eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
301 دنبال‌کننده
659 عکس
20 ویدیو
72 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️برگزاری نشست علمی " جایگاه قرآن کریم و نحوه نقش آفرینی آن در تمدن اسلامی "با حضور اساتید برجسته ایران و ترکیه 🔹چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۶ 🔹سالن جلسات حوزه ریاست ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️تحقق تمدن نوین اسلامی ♦️ 🔹در ابتدای انقلاب، اسلام را با پراکندگی خاطر و از روی ذوق و بدون اطلاع عمیق تفسیر کردیم. در سال 58 ـ 59 در دانشگاه‌ها یک کتاب معارف تدریس می‌شد که چند اصل اساسی داشت. 🔹جبر تاریخی حرف بی ربطی است. جبر مربوط به اراده هاست؛ یعنی تحکم خلاف میل. در جامعه و تاریخ جبر نداریم، بلکه موجَبیت تاریخی است که در نتیجه سلسله عللی، معلول به دنبال می‌آید. دکتر رضا داوری اردکانی بخش دوم ( بخش آخر) 🔸دکتر داوری در ادامه به نامه‌­ای که روزهای پایانی سال 96 برای دبیرخانه هم‌­اندیشی علم دینی نوشته بود اشاره کرده و بیان داشت: «من یک نامه‌ای نوشتم؛ برخی نپسندیدند، برخی مدارا کردند و بسیاری هم تایید کردند. برخی با لطف رد کردند و من از همه آنچه گفته شد درس گرفتم و ممنونم. 🔸گروهی هم بودند که گفتند: "به شما چه ربطی دارد که یک حرف درست را بنویسید! شما که مامور حکومت بودید چه کاره هستید که درباره علم اسلامی فکر کنید؟!" حرف این دسته سوم یک مطلب دارد که باید خوب به آن توجه کرد. لیبرالیسیم یک ایدئولوژی است؛ کسانی هستند که نظر فرد را مهم می‌دانند، اما خوشمزه این است که می‌گویند: "ما لیبرال و آزادیم ولی دیگری حق آزادی ندارد و نباید حرف بزند و حتی حرف درست را همه نباید بزند!" آیا من دشمن آزادی‌ام یا شما دشمن آزادی هستید؟! 🔸در ابتدای انقلاب، اسلام را با پراکندگی خاطر و از روی ذوق و بدون اطلاع عمیق تفسیر کردیم. در سال 58 ـ 59 در دانشگاه‌ها یک کتاب معارف تدریس می‌شد که چند اصل اساسی داشت. 🔸اصل اول آن بود که از "هست" نمی‌توان "باید" را نتیجه گرفت. در فلسفه اسلامی علم بر "باید" مقدم می‌شود. این حرف مشهوری است که در رنسانس اراده بر علم مقدم می‌شود. اما جدایی "هست" از "باید" را هیوم وارد فلسفه و توجیه کرد. این جدایی جزو فرهنگ رنسانس بود. این حرف درست بی‌جایی بود؛ از اینکه انسان حیوان ناطق است بایدی بر نمی‌آید. 🔸بنا بر منطق درست است اما من کاری به منطق ندارم که این نتیجه شود یا نه! هیچ کس با این اصل مخالفت نکرد. اما من باید مخالفت می‌کردم چون این سکولاریسم است. "باید" از باطن پاک آدمی بیرون می‌آید. هست و باید همه از "او"ست و اگر "او" علم، اراده و قدرت است "باید" هم از اوست. 🔸اصل دوم تقدم انگیخته بر انگیزه بود؛ یعنی نتیجه بر نیت تقدم دارد. اما در دین «انما الاعمال بالنیات» است. دین با نیت قرین است و این­‌دو با هم هستند. البته این درست است که در جاهایی باید به نتیجه نظر کرد و در بسیاری از افعال باید نتایج را محاسبه کرد. اما با این اصل دین، دین سوداگران می‌شود. اصل دیگر هم تقدم توسعه سیاسی بر سایر وجود توسعه بود که این هم امکان ندارد؛ حتی در غرب و اروپا و امریکا هم تقدم با توسعه سیاسی نبوده است. بلکه ابتدا تمدن، بسطی پیدا کرده و بعد توسعه سیاسی اتفاق افتاده است. اما این حرف‌ها، تفکر سیاسی ما را تسخیر کرد. 🔸امروز هم عین همان حرف‌ها به نام آزادی، حقوق بشر و ... زده می‌شود در حالی که ما هیچ‌گاه برنامه سیاسی و حتی هیچ برنامه دیگری نداشته‌ایم. برنامه‌هایی هم که از دهه سی بوده، برنامه صرف پول نفت بوده است ولی برنامه‌ای که بگوید دانشگاه، آموزش و هر چیز دیگری در کجا باشد نبوده است. چون ما تکلیف خودمان را روشن نکرده‌ایم که چه جامعه‌ای می‌خواهیم! 🔸وقتی شما در مجموعه‌ای حرفی می‌زنید که با شما ناسازگار است حرف پیش نمی‌رود. اگر می‌خواهید بانک را از ربوی بودن خارج کنید، بانک تن به این کار نمی‌دهد. اگر این بانک، دانشگاه، اداره، آموزش و ... انقلاب اسلامی است که به نظر من تغییری نکرده است. در این صورت اگر بگویم چرا در کشور دزدی می‌شود، چرا فساد وجود دارد آیا نظرم نسبت به انقلاب تغییر کرده است؟! پس از این جهت نزدیکیم که همه یک مقصود و محبوب داریم ولی دوریم چون شما مشکلات را نمی‌بینید.» 🔸در ادامه از جبر تاریخی در اندیشه دکتر داوری سوال شد که وی گفت: «جبر تاریخی حرف بی ربطی است. جبر مربوط به اراده هاست؛ یعنی تحکم خلاف میل. در جامعه و تاریخ جبر نداریم، بلکه موجَبیت تاریخی است که در نتیجه سلسله عللی، معلول به دنبال می‌آید. در این صورت این سوال مطرح است که تکلیف آزادی چه می‌شود و انبیا، فیلسوفان و بقیه چه کرده اند؟ 🔸ما در مراتبی که هستیم زندگی های متفاوتی داریم. ما گاهی تابع محض زمانیم ولی این چرخ زمان تغییر می‌کند و این آدم ها هستند که آن را تغییر می‌دهند. بشر تاریخ دارد چون فکر، حافظه و اراده دارد. تاریخ مال بشر است اما بشر هر طور که بخواهد نمی‌تواند جهان را بسازد. یک طرح در تاریخ هست که حدود امکانات را معین می‌کند و در این حدود امکانات تغییرات ممکن است. آنهایی که به این حدود امکانات توجه دارند آزادترند؛ مثل متفکرین یا سیاستمداران متفکر.» vasael.ir/0003vC ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️دانلود متن کتاب " اصول و شاخصه های تمدن نبوی " اثر سید رشید صمیمی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️پنجمین کرسی آزاداندیشی متا در گام دوم با موضوع " الگوی مواجهه با علم و تمدن غرب " با ارائه حجت الاسلام سید محمد حسین متولی امامی 🔹با حضور استاد اصغر طاهرزاده ، دکتر محمدعلی رجبی دوانی 🔸اصفهان. خ نشاط. خانۀ مشروطیت 🔸جمعه 1 آذر - ساعت 9 صبح ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️چهارمین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کار آمد " کارآمدی دولت در نسبت با نظریه دولت اسلامی " ▪️ارائه دهنده: دکتر محمد علی فتح الهی ▪️دبیر علمی: حناب آقای محسن جبارنژاد 🔸زمان: شنبه 1398/9/2 ساعت 9 🔸مکان: تهران- خیابان انقلاب بین فلسطین و وصال- پلاک 951- دفتر تبلیغات اسلامی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️برگزاری همایش بین المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» ۵ و ۶ اسفند ۱۳۹۸ در تهران 🔹مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ دیماه ۱۳۹۸ 🔸همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»، به همت بنیاد ایرانشناسی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران برگزار می شود. https://b2n.ir/643835 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️صوت نشست علمی با موضوع " تفکر اجتماعی در تمدن اسلامی " 🔹دکتر یحیی بوذری نژاد ،دکتر محمد سلطانیه 🔹چهارشنبه 13 آذر 1398 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️برگزاری نشست علمی - تخصصی «بررسی اندیشه های تمدن ساز امام موسی صدر» 🔹با حضور اساتید محترم حجت الاسلام محسن الویری، دکتر شریف لک زایی، دکتر اصغر منتظر القائم و دکتر علیرضا هزار 🔸دوشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۳ الی ۱۷ 🔸تالار گروه معارف دانشگاه اصفهان https://b2n.ir/773338 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️همایش بین المللی " گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی " ▪️با حضور برخی از روسای دانشگاه ها و اندیشمندان ایران و جهان عرب 🔹دوشنبه ۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ 🔹قم ، خیابان معلم ، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▪️صوت پنجاهمین جلسه گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات با موضوع “ تحوّل در دستگاه محاسباتی لازمه هنر و ارتباطات تمدن ساز” (جلسه دوم) 🔹با ارائه “حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی الهاشمی“ و با حضور اعضاء محترم گروه 🔸سه شنبه ۱۰ دی ۹۸ ساعت ۱۹ 🔸مجمع عالی حکمت اسلامی ▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️ @TamadonEN