiosk/source/543 jar.app.link/9_day هفته نامه ۹ دی 👇 @noheday ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️گفتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری با عنوان " زیارت اربعیت ؛ محور امت سازی " 🔹«امت‌سازی» در تقسیم کلان آن به دو گونه است که هر کدام الزامات و امکانات خود را می‌طلبد. یکی امت‌سازی در جبهه‌ی باطل است که بر محور حیات دنیاست. متقابلاً یک تمدن دیگری هم داریم؛ تمدن الهی که بر مبنای اقدامات انبیاء است. 🔹️ کما این که برج ایفل نماد تمدن مادی است و دور آن طوافی صورت می‌گیرد، کربلا نماد تمدن ماست و حول آن طواف صورت می‌گیرد و این تمایل قلوب به کربلاست که امت‌ساز است. زیارت سیدالشهدا علیه‌السّلام کثرت‌هایی را که شیطان برپا می‌کند، به هم می‌زند و به‌ جای آن یک تمدن درست می‌کند. 🔹️ عاشورا هزینه‌ای است که نبیّ اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله برای امت‌سازی و شفاعت و عبوردادن امتش از فتنه‌ی جبهه‌ی کفر و نفاق داده‌اند. زیارت و بُکاء و عزاداری بر اباعبدالله‌ علیه‌السّلام محور اتصال امت به عاشورا است. http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43733 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️حجت‌الاسلام احمد عابدی در تبیین هندسه مفهومی عاشورا، اربعین و تمدن اسلامی در یادداشتی، مطرح کرد: 🔹در منظومه فکری شیعه، عاشورا نقطه ظهور حقیقت در عالم و جزو اعظم عبادات الهی است که دارای سطوح، شئون و لایه‌های مختلف است، هرکسی به اندازه ظرفیتش به آن ورود پیدا می‌کند و از فیوضات آن بهره‌مند می‌گردد. 🔹زیارت میلیونی اربعین عامل تراکم قدرت مومنین در موضوع واحد، جبهه واحد و جهت واحد شده است. این قدرت متراکم، مفاهیم و موضوعات عاشورا را (عزت و کرامت، ظلم ستیزی، یکتا پرستی) با موحدین، مستضعفین، آزاد اندیشان و مسیحیت ناب جهان به اشتراک می‌گذارد. 🔹قدرت معنایی و الهی تعبیه شده در مفاهیم و موضوعات عاشورایی وقتی در قدرت متراکم انسان‌های علاقه‌مند به امام و مومن به اهداف او ضرب می‌شود تمامی حیات اجتماعی بشر را تحت پوشش قرار می‌دهد و تا تاسیس یک تمدن نوین اسلامی پیش می‌برد. متن کامل http://meftaah.com/news/1813353 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️انتشارکتاب «درس گفتار تمدن نوین اسلامی» 🔹کتاب «درس گفتار تمدن نوین اسلامی» متن پیاده شده و ویراسته اولین دوره تربیت مدرس تمدن نوین اسلامی با تدریس فرزاد جهان بین است که به تازگی منتشر شده است. 🔹کتاب درس گفتار تمدن نوین اسلامی در هشت فصل و دوضمیمه، سازمان یافته است.معناشناسی تمدن و فرهنگ، تمدن اسلامی، تمدن نوین اسلامی،مناسبات فرهنگ و تمدن، تحلیل وصف نوین، تبیین تفصیلی مراحل ۵ گانه تحقق تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی؛ پروسه یا پروژه، مقایسه ۴ کشور مدعی تمدن سازی در جهان اسلام و مقایسه ایران و آمریکا بر اساس مولفه های تمدنی از جمله بخش های این کتاب است. https://b2n.ir/62513 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️متن سخنرانی حجت الاسلام دکترحمید پارسانیا به عنوان "عقلانیت، تمدن‌سازی و نظام انقلابی " 🔹نشست «تحلیل نظریه انقلابی در بیانیه گام دوم» چندی پیش در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد و در آن حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با موضوع «عقلانیت، تمدن‌سازی و نظام انقلابی» به ارائه بحث پرداخت. در این فایل صحبت‌های این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌خوانیم. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️اثر جدید " مهدی نصیری " با عنوان «عصر حیرت» به زودی منتشر می شود. 🔹ادعای اساسی این کتاب آن است که غیبت امام معصوم به ویژه وقتی که با تمدن فراگیر و مسیطر جدید همراه می شود، مانع تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز دین است و حتی در صورت استقرار یک حکومت دینی با محوریت ولایت فقیه، امکان تحقق چنان تمدنی در حد مطلوب و قابل قبول وجود ندارد و تنها نسبت محدودی از آن مقدور و میسور است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️تحقق تمدن نوین اسلامی♦️ 🔹هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر می‌کنیم و من قبل از انقلاب هم به آن فکر می‌کردم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالان عرصه علم دینی است. 🔹 اما اختلاف ما این است که شما آن را بسیار نزدیک و بلکه محصَّل می‌دانید ولی من آن را بسیار دور می‌بینم. دکتر رضا داوری اردکانی بخش اول ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، در روزهای پایانی اسفند 96 جمعی از پژوهشگران جوان حوزوی و دانشگاهی که در زمینه نسبت علم و دین و مساله علم‌­دینی فعالیت می‌­کردند در نشستی برای هم‌­اندیشی گرد هم آمدند. تمامی این جوانان نمایندگانی بودند که از سوی اساتید صاحب ایده و نظریه در زمینه علم‌­دینی معرفی شده بودند و در کنار آنها نیز نمایندگان موسسات پژوهشی، آموزشی و رسانه­‌ای که در موضوع علم­‌دینی فعالیت می‌­کردند حضور داشتند. ▫️اما دکتر داوری، نماینده‌­ای معرفی نکرد و نامه­‌ای برای دبیرخانه هم‌­اندیشی ارسال کرد که انتشار عمومی آن باعث بروز حواشی متعددی در طول دو هفته پس از انتشار شد. حواشی نامه تا حدی بود که دو نفر از روسای قوا درباره آن موضع‌گیری کردند و تعداد قابل توجهی یادداشت و مصاحبه درباره آن انجام شد که دبیرخانه هم‌اندیشی تمام این موارد را در کتابی با عنوان «بر نامه فیلسوف» در کنار هم قرار داده است. ▫️در طول یک سال و نیم گذشته از نشست سال 96، با اینکه دکتر داوری به دبیرخانه هم‌­اندیشی علم‌­دینی محبت داشته و ارتباط جوانان این دبیرخانه را پذیرا بود، اما در اولین روز آبان 98 این فرصت پدید آمد تا جمعی از پژوهشگران علم‌­دینی در نشستی در کنار استاد قرار گرفته و به گفتگو با فیلسوف معاصر ایرانی بنشینند. ▫️این هشتمین هم‌اندیشی از سلسله هم‌­اندیشی‌های علم‌­دینی بود که با حضور دکتر رضا داوری اردکانی و در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این نشست ابتدا دکتر داوری درباره بحث تمدن نوین اسلامی و علوم انسانی اسلامی مباحثی را طرح کرد و سپس به سؤالات حضار پاسخ گفت که در ادامه گزارش مختصری از این نشست خواهد آمد. ▫️من از قبل از انقلاب به تمدن اسلامی فکر می­‌کردم. 🔸دکتر داوری در ابتدای مباحث خود با اشاره به بحث تمدن اسلامی و امکان تحقق آن اظهار داشت که «هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر می‌کنیم و من قبل از انقلاب هم به آن فکر می‌کردم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالان عرصه علم دینی است. اما اختلاف ما این است که شما آن را بسیار نزدیک و بلکه محصَّل می‌دانید ولی من آن را بسیار دور می‌بینم. 🔸من هر چند قائل به علم به معنای تطابق با واقع نیستم اما انسان واقع‌گرایی هستم و شما در این مسیر، واقعیت‌ها را نمی‌بینید؛ البته این واقعیت­‌ها برابر با جمهوری اسلامی نیست. مثلاً آیا این آموزش و پرورش، این بانک، این اقتصاد و این دزدی‌ها و غارت‌ها برای تمدن اسلامی و جمهوری اسلامی است؟ این مشکلات در برابر همه اهداف مقدس جمهوری اسلامی قرار دارد. این طور نیست که من قبلا از جمهوری اسلامی دفاع می‌کردم و اکنون نمی‌کنم. ▫️اگر جامعه اسلامی ساختید آنگاه علم اسلامی دارید. 🔸مسأله من از سی سالگی و بلکه زودتر وضع تفکر در ایران بوده است؛ به وضع علم و فرهنگ، نظم اداری، راسیونالیته (که وبر به آن پرداخته است)، مدیریت و مسائل جامعه فکر کنید و بسنجید که در چه وضعی است! اگر جامعه اسلامی ساختید آنگاه علم اسلامی دارید و این مساله نمی‌تواند بر عکس باشد. 🔸با فارابی، ابن سینا و ملاصدرا نمی‌توانید مسائل این زمان که همگی مسائل غربی است را حل کنید. الان همه چیز غربی و متجدد است و باید این دید چگونه می‌توان با آن مواجهه کرد. از بانک، فضای مجازی، مدرسه، دانشگاه مدرن و پست مدرن و .... نمی‌توانیم صرف نظر کنیم و آنها را می‌پذیریم. اما آیا مثلاً فضای مجازی را ما استفاده می‌کنیم یا اینکه او از ما استفاده می‌کند؟ ما دلمان خوش است که این وسیله‌ای است که ما آن را در راه مقصودمان به کار می‌بریم در حالی که تکنیک و قانون آن دارد دنیا را اداره می‌کند. امروز تکنیک و قانون تکنیک، همه دنیا را اداره می‌کند. ▫️جهان جدید، جهان سکولار است. 🔸عالم جدید پوششی است بر دین و نمی‌خواهد شما به حقیقت دین برسید؛ جهان جدید جهان سکولار است و این، جهان نمود خدایی بشر و قدرت بشر است. این ادعای أنا الحقی از ابتدای قرن 15 سابقه دارد. شما می‌گویید با سکولاریسم مخالفید و در استدلال‌های آن خدشه کرده‌اید، اما باید توجه کنید که سکولاریسم یک وجود است و قانون جهان امروز، سکولاریسم است پس این مخالفت یک بحث منطقی نیست!». vasael.ir/0003vC ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN